Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
simonwela

Hur dåligt är det om båten inte planar?

Rekommendera Poster

Hej alla!

Köpte för en vecka sedan min första båt, en Uttern 520 Sport med en Honda BF50 fyrtaktsmotor från 2006.

Tycker båten är trevlig på många sätt och känns väldigt stabil i vattnet osv (men har begränsad erfarenhet av sånt).

 

Men om man läser om båten så rekommenderas en 70hk till denna båt, och det märks att en fyrtaktare på 50 hk är för klent för båten. Båten har trimplan längst bak men dens vikt är 525 kg och är nog inte den lättaste båten att få att plana.

Den lyckas plana när jag kör själv med båten, och kommer upp i ca 17.2 knop som mest. Men så fort man är 2 personer så orkar den inte plana längre.

 

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, har inte råd att köpa en större fyrtaktare just nu till den och jag gillar Honda-motorn i sig. Jag har funderat på om jag ska vara nöjd som det är ett tag och kanske senare sälja båten och kärran utan motorn och sedan köpa en lättare båt att använda motorn till.

Men, om man bara vill cruisa i kanske typ 8 knop och inte bryr sig om att båten inte planar när man är flera personer, är det dåligt för båten eller motorn?

Jag förstår att motorn drar mer bränsle om den inte lyckas plana, men om man kör ganska sakta så motorn inte behöver jobba allt för mycket, då borde det inte vara så farligt ändå även om inte båten planar, eller? Någon som har några tips och råd? Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den borde kunna prestera mer än 17 knop med dig ensam i. 5 knop till är rimligt. Jag tror att det är något knas med din motor alternativt så har du beväxning på botten. Det senare är vanligt så här års och din lite klent motoriserade båt är speciellt känslig. Hur mycket varvar motorn vi 17.2 knop?

 

Om du skall ha någon ekonomi i båtåkandet, så kör deplacerande 0-5 knop eller ta upp båten i plan. Allt däremellan drar en massa bensin för att producera vågor. Du kan kolla själv, när båten börjar bygga upp vågor går det för fort för att vara ekonomiskt.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några basgrejer går ju alltid att kolla:

Går motorn som den skall?

Går den på alla cylindrar?

Kommer den upp i sitt maximala varvtal?

Har du rätt propeller?  

Kanske läge för ett kompressionstest?

Är kamremmen rätt monterad? Ett par kugg fel betyder inte motorras men definitivt sämre prestanda.

Har du vatten i mellanbotten?

Är botten ren från beväxning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som guestsson säger, 17 knop är väldigt lågt. På fullgas ska den ligga på 5500-6000 rpm, kolla det. https://marine.honda.com/outboards/motor-detail/BF40-50#specs

 

Att ligga i 5-8 knop hela tiden blir nog inte så kul för dig. Allt över det fram till att den planar kommer att dra massor med bensin. Dåligt både för din plånbok och sjön/naturen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev simonwela:

 

 

Men om man läser om båten så rekommenderas en 70hk till denna båt, och det märks att en fyrtaktare på 50 hk är för klent för båten. Båten har trimplan längst bak men dens vikt är 525 kg och är nog inte den lättaste båten att få att plana.

Den lyckas plana när jag kör själv med båten, och kommer upp i ca 17.2 knop som mest. Men så fort man är 2 personer så orkar den inte plana längre.

 

 

Motorn är alldeles för svag, men det borde gå att få till planing med två personer.  Plocka ut allt som väger i båten. Trimma in motorn (om den inte har powertrim, sätt tilten manuellt i innersta läget). Be den andra personen att sätta sig längst fram i båten. När båten väl planar så kan personen sätta sig brevid dig igen. En bottenrengöring skadar nog inte heller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla botten, det är det enklaste och kostar inget. Min ryds 418s gick 1a hösten efter köpet, begagnad, i 22 knop maxfart isf 37 normalt, och ventilerade vid svängar. Beväxning gör väldigt mycket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev guestsson:

Den borde kunna prestera mer än 17 knop med dig ensam i. 5 knop till är rimligt. Jag tror att det är något knas med din motor alternativt så har du beväxning på botten. Det senare är vanligt så här års och din lite klent motoriserade båt är speciellt känslig. Hur mycket varvar motorn vi 17.2 knop?

