Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Stucken av en Fjärsing

Rekommendera Poster

Blev stucken av en fjärsing för en knapp timme sedan. Sitter med fingret i varmt vatten och väntar på 1177.

 

Någon med spännande historia att roa mig med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan detta muntra upp?

 

Från Wikipedia

Giftet är oftast inte dödligt för människan, men vållar svåra smärtor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår något blodförtunnande. Whisky eller rom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe. Har läst det mesta på internet nu. Ingen som varit med om det tidigare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så himla klantigt. Vi fångade flera stycken utan att sticka oss. Tog hem och fileea utan att sticka oss. Sen skulle jag gå ut med soppåsen och stack mig genom pappret när jag trycker ner den i soptunnan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev BSven:

Jag föreslår något blodförtunnande. Whisky eller rom.

Oj, det såg jag inte. Alkohol alltså? Tack för tipset. Men vill inte dricka ikväll

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Dava:

Blev stucken av en fjärsing för en knapp timme sedan. Sitter med fingret i varmt vatten och väntar på 1177.

 

Någon med spännande historia att roa mig med?

Hur har det gått?

Väntar du fortfarande?? 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. De på 1177 blev jätteupprörda för att jag inte kört till akuten, så jag gjorde det. Där tyckte de inte att det var så farligt och eftersom jag redan haft fingret i varmt vatten fick jag köra hem igen. Idag är fingret fortfarande hemskt svullet och ömt, men smärtar inte längre (så länge jag inte klämmer på det).

 

Skrev ett argt mail till 1177 och försöker glömma det hela nu ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite spännande, jag satt i 48 minuter i telefonkö, plats nr. 30. Undrar hur många som jobbar där egentligen..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Lite spännande, jag satt i 48 minuter i telefonkö, plats nr. 30. Undrar hur många som jobbar där egentligen..?

Man kan ju försöka sig på en kvalificerad gissning.

Ett samtal tar i snitt fem minuter.

5 x 30 = 150 minuter.

150 / 48 = 3 personer.

 

1 timme sedan skrev Dava:

Nej. De på 1177 blev jätteupprörda för att jag inte kört till akuten, så jag gjorde det. Där tyckte de inte att det var så farligt och eftersom jag redan haft fingret i varmt vatten fick jag köra hem igen. Idag är fingret fortfarande hemskt svullet och ömt, men smärtar inte längre (så länge jag inte klämmer på det).

 

Skrev ett argt mail till 1177 och försöker glömma det hela nu ..

Är det inte svårt att glömma ett ömt och svullet finger? 😁

 

Det råd du fick verkar ju vara helt emot det 1177 själv skriver om åtgärder vid stick av fjärsing.

Citat

Sök vård direkt på en vårdcentral eller akutmottagning om du får huvudvärk, yrsel, frossa, svettningar eller blir illamående. Många mottagningar kan du kontakta genom att logga in.

Du bör kontakta vården om du inte kan få ut taggresterna själv. Detsamma gäller om du själv inte lyckats lindra smärtan inom trettio minuter, eller om svullnaden eller smärtan ökar.

Kontakta även en vårdcentral om sårområdet efter några dagar blir rött och svullet med varbildning.

Ring telefonnummer 1177 om du vill ha sjukvårdsrådgivning och hjälp med var du kan söka vård.

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Mackey:

Detsamma gäller om du själv inte lyckats lindra smärtan inom trettio minuter, eller om svullnaden eller smärtan ökar.

 

Det var denna del de hängde upp sig på.

 

Jag körde ner handen i varmt vatten direkt men svullnaden ökade och smärtan försvann inte.

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Mackey:

Är det inte svårt att glömma ett ömt och svullet finger? 😁

Hehe, det är det kommer åt det hela tiden.

 

Fisken var så god att det känns värt det 🤣

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var rätt mycket i Boval och på Gåsö som barn och tonåring, men märkligt nog har jag inte någonsin hört talas om fjärsing (vilket kanske är lika bra).

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Västkustfiskare är, eller var åtminstone förr, ett lite speciellt släkte.
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lång tid tog det innan smärtan släppte? Innan du blivit återställd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev M__G:

Hur lång tid tog det innan smärtan släppte? Innan du blivit återställd?

 

Smärtan släppte efter fyra-fem timmar och svullnaden var i princip borta när jag vaknade dagen efter. 

 

Det ömmar dock fortfarande lite i fingertoppen när jag trycker med den men det kan kanske vara fantomsmärtor/inbillning..

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Dava:

 

Smärtan släppte efter fyra-fem timmar och svullnaden var i princip borta när jag vaknade dagen efter. 

 

Det ömmar dock fortfarande lite i fingertoppen när jag trycker med den men det kan kanske vara fantomsmärtor/inbillning..

