Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
08sthlm

Köpa motorbåt

Rekommendera Poster

Detta med att köpa motorbåt - hur går ni tillväga när ni är spekulant på motorbåt? 

 

Var och kikade på en båt igår och måste erkänna att jag är och känner mig lite novis. Har inte tummen mitt i handen generellt, men är ny när det gäller båtköp.

 

 Affären igår gick inget vidare, motorn hackade vid provkörning och jag blev skeptisk. Säljarn hävdade att det va lätt och fixa, ingen aning, kanske för den med rätt kunskap tänkte jag 🙄

 

Men hursom, hur gör ni? Lyfter ni båten om ni är spekulant? Gör komp prov? Tar ni in en besiktningsman? Skruvar ni upp skruvar? (så var fallet igår, bensintanken låg under durk som var skruvad med många skruv) 

 

Hur bedömer ni el, skrov, drev, dokumentation osv. 


Vad är varningsignaler för er som gör er skeptiska. 


Ja frågorna  är många som ni säkert märker 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev 08sthlm:

Detta med att köpa motorbåt - hur går ni tillväga när ni är spekulant på motorbåt? 

 

Var och kikade på en båt igår och måste erkänna att jag är och känner mig lite novis. Har inte tummen mitt i handen generellt, men är ny när det gäller båtköp.

 

 Affären igår gick inget vidare, motorn hackade vid provkörning och jag blev skeptisk. Säljarn hävdade att det va lätt och fixa, ingen aning, kanske för den med rätt kunskap tänkte jag 🙄

 

Men hursom, hur gör ni? Lyfter ni båten om ni är spekulant? Gör komp prov? Tar ni in en besiktningsman? Skruvar ni upp skruvar? (så var fallet igår, bensintanken låg under durk som var skruvad med många skruv) 

 

Hur bedömer ni el, skrov, drev, dokumentation osv. 


Vad är varningsignaler för er som gör er skeptiska. 


Ja frågorna  är många som ni säkert märker 👍

När jag kollar båt, så ser jag över helheten på båten. Om allt är tip top, och underhållet, skickar det en signal om att ägaren brytt sig och vårdat båten ömt. Är dynor kapell mattors undersida beväxta med mögel, samt toa lukt i båten, och olja ligger och rullar runt i maskinrummet så går jag vidare. Helheten ger intrycket, så ser jag på det. Ibland tänker jag när jag kollar på blockets bilder, båtar som är grisiga inuti ölburkar som rullar runt fiskespön i en härva stekpannan kvar över vintern i hon osv då har båten inte fått den skötsel den behöver. Och då tänker jag att ägaren vill ha den kvar. 

  • Gilla 5
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel som säljaren säjer är "lätta" att fixa men som inte är fixade gör mej misstänksam.

  • Gilla 10
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Besiktningsman har jag anlitat ett par gånger. Alla var en besvikelse. Detta bara på dyrare (+500’) båtar.
Jag är dock rätt van vid båtar och ser, förutom motor och drev/backslag, vad som behöver göras. 
Ett lyft är dock alltid rätt att göra. Annars köper man ju en väsentlig del av båten osett!

Du har redan fått bra tips ovan. Kan lägga till att om elen ser ut att vara svår att förstå så är det en varningsklocka också det. Elen i min båt är dock nästan i toppskick, trots att den är svår att förstå. Men kan säljaren beskriva och visa dokumentation på installationen är det ett plus. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så skulle jag också resonera, som nämnts, men apropå båtlyft beror det väl på vad för slags båt det gäller?

 

Befintlig dokumentation - kvantitet och kvalitet spelar in här tycker jag.

 

Och jag tycker verkligen att motorn ska fungera klanderfritt när vi talar moderna motorer. Skulle ha svårt för snack om att batteriet är urladdat eller enkelt att fixa om jag inte själv hade diagnos och behandling helt klar för mig. Då riskerar du bara framtida huvudvärk.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev 08sthlm:

Säljarn hävdade att det va lätt och fixa,

Om det är så lätt att fixa, varför har han inte gjort det själv då.