 

Om du skall ha någon ekonomi i båtåkandet, så kör deplacerande 0-5 knop eller ta upp båten i plan. Allt däremellan drar en massa bensin för att producera vågor. Du kan kolla själv, när båten börjar bygga upp vågor går det för fort för att vara ekonomiskt.

Tack för svaret! Är lite beväxning på botten, jag bifogar en bild på båten så kanske det syns, visste inte att det kunde göra så stor skillnad. Men tänkte absolut göra rent det och bottenmåla båten till hösten. 

 

Jag kan inte kolla vad den varvar då för sitter en varvmätare som inte är inkopplad, får se till att koppla in den så jag kan se om den faktiskt varvar ut. 

 

Ja det är synd att det egentligen är en för svag motor för båten, vet inte riktigt hur de tänkt när de valt just den motorn till denna båt. Men har ev funderat på att köpa en gammal 2-takts 90hk utombordare att köra med så länge, sedan spara undan Honda-motorn tills man byter till en lättare båt. Kanske hade dragit mindre trots att det är 2-takt för då hade båten planat lätt och man kan då dra tillbaka gasen samt inte behöva maxa motorn (?)

 

Tack också för tipset hur man kan kolla om man kör ekonomiskt eller ej. 

 

2 timmar sedan skrev Faderullan:

Några basgrejer går ju alltid att kolla:

Går motorn som den skall?

Går den på alla cylindrar?

Kommer den upp i sitt maximala varvtal?

Har du rätt propeller?  

Kanske läge för ett kompressionstest?

Är kamremmen rätt monterad? Ett par kugg fel betyder inte motorras men definitivt sämre prestanda.

Har du vatten i mellanbotten?

Är botten ren från beväxning?

 

Tack för tipsen. Jag tycker motorn låter frisk och låter absolut som den går på alla cylindrar. Inte så svårstartad heller. Men kan kanske kolla kamremmen för att vara säker, samt göra ett komptest. 

Propellern är nog original som följde med motorn tror jag.

 

Det är knappt något vatten i båten i alla fall, man kunde öppna upp någon lucka så man kunde se det, så är nog inte det i alla fall.  Motorn har elektronisk trim/tilt och brukar köra med motorn längst ner när jag försöker få upp den i plan men när man är 2 pers går det inte och den toppar ca 11 knop (även om han sätter sig längst fram på båten typ så orkar den inte..)

 

Tack för alla svar hittills, det har varit lärorikt för en själv som är nybörjare på detta.🙂

IMG_20200824_182925.jpg

Redigerad av simonwela

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är botten ren och hur mycket varvar den? För att svara pp din ursprungliga fråga så mår motorn inte alls bra av att gå överbelastad så att den inte kan nå upp till rek varvtalsområde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en uttern styrpulpet med vad jag misstänker samma skrov. Nästan samma vikt. Den hade en 60 hk tvåtakt, den gjorde exakt 30 knop på fullfart. Den orkade plana med sex personer ombord. Kompis hade en lika stor uttern men med 60 hk fyrtakt, gick lika fort men lite långsammare acceleration. Så din båt borde absolut kunna plana med två personer och gå betydligt fortare än vad du fått upp den i.

Som skrivits tidigare, mellan noll och 5 knop kan du köra utan problem,  över 5 knop börjar det gå tungt då den vill börja resa fören. Drar onödigt med bensin då och skapar svall. Likaså börjar nog aktern sjunka om du planar och kör långsammare än ca 20 knop. Så undvik farter mellan 5 och 20 knop.

Nu gäller det nog bara att hitta orsaken till att den inte går så fort som den ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev simonwela:

Tack för alla svar hittills, det har varit lärorikt för en själv som är nybörjare på detta.🙂

Ja herregud, det är lärorikt att vara nybörjare med äldre båt. Den resan har många av oss gjort.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev guestsson:

Den borde kunna prestera mer än 17 knop med dig ensam i. 5 knop till är rimligt. Jag tror att det är något knas med din motor alternativt så har du beväxning på botten.

