Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Perra88

Vinterkonservering och förvaring

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag är nybliven båtägare och vet ingenting om båtar och allt vad det innebär, tänker att jag har vintern på mig att lusläsa forum och tar lite kurser osv. Men! Nu ska båten snart tas upp och vinterförvaras och jag vet inte riktigt hur man gör detta på bästa sätt, jag kan givetvis kolla en Youtube video men vill samtidigt förstå varför man gör vissa delar och hur det påverkar båten.

 

Fakta om båt

Bayliner 2855 -02

Motor Mercruiser 350 MAG MPI sötvattenkyld

Drev Bravo 3 DP

 

Till båten har jag fått en NOA-ställning och bockar med regel mellan höger och vänster bock

 

Om jag gör allt själv, vilket är min första tanke:

 

- Konservering av motorn. Vad ska man göra och vad ska man INTE göra
- Drev något man ska göra med detta? Har hört att folk plockar av det men jag tror inte jag har den möjligheten. är det okej att det sitter kvar på båten?

- Uppställning, täckning osv. Denna är jag fruktansvärt orolig över. Båten kommer sannolikt att stå utomhus men NOA-ställning och en pressänning. Min tanke är ju att det kommer bli fullt med mögel i båten. Min fråga blir då finns det något sätt att förvara en båt utomhus utan att få mögel, fukt, dålig lukt? Givetvis kommer jag ta hem alla löstagbara dynor osv. Men båten står ju där den står.

- Bensintank, ska den vara tom, halvfull eller ska man fylla upp den?

- Övriga tankar får man ju tömma men behöver man göra något mer än att tömma septik och färskvatten?

 

Jag har säkert tusen frågor till men detta är nog det som jag är mest orolig för.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag svarar på några av dina frågor.

NOA-ställningen är det en sådan med ett ”A” i varje ända och en ås mellan dessa, samt mindre stödben att placera på båten?

Isåfall har jag haft en sådan, fungerar bra, men se till att lägga litet olja eller fett på skruvarna, dom kan fastna ordentligt. Om möjligt förankra ställningen i marken.


Angående presenningar så köp inga tunna lättviktspresenningar, dom blåser snabbt sönder, om nu inte båten står väldigt vindskyddat.

Jag har Julas gröna presenningar, kostar omkring 700kr styck. Köp inte en för stor presenning, om du inte är europamästare i styrkelyft. Dom är tunga, bättre att köpa två eller tre och lägga på den omlott, och så att den mest vanliga vindriktningen inte kommer åt att lyfta på överlappningen.

 

Vaddera utskjutande hörn och detaljer på både båt och ställning med exempelvis bubbelplast och eltape, finns även det på Jula. Och jag använder Julas spännband till att dra om presenningen runt båten. Man kan även säkra bockarna med kraftiga spännband så att dessa Inge glider isär.

 

Jag har luftcirkulation med öppet i fören och aktern genom täckningen, men håller båten stängd, men dess ventilatorer är öppna, det råder olika skolor här, har ingen fukt och inget mögel. Men så är båten helt torrt inuti innan presseningarna läggs på.

 

Sedan får du inte glömma bort båten under uppläggningsäsongen, kolla så att presenningen ligger bra, spänn upp vid behov, raka ned eventuell snö! Och kolla särskilt efter eller helst innan det blir hårda vindar och storm.

 

Innan torrsätrningen skall båten tömmas, alla textilier skall ur, mattor, gardiner, dynor, kläder, sängkläder etc. Personliga saker och ffa värdefulla grejer, tjuvar och banditer härjar stundtals i båthamnarna, därför bör tu ta bort drevet också, eller iallafall propellern.

 

Båtens batterier skall laddas några gånger under vintern, dom kan stå kvar i båten om dom är laddade, men dåligt laddade batterier kan frysa sönder. Om du tar hem batterierna skall dom förvaras svalt och då laddas några gånger, tänk på att det kan bildas knallgas, dest.vatten skall fyllas på vid behov, om det nu är sådana batterier som kan underhållas.

 

Det finns olika skolor om huruvida bränsletankar skall vara fyllda eller tömda, i varesig tomma eller fulla bildas det kondens. 
Vattentank och septiktanken skall iallafall vara tomma, glöm inte att dränera varmvattenberedaren om du har en sådan så att den inte fryser sönder, vidare skall alla pumpar dräneras av samma orsak. Om du har ett duschmunstycke i båten någonstans så skruva loss det och töm det på vatten, lätt att glömma och sådana har fryst sönder för mig några gånger. Lämna alla vattenkranar öppna.

 

Innan du tar upp båten varmkör du motorn och byter olja och oljefilter. Gärna även luft-och bränslefilter, ävensom det kan göras på våren.

 

Innan du täcker båten skall ju motorn konserveras, det finns dom här som känner till din motor bättre än vad jag gör, men rent generellt skall man köra ur motorn med sötvatten, man kan koppla en trädgårdsslang till intaget i drevet eller till sjövattenfiltret, beroende på vilket som är lättast. Sedan skall man köra igenom en glykolblandning så att det inte fryser. Litet glykol kan man även hälla ned i kölskarpen under motorn, där det vanligtvis samlas litet vatten.
 

Tja, andra forumdeltagare fyller säker på med fler tips.

 

-Men återigen, för allt i värden titta till båten ofta under uppläggningssäsongen, man ser allt för ofta båtar som saknat tillsyn där presenningarna fladdrar sönderblåsta för vinden och regn och snö har fritt tillträde till båten.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Ohm skriver drevet och propparna är stöldbegärligt. Jag misstänker att du har rostfria propellrar, brukar vara vanligt på Bravo DP. Så om du inte tar av drevet (lite besvärligt) så ta bort propellrarna.

 

Motorn varmkör du och byter olja o filter, du behöver en oljesug. 

Om du gör det på land eller i vattnet innan upptagning är en smaksak. Jag kör på land och använder en dunk med 2-takts alkylatbensin så man blir av med ordinarie soppan i systemet till vintern. Nu vet jag inte hur det är att koppla in sig på din maskin, men jag lossar sugslangen vid tanken.

 

På land kopplar du på vattenmanschett på drevet och ställer en 20-25 liters dunk med 50/50 glykol på en högre nivå än drevet tex badbryggan. En slang ner till manschetten så det blir självfall. Starta motorn och kör igenom hela dunken, stäng av precis innan den är tom. Impellerpumpen gillar inte torrkörning. Ställ en balja under drevet och ta tillvara glykolvattnet som kommer ut, det kan du spara till nästa säsong. Bara att fylla på lite koncentrerad glykol då för att komma till ca 50/50.

 

Kolla även fryspunkten i sötvattenkretsen

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen Ohm och Gelis

 

NOA-ställningen är en A-ställning med en ås emellan. Båten är en DC, tänker du då att man bör öppna en lucka i fören och en i aktern för att ha lite drag genom båten, eller menar du att jag ska stänga till helt?

Båtens batterier är nya AGM-batterier, kopplade till solcell. Kanske borde man låta dom sitta kvar i båten och köra solcellen några ggr under perioden?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt batterierna sitta kvar i båten och låt solcellen vara inkopplad hela tiden (under förutsättning att det sitter en regulator)

Jag gör så och batterierna är fulladdade på våren, för bästa resultat använd en vit/transparent  press.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...