Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Horisont

Motorproblem

Rekommendera Poster

Hej. Hoppas på att ni kan hjälpa mig med mitt motorproblem, ge tipps hur jag ska gå till väga. Själv kan jag inget om motorer.  Jag köpte en Runnö22 med en Johnsson 2t , 90 hk från 1986. Den  blandar själv. I våras hade jag båten inne för service. Tändstift och oljor byttes och ny CDI box byggdes in. Jag observerade att det var svårt att få tryck på blåsan efter servicen.  Första provkörning gick båten upp till 21 knop ungefär. Andra färden ville båten inte gå upp mer än 6-7 knop efter att motorn lät konstig när jag försökte gasa fullt. Jag behöver lära känna båten först tänkte jag.  Några dagar senare fick vi upp båten till 12 knop och efter en vecka till upp till 26 knop . Sen bestämde sig motorn att den inte skulle gå upp i mer än 6-7 knop igen, blev dessutom svår startat. Jag misstänkte först gasreglage men funderade senare på elektronik fel eller att motorn inte för tillräckligt med bränsle. Är det skit i tanken? Innan jag bygger ut tanken tänkte jag höra med någon som kan mer än mig. Ska jag felsöka motorn eller ge mig på tanken först?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, man kan trycka den rätt platt. Det tar tid innan man får in bensin i blåsan kan man tycka. Blåsan byttes också vid servicen. Det kanske inte als beror på den heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det något filter mellan blåsa och tank och i så fall, när byttes detta senast?

Vad händer om du öppnar tanklocket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i te hittat något filter än. Men ska ta en extra titt på bränslelednigen. Inget märkvärdig med tanklocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Soppabrist, att den varit inne för service garanterar inte att det blir ok, tyvärr många odugliga mekar i branschen. Ibland blir det nästan till det sämre efter en firma varit inne och pillat. Obs flertalet är bra och duktiga också. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Horisont:

Jag har i te hittat något filter än. Men ska ta en extra titt på bränslelednigen. Inget märkvärdig med tanklocket.

Men det @guestsson menar är att du ska köra utan tanklock för att utesluta fel med luftningen av tanken.

 

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Horisont:

Jag har i te hittat något filter än. Men ska ta en extra titt på bränslelednigen. Inget märkvärdig med tanklocket.

Tre skäl till att blåsan blir platt.

1. Ledningen mellan tank och blåsa är igentäppt.

2. Tankventilationen funkar inte. Testa utan tanklock.

3. Fel på blåsa.

 

Något av dessa är fel har du. 

Punkt 2 tar 30 sekunder att testa så varför inte börja med detta?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ska du ha för alla dina tipps. Jag ska följa dem och se om det blir en förbättring. Ville bara förklara att blåsan blir helt platt när man trycker ihop den, men att den blir rund igen när man släpper den. Men det var väl det du menade tror jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Horisont:

Ville bara förklara att blåsan blir helt platt när man trycker ihop den, men att den blir rund igen när man släpper den. Men det var väl det du menade tror jag. 

Detta är helt normalt. Blåsan är ju en pump. Min fråga gällde om blåsan inte blev rund direkt efter att du släppt den eller att den blir platt efter att ha kört en stund. Men jag kunde ha uttryckt detta klarare i frågan inser jag nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Har nu öppnat tanklocket och pumpat med blåsan. Kände ingen skillnad direkt. Tog av kåpan och titta in medan jag pumpade. Tyckte de var rätt mycket skit i det som jag tror är bränslefiltern i motorn. Smutsen virvlades upp medan jag pumpade.Ska försöka ta loss filter till helgen och kolla om man kan få ut smutsen. Det fanns ingen annan filter mellan tank och blåsan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en reflektion:

Motorn går dåligt efter service - har du pratat med dem som gjorde servicen ?  Att dessutom byta oljor och tändstift och t.o.m. CDI-box (var den defekt ?) men inte bränslefiltret....hmmm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...