Detta är en typisk varningssinal.

Om det inte känns bra så är det troligen inte det, lita på din magkänsla. Gäller både båten och personen som säljer den.

  • Gilla 2
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du känner dig osäker så kan du alltid köpa via företag/båt mäklare, det gjorde jag. Mindre utbud men en liten form av trygghet. Min tumregel är att om det är för bra för att vara sant så är det och jag brukar i regel aldrig köpa den billigaste begagnade saken. 

 

Jag kan annars bara hålla med övriga kommentarer vill bara lägga till - underskatta aldrig magkänslan och sov alltid på saken, dagen efter ser man nästan alltid på saker i i annat ljus.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev kossor:

När jag kollar båt, så ser jag över helheten på båten. Om allt är tip top, och underhållet, skickar det en signal om att ägaren brytt sig och vårdat båten ömt. Är dynor kapell mattors undersida beväxta med mögel, samt toa lukt i båten, och olja ligger och rullar runt i maskinrummet så går jag vidare. Helheten ger intrycket, så ser jag på det. Ibland tänker jag när jag kollar på blockets bilder, båtar som är grisiga inuti ölburkar som rullar runt fiskespön i en härva stekpannan kvar över vintern i hon osv då har båten inte fått den skötsel den behöver. Och då tänker jag att ägaren vill ha den kvar. 

Tack för svar. Låter som sunt förnuft att tänka som du gör 👍

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Rascal:

Fel som säljaren säjer är "lätta" att fixa men som inte är fixade gör mej misstänksam.

Ja exakt, i mitt fall så va säljarn väldigt förvånad över att motorn helt plötsligt började hacka, och kom med flera troliga orsaker till det. Men känslan sa att han upplevt det tidigare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev ChristerN:

Besiktningsman har jag anlitat ett par gånger. Alla var en besvikelse. Detta bara på dyrare (+500’) båtar.
Jag är dock rätt van vid båtar och ser, förutom motor och drev/backslag, vad som behöver göras. 
Ett lyft är dock alltid rätt att göra. Annars köper man ju en väsentlig del av båten osett!

Du har redan fått bra tips ovan. Kan lägga till att om elen ser ut att vara svår att förstå så är det en varningsklocka också det. Elen i min båt är dock nästan i toppskick, trots att den är svår att förstå. Men kan säljaren beskriva och visa dokumentation på installationen är det ett plus. 

Tack för bra svar 👍utveckla gärna på viket sätt du vart besviken när du tagit in besiktningsmän?


Har själv gått i de tankarna pga av bristande kunskap.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Joabor:

Om du känner dig osäker så kan du alltid köpa via företag/båt mäklare, det gjorde jag. Mindre utbud men en liten form av trygghet. Min tumregel är att om det är för bra för att vara sant så är det och jag brukar i regel aldrig köpa den billigaste begagnade saken. 

 

Jag kan annars bara hålla med övriga kommentarer vill bara lägga till - underskatta aldrig magkänslan och sov alltid på saken, dagen efter ser man nästan alltid på saker i i annat ljus.

Precis som i fastighetsannonser finns det ett hemligt språk.

En fastighet med texten ”stor utvecklingspotential” eller ”ett objekt för den händige” är ju verkliga varningssignaler. ”Öppen planlösning med högt i tak” kunde vara typ Brahehus eller annan medeltida taklös ruin. 
 

När det gäller båtannonser (och även andra fordon) så skall man reagera på ”renoverad, bara litet småfix återstår” eller liknande formulering. Så skall man fråga sig varför motorn är ”totalrenoverad” vare sig den är jättegammal eller relativt ny. 
Om det låter för bra för att vara sant är det ofta det, alltså osant.

 

Några har redan varit inne på det, men en snacksalig säljare som kamouflerar verkligheten med en massa meningslösa formuleringar och klyschor skall du akta dig för.

