Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
StyrmanKarlsson

Klamma 220 V kabel

Rekommendera Poster

Jag vet att det finns en, eller flera, jättebra trådar i detta ämne men jag kan inte hitta tråden jag letar efter.

 

Jag har börjat att sanera mitt 220V system i båten.

Byggt och installerat en "by the book" elcentral.

 

När det kommer till förläggning av kabel vill jag minnas att den skall klammas varje XX cm. Hur många cm var det?

 

Dessutom, vet någon definitionen på "klamma", måste kabeln vara helt fast eller duger det att den går genom en typ ring? D.v.s. den kan inte fara omkring men är rörlig i axialled. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 hours ago, StyrmanKarlsson said:

När det kommer till förläggning av kabel vill jag minnas att den skall klammas varje XX cm. Hur många cm var det?

 

Dessutom, vet någon definitionen på "klamma", måste kabeln vara helt fast eller duger det att den går genom en typ ring? D.v.s. den kan inte fara omkring men är rörlig i axialled. 

Maximum 45 cm mellan klamrar, enligt ISO 13297 (2012 års upplaga).

Elrör eller liknande går också bra (conduits, cable trunking or trays...).

Redigerad av speljakt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlägg om möjligt i elrör eller flexslang, det är till och med ett krav om du förlägger ledningen i närheten av 12/24 V-ledningar. Den gummikabel du drar bör om du förlägger den bar, klammas tätare än 45 cm, i annat fall får du säkert hängbukter. 

Redigerad av guestsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minutes ago, StyrmanKarlsson said:

Behöver elrören/flexislangen klammas? I så fall hur tätt?

Är det regelverket du är intresserad av eller praktiska råd?

Om det senare, så är det väl ganska uppenbart att ett elrör kräver betydligt glesare fixering än en flexislang?

Själv har jag använt en blandning av elrör, flexislang och klamring av naken kabel, alltså utan någon kanalisation. Allt beror ju på hur och var kabeln skall dras och om det finns något att fästa den i,,,, 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev speljakt:

Är det regelverket du är intresserad av eller praktiska råd?

Det är regelverket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det regelverk jag har tillgång till, nämnt ovan, upptar regler för AC-kablars förläggning ombord m m cirka halvannan A4-sida.

Den enda paragraf som behandlar avstånd mellan kabelfixeringar är den som jag refererade till tidigare. I sin helhet:

"Conductors and cables shall be supported throughout their length in conduits, cable trunking or trays, or by individual supports at maximum intervals of 450 mm."

Jag tror man får tolka detta på så vis att det förutsätts att "conduits, cable trunking or trays" är tillfredsställande förankrade i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev guestsson:

Förlägg om möjligt i elrör eller flexslang, det är till och med ett krav om du förlägger ledningen i närheten av 12/24 V-ledningar.

Vad är "i närheten" i detta fall? Att dom ligger på någon decimeters avstånd från varandra eller att dom finns i samma utrymme, t.ex att dom passerar på var sin sida i samma stuvfack?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev StyrmanKarlsson:

Tack @speljakt, då kör jag på 45 cm. 

Om du ska följa regler ska du även läsa tillverkarens rekommendationer för den aktuella produkten.

 

Tillägg: Ingen duktig elektriker skulle klamra någon kabel med 45 cm avstånd, max 25 - 30 cm.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev ABC:

Vad är "i närheten" i detta fall? Att dom ligger på någon decimeters avstånd från varandra eller att dom finns i samma utrymme, t.ex att dom passerar på var sin sida i samma stuvfack?

Tror inte att detta specas närmare, men @speljakthar ju tillgång till regelverket. Den anledning jag kan tänka mig är termisk påverkan från 12/24V systemet kanske då även med hänsyn till överbelastning i detsamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minutes ago, ABC said:

Vad är "i närheten" i detta fall? Att dom ligger på någon decimeters avstånd från varandra eller att dom finns i samma utrymme, t.ex att dom passerar på var sin sida i samma stuvfack?

Det minimiavstånd mellan AC- och DC-kablar som nämns i ISO 13297 är 100 mm.

