Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Vita små bokstäver till svart elpanel, vem säljer sådana idag?

Rekommendera Poster

Jag har en svart elpanel där säkringarna för varvsmonterad utrustning är uppmärkta med vit text.

 

Under åren har det tillkommit nya behov bla:

  • Navtex (väderfax)
  • AIS
  • LAN (Seatalk)

 

Märkning med Dymo lappar blir lite klumpigt på en synlig elpanel så jag har förgäves letat efter små vita bokstäver ala gnuggisar.

Kollat CO, Kjell, båtbutiker, Elfa mfl internet siter men inte fått någon bra träff.

 

Några tips ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brother heter ett fabrikat på märkmaskin som har mycket nättare o smidigare tape än Dymo. Det finns märktape i många färgvarianter att välja på. Hittar du inte det du letar efter hos t.ex. Classe så får du leta i kontorsmaterielbutikerna.

 

https://www.clasohlson.com/se/Märkmaskin-Brother-PT-H102/p/44-1281-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gång i tiden fanns "gnuggsymboler". Har ett tjugotal ark med både svarta och vita i olika storlekar, och de är räddningen lite då och då.

Men var man köper dessa idag vet jag inte. Senast köpte jag dem hos bokhandlar'n, men det är 25 år sedan. Längre tillbaka sålde varenda elektronik och/eller hobbybutik sådana.

 

Ett exempel där jag fixade text på standardswitchar: https://www.nbmarine.se/870bygge/dagbok/2011/fjarrkontroll04.jpg

 

Men det finns/fanns vita också. Har många sådana, men de var svårare att hitta än svarta redan förr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen är vita gnuggbokstäver inte någon storsäljare så det kanske förklarar att jag inte finner något på nätet.

Får kolla lite hos  bokhandlare och på moderna märkapparater, inget akut men en förbättring mtp mitt korta minne...

säkring/brytare #

28 Navtex

29 AIS

30 SeaTlk / LAN

 

Tack för tipsen

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har med framgång skrivit ut sådana etiketter på en vanlig laserskrivare. Svart bakgrund med vit text och sedan skurit till i rätt storlek. Blir mycket bättre än märktejp som klistras dit. Klarar till och med bakgrundsbelysning bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min elpanel består av en plan alu skiva i svart med vit text vid de runda säkringarna/brytarna väl synlig från salongssoffan.


Får leta och fundera på vad som finns och som blir snyggt på min elpanel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-30 vid 13:12 skrev skippeer:

Jag har en svart elpanel där säkringarna för varvsmonterad utrustning är uppmärkta med vit text.

 

Under åren har det tillkommit nya behov bla:

  • Navtex (väderfax)
  • AIS
  • LAN (Seatalk)

 

Märkning med Dymo lappar blir lite klumpigt på en synlig elpanel så jag har förgäves letat efter små vita bokstäver ala gnuggisar.

Kollat CO, Kjell, båtbutiker, Elfa mfl internet siter men inte fått någon bra träff.

 

Några tips ?

Finns ett företag som jobbar med att tillverka skyltar, heter skyltstallet, du kan ju höra med dem om de vet var.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minutes ago, skippeer said:

Min elpanel består av en plan alu skiva i svart med vit text vid de runda säkringarna/brytarna väl synlig från salongssoffan.


Får leta och fundera på vad som finns och som blir snyggt på min elpanel.

De flesta av textskyltarna på den här panelen är skrivna med den ovan nämnda etikettskrivaren från Brother (som har vitt på svart i sitt sortiment). Några skyltar är 40 år gamla original. Jag tycker att resultatet är hyggligt. Men svarta etiketter på svart yta blir sällan helt osynligt, eftersom glansvärdet på panelen och på etiketten ofta skiljer sig åt.

panel.jpg.99329e258fb57f5d9c4cf2294b17619a.jpg

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-30 vid 13:12 skrev skippeer:

Jag har en svart elpanel där säkringarna för varvsmonterad utrustning är uppmärkta med vit text.

 

Under åren har det tillkommit nya behov bla:

  • Navtex (väderfax)
  • AIS
  • LAN (Seatalk)

 

Märkning med Dymo lappar blir lite klumpigt på en synlig elpanel så jag har förgäves letat efter små vita bokstäver ala gnuggisar.

Kollat CO, Kjell, båtbutiker, Elfa mfl internet siter men inte fått någon bra träff.

 

Några tips ?

 

Ge inte upp, det finns fortfarande gnuggisar.

Jag är dem på spåren, så hur små vill du ha?

 

Rub-On Letter Transfers heter det på engelska

Ange färg och storlek, verkar bättre att skriva 8pt än 2mm, men pröva med båda alternativen.

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte svårt att fästa dessa "gnuggisar" så att de inte med tiden ramlar bort samt att få texten att se snygg ut då man fäster tecken för tecken? En tejp med stansad text från text Brother får en större anläggningsyta samt tecknen hamnar snyggt och prydligt jämfört med att pilla dit ett tecken i taget på elpanelen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gnuggisar finns ! 

Om inte annat på ebay och på ett antal Internetföretag. Om man söker på "Decadry", "Letraset" och "Transfer", "Price" så hittar man fortfarande det mesta.

 

@per_62: Man lackar panelen eller precis över texten. Hade förr en suverän lack i liten nagellacksliknande flaska med minipensel, men lite matt och inte så lösningsmedelstark som en del. Tror jag köpte den på Silvan Bygg. Men både lacken och företaget är ju borta sedan länge, så det brukar bli någon vanlig klarlack.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju lägga vatten och diskmedel på ytan där bokstäverna ska vara, sen lan man flytta runt och finjustera. När man är nöjd så får man försiktigt säga upp överflödigt vatten och vänta till dagen efter så fukten dunstar, sitter sen som vanligt. Gör alltid så när jag fäster dekaler så det inte är kört om de hamnar snett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...