Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
R0bbaan

Tv i båt med inverter

Rekommendera Poster

2 timmar sedan skrev raol:

5 kW inverter? Vid 12 V är det drygt 400 A... Som att köra ett par startmotorer kontinuerligt! :o

Kontinuerligt? Startmotorerna kan väl sörpla i sig sina A även en väldigt kort period.. framförallt i startögonblicket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Caribic410:

Kontinuerligt? Startmotorerna kan väl sörpla i sig sina A även en väldigt kort period.. framförallt i startögonblicket.

Vet inte vad du vill säga med detta...?

Jag jämförde bara strömmen som 5 kW motsvarar med saker som är väldigt strömhungriga. Startmotorer går ju bara några sekunder i normalfallet, så tanken på en kontinuerlig belastning större än så är rätt extrem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Vet inte vad du vill säga med detta...?

Jag jämförde bara strömmen som 5 kW motsvarar med saker som är väldigt strömhungriga. Startmotorer går ju bara några sekunder i normalfallet, så tanken på en kontinuerlig belastning större än så är rätt extrem.

 

Aa ok. Invertern klarar av att leverera motsvarande dryga 400A 12V, så ja den klarar att leverera till vvb som drar ca 60A om jag ger den vad den kan sluka. Kör ström till den via vridmotstånd så den får bara 25-30A.

Annars har jag ingenting som, vare sig kontinuerligt eller kortare perioder, behöver särskilt mycket.

Dammsugaren är väl det som kräver mest, ca 120A.

Sällan man gör nåt elkrävande samtidigt i en liten båt.. skulle väl vara elmotorsåg samtidigt som man dammsuger spånen då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Caribic410:

Aa ok. Invertern klarar av att leverera motsvarande dryga 400A 12V, så ja den klarar att leverera till vvb som drar ca 60A om jag ger den vad den kan sluka. Kör ström till den via vridmotstånd så den får bara 25-30A.

Annars har jag ingenting som, vare sig kontinuerligt eller kortare perioder, behöver särskilt mycket.

Dammsugaren är väl det som kräver mest, ca 120A.

Sällan man gör nåt elkrävande samtidigt i en liten båt.. skulle väl vara elmotorsåg samtidigt som man dammsuger spånen då.

För att återgå till ämnet. Energimätare är säkert bra om man vill ha koll på ett enkelt sätt mer eller mindre hela tiden.

Under solmånaderna med lite elbehov och mycket tillgång till ström har jag inte känt behov av det. I mitt fall skulle plats, tid, engagemang och jobb vara mer givande att lägga på ännu mer sol in, mer batteribank. Inget som en energimätare kan bidra till.

Skulle jag ha knappare tillgång på el in och eller mindre batteribank skulle jag nog vilja ha mer minutiös koll på elbalanskontot, då skulle någon form av elbankkontomätare underlätta.

Som med det mesta. Har man behov för något är prylen väldigt välbehövlig annars kan det vara "bara" en bra-kul-att ha pryl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Caribic410:

Under solmånaderna med lite elbehov och mycket tillgång till ström har jag inte känt behov av det. I mitt fall skulle plats, tid, engagemang och jobb vara mer givande att lägga på ännu mer sol in, mer batteribank. Inget som en energimätare kan bidra till.

Fel, fel, fel!

Även en solig sommardag följs av natt med mörker. Är det då lite kyligt och man vill köra värmaren, och kanske kolla på Aktuellt på TV är det för alla bra att veta vad man tagit ut. Tänk om följande dag är rejält molnig och inget kommer in i batteribanken utan man stannar på minus?

Att mäta är att veta!! 
Tänk att så få fattar hur bra det är 😉.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ChristerN:

Fel, fel, fel!

Även en solig sommardag följs av natt med mörker. Är det då lite kyligt och man vill köra värmaren, och kanske kolla på Aktuellt på TV är det för alla bra att veta vad man tagit ut. Tänk om följande dag är rejält molnig och inget kommer in i batteribanken utan man stannar på minus?

Att mäta är att veta!! 
Tänk att så få fattar hur bra det är 😉.

Samtidigt kan man faktiskt göra en energibudget och se vad de saker man har inkopplade drar och på så vis få en uppfattning om hur mycket det teoretiskt kan gå åt. I de flesta fritidsbåtar är det väl ändå inte mer än belysning, laddning av mobiler/plattor, ev TV och kanske ström till en värmare. Plus en kyl som har en ganska konstant förbrukning. En dag liknar nog en annan, så har man gjort en uppskattning för en dag kan man använda den och hamna nära verkligheten. Om en "standarddag" är långt inom marginalen för vad man kan plocka ut ur batterierna utan att ladda, så är det ju lugnt.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev ChristerN:

Fel, fel, fel!

