Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
R0bbaan

Tv i båt med inverter

Rekommendera Poster

Chao

 

Köpt båt med inverter.

Min fråga blir: vad står en batteribank pall mot inverter som körs mot en 15" Lcd tv ett par timmar om kvällarna? (Samt chromecast men den drar ju obefintligt i frågan) 2 förbrukningsbatterier+ 100 w solceller.

Bör jag va orolig?😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev R0bbaan:

Bör jag va orolig?😅

Svårt att säga, men om du inte haft problem med för lite laddning tidigare så bör inte en tv på kanske 2 A/25 W vara det som blir avgörande.

 

Hösten är ju inte så bra för solcellsladdning så kanske får du problem nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara Chromecast drar väl 2.1 amp (vanligt USB). Min 12 volts tv drar 40 watt (3.3 amp). Så totalt vill min uppsättning ha 5.4 amp vid 12 volts användning. 

 

Invertern drar väl någon amp vid tomgång också. Räkna grovt så vet du hur mycket du kan titta UTAN att tömma din batteribank för övrig utrustning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev patrikflink:

Bara Chromecast drar väl 2.1 amp (vanligt USB).

USB (undantaget senaste versionerna, men det handlar det inte om här) tillåter maximalt 0.5 A vid 5 V från ett uttag. Det motsvarar väl ungefär 0.2-0.3 A vid 12 V, beroende på hur omvandlingsförlusterna ser ut.

Men just Chromecast verkar dra mer vid maxbelastning, och därför ska den anslutas till en egen nätadapter.

Oavsett, så handlar det om runt 3-4 W, eller några tiondels A vid 12 V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Chromecasten körs via medföljande transformator..

Inte haft båten ngn längre tid så kan ej svara för det ang tidigare bekymmer med laddning elr ej.

Min fundering är ju just vad en inverter+tv drar ifrån batteri banken. En solpanel på 100 watt bör ju (en solig dag) ladda på det inverter/tv tittandet tar när man kryper ner i ruffen.

Är nytt för mig o söker svar 😊 tack för er tid!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

USB (undantaget senaste versionerna, men det handlar det inte om här) tillåter maximalt 0.5 A vid 5 V från ett uttag. Det motsvarar väl ungefär 0.2-0.3 A vid 12 V, beroende på hur omvandlingsförlusterna ser ut.

Men just Chromecast verkar dra mer vid maxbelastning, och därför ska den anslutas till en egen nätadapter.

Oavsett, så handlar det om runt 3-4 W, eller några tiondels A vid 12 V.

Aha.

 

Jag kör min Chromecast via USB port från teven, inga problem. Har batteribanksmätare (victron), ser vad det drar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev R0bbaan:

Chromecasten körs via medföljande transformator..

Inte haft båten ngn längre tid så kan ej svara för det ang tidigare bekymmer med laddning elr ej.

Min fundering är ju just vad en inverter+tv drar ifrån batteri banken. En solpanel på 100 watt bör ju (en solig dag) ladda på det inverter/tv tittandet tar när man kryper ner i ruffen.

Är nytt för mig o söker svar 😊 tack för er tid!

Du kan köra Chromecast via tevens usb port, jag gör så i våran båt.

Hur stor inverter är det, hur mycket drar din tv?

Bifogar en bild.

Screenshot_20200831-133500.png

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev R0bbaan:

Chromecasten körs via medföljande transformator..

Inte haft båten ngn längre tid så kan ej svara för det ang tidigare bekymmer med laddning elr ej.

Min fundering är ju just vad en inverter+tv drar ifrån batteri banken. En solpanel på 100 watt bör ju (en solig dag) ladda på det inverter/tv tittandet tar när man kryper ner i ruffen.

Är nytt för mig o söker svar 😊 tack för er tid!

Du måste kolla på din tv hur mycket den drar.

Inverterns förbrukning  fick du lite info om av patrikflink.