Vill tillägga att jag mätte hastigheten via GPS på telefonen, så det borde visa ganska exakt och inga glädjesiffror som jag inte vet om andra mätsätt kan ge. Men oavsett märks det att den inte orkar plana ut när jag och min far kör i båten och vi sitter fram i båten..

 

Finns det något mer som kan påverka? Motorn sitter så långt ned som den kan i princip, den kanske de satt lite för långt ner tex? Vad för typ av propeller rekommenderas om man har för underdimensionerad motor och vill ha bästa chansen till att få båten att plana?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör rent botten, kolla därefter maxvarv och fart med dig ensam i och vad du har för propeller idag. Innan dess tycker inte jag att det finns anledning att spekulera i vad som kan göras för att förbättra läget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev guestsson:

Gör rent botten, kolla därefter maxvarv och fart med dig ensam i och vad du har för propeller idag. Innan dess tycker inte jag att det finns anledning att spekulera i vad som kan göras för att förbättra läget. 

En bra början. Det måste nog anses vara nödvändigt för att kunna spekulera i steg två. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beväxning på botten bromsar mer än du tror. Botten ska vara sopren från beväxning. Inte ett spår av något grönt där! 

Är du säker på att trimplanen är fullt uppfällda? Trimplan är bränsle- och farttjuvar när de fälls ner.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn är frisk, propeller är ok och om ni ordnar en ren botten går det säkert klämma ut några knop yttterligare MEN jag skulle säga att båten är undermotoriserad. Båten är tung och baktung i konstruktionen, väger ca 520 kg och nu med en fyrtaktare som är betydligt tyngre än en 2-taktare som båten ursprungligen byggdes för. Om ni vill få fart på båten behövs mer hästar. Jag skulle uppskatta 80-90 hk för att toppa 30-33 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-31 vid 09:12 skrev guestsson:

Gör rent botten, kolla därefter maxvarv och fart med dig ensam i och vad du har för propeller idag. Innan dess tycker inte jag att det finns anledning att spekulera i vad som kan göras för att förbättra läget. 

Igår tog jag upp båten, och kollade hur det såg ut. Var inte speciellt mycket algbildning (bifogar en bild i detta inlägg), men däremot gammal sliten färg som gjorde ytan lite grov eller vad man ska säga och kanske ger lite friktion. På våren tänkte jag göra rent ordentligt samt bottenmåla båten. 

Igår tömde jag den även på vatten med bottenpluggen (kom väl ut några liter men inte mycket). 

Jag har varvmätare löst i båten och försökte koppla in den men verkar vara riktiga klåpare som haft båten innan och även om jag kopplade in alla sladdar med rätt färger till varvmätaren så hände inget, kanske varvmätaren i sig som är trasig eller så går det ingen ström till kablarna.. Tänkte mäta på de lite idag, kanske är en säkring eller liknande..

 

19 timmar sedan skrev Baxlaget:

Beväxning på botten bromsar mer än du tror. Botten ska vara sopren från beväxning. Inte ett spår av något grönt där! 

Är du säker på att trimplanen är fullt uppfällda? Trimplan är bränsle- och farttjuvar när de fälls ner.

Oj, jaha. Igår när jag tog upp båten så såg jag att trimplanen var ställda på mittersta positionen, dum som jag är så ställde jag om de till den lägsta positionen så de kom så långt ner som möjligt då jag trodde det kunde hjälpa. Men då får jag prova sätta de längst upp istället och se vad som händer. 

Den toppade 17.8 knop nu när jag körde själv i båten efter jag tömde den på vatten. 

