Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Swadop

Oljetrycksmätare visar max konstant AD41 -88

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Har en Flipper 760 utrustad med en VP AD41 från -88. 

Problemet jag har är att så fort jag vrider om tändningen så går oljetrycksmätarna till max. 

I min båt har jag 2 st. PSI mätare men vet ärligt inte om dom båda refererar till samma värde? Den ena sitter till vänster respektive höger om ratten. Den högra kan ibland få för sig att slå fram och tillbaka några ggr innan den visar max igen. 

 

Tips mottages varmt och hur jag kan lägga upp felsökningen :) 

 

(Har idag bytt kabelskor på kablage som ansluter till givaren, rengjort runt kabelskon som ansluter till motorblocket)

instrumentpanel2.jpg

iunstrumentpanel1.jpg

oljetrycksgivare.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en sådan där svart plastbox uppepå motorn, varifrån det går en kabelstam fram till panelen? I så fall kolla den stora runda multikontakten som sitter ansluten i den boxen, det kan vara glapp eller oxid där. Det kan även vara fel på givaren eller ett annat kabelbrott.

Vad gjorde du senast i båten eller motorn, som kanske kan vara relaterat till detta fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev snilsson:

Den markerade sitter på insuget så den används troligen för turbotryck

Jaha, stirrade mig blind på en av sprängskisserna sant att jag hittade denna:

https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=838-894-895&sok=&id=5541

 

Då får jag ta och leta vidare, har sett en till givare som finns på sidan av motorn. 

35 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Har du en sådan där svart plastbox uppepå motorn, varifrån det går en kabelstam fram till panelen? I så fall kolla den stora runda multikontakten som sitter ansluten i den boxen, det kan vara glapp eller oxid där. Det kan även vara fel på givaren eller ett annat kabelbrott.

Vad gjorde du senast i båten eller motorn, som kanske kan vara relaterat till detta fel?

Ja precis, har en svart låda ovanpå. Jag trodde faktiskt att det var en kabelbunt hela vägen, får försöka ta loss kontakten och kolla hur det ser ut. Om det mot förmodan skulle vara oxid där, vad rengör man elektriska kontakter med för bästa resultat?

 

Oljetrycksmätaren visade så vid köp tyvärr, har inte mekat något själv. 

 

Ska ner till båten i helgen och felsöka mer, vad ska jag få ut för värden om jag mäter på givaren? Vilket spann är "normalt"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litet osäker men det brukar vara 0-180 ohm. Huvudsaken är att det blir skillnad med avstängd motor och med motorn igång då oljepumpen ger tryck.

CRC har en produkt som heter "elektronikrengöring".  5-56 är alldeles för fett för det ändamålet. Men det är vanligt att kontakten är skadad eller glappig.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kortslutning i givare eller instrument, eller dålig jord.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Litet osäker men det brukar vara 0-180 ohm. Huvudsaken är att det blir skillnad med avstängd motor och med motorn igång då oljepumpen ger tryck.

CRC har en produkt som heter "elektronikrengöring".  5-56 är alldeles för fett för det ändamålet. Men det är vanligt att kontakten är skadad eller glappig.

Tackar, blir att kolla upp det till helgen. Har kollat lite mer på sprängskisserna men hittar ingen annan givare en den jag länkade längre upp i tråden. Visst är det den som är oljetrycksgivaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-03 vid 10:02 skrev Swadop:

Tackar, blir att kolla upp det till helgen. Har kollat lite mer på sprängskisserna men hittar ingen annan givare en den jag länkade längre upp i tråden. Visst är det den som är oljetrycksgivaren?

Jag vet inte riktigt, det kan ju vara en vattentemp.givare också. Om du kopplar ut den så ser du ju vilket instrument som inte fungerar. 
Men jag känner igen givaren, det är en VDO, sannolikt oljetrycks, det kan vara så att den ena anslutningen är till en kontrollampa och den andra till instrumentet och då med ”jord” i godset. Om det är så ger den en ”på/av-signal” i den anslutningen som varningslampan skall anslutas, och en varierande signal i den andra anslutningen. Står det några bokstäver instansade vid anslutningarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den i bild sitter i insugningsröret och mäter turbo trycket

 

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljetrycksgivare på styrbordssida  sida bakom generator. Givare mot bröstet är trycket,

givare mot akter är lampa och Summer.