Kolla hur det står till i båtens byssa (=köket, pentryt) odiskade stekpannor och fastbrända matrester har redan nämnts. Hur ser det ut och luktar inne på toan? (ja litet skithuslukt får man acceptera, men inte så att man baxnar) och då motorrummet, även det har nämnts. Om man kan inspektera propellern skvallrar även den om hur båten framförts och skötts om.

 

Många motorbåtar har en timräknare i instrumentpanelen, dessvärre är det vanligt på Volvo-Pentas digitala timräknare att displayen är död, men om man kan se antalet motortimmar motorn gått så är det rätt normalt att en fritidsmotorbåt går omkring 50-75 timmar per säsong. Om det är en nyare båt med väldigt många motortimmar kanske man kan misstänka att den har används yrkesmässigt, men det behöver ju inte vara en nackdel.
Motorn brukar representera halva båtens värde eller mer, beroende på båt och motortyp.

 

Dokumentation? Har säljaren kvitton, instruktionsböcker, manualer etc att visa upp?

 

Kan du kolla med försäkringsbolag och polisen att båten inte är stulen?

 

Ja det är mycket...

 

Elsystemet har ju nämnts, funkar allting? Eller är det ”småfix”?

I begagnade båtar är det rätt normalt att finna konstiga kopplingar och lösa sladdar som inte leder någonstans, ofta då efter att man bytt ut gammal utrustning tidigare.

 

Batterier, ja ytterligare en källa, fem år och äldre batterier anser jag som värdelösa om jag inte själv skött om dem. Inte alltid, men rätt ofta finns det en etikett på batteriet som anger tillverkningsår och månad.

 

Men båten och säljarens helhetsintryck säger mycket. Man ser ganska snabbt om båten är välhållen eller ej. Kolla hur trädetaljer ser ut, ofta lätt att hålla efter, men om det inte gjorts ser det sjaskigt ut.

 

Stirra dig inte blind på flashig navigationselektronik, den är ändå ofta omodern efter några säsonger eller tidigare.

 

Båtens textilier skall vara i gott skick, visst slitage som är relaterat till dess ålder är nu ok, men om durkens mattor är fastlimmade så att man inte kan komma åt att inspektera under dem är det inte bara ett observandum utan en direkt felaktighet.

 

Man kan ju visserligen bli grundlurad på ett vrak från en båtfirma eller mäklare  också, men då har man ju en större möjlighet att reklamera och få köpet hävt. Någonstans finns det svarta listor på oseriösa firmor. Men i det stora hela är det ju säkrare att betala mer för en båt från en välkänd firma eller mäklare än en likadan, men billigare från en privatperson, om man nu är osäker eller okunnig.

 

Sedan blir aldrig det första båtköpet bra ändå, när man haft båt ett tag och levt med det så inser man att det istället skulle vara si eller så, men det är en erfarenhet man tar med sig till nästa gång man är spekulant på en båt.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Sedan blir aldrig det första båtköpet bra ändå, när man haft båt ett tag och levt med det så inser man att det istället skulle vara si eller så, men det är en erfarenhet man tar med sig till nästa gång man är spekulant på en båt.

Väldigt sant. Detta gäller både, som TS frågar efter, vad man ska se upp för men även vad man egentligen själv vill ha för båt. 
Lite OT. Har haft många båtar i mitt liv och kört/seglat väldigt många fler men inte ägt någon bobar båt.
Hittade en som jag tyckte var nästan perfekt som jag köpte. Behöll den ett år.

Hittade en som var väsentligt mycket bättre som jag tyckte skulle vara nästan perfekt. Behöll den två år.

Hittade en som var nästan nästan helt perfekt. Behöll den i fyra år.

Nu har vi en som är nästan nästan nästan helt perfekt som vi haft i tio år. Kanske blir den resten av livet. Men vi är långt från den första båten...