 

18 timmar sedan skrev Freez:

Om motorn är frisk, propeller är ok och om ni ordnar en ren botten går det säkert klämma ut några knop yttterligare MEN jag skulle säga att båten är undermotoriserad. Båten är tung och baktung i konstruktionen, väger ca 520 kg och nu med en fyrtaktare som är betydligt tyngre än en 2-taktare som båten ursprungligen byggdes för. Om ni vill få fart på båten behövs mer hästar. Jag skulle uppskatta 80-90 hk för att toppa 30-33 knop.

Mja, funderar på att kanske skaffa en gammal 2-taktare 90hk och köra med så länge och senare kanske sälja båten med den motorn och sedan köpa en lättare båt att sätta min honda 50hk 4-takt på istället typ. 

 

Däremot, märkte jag att det faktiskt verkar som motorn sitter för långt ner? Kavitationsplattan verkade sitta några cm för långt ner under botten på skrovet (se bild)? Om jag fattat det rätt så borde kavikationsplattan vara jämt med botten på skrovet ungefär och då borde motorn lyftas upp flera cm (se bild). Sen tog jag bild på propellern med. Tack för alla svar! 

IMG_20200831_184555_resize_49.jpg

IMG_20200831_184731_resize_8.jpg

IMG_20200831_184738_resize_78.jpg

IMG_20200831_195513_resize_97.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev simonwela:

Igår tog jag upp båten, och kollade hur det såg ut. Var inte speciellt mycket algbildning (bifogar en bild i detta inlägg), men däremot gammal sliten färg som gjorde ytan lite grov eller vad man ska säga och kanske ger lite friktion. På våren tänkte jag göra rent ordentligt samt bottenmåla båten. 

Igår tömde jag den även på vatten med bottenpluggen (kom väl ut några liter men inte mycket). 

Jag har varvmätare löst i båten och försökte koppla in den men verkar vara riktiga klåpare som haft båten innan och även om jag kopplade in alla sladdar med rätt färger till varvmätaren så hände inget, kanske varvmätaren i sig som är trasig eller så går det ingen ström till kablarna.. Tänkte mäta på de lite idag, kanske är en säkring eller liknande..

 

Oj, jaha. Igår när jag tog upp båten så såg jag att trimplanen var ställda på mittersta positionen, dum som jag är så ställde jag om de till den lägsta positionen så de kom så långt ner som möjligt då jag trodde det kunde hjälpa. Men då får jag prova sätta de längst upp istället och se vad som händer. 

Den toppade 17.8 knop nu när jag körde själv i båten efter jag tömde den på vatten. 

 

Mja, funderar på att kanske skaffa en gammal 2-taktare 90hk och köra med så länge och senare kanske sälja båten med den motorn och sedan köpa en lättare båt att sätta min honda 50hk 4-takt på istället typ. 

 

Däremot, märkte jag att det faktiskt verkar som motorn sitter för långt ner? Kavitationsplattan verkade sitta några cm för långt ner under botten på skrovet (se bild)? Om jag fattat det rätt så borde kavikationsplattan vara jämt med botten på skrovet ungefär och då borde motorn lyftas upp flera cm (se bild). Sen tog jag bild på propellern med. Tack för alla svar! 

IMG_20200831_184555_resize_49.jpg

IMG_20200831_184731_resize_8.jpg

IMG_20200831_184738_resize_78.jpg

IMG_20200831_195513_resize_97.jpg

Är inte båten byggd för motor med kort rigg? Förr  så fanns akterspeglar med lång eller kort rigg. Sitter motorn för lågt så har du troligen felet där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kossor:

Är inte båten byggd för motor med kort rigg? Förr  så fanns akterspeglar med lång eller kort rigg. Sitter motorn för lågt så har du troligen felet där.

Nja, har också tänkt den tanken, men min farsa som också är båtintresserad sa att han var säker på att det ska vara lång rigg på båten. Men han har en kompis som också hade en Uttern-båt förut och på hans kom motorn också för långt ned om man bara satte motorn direkt mot akterspegeln som de verkar gjort när de monterat motorn på min båt... Kanske är en grej med äldre Uttern-båtar. Men får prova höja motorn dit den ska sitta och se om det gör någon skillnad! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kossor:

Är inte båten byggd för motor med kort rigg? Förr  så fanns akterspeglar med lång eller kort rigg. Sitter motorn för lågt så har du troligen felet där.