Även en solig sommardag följs av natt med mörker. Är det då lite kyligt och man vill köra värmaren, och kanske kolla på Aktuellt på TV är det för alla bra att veta vad man tagit ut. Tänk om följande dag är rejält molnig och inget kommer in i batteribanken utan man stannar på minus?

Att mäta är att veta!! 
Tänk att så få fattar hur bra det är 😉.

Efter några, tror det var 4, dygn med helt igenmulet väder, struntade vi i rostat bröd en morron. Solcellerna gav 2-6A ändå, så nödåtgärden var onödig eftersom solen kom på eftermiddagen. Kanhända jag hade vågat mig på rostade rågbröd om jag hade haft mätare... Men vad gott det var när vi fått avstå ett dygn.

Att bli sugen och hungrig är att "få veta".. 😆

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Samtidigt kan man faktiskt göra en energibudget och se vad de saker man har inkopplade drar och på så vis få en uppfattning om hur mycket det teoretiskt kan gå åt. I de flesta fritidsbåtar är det väl ändå inte mer än belysning, laddning av mobiler/plattor, ev TV och kanske ström till en värmare. Plus en kyl som har en ganska konstant förbrukning. En dag liknar nog en annan, så har man gjort en uppskattning för en dag kan man använda den och hamna nära verkligheten. Om en "standarddag" är långt inom marginalen för vad man kan plocka ut ur batterierna utan att ladda, så är det ju lugnt.
 

Ja, fast sen har ju ganska många solpanel som de tror gör underverk för laddningen. Och där är varje dag sig inte lik. 
Jag vidhåller. Har man en tankmätare för dieseln och tycker den är bra så har man långt större behov av en till batterierna.
Vadå? Motorn drar ju x liter/timme så varför ska jag ha en tankmätare när jag har en timräknare?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och ett tillägg 🙄.

Solpaneler är fantastiska i sig. Har inte något emot dem, tvärtom. Men det är lätt att tro de ger mer än de faktiskt gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev ChristerN:

Ja, fast sen har ju ganska många solpanel som de tror gör underverk för laddningen. Och där är varje dag sig inte lik. 
Jag vidhåller. Har man en tankmätare för dieseln och tycker den är bra så har man långt större behov av en till batterierna.
Vadå? Motorn drar ju x liter/timme så varför ska jag ha en tankmätare när jag har en timräknare?


Jag tror att du är mer intresserad av sånt här än de flesta, och att det kraftigt färgar hur viktigt du tycker att det är. Att få slut på bränsle är en allvarlig säkerhetsrisk. Att inte kunna se på TV på kvällen är bara en liten bekvämlighetsförlust.

Har man 300 Ah batteribank, och räknar med att kunna använda 120 Ah av det, så behöver man NOLL laddning på fyra dygn om man förbrukar 30 Ah per dygn. Det är den typen av beräkningar jag menar. Dessutom kan man ju också kompensera grovt för mulna dagar genom att avstå från TV-tittande den dagen och kanske nästa, beroende på hur ens grovhuggna energibudget ser ut.

Så förbaskat komplicerat är det inte. Det är lågstadiematte.



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ChristerN:

Ja, fast sen har ju ganska många solpanel som de tror gör underverk för laddningen. Och där är varje dag sig inte lik. 
Jag vidhåller. Har man en tankmätare för dieseln och tycker den är bra så har man långt större behov av en till batterierna.
Vadå? Motorn drar ju x liter/timme så varför ska jag ha en tankmätare när jag har en timräknare?

Du har säkert stor nytta och glädje av din batterimätare, inget du behöver vidhålla. Tror alla förstått det och håller förmodligen med dig om det.

Bränslemätare... Ja faktiskt. Jag skulle klara mig utan. Tankar blankdiesel fullt på hösten. Så har jag gjort 6ggr nu, å det funkar. Har aldrig gjort av med hel tank, det mesta går till värmaren. Förra året förbrukade jag mest hittills. Dels pga tidig kall säsong, sen kall säsong och en nästan heldags motorgång pga noll vind... Fick i 70.. eller om det var t.o.m. 90 liter. Tror tanken är på 120 eller 140 liter. Sen har jag ett par reservdunkar... Som jag måste komma ihåg att omsätta. Glömde förra säsongen.

