Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ChristerN

Fjäder i dörrlås gått av

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en hyttbåt (Saga 315) där man stänger mellan hytt och akterdäck med en skjutdörr. Dörren har ett vred som när man vrider ner det trycker upp piggar som fäster i en skena med hack i över- och nederkant. Vanligtvis är handtaget fjädrande nedåt så att när man släpper det så åker det ner och piggarna uppe och nere åker ut. Denna fjäder har nu gått av. 
Någon som vet hur detta sitter?

Måste man plocka ner hela dörren och dela den - hur nu det skulle gå till - för att kunna byta fjädern?

Jag har kollat på vanliga dörrlås där bara handtaget fjädrar upp men här sitter det ju kopplat till en arm uppåt och en nedåt. 
Vågar inte riktigt bara skruva ur de skruvar som sitter på kanten med risk att skiten inte går att få tillbaka. 
Ska försöka ta en bild om det kan hjälpa. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det rör väl sig om en så kallade ”spanjolett” om jag nu stavade rätt, i princip av samma typ som du har i balkongdörren. I detta fall en inbyggd sådan. Det borde ju inte vara några problem att ta isär en sådan, men man kanske bör vara två personer, en som skruvar och en som håller ihop grejerna.

Sedan är ju frågan var du hittar en lämplig ersättningsfjäder.

Kommer du inte åt från dörrbladets gavel, finns det inte en skruvad täcklist där?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Man kommer inte åt från bladets gavel. Där sitter bara några skruvar. 
Jag har lossat handtagen som ser nästan ut som på en vanlig balkongdörr, tagit bort brickorna som sitter på respektive sida och därmed blottat själva låset. 
De tre skruvarna på sidan kan jag inte avgöra vad de fäster var och en men jag gissar att jag kanske måste få bort själva låset också. 

E64F4521-F253-49A6-B60C-0762686F8102.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vredet måste bort först för att du ska få ut spanjoletten om du nu har en sådan, och även eventuell låscylinder.

 

Lite allmänt; någon har skruvat ihop detta en gång i tiden, då går det också att få isär, list är bättre än våld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj en bild va bra, det är ingen spanjolett i vanlig bemärkelse.

En av skruvarna på bild håller låscylindern, jag gissar den i mitten, dom yttre håller låskistan, lossa trycke cylinder och skylten på in og utsida så ser du konstruktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Pentax:

Vredet måste bort först för att du ska få ut spanjoletten om du nu har en sådan, och även eventuell låscylinder.

 

Lite allmänt; någon har skruvat ihop detta en gång i tiden, då går det också att få isär, list är bättre än våld.

Om du med vredet menar det jag kallar handtagen så har jag tagit bort dem. En torx på varje sida håller fast dem i ”fyrkants-delen” som kontrollerar stavarna som går upp och ner. 
Är helt med på att det är någon som skruvat ihop detta någon gång men då låg förmodligen hela dörren på ett arbetsbord. Det är lång väg att få dörren loss och ner på ett bord just nu!

Hoppas att om jag skruvar loss de skruvar som syns på bladets gavel så kan jag enkelt fälla ut låsdelen och koppla bort spanjoletten och sedan öppna låset som ett vanligt lås - men jag vågar inte bara skruva bort och hoppas jag har rätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Pentax:

Oj en bild va bra, det är ingen spanjolett i vanlig bemärkelse.

En av skruvarna på bild håller låscylindern, jag gissar den i mitten, dom yttre håller låskistan, lossa trycke cylinder och skylten på in og utsida så ser du konstruktionen.

Vilken tror du är ”trycke cylindern”?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mittenskruven håller låscylindern, en lång skruv som går igenom cylindern, alltså delen du sätter nyckelen i.

Stängerna, dom du kallar piggar är hakade på låskistan på något sätt, stången som går uppåt kanske du får försöka låsa fast så att den inte trillar ner i nedre delen av dörren när den hakas av.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Pentax:

Mittenskruven håller låscylindern, en lång skruv som går igenom cylindern, alltså delen du sätter nyckelen i.

Stängerna, dom du kallar piggar är hakade på låskistan på något sätt, stången som går uppåt kanske du får försöka låsa fast så att den inte trillar ner i nedre delen av dörren när den hakas av.

Stort tack! Nu får jag klura på hur jag kan låsa den övre stången.

Om jag förstår dig rätt så ska jag:

1. Skruva bort torxen som håller handtagen och dra bort dem. Med den ena följer ”fyrkantsstången”.

2. Lossa skruvarna som håller blecken och ta bort dem. (Så här långt är jag med och har gjort tidigare.)

3. Skruva ur den långa, mittre, skruven som håller låscylindern och lirka ut cylindern.

4. Lätta lite på skruvarna till låskistan och spärra den övre stången så den inte faller ner.

5. Lossa låskistan och stängerna som sitter i den och lirka ut den.

6. Hitta något sätt att öppna låskistan och hitta en ny fjäder och sen tillbaka med allt.

Rätt uppfattat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-29 vid 17:45 skrev ChristerN:

- - -

 hitta en ny fjäder och sen tillbaka med allt.

- - -

När/om du hittar en ny fjäder så berätta gärna var du fick tag på den (inlägg och gärna även ett mail om jag missar inlägget). Jag har två låskistor á 1.000:-/st liggande med trasig fjäder (inte din modell utan med vanlig sidverkande låsregel) och skulle gärna försöka reparera dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Lintott:

När/om du hittar en ny fjäder så berätta gärna var du fick tag på den (inlägg och gärna även ett mail om jag missar inlägget). Jag har två låskistor á 1.000:-/st liggande med trasig fjäder (inte din modell utan med vanlig sidverkande låsregel) och skulle gärna försöka reparera dem.

Ska försöka. Minnet är inte så bra dock... 😇

Har någon förslag på var man kan försöka hitta låsfjädrar?

Antar de helst ska vara rostfria, eller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte en dragfjäder utan mer typ råttfälla om ni förstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Pentax:

Det är inte en dragfjäder utan mer typ råttfälla om ni förstår.

Tror jag förstår. Då verkar det inte så troligt att man kan hitta en sån i någon butik, eller vet du?

Kanske blir att köpa nytt ☹️. Var man nu kan hitta det?

F_n. Kanske fortsätter med resårband över handtaget för att hålla det nere ett tag till...

Eller som de säger: Det är aldrig för sent att ge upp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan göra en fjäder själv av pianotråd, det brukar vara två eller tre varv och båda ändarna rakt ut 10-15 mm långa, försök hitta delarna av den gamla i låskistan eller längst ner i dörren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...