Ja, så kan det vara. Lite otydligt på bilden men riktvärdet brukar ju vara att kavitationsplattan är jäms med kölen. En sak att testa. Höja motorn eller om det inte går så är det nig fel rigg. Sen kan ju propellern och varvtalet vara viktigt med. Fel propeller kan ju bli som att köra på fel växel på bilen, och för att veta det behöver man ju veta varvtalet. Men montera motorn rätt och köra kan ju vara en bra idé. Kan man sen veta varvtalet på fullgas så blir det ju såklart lättare att gissa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev simonwela:

Igår tog jag upp båten, och kollade hur det såg ut. Var inte speciellt mycket algbildning (bifogar en bild i detta inlägg), men däremot gammal sliten färg som gjorde ytan lite grov eller vad man ska säga och kanske ger lite friktion. På våren tänkte jag göra rent ordentligt samt bottenmåla båten. 

Igår tömde jag den även på vatten med bottenpluggen (kom väl ut några liter men inte mycket). 

Jag har varvmätare löst i båten och försökte koppla in den men verkar vara riktiga klåpare som haft båten innan och även om jag kopplade in alla sladdar med rätt färger till varvmätaren så hände inget, kanske varvmätaren i sig som är trasig eller så går det ingen ström till kablarna.. Tänkte mäta på de lite idag, kanske är en säkring eller liknande..

 

Oj, jaha. Igår när jag tog upp båten så såg jag att trimplanen var ställda på mittersta positionen, dum som jag är så ställde jag om de till den lägsta positionen så de kom så långt ner som möjligt då jag trodde det kunde hjälpa. Men då får jag prova sätta de längst upp istället och se vad som händer. 

Den toppade 17.8 knop nu när jag körde själv i båten efter jag tömde den på vatten. 

 

Mja, funderar på att kanske skaffa en gammal 2-taktare 90hk och köra med så länge och senare kanske sälja båten med den motorn och sedan köpa en lättare båt att sätta min honda 50hk 4-takt på istället typ. 

 

Däremot, märkte jag att det faktiskt verkar som motorn sitter för långt ner? Kavitationsplattan verkade sitta några cm för långt ner under botten på skrovet (se bild)? Om jag fattat det rätt så borde kavikationsplattan vara jämt med botten på skrovet ungefär och då borde motorn lyftas upp flera cm (se bild). Sen tog jag bild på propellern med. Tack för alla svar! 

IMG_20200831_184555_resize_49.jpg

IMG_20200831_184731_resize_8.jpg

IMG_20200831_184738_resize_78.jpg

IMG_20200831_195513_resize_97.jpg

Hej, 

Av bilden att döma så sitter motorn på tog för lågt. Ser ut som att den ska upp 40-50mm.

Kavitationsplattan ska som lägst ligga i linje med skrovets botten, men oftast 10-25mm upp från skrovet beroende på motorstorlek och propeller.

Jag hade velat ha den 10mm över skrovets botten.

 

Jag har tidigare haft några stycken båtar bestyckade med Honda BF50 och samtliga har suttit 10mm övre skrovets botten.

 

Bif. en bild på en av mina gamla båtar dock med en Yamahamotor. Monterad 25mm över båtbotten.

 

//BB

Skärmavbild 2020-09-01 kl. 14.33.07.png

Redigerad av BoatBruce
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! 

Har nu tagit upp båten ur sjön och ställt upp den utanför min pappas hus och med hjälp av en sektion från en byggställning, en vinch osv byggt upp så man kan lyfta motorn. 

 

Men nu är allt det är fixat så måste jag bestämma: Är det verkligen värt att höja upp motorn några cm och hoppas det ska göra tillräckligt stor skillnad, eller ska jag köpa en gammal Nissan 3-cylindrig 2-taktare med 90hk jag hittat för ett bra pris? Men den hade ju båten planat lätt. Nu när man har allt redo hade det varit smidigt att bestämma sig nu vilket av det man ska göra. 

