Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
PartyDavid

Plötsligt slutar att driva

Rekommendera Poster

Körde igår med båten och skulle förflytta mig lite på sjön. Kör i kanske 15knop och helt plötsligt slår farten av och motorn rusar. 
Händer inget när jag lägger i varken fram eller back. Inget hack inget hugg inget rassel inte nåt. Såg även kring motorn att det var lite olje pöl i vattnet. Motorn är en tidig Johnsson 50Hk

 

vad kan det vara för fel? 
 

Mvh David 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte utombordare, men vet att det brukar sitta ett gummicentrum i propellern. 

 

Kanske är nåt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver säkert en nu propeller, gummibussningen utanför det inre rör som träs över propellee axeln har släppt i vulkningen. Gör ett märke på propellermuttern och ett mittför längre ut från centrum. Framkalla slirning en kort stund räcker. Om märkena rört sig inbördes så byt propeller. Kan ev. lagas men det lönar sig sällan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej tack ska börja kolla på detta. Är detta något jag kan greja med själv eller ska jag hänga av motorn och lämna in den på verkstad?

 

Märkte även flera ggr när jag kört att när man flåsar på ordentligt så börjar nåt slira direkt och man måste slå av på farten, som den över varvar. Detta har hänt flera ggr när jag varit ute och kört. Kan detta ha lett till att det blev som de blev? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När den väl börjar slira så blir det bara värre, det är inget du kunnat påverka varken före eller efter första slirning. Ev. kan problemet uppstått genom att propellern stöt emot t.ex. ett grund. Men det måste inte vara så. Du är nog nummer 10 med detta problem i år.

 

Du behöver en liten bit träplanka ca 25- 45 mm tjock, en tång att räta ut och dra ur ev. saxpinne genom propellermuttern med och lämplig hylsnyckel till mutter, men antagligen funkar en skiftnyckel också.

 

Träplankan stoppas in som mothåll mellan ett propellerblad och den horisontella plattan ovanför propellern. Leta upp märkningen på propellern eller ta med den till en handlare. Kör inte mer med motorn, annars kan det ev. bli problem att lossa muttern på propellern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håll noga reda på de brickor som sitter bakom och framför propellern. Var noga med att montera tillbaks dem på samma plats och vända åt samma håll. Du skall kolla att det inte finns fiskelinor eller annat vid axeltätningen och fetta in axeln när den nya propellern monteras. Googla gärna upp en film som visar propellerbyte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär en liten uppdatering.

Letar efter en upptagningskärra för fullt så jag kan få upp allt på land.

 

Var nere precis nu i båten och med motorn helt upptilltad så la jag i växel framåt, kravlade mig bak och sträckte mig efter propellern för att snurra, den snurrade runt väldigt lätt med bara fingrarna som kraft, kände möjligtvis lite små hack typ som känslan med något utslitet men det snurrar. Gjorde samma grej med att lägga i backen och snurrade på propellern, snurrade lika lät med backen i och fingrarna bara, i princip noll motstånd. 

Vad drar vi för slutsats av detta? 
 

Tack igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett svar... 

 

Lägg i en växel. 

 

Kolla på axeln och muttern i propellerns centrum... 

 

Snurra propellern så som du nyss gjorde. 

Står axeln och muttern stilla, så är det fel på gummit i propellern. 

 

Om inte,,, så är det förmodligen nåt fel i drevet. 

Då blir det dyrare... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör jag kunna testa från båten också, mycket bra tips, tack för snabbt svar. Kollar detta imorgon. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med framväxel i skall propellern normalt med handkraft kännas stum åt ena hållet, men gå att rotera med ett hackande ljud åt det andra. 

 

Normalt tas propellern bort med aktern mot en brygga eller stående i vattnet med aktern uppdragen mot en strand. Om hubben är mer eller mindre helt kass kan du antagligen ändå lossa muttern på det sätt jag beskrev ovan, men använda en elektrisk/batteridriven mutterdragare. 

