Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
CoronetPeter

Överhettning penta aqd40

Rekommendera Poster

Hej, har en överhettning på min penta aqd40, som jag inte förstår. Funderar över möjlig överhettning både på sjö- och färskvattenkylning.

Saken är att det är riktigt varmt överallt (termostathus, värmeväxarhus, avgasröken). Även röret som leder upp till sjövattenpumpen är varmt. Impellerhuset (locket) är varmare än på den andra motorn (har dubbelmontage). På den andra motorn är det sjövattenvarmt/kallt.
Har provat att byta plats på sjövattenpumparna men motorn överhettar fortfarande. Så pumpen borde inte vara felet. 

Har tömt färkvattensystemet och fyllt på med glykol/vatten 50/50. Fick fylla på mer glykol/vatten efter uppstart av motorn då nivån sjönk. Inte helt säker men tror att det är mer vatten än glykol nu. 
Känner ingen doft av avgaser i expansionskärlet. Inga luftbubblor heller. 

Funderar på att dra en slang från sjövattnet direkt till sjövattenpumpen för att se om det blir bättre. För att se om problemet ligger mellan insug i drev och pump. Men det sitter ju en oljekylare på vägen dit. Vad kan hända om sjövattnet inte får passera via oljekylaren.

Jag har bytt till helt nya termostater. 

Alla tankar är välkomna, tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev CoronetPeter:

Hej, har en överhettning på min penta aqd40, som jag inte förstår. Funderar över möjlig överhettning både på sjö- och färskvattenkylning.

Saken är att det är riktigt varmt överallt (termostathus, värmeväxarhus, avgasröken). Även röret som leder upp till sjövattenpumpen är varmt. Impellerhuset (locket) är varmare än på den andra motorn (har dubbelmontage). På den andra motorn är det sjövattenvarmt/kallt.
Har provat att byta plats på sjövattenpumparna men motorn överhettar fortfarande. Så pumpen borde inte vara felet. 

Har tömt färkvattensystemet och fyllt på med glykol/vatten 50/50. Fick fylla på mer glykol/vatten efter uppstart av motorn då nivån sjönk. Inte helt säker men tror att det är mer vatten än glykol nu. 
Känner ingen doft av avgaser i expansionskärlet. Inga luftbubblor heller. 

Funderar på att dra en slang från sjövattnet direkt till sjövattenpumpen för att se om det blir bättre. För att se om problemet ligger mellan insug i drev och pump. Men det sitter ju en oljekylare på vägen dit. Vad kan hända om sjövattnet inte får passera via oljekylaren.

Jag har bytt till helt nya termostater. 

Alla tankar är välkomna, tack!

Låter som du är på rätt väg. Kommer du åt att demontera oljekylaren så du kan inspektera den och utgående slang ? Är det ok där så jobba dig bakåt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för svar. Jag kommer nog åt oljekylaren men det kommer att bli många svordomar :). Kan man montera bort den när båten ligger i vattnet? 

Men, jag hänger inte riktigt med här. Vad menar du med utåggående slang, till insug mot drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har stopp/begränsning någonstans på sugsidan. Oljekylaren är ju starkt misstänkt om det fastnat skit i den. Det sitter inget sjövattenfilter?

Du behöver bara ta bort vattenslangarna på kylaren och sätta ett lämpligt rör där i stället för att testa.

Om du kan ta bort slangarna beror helt på var vattenlinjen är på båten i förhållande till svanhalsens höjd på skölden

 

På skölden sitter det en svanhals där kylvattnet kommer in. 

Mellan drev och sköld sitter det en slang som kan ha vikt sig eller sugits ihop om den är väldigt gammal och förlorat spänsten.

Likaså kan det blivit stopp i drevets kylvattenintag, misstänker du har ett Aq 280/290 drev.

Snäckor och annat bråte kan begränsa flödet. Intaget sitter strax under kavitationsplattan, ett gäng små hål på rad, om du mot förmodan inte visste det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem som du. Tillslut lyfte jag upp expansionskärlet högt ovanför motorn och öppnade banjon på turbon och starta motorn. och jag kunde då fylla på flera liter glykol till och luften kröp ut vid turbon.

 

Där var en så stor luftficka i motorn så nivån såg rätt ut i kärlet fast den inte va det. 

Hade aldrig bekymmer efter det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lostsailor:

Jag hade samma problem som du. Tillslut lyfte jag upp expansionskärlet högt ovanför motorn och öppnade banjon på turbon och starta motorn. och jag kunde då fylla på flera liter glykol till och luften kröp ut vid turbon.

 

Där var en så stor luftficka i motorn så nivån såg rätt ut i kärlet fast den inte va det. 

Hade aldrig bekymmer efter det.

Det kan vara klurigt med kylsystem, i detta fallet har ju TS konstaterat att råvatten pumpen blir varm , därav kan man dra slutsatsen att det finns något problem på den sidan av systemet (det uteslutet ju inte att det också kan finnas ett problem till i färskvattendelen)

 

hursom, med utgående menar jag den slag som kommer ut från oljekylaren i flödets riktning. Är den slagen eller oljekylaren ok är det bakåt i flödet, dvs slag till sköjd och bakåt du har något problem som hindrar flödet.

 

ifall du kan montera bort slangar utan risk att vattenfyllda motornutrymmet är svårt att svara på. Det gäller att va snabb att blockera ingående flöde ifall du gör ett försök 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Uppskattas verkligen.

Sjövattenfiltret är fint. Det har jag kollat. Dags att se över gamla slangar då. 

Ska även testa att hämta upp sjövatten direkt till sjövattenpumpen, kontrollera oljekylare/slangar.

Bra tips med rör mellan vattenslangarna vid kylare.

Intressant om expansionskärlet.

 

Har läst om att bakspola motorn för att få ut gammalt skräp. Men, hur gör jag det på bästa/enklaste sätt? Om det ens behövs?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter lite testande med sjövattenpump så dök fler funderingar upp. Jag testade att köra med slang från sjön direkt upp i pumpen. Sjövattenfiltret fylldes omgående, men sedan hände inte mycket, ca 1 litet i minuten. Jag provade då att lossa på locket till sjövattenfiltret och det började då att spruta vatten samt att suga ordentligt med vatten. 
Börjar misstänka att sjövattnet inte kan ta sig vidare till oljekylaren utan stannar i sjövattenfiltret. Vad tror ni, kan det vara så att oljekylaren (om den är igensatt) är orsaken.

Tacksam för tankar och idéer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att filtret är ok. Det sitter inte några gamla impellerrester där. Plocka isär filtret och kolla att det är fritt överallt. Är det ok där så får du gå vidare till oljekylaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...