 

Pappa har en granne som också har en Honds BF50 fyrtaktare på en båt. Jämförde propellrarna och på min motor verkade det sitta en propeller med betydligt högre stigning. 

På hans propeller stod det:

11-1/2 x 12

Och på min propeller stod det:

Rubex 15 x 13

 

Nu till frågan: om jag vill att båten ska orka plana med 3 personer, är det ens någon idé att byta propeller och flytta upp dena honda 50 hk 4-taktare eller hade den säkert ändå inte orkat plana med 3 personer? Känns som det kanske är ett bättre alternativ att köpa en 90 hk 2-taktare och spara på Honda-motorn lite. Sen i framtiden kanske jag vill sälja denna båt och köpa en lättare båt och då har jag Honda-motorn redo.

Har lite beslutsångest :) tack på förhand för ev tips. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev simonwela:

Hej igen! 

Har nu tagit upp båten ur sjön och ställt upp den utanför min pappas hus och med hjälp av en sektion från en byggställning, en vinch osv byggt upp så man kan lyfta motorn. 

 

Men nu är allt det är fixat så måste jag bestämma: Är det verkligen värt att höja upp motorn några cm och hoppas det ska göra tillräckligt stor skillnad, eller ska jag köpa en gammal Nissan 3-cylindrig 2-taktare med 90hk jag hittat för ett bra pris? Men den hade ju båten planat lätt. Nu när man har allt redo hade det varit smidigt att bestämma sig nu vilket av det man ska göra. 

 

Pappa har en granne som också har en Honds BF50 fyrtaktare på en båt. Jämförde propellrarna och på min motor verkade det sitta en propeller med betydligt högre stigning. 

På hans propeller stod det:

11-1/2 x 12

Och på min propeller stod det:

Rubex 15 x 13

 

Nu till frågan: om jag vill att båten ska orka plana med 3 personer, är det ens någon idé att byta propeller och flytta upp dena honda 50 hk 4-taktare eller hade den säkert ändå inte orkat plana med 3 personer? Känns som det kanske är ett bättre alternativ att köpa en 90 hk 2-taktare och spara på Honda-motorn lite. Sen i framtiden kanske jag vill sälja denna båt och köpa en lättare båt och då har jag Honda-motorn redo.

Har lite beslutsångest :) tack på förhand för ev tips. 

Låna en propp och prova först, skiljer det för mycket i stigning så hjälper det, jämför med en växellåda på en bil. Jag skulle testa propp byte först. 50 hk till den båten så ska den plana och gå rätt bra i sjön. Båten är ju ingen atlantångare. Jag hade för längesedan en ht 550 med 70 hk yamma den gjorde 30 knop utan problem. Motorn du har ska ge vassare fart något stämmer inte sök felet åtgärda det åk och njut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Fel" propeller och motorn för lågt monterad samt ingen information om maxvarv gör det ju svårt att ge bra råd.

 

Om du pratar med tex. Propellertrim så kan de kanske hjälpa dig bedöma hur din båt borde kunna gå med rätt monterad motor och en lämplig propeller.

 

Fyll i uppgifter om båt och motor mm. här.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teoretisk fart kan beräknas enligt följande formel:

 

v (kn) = rpm x pitch x 0,0254 x 60/(GR x 1852)

 

Din motor har:

Varvtalsområde: 5500 - 6000 rpm

Pitch (stigning): 13 tum

Utväxling (GR): 2,09

0,0254 = antalet meter per tum

1852 = antalet meter per distansminut.

60 = antalet minuter per timme

 

Din båt är lite  undermotoriserad, så det är extra viktigt att propellerstigningen väljs så att man når max rekommendera varvtal med dig ensam i båten. För stor propeller leder till betydligt sämre ork med fler i båten och lägre maxfart. Jag räknar därför på 6000 rpm.

