Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Johnny93

AQ140- går dåligt vid belastning.

Rekommendera Poster

Tja, har en Flipper 700 med AQ140 o vp280.

startar och går hur fint som helst på tomgång,

Dock går den endast upp till ca 2800/2900 rpm med växel i, varvar jag utan växel så kan jag varva hur mycket som helst utan problem.

jag har kontrollerat att tändningen står rätt

ställt in brytare

bytt tändstift

komprov.

någon som har någon idé?

 

jag har hört att avgaslimpan kan orsaka liknade problem? 
 

mvh

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den fungerat tidigare? Om ja när dök felet upp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte båten såhär, så jag är osäker hur den gick innan,enligt säljaren så dök detta bara upp under sommaren. Känns Lite  som motorn kvävs vid belastning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du kollade tändningen kollade du så den även öppnade fullt så inte vikterna sitter fast. 

Kolla även blandningen så inte något hänt, vita stift och den går för magert.

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser botten ut? Är det mycket beväxning så blir just det fenomenet du har, då aq140 är lite för svag för båten så ger beväxning utslag direkt.

 

Som skrevs ovan har du kollat att förtändningen ger rätt värde, bara kolla tändningen på tomgång ger bara ett grundvärde. Förtändningen ca 37° vid ca 3000 rpm

 

Sedan att motorn varvar obelastad säger inte mycket, den kan vara soppslut men ändå varva normalt obelastad.

 

Här är verkstadsmanualen

https://www.boatinfo.no/lib/volvo/manuals/aq120b_140a.html#/0

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det skulle vara beväxning som gör att den beter sig såhär är uteslutet.

 

ja jag har kollat tändningen, både vid tomgång och vid 3000rpm med stroboskåp.

 

Jag har laborerat lite med blandningsskruvarna utan resultat, har ställt in den nu enligt grundinställning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är avgaslimpan inblandad så får du till 99% in vatten i cylindrarna. Hur såg stiften ut?

Vad gav komp.provet för värden

 

Varför utesluter du beväxning? Men du kanske har kollat att den är ren under.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa avgaslimpor har en skiljevägg för att avgaserna på cyl 3o4 (tror jag)inte ska krocka med varandra, om den rostat sönder så kommer det INTE in vatten i cylindrarna som

följd.

 

komprover visade 14,2 14,1 14.0 14,2

 

stiften var inte vita dom såg bra ut.

 

Om det skulle vara beväxnings så skulle det behöva vara flera ton för att det ska bli som detta.

det blir samma fenomen om jag lägger i backen då går den också

bara upp till 2800rpm 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om mellanväggen rostat bort så går 4:e avgasporten åt skogen med tiden och även vatten kommer in där pga reversion. Avgaslimpan till dessa motorer är känslig då vattendumpen ligger så nära 4.e avgasporten. Så där är nog lite feltänk om att vatten INTE kommer in.

Så att kolla avgaslimpan är ingen dum ide för att undvika skador.

 

Att det skulle behövas flera ton beväxning stämmer inte, räcker med ett lager snäckor så blir motståndet så stort att en lite effektsvag motor (för båttypen) inte orkar att dra upp båten i plan utan stannar på runt 2500-3500 rpm också beroende på motor.

 

Har du kollat om kamremmen sitter rätt, dvs om den hoppat ett hack pga bristande underhåll.

 

Kolla även soppapumpen och kanske även en rengöring av förgasarna

 

Så här blir resultatet i 4:e avgasporten

 

image.png.0f07103f220671e269bb1c0a75913fb0.png

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar Gelis!

 

Jag har inte kontrollerat kamremmen, blir inte kompet något sämre då?

 

Det med beväxning förstår jag men med tanke på att det händer vid exakt samma varvtal oavsett om jag kör fram eller backar så känns det inte som detta problem.

 

Blir att köra uteslutningsmetoden så nästa steg blir att kolla remmen och förgasarna, ev limpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att när du resonerar om varvtal i backläge så gör hela akterspegeln ett enormt motstånd i vattnet vilket då kan göra att motorn inte orkar ge mera än dina uppgivna varvtal. Skulle tro att det motståndet är värre än beväxt botten.

 

Men om nu föregående ägare säger att det kom plötsligt (vi får anta att han talar sanning) så är ju kamremmen eller skit i förgasare möjliga orsaker. 

Kompprovet påverkas inte om remmen kuggat.

 

 Ang beväxning så beror det en hel del på var den legat, västkust mycket stor risk, ostkust stor risk, Mälaren ingen direkt risk.

Har den legat still länge i säljarens ägo och dålig bottenfärg, då skulle jag rekommendera att du tar en titt eller känner under botten.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar vad du menar, "förra ägaren" det får man alltid ta med en nypa salt :) 

 

Blir att ta en titt på botten också:) 

 

Återkommer med resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gelis:

Är avgaslimpan inblandad så får du till 99% in vatten i cylindrarna. Hur såg stiften ut?