Fast min bränslemätare ger ungefär lika mycket info om bränslemängden som regulatorn ger om elen.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:


Jag tror att du är mer intresserad av sånt här än de flesta, och att det kraftigt färgar hur viktigt du tycker att det är. Att få slut på bränsle är en allvarlig säkerhetsrisk. Att inte kunna se på TV på kvällen är bara en liten bekvämlighetsförlust.

Har man 300 Ah batteribank, och räknar med att kunna använda 120 Ah av det, så behöver man NOLL laddning på fyra dygn om man förbrukar 30 Ah per dygn. Det är den typen av beräkningar jag menar. Dessutom kan man ju också kompensera grovt för mulna dagar genom att avstå från TV-tittande den dagen och kanske nästa, beroende på hur ens grovhuggna energibudget ser ut.

Så förbaskat komplicerat är det inte. Det är lågstadiematte.



 

Visst ere lågstadienivå.. men det är väl mulna dagar du vill se på teve..

... Fast å andra sidan fler batterier, inte en mätare, skulle göra att du klarade dej längre utan påfyllning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, en mätare kostar ungefär som ett extra batteri, eller 150 W solpanel. Så det är väl först när ytan för solpaneler är slut och platsen för batterier är slut som det "bara" är mätare kvar.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Ja, en mätare kostar ungefär som ett extra batteri, eller 150 W solpanel. Så det är väl först när ytan för solpaneler är slut och platsen för batterier är slut som det "bara" är mätare kvar.
 

Ofan. Trodde såndär mätare kostade några tior.. 😆

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaja, som jag skrivit tidigare så är det många som tror de har bättre laddning än de faktiskt har och att då dra en batteribank på säg 300Ah i botten är dålig ekonomi. De nya batterierna lär kosta mer än vad det hade kostat att ha en mätare för att ha koll. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev ChristerN:

Jaja, som jag skrivit tidigare så är det många som tror de har bättre laddning än de faktiskt har och att då dra en batteribank på säg 300Ah i botten är dålig ekonomi. De nya batterierna lär kosta mer än vad det hade kostat att ha en mätare för att ha koll. 

Men här utgår du ju nästan från att folk inte kan räkna och är lite halvkorkade. Min utgångspunkt är att detta är rätt enkel matte och att man lätt kan anpassa sig.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev raol:

Men här utgår du ju nästan från att folk inte kan räkna och är lite halvkorkade. Min utgångspunkt är att detta är rätt enkel matte och att man lätt kan anpassa sig.
 

Och jag menar att man inte så lätt kan räkna på det.

Säg så här. Jag har en batteribank på 300Ah. Jag lägger mig i en naturhamn på fredag kväll till söndag em och kylen drar under denna tid 50 Ah, värmaren 40 Ah, TVn 20 Ah och pumpar och annat drar 30 Ah. Då har jag gjort av med 140 Ah och batteribanken är nära 50% gränsen. 
Sen kör jag hem till hemmahamnen på två timmar och det laddar på kanske 80 Ah och när jag tittar på min voltmeter ser jag att det laddar fint och eftersom jag har en ny fin generator på motorn som ger 100 A så tror jag att jag har laddat tillbaka allt och sätter därför inte i landströmmen. 
Men jag har ju bara återladdat 80 av de 140 jag förbrukat så nästa helg har jag inte 300 Ah att tillgå utan 240 och då kommer jag under 50% nivån fast jag tror jag har 300, om jag gör samma resa.

Sen är det inte många som kan räkna på vad solpaneler i verkligheten ger, för de som har såna.
Tror detta resonemang inte är ovanligt. De flesta vet inte hur lång tid det tar att återladda till 100%.

Enkel matte? Nä, tror inte det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev ChristerN:

Och jag menar att man inte så lätt kan räkna på det.

Säg så här. Jag har en batteribank på 300Ah. Jag lägger mig i en naturhamn på fredag kväll till söndag em och kylen drar under denna tid 50 Ah, värmaren 40 Ah, TVn 20 Ah och pumpar och annat drar 30 Ah. Då har jag gjort av med 140 Ah och batteribanken är nära 50% gränsen. 
Sen kör jag hem till hemmahamnen på två timmar och det laddar på kanske 80 Ah och när jag tittar på min voltmeter ser jag att det laddar fint och eftersom jag har en ny fin generator på motorn som ger 100 A så tror jag att jag har laddat tillbaka allt och sätter därför inte i landströmmen. 
Men jag har ju bara återladdat 80 av de 140 jag förbrukat så nästa helg har jag inte 300 Ah att tillgå utan 240 och då kommer jag under 50% nivån fast jag tror jag har 300, om jag gör samma resa.