 

Under maj, juni, juli och augusti kan man grovt uppskatta att en horisontell solcell ger så mycket laddning som fyyra timmar ger vid solcellens märkeffekt, i ditt fall 4 x 100 = 400 Wh vilket motsvarar 400/12 = 33 Ah.

 

33 Ah kan du förbruka varje soligt sommardygn för allt ombord; kyl, belysning, radio, navigationsinstrument, lanternor, etc plus din tv och inverter.

Kolla upp alla förbrukade och hur mycket de används. Gör sedan en energibalans.

 

Sedan laddar ju motorn om man använder den och då kan du titta mera på tv. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två inverterar.

Men jag kör tv’n på 12volt.

Chromecast kopplar jag till ett USB-uttag i båten.

Min stora inverter har ungefär 0,5 A i tomgångsförbrukning, den blir sedan varm och kyls av en fläkt så den har en för mig okänd egenförbrukning, därför kör jag tv’n på 12V. Tv’s 230V-anslutning har också en adapter som blir varm, och den ger ju 12 Volt ut så det känns som att gå över ån efter vatten genom att först göra om 12V till 230 som sedan skall göras om till 12 V igen...

Tv’n varar även om spänningen blir för låg.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev R0bbaan:

Min fundering är ju just vad en inverter+tv drar ifrån batteri banken. En solpanel på 100 watt bör ju (en solig dag) ladda på det inverter/tv tittandet tar när man kryper ner i ruffen.

Jag tycker det är märkligt att de flesta båtar utrustas med allehanda mätare för olika saker men inte för batterierna!

En batteritankmätare är det enda sättet att veta vad prylarna egentligen drar - och vad solpanelerna ger. Voltmetern är bra till mycket men ger inget svar på dessa frågor. 
Jag låg förra helgen i en naturhamn i tre dygn. Relativt mycket sol som fångades av mina 220 W solpaneler. Men jag gick rejält back på ström den helgen. Tur man har 570 Ah i förbrukarbanken!

Ligger man ute några dagar vill jag starkt rekommendera en batteritankmätare. Det smartaste och enklaste alternativet nu tror jag är Victrons Bluetooth mätare som man kan installera utan att dra kablar till en display. Knappa 2.000 tycker jag är ett kap!

Om man jämför med vad en uppsättning nya batterier kostar (alla behöver ju inte ha så stor kapacitet som jag) så tjänar de flesta in det på en uppsättning batterier.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ha olika uppfattning om batteritankmätare.

Våra batterier har nu snart klarat den nionde säsongen utan batteritankmätare och de verkar klara en till. Vi kollar batterispänningen med vindinstrumentet varje eller varannan dag.

 

De senaste två åren har vi haft en kinesisk 🤮 solcellsregulatorn från EP Ever (som är bra) och där ser man lite mera om man är intresserad och det är lite kul.

Så ja, jag kan sträcka mig till att en batteritankmätare skulle vara roligt för mig att ha, men jag klarar mig bra med tumreglerna nedan. Andra kan naturligtvis ha helt andra behov.

 

Batteri i vila

12,7 V = Fullt

12,3 V = 1/2

12,0 V = 1/3, batteriet ska laddas genast.

11,7 V = Tomt, batteriet troligen skadat men kan ev. räddas om det laddas direkt.

 

Batteri under jämn normal båt-förbrukning utan pågående laddning

12,5 V = Ok

11,5 V = Låg kapacitet, dags att ladda. (Kan också bero på stor förbrukning.)

11,0 V = Batteriet ska laddas genast. (Kan också bero på stor förbrukning.)

10,5 V = Tomt, batteriet troligen skadat men kan ev. räddas om det laddas direkt.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stor fördel med en elförbrukningsmätare jmf med volt metoden ovan är att man får väldigt bra koll på hur mycket båten drar med allehanda förbrukare. Man ser hur mycket el man har kvar - hur månda dagar man kan ligga innan man måste ladda. Man ser även hur lång tid det tar till det är fullt igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev RikardE:

En stor fördel med en elförbrukningsmätare jmf med volt metoden ovan är att man får väldigt bra koll på hur mycket båten drar med allehanda förbrukare. Man ser hur mycket el man har kvar - hur månda dagar man kan ligga innan man måste ladda. Man ser även hur lång tid det tar till det är fullt igen. 