Du skulle nu varit till akuten eller någon jouröppet vårdcentral och fått en kortisonbehandling och kanske även antibiotika och en stelkrampspåfyllning. Ja samt läkarkontroll. Dom där jäkla fjärsingarna är lömska. Giftet förstör vävnaden. Man kan i detta fall reagera våldsamt allergiskt och allt möjligt. Jag lyssnade på ett föredrag en gång då frivilliga sjöräddare berättade om en massa saker, bland annat om fjärsingstuckna dom hämtat som varit jättedåliga, ja och även sådana som varit näst intill opåverkade... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aj då. Man får försöka undvika fjärsingar helt klart, skönt det gick bra för ts, eller så borde han kanske kolla med vårdcentralen för säkerhetsskäl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Du skulle nu varit till akuten eller någon jouröppet vårdcentral och fått en kortisonbehandling och kanske även antibiotika och en stelkrampspåfyllning. Ja samt läkarkontroll. Dom där jäkla fjärsingarna är lömska. Giftet förstör vävnaden. Man kan i detta fall reagera våldsamt allergiskt och allt möjligt. Jag lyssnade på ett föredrag en gång då frivilliga sjöräddare berättade om en massa saker, bland annat om fjärsingstuckna dom hämtat som varit jättedåliga, ja och även sådana som varit näst intill opåverkade... 

 

8 timmar sedan skrev M__G:

Aj då. Man får försöka undvika fjärsingar helt klart, skönt det gick bra för ts, eller så borde han kanske kolla med vårdcentralen för säkerhetsskäl.

Ni behöver inte oroa er, Dava har behandlat sig enligt råd på 1177 och även besökt vården, vilket visade sig onödigt...

vilket finns att läsa tidigare i tråden. 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förvisso. Huvudsaken är ju att TS mår bra och det inte blir något på sikt, vilket kanske är att bekymra sig i onödan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fisken var väldigt god och det var ren klantighet att jag stack mig när jag skulle gå ut med soppåsen. Det var aldrig någon risk att jag skulle sticka mig på båten eller när jag rensade den efter att jag kommit hem.

 

Kommer utan tvekan att ta hand om fler fjärsingar om de nappar.

 

Efter denna upplevelse kommer jag att ha varmt vatten i en termos med på våra fisketurer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Dava:

Fisken var väldigt god och det var ren klantighet att jag stack mig när jag skulle gå ut med soppåsen. Det var aldrig någon risk att jag skulle sticka mig på båten eller när jag rensade den efter att jag kommit hem.

 

Kommer utan tvekan att ta hand om fler fjärsingar om de nappar.

 

Efter denna upplevelse kommer jag att ha varmt vatten i en termos med på våra fisketurer.

Sticka dig på båten? Har du nåt vasst monterat på den? Eller rensade båten?😂

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Dava:

Det var aldrig någon risk att jag skulle sticka mig på båten eller när jag rensade den efter att jag kommit hem.

Woowww, har du en robot så att du kan rensa (=städa?) båten efter att du kommit hem. 😯

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Sticka dig på båten? Har du nåt vasst monterat på den? Eller rensade båten?😂

 

Tråden handlar om fisken fjärsing. Den befinner sig på båten och rensas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Mackey:

Woowww, har du en robot så att du kan rensa (=städa?) båten efter att du kommit hem. 😯

 

Det hade varit smart. Lämnar helst inte robotar obevakade, man vet aldrig vad de hittar på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-30 vid 20:53 skrev Dava:

Så himla klantigt. Vi fångade flera stycken utan att sticka oss. Tog hem och fileea utan att sticka oss. Sen skulle jag gå ut med soppåsen och stack mig genom pappret när jag trycker ner den i soptunnan

Det var kanske tur att du var hemma.

Jag fick en del fjärsingar för ganska många år sen, men valde att inte ta upp dem ibåten, utan slog koss dem mot båtsidan.

Under den perioden var en äldre man, en ihärdig makrillfiskar, som blev stucken. Han blev mycket illa därann - i båten. Har för mig att han klarade att kontakta sjöräddningen, som kom ut och hjälpte honnom.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2020‎-‎09‎-‎10 vid 10:17 skrev toaen:

Det var kanske tur att du var hemma.

Jag fick en del fjärsingar för ganska många år sen, men valde att inte ta upp dem ibåten, utan slog koss dem mot båtsidan.

Under den perioden var en äldre man, en ihärdig makrillfiskar, som blev stucken. Han blev mycket illa därann - i båten. Har för mig att han klarade att kontakta sjöräddningen, som kom ut och hjälpte honnom.

 

Det var väl nu kanske 30 år sedan jag var ute med ett kompisgäng och fiskade efter plattfisk, med bottenmete med blänke, upphängare och agn. Det gick rätt så bra, mest rödspätta, men även fyra fjärsingar. Dom krokades inte av i båten, utan stoppades ner i en spann med krok och lina som klipptes av, och så togs dessa omhand i land, då med grova handskar och långkäftad tång.

Jag har nu sett att det i sportfiskebåtar ofta hänger grova arbetshandskar på strategiska ställen, måhända skall dom användas om man får fjärsing på kroken.

 

Man läser ju emellanåt i SSRS logg att man hjälpt fjärsingstuckna. Jag fann tretton noteringar om sådan tillbud.

 

1056722648_fjrsing.jpg.e849db96372a8300583238d1f74f3253.jpg

 

Så här ser den ut, bra att veta!

Gifttaggar finns på gällocken och i en av ryggfenans strålar.

Ovana fiskare tar ett tag med näven runt fisken och kan då sticka sig på tre ställen samtidigt.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...