Sen är det inte många som kan räkna på vad solpaneler i verkligheten ger, för de som har såna.
Tror detta resonemang inte är ovanligt. De flesta vet inte hur lång tid det tar att återladda till 100%.

Enkel matte? Nä, tror inte det!

Vi har ju haft solpaneler med i diskussionen hittills, och nu plockar du bort dem...

Så här i stället...

En båt med 300 Ah förbrukningsbatterier och utrustad med TV, värmare och kyl är sannolikt en lite större båt. Inga problem att få på 100 W solpaneler förmodligen, säkert även 200, men låt säga 100 - det är bara ca 0.7 m^2.

Åtta timmar värmare (här räknar jag 5 A förbrukning i snitt) låter extremt för en helg om vi snackar sommarmånader. Normalt behöver man väl ingen värmare alls, utan snarare är väl problemet att få bort överflödig värme så man kan sova! Det är i alla fall min erfarenhet. Men låt gå för 40 Ah.

Jag räknar med att man ransonerar sin förbrukning om man vet att det är mulet, så om lördagen var mulen försvinner 20 Ah från din uppräkning. Då läser man en bok i stället, eller spelar sällskapsspel. Eller kollar på nåt på en surfplatta eller mobil som förbrukar mycket mindre och kan komma till båten i uppladdat tillstånd.

Solpanelerna bör skicka in åtminstone 25 Ah under lördagen en solig dag. Så som jag ser det blir förbrukningen ca 110 Ah, och med laddningen från motorn och vardagarna fram till nästa helg är batterierna absolut fulla då.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev ChristerN:

Och jag menar att man inte så lätt kan räkna på det.

Säg så här. Jag har en batteribank på 300Ah. Jag lägger mig i en naturhamn på fredag kväll till söndag em och kylen drar under denna tid 50 Ah, värmaren 40 Ah, TVn 20 Ah och pumpar och annat drar 30 Ah. Då har jag gjort av med 140 Ah och batteribanken är nära 50% gränsen. 
Sen kör jag hem till hemmahamnen på två timmar och det laddar på kanske 80 Ah och när jag tittar på min voltmeter ser jag att det laddar fint och eftersom jag har en ny fin generator på motorn som ger 100 A så tror jag att jag har laddat tillbaka allt och sätter därför inte i landströmmen. 
Men jag har ju bara återladdat 80 av de 140 jag förbrukat så nästa helg har jag inte 300 Ah att tillgå utan 240 och då kommer jag under 50% nivån fast jag tror jag har 300, om jag gör samma resa.

Sen är det inte många som kan räkna på vad solpaneler i verkligheten ger, för de som har såna.
Tror detta resonemang inte är ovanligt. De flesta vet inte hur lång tid det tar att återladda till 100%.

Enkel matte? Nä, tror inte det!

Dom regulatorer jag haft och den jag har visar, inte bara hur många A solcellerna ger för stunden utan åxå, akumullerad mängd Ah från senaste nollställning.

Så funkar väl dom flesta regulatorer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev raol:

Solpanelerna bör skicka in åtminstone 25 Ah under lördagen en solig dag. Så som jag ser det blir förbrukningen ca 110 Ah, och med laddningen från motorn och vardagarna fram till nästa helg är batterierna absolut fulla då.

Hur många kollar elmätaren hemma dagligen?

 

Behovet av mätning saknas - som jag ser det - om solceller plus motorgång räcker för att täcka förbrukningen över tid och batteribanken är så stor att den klarar några mulna dagar.

 

Var tog TS vägen?

Kanske pågår insamling av information till en energibalans.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Caribic410:

Dom regulatorer jag haft och den jag har visar, inte bara hur många A solcellerna ger för stunden utan åxå, akumullerad mängd Ah från senaste nollställning.

Så funkar väl dom flesta regulatorer?

Jo, det är det flera som kan göra men min erfarenhet av dessa är att de visar rejält fel. Min Epever visar ca 15% fel ( eller om det är 30% då det är både upp och ner).

Har skrivit det förr. En regulator har som uppgift att se till så att strömmen från en solpanel kommer in i batterierna. De mer avancerade har MPPT som i sig kräver en analys av hur mycket ström som går in i batterierna vid olika spänningar och den funktionen utnyttjar vissa tillverkare för att redovisa Ah in och ut. Och då syftet med denna funktion inte är primärt detta så får man ta värdena med en nypa salt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev raol:

Solpanelerna bör skicka in åtminstone 25 Ah under lördagen en solig dag. Så som jag ser det blir förbrukningen ca 110 Ah, och med laddningen från motorn och vardagarna fram till nästa helg är batterierna absolut fulla då.

