Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kollee

Oljedrop från slang på Mercruiser 4.3 MPI

Rekommendera Poster

Jag har upptäckt att det troppar olja (ca 1 droppe i minuten), från en av slangarna som går mellan oljefiltret och motorn (Se bild för exakt var). Slangern är inte skadad utan det är själva anslutningen (se pilen).  Det droppar även vatten från vattenpumpen vilket bekymrar mig.

 

Frågor:

1. Byter man oljeslangen själv om man är normalt händig, eller borde man lämna in den till varvet? (om man byter själv, vad borde man tänka på)

 

2. Droppandet från vattenpumpen, Är det viktigt att man lagar den eller ska man leva med att vatten samlas under motorn? Tänker att det kanske börjar rosta om det står saltvatten i motorrummet?

 

Är helt ny på båtmotorer så det är säkert korkade frågor i era ögon, hoppas ni har översikt 🙂

 

 

Oljeslang.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man byter hela slangen då den är på väg att ge sig i pressningen, och man byter den själv och sparar många sköna slantar. Om det sitter några O-ringar så byter man dessa också.

 

Man fixar pumpen innan det blir värre. Beror på vad du menar med vattenpump. Impellerpump eller cirkulationspump. Mercruiser V6 brukar ha AlphaOne drev där impellerpumpen sitter i drevet, om det inte är omgjort till remdriven pump pga färskvattenkylning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar @Gelis

 

Har bifogat bilden på pumpen jag pratade om. Antar att jag stänger kranen så jag inte fyller båten med vatten innan jag lossar pumpen? 🙂

 

Antar att det kommer komma en del vatten ändå från andra sidan av pumpen också? Altså det som den redan har pumpat in i värmeväxlaren? (om jag förstått kylningskonceptet rätt)

Den röda pilen visar exakt var det droppar (På undersidan)InkedIMG_20200819_180707_LI.thumb.jpg.f52cac2e6a3f467bcd6f9dceae1d8d29.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en närmare bild på pumpen och har markerat exakt var det droppar.

2032142700_pump_LI(2).thumb.jpg.d651c1982af84bbf7b490b6f04a534e9.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpen byter du eller renoverar, den är rätt dyr.

För instruktion om att lossa pumpen så söker du här på forumet, någonstans har jag beskrivit det. är inga problem om man är händig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja stäng kranen om du ska fixa det när båten är i sjön.

 

Det där är ett skvallerhål som talar om att axeltätningen är på väg att tacka för kaffet.

Är nog lättare att plocka bort hela pumpen. Byta tätningen är inte så svårt om man här rätt verktyg.

Du kan åka på att byta lagren också då vatten kommit in i lagerboxen Delar för ca 1000 kr, Ny pump runt 5000 kr

 

https://www.drev.se/mercruiser/motordelarbensin/kylsystem/sjovattenpump

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Du ska jag leta lite på forumet kring byte/reparation av pumpen.

 

Tack för era svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen kan du köpa tätningar, packboxar på t ex Momentum. 

 

Troligen är det också lämpligt, att byta tätningarnas, fjädrar fast de är nya, mot rostfria sådana. 

Köps på samma ställe. 

Kolla, noga hur allt sitter, när du plockar isär. 

Ibland rekommenderas att se till att tätningens läpp, hamnar på samma ställe mot pumpaxeln som tidigare. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...