Vad gav komp.provet för värden

 

Varför utesluter du beväxning? Men du kanske har kollat att den är ren under.

båten är ren och fin under det är bara motorn som inte orkar varva över ca 2800-2900 varv. bränsle silen i pumpen är ren, nya stift ngk bp7es, rätt tändinställning 10grader/800varv, över 35grader vid 3000varv samt brytaren har rätt avstånd(0,40)förgasarna fungerar, kompressionen på cylindrarna ligger på över 14bar st.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev jonny1969:

båten är ren och fin under

Ok, botten är ren då kan vi skippa det resonemanget.

 

Återstår kamrem och soppaflöde, filter kan vara ok men pumpen ger dåligt flöde, dock inte så troligt men förekommer.

Däremot kan ju förgasarna ha problem, tex igensatta huvudmunstycken, dålig axpump etc etc.

 

En annan långsökt tanke vad sitter det för propeller? En för stor ger också dessa fenomen.

Felet kan ju komma plötsligt, om föregående ägare råkat sabba propellern (läs gått på grund) och fått tag i en ersättnings propeller med fel stigning som han smackat dit, och helt plötsligt orkar inte motorn.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Gelis:

Ok, botten är ren då kan vi skippa det resonemanget.

 

Återstår kamrem och soppaflöde, filter kan vara ok men pumpen ger dåligt flöde, dock inte så troligt men förekommer.

Däremot kan ju förgasarna ha problem, tex igensatta huvudmunstycken, dålig axpump etc etc.

 

En annan långsökt tanke vad sitter det för propeller? En för stor ger också dessa fenomen.

Felet kan ju komma plötsligt, om föregående ägare råkat sabba propellern (läs gått på grund) och fått tag i en ersättnings propeller med fel stigning som han smackat dit, och helt plötsligt orkar inte motorn.

 

 

 

 

 

jag har hjälp trådskaparen johnny93. med dom sakerna jag skrev ovan. och motorn känns som den stryps vid högre varvtal (testar utan luftfilterna) som att avgaserna inte hittar ut och typ bluddrar hackar men inte tändmässigt men motorn går otroligt fint på dom lägre varven och inga ojud., axpumparna funkar men vi ska ändå ta bort förgasarna och öppna dom för kontroll ,rengöring med tvätt och tryckluft samt mätningar. vi kommer att göra olika kontoller på motorn i etapper.och det kan vara fel propeller samt avgaslimpa som strular. toppen och block är i topp skick 14bar på cylindrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ej vilken propp som sitter, blir att åka ut nån kväll och kolla kamremm,förgasare samt propp.

 

det är inte så långsökt med tanke på att jag fick med en ”reserv” propeller som var  grund stött.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev jonny1969:

jag har hjälp trådskaparen johnny93. med dom sakerna jag skrev ovan. och motorn känns som den stryps vid högre varvtal (testar utan luftfilterna) som att avgaserna inte hittar ut och typ bluddrar hackar men inte tändmässigt men motorn går otroligt fint på dom lägre varven och inga ojud., axpumparna funkar men vi ska ändå ta bort förgasarna och öppna dom för kontroll ,rengöring med tvätt och tryckluft samt mätningar. vi kommer att göra olika kontoller på motorn i etapper.och det kan vara fel propeller samt avgaslimpa som strular. toppen och block är i topp skick 14bar på cylindrarna.

Ok, såg inte , tänkte inte på,  att det var 2 Jonny 😀

Om det bluddrar och hackar kan man nog även utesluta propeller, en för stor propeller tar bara ner motorn så den brölar fast inte orkar.

 

Däremot så kolla kamremmen och även att kammen är ok så inte några nockar har gått ner sig.

 

Bränslet håller ni ju på med, men kolla även att det inte är vatten i soppan, är ju bra att börja med det enklaste först😁

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Gelis:

Ok, såg inte , tänkte inte på,  att det var 2 Jonny 😀

Om det bluddrar och hackar kan man nog även utesluta propeller, en för stor propeller tar bara ner motorn så den brölar fast inte orkar.

 

Däremot så kolla kamremmen och även att kammen är ok så inte några nockar har gått ner sig.

 

Bränslet håller ni ju på med, men kolla även att det inte är vatten i soppan, är ju bra att börja med det enklaste först😁

 

bara nytt bränsle och inte vatten eller smutsigt. har inte lyft på venilkåpan och tittat änn men undrar om det kanske sitter en fel axel kanske fel topp ja man får utreda det men nästa "jobb"blir förgasarna som jag skrev ovan och eventuellt propeller koll, 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...