Alla dagar är inte soliga. Och jag pratade om en helg i mitt exempel och den kan lika gärna inträffa på våren som på hösten. Jag har vår och höst ofta en nettoförbrukning på 80-100 Ah på ett dygn, med solpaneler på +200 W.


Vi tar det från en annan sida.

Hur lång tid med motorgång tar det att få en 300 A bank full från att ha laddat ur ”dina” 110Ah?

Vi räknar här med vanliga batterier och inte LiFePo, ok?

Och vad händer om solen inte lyser speciellt mycket under ”arbetsveckan”? (Och det vet man ju inte i förväg och kan inte se det i efterhand när man inte har en mätare)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

95 procent använder båten enbart under sommarmånaderna (och knappt ens det med tanke på hur många båtar som lyfts redan i mitten av augusti!). De allra flesta berörs inte av dina marginalfall. Visst kan de inträffa, men det går ju alltid att hitta på situationer där saker blir fel.

Och hur stor betydelse har det egentligen? Jag räknade för några år sen på hur stor skillnaden är i totalt energiuttag från ett batteri baserat på hur djupt man laddar ur. Visst leder djupare urladdningar till färre cykler, men varje cykel ger också mer energi ut, så när batteriet nått slutet är skillnaden inte så stor som man kan tro utifrån skrämselpropagandan.
 

Till sist är batterier en förbrukningsvara, och relativt en båts totala kostnader är de en ganska liten del. Om man byter batteribank vart femte år eller vart sjunde år, så skiljer det bara några tusen. För båtar i den storleksklass det handlar om för såna förbrukningsmönster är nog de årliga kostnaderna för ägande, underhåll, reparationer och förvaring 2-3 gånger hela batteribankens inköpskostnad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Caribic410:

För att återgå till ämnet. Energimätare är säkert bra om man vill ha koll på ett enkelt sätt mer eller mindre hela tiden.

Nu är ämnet ju "Tv i båt..." 🙂

 

  

2020-08-31 vid 09:31 skrev R0bbaan:

...

Min fråga blir: vad står en batteribank pall mot inverter som körs mot en 15" Lcd tv ett par timmar om kvällarna? (Samt chromecast men den drar ju obefintligt i frågan) 2 förbrukningsbatterier+ 100 w solceller...

Om vi hoppar tillbaks till frågeställningen så kanske TS återkommer också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Alla dagar är inte soliga. Och jag pratade om en helg i mitt exempel och den kan lika gärna inträffa på våren som på hösten. Jag har vår och höst ofta en nettoförbrukning på 80-100 Ah på ett dygn, med solpaneler på +200 W.


Vi tar det från en annan sida.

Hur lång tid med motorgång tar det att få en 300 A bank full från att ha laddat ur ”dina” 110Ah?

Vi räknar här med vanliga batterier och inte LiFePo, ok?

Och vad händer om solen inte lyser speciellt mycket under ”arbetsveckan”? (Och det vet man ju inte i förväg och kan inte se det i efterhand när man inte har en mätare)

Dom flesta solcellsregulatorerna, i alla fall alla jag haft, räknar ju ihop summan av tankade Ah. Nollställer man när man lämnar båten så ser man ju hur mkt man fått in. Det tillsammans med vilospänning ger en bra indikation. Många som har tillräcklig kapacitet behöver inte kunna mäta noggrannare.

För en snickare räcker det oftast med talmeter eller tumstock. För en verktygsmakare ger ett skjutmått en fingervisning, micrometer ofta tillräckligt och mätmicroskop när det är lite mer noga. Han skulle inte ens kunna gissa bättre med än utan en tumstock.

En snickare har ingen användning av micrometern.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Mackey:

Nu är ämnet ju "Tv i båt..." 🙂

 

  

Om vi hoppar tillbaks till frågeställningen så kanske TS återkommer också?

😆😆😆 Nu är ämnet ju "Tv i båt..." 🙂

Visst f..

Intressant att veta är ju hur stor bank ts har, hur han laddar å hur mkt tvn drar. Samt övriga förbrukare som han måste ha igång.

En tv drar väl inte särskilt mkt och invertern.. har mätt på mina men minns inte... Typ max 1-2A.. så typ max 25w

Tv.. 50w?

Så högt gissat inkl inverter 6A

Så minst 6timmar med ett 70Ah batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...