 

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så nu sitter jag i båten igen. Har lagt i både fram och back, både mutter och Axel snurrar med propellern när jag vrider. Prövade dock med friläge och det är rätt stor skillnad på fri läge och växel i. Något varv runt så hackar propellern tag med både back och fram i. Kan fortfarande snurra runt allt lätt men hackar och hugger tag lite. Med fri läge i, kan man typ blåsa runt den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du nu ändå sitter i båten, så demontera propeller och skaffa en annan likadan om du var nöjd med den du hade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska demontera propeller imorgon, tror vi fortfarande det är där? Känns som det är allvarligare om Axel snurrar med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Axeln SKA snurra med. Problemet är istället att propellern under belastning inte snurrar med axeln då denna roterar.

 

Du har i flera kommentarer fått tips om hur du mycket enkelt med 100% säkerhet kan fastslå att propellern är kass men valt att låta bli, så visst det finns en mycket liten möjlighet att det är något annat t.ex. att drivaxeln är av.  

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hybro skrev ju tidigare de med axeln, därför jag blev så nojig. Men det du skriver låter ju helt klart rimligt, och ett visst motstånd har jag ju när jag vrider runt propellern. Skruvar av imorgon och kollar det du skrev. Tack så länge. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt... Att det jag skrev skapade nån slags reaktion. 

 

Märk propeller o axel/mutter med t ex ett rivmärken mitt för varandra. Belasta. Är inte märkena så som tidigare, mitt för varandra...

Ja, vad drar du då själv för slutsats? 

 

Typ slut på olja? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Hybro:

Typ slut på olja?

Virra inte till detta mer nu, det är inte oljan och det finns inget annat än propeller som kan slira i egentlig bemärkelse. Om dreven är kass så skulle det klonka/smälla då dreven kuggar över med en ljudnivå som inte skulle gå att missa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra kommentar......! 

 

Och när man kollar oljan... om det nu efter TS koll av gummit... När det nu blir...

Kanske den gode är med o pushar på? 

 

Kanske är fullt med metallspån mm i oljan. 

 

Nääää men.... Det kanske är fel på filimasardioden? 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är jätteglad att ni hjälper mig, men som sagt jag är amatör på detta och ska skruva loss propeller imorgon, kan även göra markering och testa detta. Men jag skrev i mitt första inlägg att olja har läckt ut! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev PartyDavid:

Jag är jätteglad att ni hjälper mig, men som sagt jag är amatör på detta och ska skruva loss propeller imorgon, kan även göra markering och testa detta. Men jag skrev i mitt första inlägg att olja har läckt ut! 

Du får hoppas att oljan som läckte ut i vattnet bara var lite oförbränd 2-taktsolja från motorn. Avgaserna trycks ut genom propellern så förhoppningsvis är växelhuset intakt. Packningarna runt propelleraxeln har bara till funktion att hålla oljan inne och vatten ute, så de har ingenting med förlorad framdrift att göra. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diskmedel, några droppar i vattnet, gör att ingen olja syns på ytan. Och båtgrannarna badar som vanligt, utan sura miner. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag demonterat propeller, inget fel på vulkning eller splines. 
Jag tar upp motorn och börjar demontera växelhuset. 
Vart ska man vända sig för att hitta begagnade växel hus? Någon som vet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev PartyDavid:

Då har jag demonterat propeller, inget fel på vulkning eller splines. 
Jag tar upp motorn och börjar demontera växelhuset. 
Vart ska man vända sig för att hitta begagnade växel hus? Någon som vet? 

Nu måste jag fråga en sak, har du märkt upp propeller och nav som flera har tipsat om.

Och testat om märkningarna flyttat sig eller inte när du lägger i växel.

 

Du kan inte se med blotta ögat om vulkningen är ok eller inte. 

 

Om svaret är att du kollat med propellern märkmetoden och det är ok, så kolla oljan i växelhuset innan du river ner det. Har det skrunkat så har du garanterat metallspån i oljan.

 

Att hitta ett växelhus till en gammal motor är nog inte det lättaste, nästan intill omöjligt. Men prova här http://www.marinhallen.nu/marinhallen.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Gelis:

Nu måste jag fråga en sak, har du märkt upp propeller och nav som flera har tipsat om.