 

v = 6000 x 13 x 0,0254 x 60/(2,09 x 1852) = 30,7 knop

Detta är en teoretisk toppfart som förutsätter att propellern kan skära sig fram i ett fast medium. I verkligheten slirar propellern, så kallat slip.  10-20 % tapp brukar man räkna med. Om vi antar 15 % så blir maxfarten 30,7 x 0,85 = 26 kn.

 

Jag tror inte att du kan nå 26 kn med dig ensam i båten. Följden blir att motorn aldrig når sitt maxvarv och därför levererar betydligt mindre än de 50 hk som står på kåpan men också tvingas gå med högre termisk belastning än den är konstruerad för. 22 knops som maxfart är mera rimligt.

 

Skillnaden mellan 26 och 22 är 4/26 = 15 %, vilket motsvarar vad propellerstigningen behöver minskas med för att nå maxvarv 6000. 13 tum x 0,85 =  11 tum.

 

Detta är en teoretisk beräkning, men det råder ingen tvekan om att propellern har för hög stigning. Räknar man på din toppfart 17,8 kn så hamnar maxvarv på:

 

rpm = v (kn) x GR x 1852/ (pitch x 0,0254 x 60) = 17,8 x 2,09 x 1852/(13 x 0,0254 x 60) = 3500 rpm

Tas också hänsyn till slip 15 % hamnar man på ca 4000 rpm vilket är på tok för lågt. 

 

Stigningen är för hög, men jag tror inte att detta är den enda förklaringen till din låga toppfart.

Om du skall ha kvar motorn, så se till att få fart på varvräknare, serva motorn så att den är korrekt justerad, ta t.ex. ett kompprov och om allt detta verkar OK utvärdera andra propellrar som bättre passar till din båt.  Du ska kunna nå 6000 rpm, gärna lite till om du vill kunna plana med fler i båten, men då bör du hålla igen på gasen så att du inte övervarvar när du är ensam i båten.

Redigerad av guestsson
  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev guestsson:

Teoretisk fart kan beräknas enligt följande formel:

 

v (kn) = rpm x pitch x 0,0254 x 60/(GR x 1852)

Finns en enkel kalkylator här, https://www.drev.se/propellerskolan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev guestsson:

Teoretisk fart kan beräknas enligt följande formel:

 

v (kn) = rpm x pitch x 0,0254 x 60/(GR x 1852)

 

Din motor har:

Varvtalsområde: 5500 - 6000 rpm

Pitch (stigning): 13 tum

Utväxling (GR): 2,09

0,0254 = antalet meter per tum

1852 = antalet meter per distansminut.

60 = antalet minuter per timme

 

Din båt är lite  undermotoriserad, så det är extra viktigt att propellerstigningen väljs så att man når max rekommendera varvtal med dig ensam i båten. För stor propeller leder till betydligt sämre ork med fler i båten och lägre maxfart. Jag räknar därför på 6000 rpm.

 

v = 6000 x 13 x 0,0254 x 60/(2,09 x 1852) = 30,7 knop

Detta är en teoretisk toppfart som förutsätter att propellern kan skära sig fram i ett fast medium. I verkligheten slirar propellern, så kallat slip.  10-20 % tapp brukar man räkna med. Om vi antar 15 % så blir maxfarten 30,7 x 0,85 = 26 kn.

 

Jag tror inte att du kan nå 26 kn med dig ensam i båten. Följden blir att motorn aldrig når sitt maxvarv och därför levererar betydligt mindre än de 50 hk som står på kåpan men också tvingas gå med högre termisk belastning än den är konstruerad för. 22 knops som maxfart är mera rimligt.

 

Skillnaden mellan 26 och 22 är 4/26 = 15 %, vilket motsvarar vad propellerstigningen behöver minskas med för att nå maxvarv 6000. 13 tum x 0,85 =  11 tum.

 

Detta är en teoretisk beräkning, men det råder ingen tvekan om att propellern har för hög stigning. Räknar man på din toppfart 17,8 kn så hamnar maxvarv på:

 

rpm = v (kn) x GR x 1852/ (pitch x 0,0254 x 60) = 17,8 x 2,09 x 1852/(13 x 0,0254 x 60) = 3500 rpm

Tas också hänsyn till slip 15 % hamnar man på ca 4000 rpm vilket är på tok för lågt. 

