Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Liber

Grundstötning

Rekommendera Poster

Jag har en 34 fot lång segelbåt Event 34. Körde med den på en sten i 5 knop. I början såg allt normalt ut men efter några timmar fanns det vatten i kölsvinet.

Anmälde skadan till försäkringsbolaget och lämnade in på varvet. Där torkade man båten invändig och konstaterade att efter 12 timmar båten var fortfarande torr. För säkerhetsskäl lyfte man båten och slipade på fram- och baksidan av kölen för att kolla för eventuella sprickor. Ingenting hittades. Båten sjösattes igen och jag seglade med den hem. Under färden blåste det mycket och båten krängde. Hemmahamn finns bara två timmar segling från varvet. I hamnen kollade jag kölsvinet - den var fullt med saltvatten igen, typ 5-6 liter. Finns det någon som har nån ideé hur kan man hitta läckan? När båten var på torr land gick jag rund och kollade skrovet, ingen skada syntes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När båten står på land antar jag att kölen är pallad undertill. Då trycks ju eventuella sprickor samman och tätar eftersom skrovet delvis vilar på kölen. När båten är i sjön "hänger" kölen och öppnar sprickor.

Dessutom är vattentrycket en faktor. Några centimeter vatten inne i skrovet ger nästan inget vattentryck alls, medan 50-60 cm djup vid kölinfästningen när båten är i vattnet är en hel del och ökar genomträngningen i sprickor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den enda gången då jag gått på grund ordentligt uppstod en svårupptäckt spricka i toalettens pumpcylider – med påföljande läckage. Det tog ett tag innan jag lyckades lokalisera den. Kan vara värt att kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tätningen mellan köl och kölsula kan ev. ha skadats. Då borde du se att det läcker in vatten vid kölbultarna.

 

Läcksökning är en "intressant" sysselsättning som kan göra vem som helst mer eller mindre galen. Finns flera trådar om det på MG.

 

Fem bra hjälpmedel är syn, smak, lukt, toapapper och gatukritor.

Papper och kritor läggs ut/ritas på misstänkta ställen så kan man se var det blir blöt, dvs. var det rinner vatten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att när båten ligger stilla i hamn läcker den inte alls. Den börjar läcka när den börjar segla. Vid kölbultar är den torr. Vattnet smakar salt. Det finns fyra kammare i kölsvinet, vatten finns bara i en av de och kommer in från en balk. Balken ligger visserligen ovanför bakre ändan av kölen men där har de slipad bort bottenfärg på varvet men hittade ingen skada. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I babord aktre stuv på min Cumulus var gasollåda med dränering placerad. 

Dräneringen kopplad på babord självläns för sittbrunnen. 

 

Vid krängning överfylldes gasollådan med sjövatten...

som rann in i kölsvinet, och väl det. Översvämning! 

 

Uj, vad jag fick leta. En dag märkte jag att det var lite vatten i gasollådan. 

 

En polare fick in vatten bara då han körde motorn... Nästan tätt när han inte gick för motor.

Det var lagerbocken och plasten intill  cutlesslagret, som hade blivit skadat vid ett felaktigt lyft. Aktre sling på bocken eller den raka axeln. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som varje fall är rätt så unik, återstår att leta. Tack för alla svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...