Kan nog vara en bra att ha pryl.

Jag använder inte kraftutgången på min solcellregulator till annat än att dra ett lastbilsljusrelä, som i sin tur kopplar in invertern.

Jag har startat mina förbrukare en i taget och mätt hur många A dom drar.

På solcellsregulatorn ser jag hur många A jag tankar och hur många Ah jag fått in sen senaste nollställning. Ser spänning mm. Det gör det väldigt enkelt att se om jag är fulltankad, får in överskott mm.

Överskott använder jag till ismaski , varmvatten å annat "onödigt" När jag får brist, i april, oktober, stänger jag av ena kylen när jag har båten stående.

Har inte särskilt mkt som kräver el. Två kylar, ledbelysning, lite musik, och sånt man använder vid korta intervall, brödrost, glassmaskin, stavmixer å lite småprylar. 400W solceller. 370Ah förbrukning. Vore såklart bra med mer både solceller och förbrukningsbank men har normalt sett, juni, juli, augusti, inga flaskhalsar. 

Skulle jag ha mer knappt av det ena eller andra skulle det såklart vara bra att ha "tankmätare" på batterierna.

 

Redigerad av Caribic410
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffat 12 volts TV som inte kommit till båten ännu.

Jag kör allt som går på 12 volt för att slippa förluster (från inverter och apparat trafos).

Har 2 x 100 W sidohängda solpaneler som klarar att driva kylboxen (batt.monitorn är som min standard inställd på visning av Ah status) dock har jag ett kylskåp oxå som används under semestern och då blir det underskott i energibalansen. Skall montera fler paneler på rufftaket.

 

Vill inte ens ha fasta USB uttag pga tomgångsförbrukningen (som är försumbar jmf med vad 2 kylkompressorer drar...).

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Kan nog vara en bra att ha pryl.

 

1 timme sedan skrev Caribic410:

På solcellsregulatorn ser jag hur många A jag tankar och hur många Ah jag fått in sen senaste nollställning. Ser spänning mm. Det gör det väldigt enkelt att se om jag är fulltankad, får in överskott mm.

 En batteritankmätare anser jag vara mycket mer än bara en bra-å-ha pryl. Det regulatorn visar, när man kopplar prylar på den, är väldigt rudimentärt och inget jag skulle vilja riskera min batteribank på. Regulatorns främsta uppgift är att se till så batterierna får den laddning de ska ha utifrån vad solpanelerna kan ge. Inte att mäta inkommande och utgående ström!

 

Jag har stor respekt för de som tror sig veta hur man ska använda Volt-metoden för att avgöra status på batteribanken. Jag har under flera år försökt använda dessa (ja, det är en samling olika ”metoder”) för att avgöra men har alltid gått bet på det. Även @Mackeys metod har ju ett antal parametrar, tex ej under laddning, kan vara stor förbrukning, som inte direkt hjälper i en installation med solpaneler - tex.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Skulle jag ha mer knappt av det ena eller andra skulle det såklart vara bra att ha "tankmätare" på batterierna.

Intressant!

Det kanske är mer ekonomiskt effektivt att köpa en till solpanel eller ett extra batteri och bli energioberoende än att köpa en tankmätare för att hålla koll på knappa energiresurser.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev ChristerN:

 

 En batteritankmätare anser jag vara mycket mer än bara en bra-å-ha pryl. Det regulatorn visar, när man kopplar prylar på den, är väldigt rudimentärt och inget jag skulle vilja riskera min batteribank på. Regulatorns främsta uppgift är att se till så batterierna får den laddning de ska ha utifrån vad solpanelerna kan ge. Inte att mäta inkommande och utgående ström!