Och testat om märkningarna flyttat sig eller inte när du lägger i växel.

 

Du kan inte se med blotta ögat om vulkningen är ok eller inte. 

 

Om svaret är att du kollat med propellern märkmetoden och det är ok, så kolla oljan i växelhuset innan du river ner det. Har det skrunkat så har du garanterat metallspån i oljan.

 

Att hitta ett växelhus till en gammal motor är nog inte det lättaste, nästan intill omöjligt. Men prova här http://www.marinhallen.nu/marinhallen.html

Att märka upp propellern mot axeln och testa torde vara åtgärd 1a när du inte ser något uppenbart fel någonstans. Inte sagt att det är det men absolut första steget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker ändå jag var rätt tydlig i mitt första inlägg, men kanske inte var det. 

Jag förstår inte vad jag ska göra med märkningen på

propellern eller axeln, hur ska märkningen flytta sig när jag inte får någon drivning på axel eller inte får i någon växel? 
 

Det händer alltså inte ett shit när jag läcker i någon växel, varken låter nåt eller någon Axel som snurrar och troligtvis har typ all olja läckt ut. 
 

Men jag kanske fortfarande är dum i huvet! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan dog clutchen vara trasig? Växelvajern trasig eller felspänd så växeln inte går i eller hoppar ur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, se dum i huve, vet jag ej...

 

Vad jag nu förstår, så har du konstaterat att propelleraxeln överhuvudtaget inte snurrar. 

 

Och så är du övertygad om att all olja runnit ut... 

 

Då är det väl läge att börja skruva eller lämna bort för konstaterande av fel. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får inte ihop felbeskrivningen i denna tråd, inledningsvis beskrivs att motorn tappar drivning så att varvet går upp. Detta händer flera gånger och sker utan något speciellt oljud. Den enda möjliga förklaringen till detta är att gummihubben släppt.

 

TS konstaterar därefter att det inte finns något motstånd då propellern roteras för hand oavsett vilken växel som ligger. Detta kan som jag ser det bero på:

 

1. Gummihubben har släpp helt. Med växel i står då axeln stilla om man roterar propellern. Ovanligt att det släpper så totalt. 

 

2. Gummihubben har slirat och därefter har drivaxeln gått av.

 

3. Gummihubben har slirat och därefter har propelleraxeln gått av alternativt clutchen rensat splinsen till drivaxel.  

 

 @Hybro Din medverkan i denna tråd har varit mer till stjälp än hjälp. Att driva men TS okunnighet tycker jag inte är OK.

Redigerad av guestsson
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev PartyDavid:

Jag tycker ändå jag var rätt tydlig i mitt första inlägg, men kanske inte var det. 

Jag förstår inte vad jag ska göra med märkningen på

propellern eller axeln, hur ska märkningen flytta sig när jag inte får någon drivning på axel eller inte får i någon växel? 
 

Det händer alltså inte ett shit när jag läcker i någon växel, varken låter nåt eller någon Axel som snurrar och troligtvis har typ all olja läckt ut. 
 

Men jag kanske fortfarande är dum i huvet! 

Om du är dum i huvudet får du ta reda på själv 😀

 

Men hur vet du att propelleraxeln inte snurrar? Är det ett antagande från dig pga att du inte har någon drivning?

Eller har du konstaterat visuellt att den inte rör på sig? Och då menar jag med motorn igång och växel i. Om Ja på den här frågan så kan det vara ide att kolla, som någon föreslog, växelvajer och reglage.

Är det ok så har du ju bara växelhuset kvar.

 

Du kanske tycker att flera av oss är skitjobbiga med våra frågor men det är i all välmening så du inte river ner skiten i onödan för att sedan konstatera att det var ett skitfel.

 

 

 

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart mer redigt skrivet, än vad jag lyckades med. 

 

Bra sammanfattning

 

Fast jag skriver i all välmening. 

 

Tack o tack😁😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...