 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev kossor:

Den sitter i insugningsröret och mäter turbo trycket

 

Helt riktigt. Givaren som inringats med rött i fotot är turbotrycksgivaren. Den ena anslutningen är jord via anslutning i den svarta plastlådan och den andra anslutningen är signal till mätaren via original kabelstam. Turbotrycksmätaren sitter till vänster om tankmätaren, ovanför timräknaren på TS bilder.

 

Redigerad av Volvo_Penta
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev jag babord hmm ska vara styrbordssidan alltså höger i båtens färdriktning bakom vid sidan neråt generator sida. Göra inlägg från mobilen är aldrig bra, men som ni vet även 🌞 har .......

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för vägledningen :) 

 

Magkänslan säger att ”stora kontakten” spökar i den svarta lådan ovanpå motor då både turbotrycksmätaren och oljetrycksmätaren visar hej vilt. Återkommer med en uppdatering efter felsökningen 👍🏼 
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter lite felsökning i helgen konstaterades följande:

  1. Oljetrycksgivaren (den rätta på sidan) var helt rostig. Både givaren och kabelanslutningarna såg väldigt slut ut. Försökte med lite rengöring men det gav inget resultat. 
  2. Gör följande test: kopplar bort allt kablage från givaren och slår på tändningen. Resultat = Mätaren slår fortfarande max. 
  3. Öppnar upp kontakten till kabelbunten från instrumentbrädan, kliniskt ren, ser ny ut. 

Fick tyvärr inte med mig multimetern för att kontrollmäta givaren. 

 

Blir inte klok haha

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2. Prova att koppla ihop kablarna från givaren istället, om det nu inte händer någonting på instrumentet har du sannolikt ett kabelbrott, eller kontaktproblem någonstans.

Du kan ju dra nya parallella kablar tillfälligt eller permanent om nu givaren funkar.

Var den svår att skruva loss? Var isåfall enträgen flera dagar i rad med rostlösningsvätska.

 

Men multikontakten på svarta lådan... det räcker att den bara kommer litet på sned, att den där låsningen med bajonettfattningen inte greppat riktigt. Och som sagts det finns en till sådan kontakt under instrumenttavlan och kanske ett par till om du har en förlängningskabel eller en till styrplats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Swadop:

Efter lite felsökning i helgen konstaterades följande:

  1. Oljetrycksgivaren (den rätta på sidan) var helt rostig. Både givaren och kabelanslutningarna såg väldigt slut ut. Försökte med lite rengöring men det gav inget resultat. 
  2. Gör följande test: kopplar bort allt kablage från givaren och slår på tändningen. Resultat = Mätaren slår fortfarande max. 
  3. Öppnar upp kontakten till kabelbunten från instrumentbrädan, kliniskt ren, ser ny ut. 

Fick tyvärr inte med mig multimetern för att kontrollmäta givaren. 

 

Blir inte klok haha

 

Om givaren är så rostig och ser så dålig ut så byt då ut den. Endera köpa en ny för runt 1500:- eller köpa en beggad.  För övrigt följ Herr Ohms lag 😂

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev kossor:

Om givaren är så rostig och ser så dålig ut så byt då ut den. Endera köpa en ny för runt 1500:- eller köpa en beggad.  För övrigt följ Herr Ohms lag 😂

U=R x I.

 

Är givarna så jäkla dyra, det var det värsta. Det måste väl finnas att köpa till en bråkdel av det priset någon annanstans, det är ju en standardkonponent. Jag har köpt sådana till mina gamla volkwagnar för knappt femtio kronor + frakt. Men dom är enpoliga och kanske kalibrerade för ett annat tryck.

Kanske har Olsson i Ellös nån givare som passar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

U=R x I.