 

Jag har stor respekt för de som tror sig veta hur man ska använda Volt-metoden för att avgöra status på batteribanken. Jag har under flera år försökt använda dessa (ja, det är en samling olika ”metoder”) för att avgöra men har alltid gått bet på det. Även @Mackeys metod har ju ett antal parametrar, tex ej under laddning, kan vara stor förbrukning, som inte direkt hjälper i en installation med solpaneler - tex.

 

 

Aa. Precis. När resurser e knappa är det viktigare att ha koll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Caribic410:

Aa. Precis. När resurser e knappa är det viktigare att ha koll.

Ja, det är helt rätt iofs...

Men. Jag har hjälpt en hel del med husbilar och husvagnar (och båtar!) som har en sån där enkel mätare som visar fem dioder grönt om batterierna är fulla och två om de är typ tomma. Tror de. Men det är ju bara enkla voltmätare!

Sen visar det sig att en del har en solpanel som laddar, eller åtminstone höjer spänningen på batteribanken, och då visar deras mätare full laddning och så säger de att de har det SÅÅÅ bra med strömförsörjningen i sin vagn eftersom de har en solpanel och då är batterierna alltid fulla! Och så blir de förvånade när batterierna behöver bytas efter ett drygt år för att de kört helt slut på dem.

Min slutsats är att man vet inte om man har knappa resurser eller inte förrän man har gjort tillförlitliga mätningar. Och dessa behöver göras kontinuerligt. Enklare då med en riktig batterimonitor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag har stor respekt för de som tror sig veta hur man ska använda Volt-metoden för att avgöra status på batteribanken. Jag har under flera år försökt använda dessa (ja, det är en samling olika ”metoder”) för att avgöra men har alltid gått bet på det. Även @Mackeys metod har ju ett antal parametrar, tex ej under laddning, kan vara stor förbrukning, som inte direkt hjälper i en installation med solpaneler - tex.

Efter nio år med samma batterier är jag klart över nivån "tror sig veta", jag är säker på att det har räckt att kolla spänningen då och då för att inte förstöra batterierna.

Det funkar för mig med mina batterier, men om jag hade misslyckats så hade jag säkert haft en helt annan uppfattning.

 

Jag är kanske lite avvikande (onövrigt intresserad), har även ett 10 Ah mc-batteri som startbatteri. Det har funkat bra i fyra år även om det stått kraftigt djupurladdat (noll volt) i flera månader som ett experiment. Det gick att få liv i det igen. Se hur här.

 

Många laddar sönder sina batterier genom att ofta/alltid ansluta laddare och då kan kanske en batteritankmätare få ägaren att besinna sig något och skippa laddningen när den inte behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Ja, det är helt rätt iofs...

Men. Jag har hjälpt en hel del med husbilar och husvagnar (och båtar!) som har en sån där enkel mätare som visar fem dioder grönt om batterierna är fulla och två om de är typ tomma. Tror de. Men det är ju bara enkla voltmätare!

Sen visar det sig att en del har en solpanel som laddar, eller åtminstone höjer spänningen på batteribanken, och då visar deras mätare full laddning och så säger de att de har det SÅÅÅ bra med strömförsörjningen i sin vagn eftersom de har en solpanel och då är batterierna alltid fulla! Och så blir de förvånade när batterierna behöver bytas efter ett drygt år för att de kört helt slut på dem.

Min slutsats är att man vet inte om man har knappa resurser eller inte förrän man har gjort tillförlitliga mätningar. Och dessa behöver göras kontinuerligt. Enklare då med en riktig batterimonitor!

Det går att titta på enkla mätare även den tiden på dygnet då inte solcellerna stör mätresultatet. Har man full spänning tex när solen gått ner och man desutom har någon belastare, kylbox, värmare eller liknande igång, så har man förmodligen relativt fulltankat i batterierna.

Tror åxå att det är lika stor risk att ladda sönder batterier. Det gjorde jag med för säsongen nya batterier på några veckor förra året då regulatorn gav benet.. typ 16Volt.