Men det finns en rad undantag som gör att man kan lägga dem tätare, bl a användning av  "separate conduit, sheath or trunking system" eller "physical separation provided by a partition". 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Om du ska följa regler ska du även läsa tillverkarens rekommendationer för den aktuella produkten.

Produkterna till att börja med är 220 V uttag och kabel. Kommer dock att tillkomma åtminstone elpatronen i värmepannan.

3 timmar sedan skrev Mackey:

Tillägg: Ingen duktig elektriker skulle klamra någon kabel med 45 cm avstånd, max 25 - 30 cm.

Jag ser 45 cm som maxmått. det blir sannolikt tätare där det går.

3 timmar sedan skrev speljakt:

Det minimiavstånd mellan AC- och DC-kablar som nämns i ISO 13297 är 100 mm.

Men det finns en rad undantag som gör att man kan lägga dem tätare, bl a användning av  "separate conduit, sheath or trunking system" eller "physical separation provided by a partition". 

Detta tolkar jag som att om man drar AC och DC i separata rör så kan rören i princip klammras bredvid varandra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minutes ago, StyrmanKarlsson said:

Detta tolkar jag som att om man drar AC och DC i separata rör så kan rören i princip klammras bredvid varandra.

Så tolkar jag det också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev StyrmanKarlsson:

Produkterna till att börja med är 220 V uttag och kabel. Kommer dock att tillkomma åtminstone elpatronen i värmepannan.

Jag ser 45 cm som maxmått. det blir sannolikt tätare där det går.

Detta tolkar jag som att om man drar AC och DC i separata rör så kan rören i princip klammras bredvid varandra.

I min CE-märkta båt så ligger det separata flexslangar för 240V och 12V-kablar. Dessa flexslangar ligger tillsammans och är fästa med buntband på varierande avstånd (har faktiskt aldrig kollat avstånden). Flexslangsbuntarna ligger ibland i kanten på ett stuvfack, ibland mellan skrov o plastinnermodul. 240V-kablarna sticker bara ut ur flexslangarna i anslutning till landströmscentralen o vid eluttagen på olika ställen i båten.

 

Det enklaste för att komplettera med 240-kablar är nog att dra lite flexslang som elkablarna kan dras igenom. Det dubbla skydd som flexslangen och kabeln själv ger verkar tillfyllest för att vara CE-godkänt.

 

Måttet på 450mm mellan klammer för elrör misstänker jag hör hemma när det monteras på väggar. Riktigt så ser det ju oftast inte ut i en båt men om kabelrör/flexslang ska monteras "hängande" på skott så finns det nog skäl följa "byggstandarden" och klamra med 450mm som maxmått. 240V är lika skadligt i en båt som i en fastighet om någon kommer i beröring med spänningsförande delar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lintott:

Måttet på 450mm mellan klammer för elrör misstänker jag hör hemma när det monteras på väggar. Riktigt så ser det ju oftast inte ut i en båt men om kabelrör/flexslang ska monteras "hängande" på skott så finns det nog skäl följa "byggstandarden" och klamra med 450mm som maxmått.

Maxmåttet 45 cm gäller  som jag uppfattat naken kabeln. För rör finns ingen explicit avståndsbegränsning. Sedan är jag helt enig med dem som tycker att 45 cm för naken kabel är för mycket.

 

Redigerad av guestsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller också med om att 45 cm är för mycket.

Normal avstånd mellan klammer i ett vanligt hus brukar vara 20-25 cm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man använder rör/flexislsng hela vägen mellan t.ex två dosor, kan man då dra mångtrådig kopplingsledning typ H07V-K eller måste man använda "kompett" kabel H07RN-F?

 

Enligt reglementet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det börjar bli väldigt mycket frågor för något som ska göras "by the book", men ja, H07V-K är till för installationer i rör/slang/kanal och i apparatskåp/central.

 

För ditt eget och båtens bästa föreslår jag att du anlitar en elektriker för att få en korrekt utförd installation som ju är det du klokt nog eftersträvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Mackey:

H07V-K är till för installationer i rör/slang/kanal och i apparatskåp/central.