 

Stigningen är för hög, men jag tror inte att detta är den enda förklaringen till din låga toppfart.

Om du skall ha kvar motorn, så se till att få fart på varvräknare, serva motorn så att den är korrekt justerad, ta t.ex. ett kompprov och om allt detta verkar OK utvärdera andra propellrar som bättre passar till din båt.  Du ska kunna nå 6000 rpm, gärna lite till om du vill kunna plana med fler i båten, men då bör du hålla igen på gasen så att du inte övervarvar när du är ensam i båten.

Tack så mycket för all den värdefulla informationen! 

 

Jag tänkte beställa en sån här Propulse 6902-propeller som ska passa min motor:

https://propulse.se/butik/propellrar/propeller-6902/

På den ska man tydligen kunna justera stigningen manuellt mellan 11 och 17 tum! Så det borde ju bli kanon. Om jag dessutom får varvmätaren att funka sen att vi höjer upp motorn så kavitationsplattan hamnar 1-2 cm ovanför båtens botten så borde jag kunna få till det bra till slut tycker jag. Även om jag får till det så båten bara planar när man är 2 personer hade varit en stor förbättring enligt mig och jag skulle vara ganska nöjd. 

Då slipper man köpa någon gammal törstigare 2-taktare också även om det egentligen hade varit mer optimalt med en kraftfullare motor men..

Med den propellern kan jag justera stigningen så den går upp i maxvarv när jag är själv i båten tex och då kanske det kommer duga för mina behov. Jag kan skriva en uppdatering i tråden när jag bytt till propulse-propellern samt flyttat upp motorn och sedan testkört båten igen. Tack återigen för alla svar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev simonwela:

Tack så mycket för all den värdefulla informationen! 

 

Jag tänkte beställa en sån här Propulse 6902-propeller som ska passa min motor:

https://propulse.se/butik/propellrar/propeller-6902/

På den ska man tydligen kunna justera stigningen manuellt mellan 11 och 17 tum! Så det borde ju bli kanon. Om jag dessutom får varvmätaren att funka sen att vi höjer upp motorn så kavitationsplattan hamnar 1-2 cm ovanför båtens botten så borde jag kunna få till det bra till slut tycker jag. Även om jag får till det så båten bara planar när man är 2 personer hade varit en stor förbättring enligt mig och jag skulle vara ganska nöjd. 

Då slipper man köpa någon gammal törstigare 2-taktare också även om det egentligen hade varit mer optimalt med en kraftfullare motor men..

Med den propellern kan jag justera stigningen så den går upp i maxvarv när jag är själv i båten tex och då kanske det kommer duga för mina behov. Jag kan skriva en uppdatering i tråden när jag bytt till propulse-propellern samt flyttat upp motorn och sedan testkört båten igen. Tack återigen för alla svar. 

Även 11 tum kan tänkas vara för mycket i ditt fall, men man kan inte veta utan att testa. Med en korrekt monterad frisk 50 hk med rätt propeller borde du kunna få båten att plana även med 3 pers. Måhändå krävs det att passagerarna sätter sig i fören innan båten kommit upp ur gropen. 

Men, som jag skrev skrev tidigare är jag tveksam om din motor har alla hästar hemma. Det tycker jag att du skall kolla upp. Men kostnaden är begränsad så du kan ju börja med att justera monteringen och byta propeller. Utan varvräknare famlar du dock delvis i blindo.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp inte Propulse det är skräp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Eld-:

Köp inte Propulse det är skräp.

Snacka istället med Propellertrim eller annan firma som är specialiserad på propellrar som jag tidigare föreslagit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om stålpropp kan vara ett alternativ ?
Men då kan du inte köra i gryniga vatten för med stålpropp pajar hela växelhuset vid bottenkontakt.

Men prata med en propellerspecialist, det finns flera proplelleregenskaper än diameter, stigning, material som påverkar prestandan. Misstänker att de är mindre stressade nu på hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...