 

Är givarna så jäkla dyra, det var det värsta. Det måste väl finnas att köpa till en bråkdel av det priset någon annanstans, det är ju en standardkonponent. Jag har köpt sådana till mina gamla volkwagnar för knappt femtio kronor + frakt. Men dom är enpoliga och kanske kalibrerade för ett annat tryck.

Kanske har Olsson i Ellös nån givare som passar?

Ja du vet det gröna guldet. Är ju vdo så letar man går det säkert att finna lika hos de som tillhandahåller givare. Men sjuk prissättning är det. Min nästa motor blir en fpt cummins då finns det grejer i Europa. Och är inte special tillverkat av en liten fabrikant. Konkurrensen kommer nå vp med och de måste följa med utvecklingen eller avvecklas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev kossor:

Är ju vdo så letar man går det säkert att finna lika hos de som tillhandahåller givare.

 

Det som skiljer mellan VP:s givare och normal VDO-givare är oftast bara kontaktstycket. Kan man leva med att behöva göra en adapter mellan givaren och kontaktstycket som sitter i kabeländen har man sparat "en hel del" pengar.

 

Jag fick frågan från en bryggkompis om jag kunde montera en turbotrycksmätare à la VP i hans båt och gjorde därför ett försök att köpa VP:s turbotrycksgivare och d:o mätare direkt från VDO via en bekant på VDO i Tyskland, men det gick inget vidare. Ett nej på mätaren kunde jag acceptera eftersom det står VP på mätartavlan men givaren hade ingen VP-märkning. Men VDO och VP har tydligen kommit överens om att givaren med det aktuella kontaktstycket tillhör VP...

 

11 timmar sedan skrev kossor:

då finns det grejer i Europa

 

Jag tror inte att det är geografin som sätter krokben för oss. Min uppfattning är att det finns få tillverkare som har varit så framgångsrika som VP i sin protektionism. Det har av någon anledning varit fint att få leverera till VP och då har ett flertal producenter svalt villkoren i det finstilta med hull och hår.

 

11 timmar sedan skrev kossor:

Konkurrensen kommer nå vp med och de måste följa med utvecklingen eller avvecklas

 

Med tanke på hur framgångsrika VP är på att sälja in sina drivlinor till båtbyggarna tror jag tyvärr inte att VP kommer att behöva ändra på sin strategi så länge som Du och jag deltar i båtlivets fröjder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

 

Det som skiljer mellan VP:s givare och normal VDO-givare är oftast bara kontaktstycket. Kan man leva med att behöva göra en adapter mellan givaren och kontaktstycket som sitter i kabeländen har man sparat "en hel del" pengar.

 

Jag fick frågan från en bryggkompis om jag kunde montera en turbotrycksmätare à la VP i hans båt och gjorde därför ett försök att köpa VP:s turbotrycksgivare och d:o mätare direkt från VDO via en bekant på VDO i Tyskland, men det gick inget vidare. Ett nej på mätaren kunde jag acceptera eftersom det står VP på mätartavlan men givaren hade ingen VP-märkning. Men VDO och VP har tydligen kommit överens om att givaren med det aktuella kontaktstycket tillhör VP...

 

 

Jag tror inte att det är geografin som sätter krokben för oss. Min uppfattning är att det finns få tillverkare som har varit så framgångsrika som VP i sin protektionism. Det har av någon anledning varit fint att få leverera till VP och då har ett flertal producenter svalt villkoren i det finstilta med hull och hår.

 

 

Med tanke på hur framgångsrika VP är på att sälja in sina drivlinor till båtbyggarna tror jag tyvärr inte att VP kommer att behöva ändra på sin strategi så länge som Du och jag deltar i båtlivets fröjder.