Jo det vet jag. Frågan är om det är OK att änvända i en fritidsbåt.

6 minuter sedan skrev Mackey:

För ditt eget och båtens bästa föreslår jag att du anlitar en elektriker för att få en korrekt utförd installation

Att få ihop ett enkelt elsystem säkert klarar jag nog av. Det är ju inte hjärnkirurgi. Frågorna gäller val av material i en fritidsbåt.

Jag hade för mig att jag läst att flexislangar var big no-no men de föreslås ju här därav frågan om kopplingsledning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är tillåtet/godkänt med kopplingsledning har jag ingen aning om. Jag skulle inte valt det. Fåtrådig kabel är betydligt känsligare för vibrationer och bör nog inte installeras i ett fordon/båt. I en fastighet ligger kablarna stilla hela tiden och påverkas inte på samma sätt.

 

Jag skulle valt en mångtrådig kabel med gummiisolering som är avsedd för utomhusbruk. I en båt handlar det inte om så långa kablar så kostnaden kan inte bli oöverstiglig för att välja en bättre kabelkvalitét.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

H07V-K är RK dvs extra mångtrådig, men den är inte förtennt och därför mindre lämpad. 

Inte säker att förtennt ledare är ett krav, men RK är helt klart ett sämre alternativ än de gummikablar som refereras till. Allt som är godkänt är inte alltid lämpligt. Jag tror inte någon elektriker med ambtion att göra ett schyst jobb skulle använda annat än gummikabel, så i min värld är en anläggning kopplad med H07V-K inte fackmässigt utförd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev guestsson:

Allt som är godkänt är inte alltid lämpligt.

Så tänkte jag när jag rekommenderade en elektriker.

Många frågor om vad som är tillåtet känns lite skakigt om man vill bygga något bra.

 

8 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Att få ihop ett enkelt elsystem säkert klarar jag nog av. Det är ju inte hjärnkirurgi.

Yrkesskicklighet är kanske inte hjärnkirurgi, men det kräver ändå kunskap och erfarenhet för att man ska bli yrkesskicklig.

 

Det är en viss skillnad på att få ihop något och få ihop något bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK tack, då använder jag H07RN-F som jag tänkte från början och i rör  om jag måste dra närmare än 100 mm till en 12 V ledning på något trångt ställe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av dem som hittills yttrat sig i tråden verkar jag bara vara jag som har tillgång till regelverket, låt vara inte den senaste upplagan av ISO 13297. Tyvärr är jag inte elektriker, utan i likhet med de flesta andra amatör på detta område. Dessutom är det på engelska.

Så med reservation för ovanstående, här är några svar på nyligen ställda frågor:

Jag hittar inget som tyder på att det skulle vara ett krav att använda komplett kabel för dragningar som går inuti rör, slang etc.

Inte heller finner jag något krav på förtennta ledare.

Däremot ska mångtrådig ledare användas, för 1,5 och 2,5 mm2 är det minst 19 trådar som gäller. Om ledaren utsätts för "frequent flexing" är det i stället minst 26 respektive 41 "strands" som är minimikravet.

Det finns speciella regler för AC-ledning som dras i eller nära kölsvinet liksom genom motorrum. Och en hel drös regler och krav kring kopplingar och anslutningar.

 

Jag tror att det är ganska lätt gjort att man missar något om man inte har tillgång till "the book".

Det är verkligen en underlig ordning att ett regelverk som i princip är EU-lag och därmed även svensk lag ska vara skyddad av copyright och därigenom så svår att få tillgång till som vanlig allmänhet. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev speljakt:

- - -

Det är verkligen en underlig ordning att ett regelverk som i princip är EU-lag och därmed även svensk lag ska vara skyddad av copyright och därigenom så svår att få tillgång till som vanlig allmänhet.

Det är så man stödjer företagen och samtidigt försäkrar sig om att allt arbete ska kunna beskattas....

 

Det finns många välbetalda lobbyister i Bryssel som "hjälper" de folkvalda där att skriva EU-lagar så att deras branch ska gynnas.De folkvalda är såklart tacksamma för denna gratishjälp som minskar deras arbetsbörda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...