  • Gilla 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev 08sthlm:

Tack för bra svar 👍utveckla gärna på viket sätt du vart besviken när du tagit in besiktningsmän?

Som jag skrev så är jag ganska van vid båtar men jag har väldigt svårt att avgöra skicket på en (inombords-) motor så det var mycket därför och med de argumenten jag sökte besiktningsman. De flesta svarade att de hade svårt att bedöma skicket på en inombordare men några sade, och framhöll i sin reklam och sina hemsidor, att de var duktiga på motorer. Så jag har anlitat två sådana. Den ena luktade på oljan med motorn igång och sa att den här är välskött!

Den andre, som lanserade sig som erfaren meck med stor erfarenhet av såväl små som stora maskiner och som jobbat i marinen med torpedbåtar etc etc, han gjorde en provkörning och kollade toppfart i med- och motvind. Vid besiktningen sa han också (ärligt) att han hade svårt att avgöra skicket på en motor utan att skruva ner den. Ja men det var ju för att du var så himla erfaren och sa att du KUNDE kolla motorn som jag betalade nästan dubbla priset för dina tjänster, sa jag då. Då blev han väldigt stött!
Har anlitat ytterligare en men han var åtminstone ärlig.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Väldigt sant. Detta gäller både, som TS frågar efter, vad man ska se upp för men även vad man egentligen själv vill ha för båt. 
Lite OT. Har haft många båtar i mitt liv och kört/seglat väldigt många fler men inte ägt någon bobar båt.
Hittade en som jag tyckte var nästan perfekt som jag köpte. Behöll den ett år.

Hittade en som var väsentligt mycket bättre som jag tyckte skulle vara nästan perfekt. Behöll den två år.

Hittade en som var nästan nästan helt perfekt. Behöll den i fyra år.

Nu har vi en som är nästan nästan nästan helt perfekt som vi haft i tio år. Kanske blir den resten av livet. Men vi är långt från den första båten...

Vi hade en mindre motorbåt, Monark 670, i fem år, en Nimbus i 21 år,  nuvarande är inne på femte säsongen och den känns 98% perfekt. Bara mindre saker jag vill förändra.
 

Sedan jag var liten pôjk har det förekommit säkerligen bortåt  ett trettiotal olika båtar av de mest skiftande slag runt familjens och närmaste släktens brygga, där man kunde låna nästan vad man ville för längre eller kortare turer till sjöss.

 

Eller jag menar så här, att man skapar sig en erfarenhet på hur en båt för ett speciellt nyttjande skall se ut i det aktuella vattnet. Det har varit allt från slösegling till synnerligen aktivt havsfiske i dåligt väder, till bekväm väderoberoende bekväm bobåt. 


Man särpräglar sina intensioner om hur den ultimata båten skall se ut och vara beskaffad. Men lär sig efter hand.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Som jag skrev så är jag ganska van vid båtar men jag har väldigt svårt att avgöra skicket på en (inombords-) motor så det var mycket därför och med de argumenten jag sökte besiktningsman. De flesta svarade att de hade svårt att bedöma skicket på en inombordare men några sade, och framhöll i sin reklam och sina hemsidor, att de var duktiga på motorer. Så jag har anlitat två sådana. Den ena luktade på oljan med motorn igång och sa att den här är välskött!

Den andre, som lanserade sig som erfaren meck med stor erfarenhet av såväl små som stora maskiner och som jobbat i marinen med torpedbåtar etc etc, han gjorde en provkörning och kollade toppfart i med- och motvind. Vid besiktningen sa han också (ärligt) att han hade svårt att avgöra skicket på en motor utan att skruva ner den. Ja men det var ju för att du var så himla erfaren och sa att du KUNDE kolla motorn som jag betalade nästan dubbla priset för dina tjänster, sa jag då. Då blev han väldigt stött!
Har anlitat ytterligare en men han var åtminstone ärlig.

