Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
rejas

Webasto Thermo Top Z skumt fel

Rekommendera Poster

Vår värmare en Webasto Thermo Top Z vill inte starta. Den är tvärdöd. Absolut inget händer när man startar den och nu börjar det bli kallt ...

Jag har felsökt det vanliga. Spänning till värmaren, och så vidare. Sedan när jag skulle felsöka timern (kontrollen), alltså enheten inne i båten man startat värmaren med så upptäckte jag något konstigt. När brännaren förväntas vara tillslagen är det ca 12,6 volt på "out" på timern (som går till pinne 1 på X1 på värmaren). Men när jag stänger av värmaren är det 13,4 på samma pinne. Jag tycker att det borde vara 0. Kopplar jag isär så ser jag att timern har 12,6 volt när den är på och 0 när den är av. Utan timer är det konstant 13,4 på pinne 1 på X1 på värmaren (vilket är samma spänning som det är fram till värmaren).

 

Jag tror jag är något på spåren, men vad kan det vara? Jag har kollat kontakterna på värmaren och de ser hela och rena ut.

 

Några kloka tips?

 

Just nu ligger jag på landström så vattnet i varmvattenberedaren blir varmt av elpatronen. Jag kör cirkulationspumpen och det räcker faktiskt för att det skall bli behagligt här inne. 🙂

 

Tacksam för tips!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att webaston har gått i blockeringsläge , finns olika orsaker till det ( överhettning , låg spänning, för många misslyckade starter etc ) stämmer väl med beskrivna symtom , har hänt mej vid något tillfälle.

Det är relativt enkelt att återställa värmaren

Om du har instruktioneboken kvar så finns det en sida som beskriver hur man gör . 

Skall leta lite efter boken , återkommer

mvh Torbjörn

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 hours ago, elektrikarn said:

Jag gissar att webaston har gått i blockeringsläge , finns olika orsaker till det ( överhettning , låg spänning, för många misslyckade starter etc ) stämmer väl med beskrivna symtom , har hänt mej vid något tillfälle.

Det är relativt enkelt att återställa värmaren

Om du har instruktioneboken kvar så finns det en sida som beskriver hur man gör . 

Skall leta lite efter boken , återkommer

Ah, tack. Jag har boken. Tror att jag testade det, men skall testa en gång till. Antar att du menar proceduren med att ta ut och sätta i säkringen, starta värmaren och sedan ta ut och sätta i säkringen igen? Testar den.

 

Såg dock följande under avsnittet för Thermo Top Z.

 

In case of a malfunction the control unit enters an error lockout.
The error lockout may only be cleared by disconnection of the power supply of the control unit (e.g. by removing fuse F1 (20 A) for at least 30 seconds).
NOTE
The fuse must be removed within 30 seconds
– after starting the engine
– after application of 12 Volts to connector X14,
contact 3
If the supplementary heater nevertheless fails to start,
perform error lockout reset according to 5.3.3.4.

 

Jag har inte provat det första steget. På min värmare är X14 pinne 3 inte inkopplad alls, den är till en extra utetemp-givare som inte jag har. Får testa även att lägga spänning över den och sedan stänga strömmen.

 

Tack för hjälpen!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev rejas:

Ah, tack. Jag har boken. Tror att jag testade det, men skall testa en gång till. Antar att du menar proceduren med att ta ut och sätta i säkringen, starta värmaren och sedan ta ut och sätta i säkringen igen? Testar den.

 

Såg dock följande under avsnittet för Thermo Top Z.

 

In case of a malfunction the control unit enters an error lockout.
The error lockout may only be cleared by disconnection of the power supply of the control unit (e.g. by removing fuse F1 (20 A) for at least 30 seconds).
NOTE
The fuse must be removed within 30 seconds
– after starting the engine
– after application of 12 Volts to connector X14,
contact 3
If the supplementary heater nevertheless fails to start,
perform error lockout reset according to 5.3.3.4.

 

Jag har inte provat det första steget. På min värmare är X14 pinne 3 inte inkopplad alls, den är till en extra utetemp-givare som inte jag har. Får testa även att lägga spänning över den och sedan stänga strömmen.

 

Tack för hjälpen!

En av orsakerna till att jag valde webasto är att man kan återställa den själv , jag TROR att på Eberspächer måste man in i datorn/programmet för att återställa , har en thermo top c.


Otroligt vad många saker som börjar fungera om man gör dem strömlösa o säjer ” pippi långstrump ” alt ” Missisippi ” 20 ggr 😉 innan man slår på igen . Hoppas det funkar för dej.

mvh Torbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite återkoppling. Värmaren förblir död. Såklart är det ett båtprojekt så det är trångt och djävligt. Skam den som ger sig. Jag har köpt en likadan begagnad från en skrotad bil. Tänkte provköra både den och den som sitter i båten hemma innan jag monterar den "nya". Nu är dock allt kablage kvar i båten så jag tänkte göra det så enkelt som möjligt i testbänken. Denna värmare har extern styrning av cirkulationspumpen så den tänkte jag lämna kvar i båten och bara använda rinnande kranvatten genom den när jag provstartar den. Jag har läst och tittat på scheman över värmaren och tycker mig ha kommit fram till att den enklaste inkopplingen är:

 

12V+ till X2 pinne 1

- till X2 pinne 2

 

Sedan har vi kontakten X1 där pinne 6 går till bränslepumpen (den har jag testat så jag vet att den fungerar). 

 

Så långt är jag ganska säker. Men sedan tycker jag det ser ut som att allt som behövs för att starta den är att man lägger 12v + på pinne 1. Kan någon som är insatt bekräfta eller dementera det antagandet :-).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite uppföljning.

 

Jag köpte som sagt en begagnad värmare från en skrotad Kia Sorento och provkörde den utan problem hemma. Den visade sig vara en ren Z och inte en Z/C-D som den jag hade. Det gör inkopplingen ännu enkare. Ström in och när man lägger 12V på pinne 3 så startar den (bränsledoseringspumpen på pinne 6).

 

Väl i båten insåg jag att det var väldigt jobbigt att byta värmaren eftersom jag då måste bryta värmeslingan och det som vanligt är trångt och djävligt. Jag tog därför och helt enkelt flyttade kontrollenheten från den "nya" till den i båten och ändra inkopplingen därefter och nu har jag varmt och skönt igen. Har sovit i båten vid bryggan i natt och värmen har varit på hela natten och det var precis så skönt som det skall vara.

 

Dessutom har jag reservdelar från den värmare som blev över.

Redigerad av rejas
Lade till meningen om reservdelar.
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...