Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
moltas

Nimbus 320/Saga 315

Rekommendera Poster

Kollar på Nimbus 320 och Saga 315. Dom är ganska lika men skulle gärna höra åsikter om vilket fabrikat som skulle vara bästa köp med både ekonomi och kvalite under lika förutsättningar. Ni som äger dessa båtar, kom gärna med kommentarer, både positiva och negativa. Nimbus starka varumärke i Sverige eller norsk kvalite?

Redigerad av moltas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i det valet för ca 10 år sedan. Kollade MYCKET på de olika båtarnas egenskaper och valet utföll för min del på Saga 315.

Den kanske största anledningen till att det blev en Saga var, där och då, det större akterdäcket. Kändes mer rätt för oss. Sen är det mindre skillnader i layouten i övrigt mellan dem.

Så här i efterhand uppskattar jag Sagans förmåga att ta vågor, klyvande dem, i första hand. 
Det finns några skillnader i skroven mellan dem. Har för mig en del av dessa noteras i PBs test av Saga 325 mot Nimbus 320 här i våras. Den största skillnaden är att Saga har en skedda från mitten av båten som övergår i ett ”järn” till underkant rodret medans Nimbus har en liten kortare och grundare köl mitt under. Nimbusen har också ”steg” i skrovet. 
Detta gör Sagan till stabilare och tryggare medans Nimbusen blir snabbare och snålare. 
När jag går på båtmässor brukar jag titta på om säljarna visar skrovet eller om de döljer det med en duk som ska likna vattnet. Sagorna visas alltid med skrovet synligt. 
Tidigare har det förefallit lättare att sälja Nimbusarna som har gått lite dyrare. Nu i sommar har efterfrågan på 315 ökat och jag vet att det står köpare på kö. Det ligger dock en 315 till salu hos generalagenten (Carlanders) som inte blivit såld på några veckor. Vet inte om den är överprissatt eller om den har några brister som gör detta men de populäraste är de from 2010 (samma som vår).

Återkom gärna om du har fler frågor om 315!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett mycket uttömmande svar! Du skrev att akterdäcket var lite större än i Nimbusen. Är det på bekostnad av mindre salong i så fall?

Nimbusen har vi kollat på, men inte Sagan, bara bilder. Har sett annonsen hos åf. Iofs. inte så långt att åka. Finns inte speciellt många Saga till salu just nu. 

Var nära att börja diskutera pengar på 320 men en hann före mig och köpte den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev moltas:

Du skrev att akterdäcket var lite större än i Nimbusen. Är det på bekostnad av mindre salong i så fall?

Japp. Så kommer jag ihåg det i alla fall. 
 

 

35 minuter sedan skrev moltas:

Har sett annonsen hos åf. Iofs. inte så långt att åka. Finns inte speciellt många Saga till salu just nu. 

Det ligger nu två st 315 till salu på västkusten. Har du sett den i Stenungsund också?

 

För mina behov faller Saga 320/310 bort då de inte har dörr in till hytten men vi är ju alla olika. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har kört vår Saga 310/ 2008  3:e sommaren nu. Köte den fr Carlanders.

Är grymt nöjda.

Fantastiska sjöegenskaper och fin kvallitet.

Fördelar enligt ovan men trångt motor-rum och ganska dåligt utnyttjade stuv-utrymmen.

Alla båtarär ju kompromisser så man får granska och känna efter själv vad som passar.

Vi åker båt fr början Maj till vi tar upp i Oktober.

Fungerar utmärkt med kapell och värmare tycker vi.

 

Lycka till med din uppgradering.

 

// Mats W

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...