Jump to content
Tuesday 19 October 2021
Horisont

Motorproblem

Recommended Posts

Hej. Hoppas på att ni kan hjälpa mig med mitt motorproblem, ge tipps hur jag ska gå till väga. Själv kan jag inget om motorer.  Jag köpte en Runnö22 med en Johnsson 2t , 90 hk från 1986. Den  blandar själv. I våras hade jag båten inne för service. Tändstift och oljor byttes och ny CDI box byggdes in. Jag observerade att det var svårt att få tryck på blåsan efter servicen.  Första provkörning gick båten upp till 21 knop ungefär. Andra färden ville båten inte gå upp mer än 6-7 knop efter att motorn lät konstig när jag försökte gasa fullt. Jag behöver lära känna båten först tänkte jag.  Några dagar senare fick vi upp båten till 12 knop och efter en vecka till upp till 26 knop . Sen bestämde sig motorn att den inte skulle gå upp i mer än 6-7 knop igen, blev dessutom svår startat. Jag misstänkte först gasreglage men funderade senare på elektronik fel eller att motorn inte för tillräckligt med bränsle. Är det skit i tanken? Innan jag bygger ut tanken tänkte jag höra med någon som kan mer än mig. Ska jag felsöka motorn eller ge mig på tanken först?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, man kan trycka den rätt platt. Det tar tid innan man får in bensin i blåsan kan man tycka. Blåsan byttes också vid servicen. Det kanske inte als beror på den heller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns det något filter mellan blåsa och tank och i så fall, när byttes detta senast?

Vad händer om du öppnar tanklocket?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har i te hittat något filter än. Men ska ta en extra titt på bränslelednigen. Inget märkvärdig med tanklocket.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soppabrist, att den varit inne för service garanterar inte att det blir ok, tyvärr många odugliga mekar i branschen. Ibland blir det nästan till det sämre efter en firma varit inne och pillat. Obs flertalet är bra och duktiga också. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Horisont:

Jag har i te hittat något filter än. Men ska ta en extra titt på bränslelednigen. Inget märkvärdig med tanklocket.

Men det @guestsson menar är att du ska köra utan tanklock för att utesluta fel med luftningen av tanken.

 

Edited by Gelis

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Horisont:

Jag har i te hittat något filter än. Men ska ta en extra titt på bränslelednigen. Inget märkvärdig med tanklocket.

Tre skäl till att blåsan blir platt.

1. Ledningen mellan tank och blåsa är igentäppt.

2. Tankventilationen funkar inte. Testa utan tanklock.

3. Fel på blåsa.

 

Något av dessa är fel har du. 

Punkt 2 tar 30 sekunder att testa så varför inte börja med detta?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack ska du ha för alla dina tipps. Jag ska följa dem och se om det blir en förbättring. Ville bara förklara att blåsan blir helt platt när man trycker ihop den, men att den blir rund igen när man släpper den. Men det var väl det du menade tror jag. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minuter sedan skrev Horisont:

Ville bara förklara att blåsan blir helt platt när man trycker ihop den, men att den blir rund igen när man släpper den. Men det var väl det du menade tror jag. 

Detta är helt normalt. Blåsan är ju en pump. Min fråga gällde om blåsan inte blev rund direkt efter att du släppt den eller att den blir platt efter att ha kört en stund. Men jag kunde ha uttryckt detta klarare i frågan inser jag nu. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej. Har nu öppnat tanklocket och pumpat med blåsan. Kände ingen skillnad direkt. Tog av kåpan och titta in medan jag pumpade. Tyckte de var rätt mycket skit i det som jag tror är bränslefiltern i motorn. Smutsen virvlades upp medan jag pumpade.Ska försöka ta loss filter till helgen och kolla om man kan få ut smutsen. Det fanns ingen annan filter mellan tank och blåsan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bara en reflektion:

Motorn går dåligt efter service - har du pratat med dem som gjorde servicen ?  Att dessutom byta oljor och tändstift och t.o.m. CDI-box (var den defekt ?) men inte bränslefiltret....hmmm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy