Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
isabella9107

ny säkringspanel

Rekommendera Poster

Hej, jag har en storebro 340 adreatic. jag läste i  en båttidning ett utlåtande från en besiktningsman om att man ej bör gå in i det interna elsystemet och börja koppla in nya förbrukare utan se till att installera en ny säkringsplint. jag ska nu installera en el toa och ett nytt kylskåp och undrar om någon har tips på hur man gör för att installera en ny säkringsplint. eller tips på någon bra marin elektriker som kan göra jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inget att bidra med utom att...

För att få bra tips på marinelektriker är det bra om du talar om i vilken del av landet du vill ha hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Mackey:

Jag har inget att bidra med utom att...

För att få bra tips på marinelektriker är det bra om du talar om i vilken del av landet du vill ha hjälp.

Om det inte står, brukar det vara i Stockholm har jag hört 😁

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt fanns det lediga säkringsplatser när båten lämnade varvet, den sista lediga använde jag till Navtexen. Storebro-varvet har säkert varit förutseende och lämnat några platser för framtida bruk. Har du kollat om det finns lediga platser idag?

 

Att koppla in en ny elpanel och pressa kontakter är inte svårt, första gången kan man alltid lära sig av någon youtube film så det blir rätt gjort.

 

Skruva med trilskande motorer är svårare tycker jag, men med envishet går det att sakta bli duktigare.

 

Som båtägare är det bra att steg för steg lära sig att fixa på sin egen båt men det klart är man Stockholmare med manchettjobb kan tiden vara en bristvara😉

 

Nu tar jag på mig skyddshjälmen ifall det är några lättkränkta som inte tål Göteborgare

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att koppla ny el är inte svårt. Det svåra är dels att veta hur och dels att krypa runt och göra det.

Hittar du en existerande men oanvänd kopplingspunkt behöver du veta att den klarar av de strömmar som kommer gå igenom. 
Eltoan lär vara det som drar mest momentant och om kylskåpet ska ersätta ett annat så funkar säkert existerande kablar. Kolla dock att kablarna och ev kontakter ser ok ut utan ärg och att det finns en lämplig säkring. 
Här på MG finns det mycket matnyttigt runt eldragning. Sök och läs och lär dig. Det har man alltid nytta av. Tänk på att det är svag spänning men kan vara väldigt höga strömmar. Det betyder att man ska se till så att kablarna är spänningslösa när man håller på med dem och att man ska se till att avsäkra rätt. 
Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...