Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Zwen

TMD40A byta oljekylare

Rekommendera Poster

Oljekylaren på min TMD40A läcker vatten. Eftersom värmeväxlaren döljer oljekylaren väldigt effektivt och jag bara har ca 1 dm utrymme på sidan är det inte lätt att se så bra, men mha en spegel kan jag konstatera att det läcker på inkommande sidan. Om det bara är kylrörets o-ring eller kylaren i sig som är sönderfrätt är svårt att se. Tycker dock att hela gaveln ser tämligen korroderad ut så jag skulle vilja ha bort kylaren och inspektera.

Har försökt att hitta någon sprängskiss som visar hur den sitter fast men inte kommit fram till något.

Jag skulle gärna vilja slippa demontera värmeväxlaren om det är möjligt. Vet någon hur oljekylaren är monterad?

 

Hur nödvändig är oljekylaren egentligen? Jag kör bara i deplacementfart och tar nog inte ut mer än max halva motoreffekten skulle jag gissa.

Skulle man våga skippa oljekylaren och dra vattnet direkt till värmeväxlaren eller är det helidiotiskt?

 

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Zwen:

Oljekylaren på min TMD40A läcker vatten. Eftersom värmeväxlaren döljer oljekylaren väldigt effektivt och jag bara har ca 1 dm utrymme på sidan är det inte lätt att se så bra, men mha en spegel kan jag konstatera att det läcker på inkommande sidan. Om det bara är kylrörets o-ring eller kylaren i sig som är sönderfrätt är svårt att se. Tycker dock att hela gaveln ser tämligen korroderad ut så jag skulle vilja ha bort kylaren och inspektera.

Har försökt att hitta någon sprängskiss som visar hur den sitter fast men inte kommit fram till något.

Jag skulle gärna vilja slippa demontera värmeväxlaren om det är möjligt. Vet någon hur oljekylaren är monterad?

 

Hur nödvändig är oljekylaren egentligen? Jag kör bara i deplacementfart och tar nog inte ut mer än max halva motoreffekten skulle jag gissa.

Skulle man våga skippa oljekylaren och dra vattnet direkt till värmeväxlaren eller är det helidiotiskt?

 

/Sven

Jag skulle rekommendera dig att montera bort värmeväxlaren, så du kommer åt oljekylaren. Ger sig gaveln på oljekylaren blir det inget roligt i maskinrummet, och du tömmer motorn per omgående på olja, med risk för stort haveri. Huset är gjort i aluminium och gavlarna ipressade bestående av mässing ingen bra kombo. Rätt vanligt att oljekylaren korroderar sönder. Du ska ha oljekylaren kvar och inte laborera den finns där av en anledning. Skickar med några bilder så ser du hur det ser ut. Min kylare sitter på en 42 a och är nybytt, efter kraftigt läckage.

DSC_0122.JPG.a9fc59c67aaa6b2c5b924d00e27ae1d8.JPG

 

DSC_0126.JPG.68b869a147717170df66852114831757.JPG

 

DSC_0135.JPG.08673a363faa46fac559257f39409cd9.JPG

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Min kylare ser lite annorlunda ut, men det ser ut som att den är skruvad underifrån på konsolen så det är väl förmodligen min också. På min sitter ju filtret där också.

 

Blir det verkligen så att oljan läcker ut om en gavel börjar läcka. Går inte oljan i tuber och att bara vatten finns "löst" i huset?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Zwen:

Tack för svar. Min kylare ser lite annorlunda ut, men det ser ut som att den är skruvad underifrån på konsolen så det är väl förmodligen min också. På min sitter ju filtret där också.

 

Blir det verkligen så att oljan läcker ut om en gavel börjar läcka. Går inte oljan i tuber och att bara vatten finns "löst" i huset?

På min gamla original den ser inte lika ut som denna, där hade alut korroderat runt gavlarna och det blev ett rejält hål i den all olja sköt ur på någon minut. Hela maskinrummet var fullkletat. Tog två somrar innan allt var borta motorn klarade sig. Såg inga fel när den plockades ner. Sen hur din är konstruerad kan jag inte svara på tyvärr, ser nu att du hade en 40 a och jag läste 41 a sorry. Har nog någon bild på den gamla någonstans ska se om jag hittar den.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag totalrenoverade min TMD40A för två år sedan och har lite info...

Kylaren sitter skruvad ovanpå konsollen med 4 (vill jag minnas) skruvar nedifrån som sitter trångt.

Enklast är nog att ta bort konsollen med filter, kylare och allt. Den sitter bultad i motorblocket med 3 skruvar.

Ett tips för sprängskisser är marinepartseurope.com:

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744060-21-18301.aspx

Vattnet går i kanalerna i kylaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för input. Jag får nog göra mig besväret att ta bort värmeväxlaren så jag kommer åt ordentligt. Lite irriterande dock eftersom jag hade bort den för ett par månader sedan för att byta temp.givaren och reparera kabelanslutningar till generatorn. Dumt att jag inte kollade närmare på oljekylaren samtidigt.

Det var lite meckigt eftersom jag inte lyckades komma åt att lossa de 2 skruvarna som håller vv-huset till det främre fästet i blocket. De sitter ju under/inåt liksom. Eftersom jag inte fick loss dom kunde jag inte dra hela paketet framåt utan fick dela på termostathus och vv så jag kunde vinkla ut vv och istället få bort skruvarna som håller främre fästet till blocket. En av de skruvarna är ju väldigt lång.

Men kanske jag kan lyckas få bort de undre skruvarna om jag hittar eller tillverkar något specialverktyg. Det är ju väldigt trångt där under vv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifogar en bild från demonteringsfasen när jag renoverade. Den kan kanske vara till hjälp.

P2244843.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver man tömma motor på olja innan demontering av oljekylare? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...