I den frågan har det ju börjat bli en förändring, kolla på aquador och flipper de har andra märken monterade idag, Nimbus har ju också börjat montera ett annat märke och det tycker jag är uppseendeväckande. Där får kan kunden välja bort den gröna, det gick ej förr. Dålig reservdelshållning skyhöga priser på delar samt undermålig kvalitet, dålig bemötande om fel uppstår etc etc, ger ringar på vattnet. Jag tror den äldre generationen dvs jag mfl som är uppväxta med det gröna har en snävare syn än de yngre. Men nu har vi seglat ur från kärnämnet 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kossor:

Men nu har vi seglat ur från kärnämnet

Har Du övergivit båtlivet och blivit seglare...? 😎

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sist jag kollade motorgivare fanns det lite olika ”standard” gängor och resistansrangerna är väl oxå standad.

 

Wemas givare kanske har lägre pris och har man koll på gängdimension och resistans borde en ”bilgivare” funka.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev skippeer:

Sist jag kollade motorgivare fanns det lite olika ”standard” gängor och resistansrangerna är väl oxå standad.

Wemas givare kanske har lägre pris och har man koll på gängdimension och resistans borde en ”bilgivare” funka.

Jag ska försöka ta mig tillbaka till kärnämnet...

 

VDO-givaren finns lite här och där, ex-vis på Ebay för drygt 500:-.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag försökte förmedla var att först ta reda på de tekniska detaljerna för att sedan leta efter oljetrycksgivare för tex bilmotorer till ett lägre pris.

Nedan ett exempel att få reda på tryckområde och gängdimension, sedan gäller det att kolla upp så att resistansrangen stämmer (givare och display).
image.png.e08e205c02e5255142c159550cedda84.png

 

 

Stämmer nedanstående teori på oljetrycksgivare?

Noll tryck ca 10 ohm

Max tryck 184 ohm eller oändlig resistans dvs avbrott.

 

SeaSea säljer en oljetrycksgivare från Wema för 578 kr med gänga och tryckområde inringat med rött på bilden ovan.
https://www.seasea.se/givare-oljetryck-10kg-1-8-nptf

 

# # #

Innan inköp sker av ny givare, ovsett på nätet eller i butik, gäller det att avsluta felsökningen varför displayen visar på max tryck, ledningsfel eller givarefel?

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-09 vid 23:47 skrev skippeer:

# # #

Innan inköp sker av ny givare, ovsett på nätet eller i butik, gäller det att avsluta felsökningen varför displayen visar på max tryck, ledningsfel eller givarefel?

Gjorde lite provmätningar sist jag besökte båten och fick summer-signal mellan ledare från motor ända fram till instrumentet, verkar inte vara kabelbrott. 

Givaren i sig var helt rostig och såg inte så kul ut (bild). 

 

Ska forska om Biltemas oljetrycksmätare är kompatibel med VP-givaren för att utesluta mätaren. 

Givare.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Swadop:

Gjorde lite provmätningar sist jag besökte båten och fick summer-signal mellan ledare från motor ända fram till instrumentet, verkar inte vara kabelbrott. 

Givaren i sig var helt rostig och såg inte så kul ut (bild). 

 

Ska forska om Biltemas oljetrycksmätare är kompatibel med VP-givaren för att utesluta mätaren. 

Givare.jpg

Det där såg inte trevligt ut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tankar på att byta från en fungerande alarmerande givare till en med både alarm och tryckmätning på en VP D2-55A. 

 

När motorn är avstängd sedan länge typ mer än 24 timmar sedan.

Sitter oljetrycksgivaren till så i systemet på en Penta/Perkins att det inte kommer någon olja ur hålet när man byter till en ny oljetrycksgivare?

TS kan oxå ha stort intresse om när det är läge att byta, idealet är om det går även med olja i maskin.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Swadop:

Gjorde lite provmätningar sist jag besökte båten och fick summer-signal mellan ledare från motor ända fram till instrumentet, verkar inte vara kabelbrott. 

Givaren i sig var helt rostig och såg inte så kul ut (bild). 

 

Ska forska om Biltemas oljetrycksmätare är kompatibel med VP-givaren för att utesluta mätaren. 

Givare.jpg

Ja den är ju helt slut, hoppas att du kan skruva loss den och få ur den i ett stycke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...