3batterier döda, 2halvdöda.

Så skaffade ny regulator nya batterier och har ställt ner maxspänning lite samt kopplat in förbrukare när jag har överskott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Många laddar sönder sina batterier genom att ofta/alltid ansluta laddare

Ja, det är helt rätt. Men det förutsätter att laddaren ger för hög spänning för batterierna. Det gjorde ofta äldre laddare samt även en del nyare. Min Ctek ligger några hundradels volt för högt (tempsensorn luras förmodligen en aning). Vet inte om jag ska bry mig än. Men jag är ju å andra sidan lite nördig 😇.

@Mackey Du är nog den ende jag vet som lyckas hålla batterierna i trim trots att du inte har en batterimonitor! Cred för det! Men i allmänhet lyckas båt-/husbils-/husvagnsägare inte md det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Tror åxå att det är lika stor risk att ladda sönder batterier. Det gjorde jag med för säsongen nya batterier på några veckor förra året då regulatorn gav benet.. typ 16Volt.

Alldeles galet för högt. Gissar att det kräver en temperatur på nedåt -40 för att det ska vara acceptabel nivå. (Spänningen ska höjas något för varje grad över 25˚C) En sån laddare/regulator skulle jag kasta om det inte finns inställningsmöjligheter vilken din regulator tydligen hade

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Men i allmänhet lyckas båt-/husbils-/husvagnsägare inte md det.

Framför allt husbils- och husvagnsbatterier verkar laddas sönder ganska snabbt ibland, men det är ju inte så konstigt eftersom många nästan alltid står vid en stolpe.

 

1 timme sedan skrev ChristerN:

Men jag är ju å andra sidan lite nördig 😇.

@Mackey Du är nog den ende jag vet som lyckas hålla batterierna i trim trots att du inte har en batterimonitor! Cred för det!

Tackar!

Jag är väl också lite nördig, fast åt andra hållet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Alldeles galet för högt. Gissar att det kräver en temperatur på nedåt -40 för att det ska vara acceptabel nivå. (Spänningen ska höjas något för varje grad över 25˚C) En sån laddare/regulator skulle jag kasta om det inte finns inställningsmöjligheter vilken din regulator tydligen hade

Precis. Invertern hade ju havererat och gav tokspänning. Nu e jag helgarderad. Den nya regulatorn är ställd på lägre maxspänning samt att när spänning når 14V slår reläet igång invertern som skickar ström till vvb. När spänning går ner till 12,5V slår den av. Då är ju reel spänning typ 12,8-13V. Så även om toppspänningregleringen i regulatorn skulle lägga av kommer förbrukaren hålla det i schack

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Caribic410:

samt att när spänning når 14V slår reläet igång invertern som skickar ström till vvb.

Ok. Och invertern klarar watten vvb kräver?

Smart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ChristerN:

Ok. Och invertern klarar watten vvb kräver?

Smart. 

Jes invertern klarar 5kw, vvb är 750

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Caribic410:

Jes invertern klarar 5kw, vvb är 750

750W.. 0,75kw

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5 kW inverter? Vid 12 V är det drygt 400 A... Som att köra ett par startmotorer kontinuerligt! :o

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

5 kW inverter? Vid 12 V är det drygt 400 A... Som att köra ett par startmotorer kontinuerligt! :o

Ja.. om man maxbelastar invertern. Om jag kopplar in och kör alla mina 230V prylar som jag har i bårten samtidigt, kanske jag kommer upp i vad invertern klarar. Tror ingen behöver 400A ens i startström men invertern är inte flaskhalsen. Nån gång, hypotetiskt sett, kan någon få för sig att dammsuga samtidigt som brödrost och vvb går, fast då kommer spänningen under nivån där reläet släpper. Så det måste i så fall bli många fel samtidigt för att skada något. Men jes.. invertern klarar leverera förmodligen  mer än 12V kablarna till invertern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...