Känner igen det du skriver och håller med dig till fullo. Bokade själv en besiktningsman en gång och det blev en gång. De tusenlapparna han kostade hade jag kunnat betalt mer för båten istället, då hade jag fått något för dem. Vederbörande skruvade av ventilkåpans oljelock och konstaterade att inget gegg där fanns. Frågade mig hur jag kunde skilja på ett 280 och 290 drev, något jag fick förklara skillnaden på. Kröp under båten och började slå i skrovets botten, vad gör du frågade jag. Letar efter delamineringar, jaha sa jag på en ockelbo med enkelskrov sa jag som är 30 år. Ja svarade han ok sa jag. Började fuktmätning av skrovet, det var fukt överallt enligt hans mätare, då måste något vara fel sa jag. För sådan fukt på båtens skrovsidor under relingen i ett enkellaminatskrov går inte att ha. Sen tackade jag för mig och köpte båten. Och det var inga problem med fukt i den. Vad jag vill framföra att om man ska köpa båt är det enklaste att ta någon med sig som KAN båtar, och vet hur saker och ting är konstruerat, det ger nog mer båt i längden.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har liknande erfarenhet av besiktningsman. i mina ögon helt oduglig. 

Det här är många år sedan.

Jag gjorde kanske något som inte är så vanligt, jag fixade besiktning som säljare. Fick för mig att det skulle vara mer lättsålt om båten var besiktigad. Och det var faktiskt så, ett protokoll var guld värt vid försäljning.

Men själva besiktningen var i mina ögon inte värt ett skit. Han såg inte det mest uppenbara (inget allvarligt fel) och var väldigt oengagerad, men jag fick mitt protokoll. Upplyste dock köparen om dessa brister.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig nyttjat besiktningsperson, alltid köpt båtar som ligger i sjön, och alltid sålt sådana som ligger på land, men senaste gången ombesörjde jag sjösättningen åt köparen. Men jag kanske har haft tur.

Som jag ser det finns det fyra huvudtyper av begagnade motorbåtar.

  • Nästan helt perfekta båtar till högt pris, ofta bara lätt begagnade, använda en säsong eller som varit demobåtar för någon firma.
  • Mycket bra och välskötta beg.båtar med endast småsaker man vill ändra på, typ sätta upp några filer handdukskrokar på toan eller byta till annan plotter.
  • Bra strukturellt begagnade båtar som kräver en del underhåll och mindre reparationer eller byta av vissa komponenter, sådant som säljaren kalkylerat med och beräknat priset efter.
    Det kan vara någon mindre kosmetisk gelcoatskada en trasig radio eller liknande.
  • Vrak, båtar som man ogärna en går ombord i, båtar som misskötts eller inte skötts över huvud taget, som kanske legat på land väldigt länge. Båtar som passerat kategorin ”ett objekt för den händige” som istället tangerar kategorin ”ett objekt för båtskroten”. Visserligen renoveringsarbete men då för massvis av egentid och ännu mer pengar.

Men förvisso finns det entusiaster som köper ut relativt bra båtar, från försäkringsbolag etc, båtar som varit utsatta för kraftiga grundstötningar och efterföljande sjunkskador, till vrak eller bottenpris och då under många år topprenoverar dessa. Men då missar man ju det där med båtlivet i havet under säsongen kanske... eller drabbas av utbrändhet, men det är ju upp till köparen att värdera det.

Paralleller med husköp är tydliga där det finns samma tendenser, även om hus knappast sjunker, inte ens i pris.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang besiktningsmän: jag ska bidra med en avvikande och hör och häpna positiv upplevelse. På min första och rätt billiga båt anlitade jag Stephan Birke för en tio år sen ungefär. Eftersom jag var helt ny på båtar och inte kunde nåt alls så kan jag ärligt säga att jag gjort en mycket sämre affär om jag inte besiktigat. Borde nog inte köpt den där båten med tanke på allt arbete senare, men man lär av sina misstag osv.

 

Med det sagt: kan man hyfsat mycket om båtar och motorer så behöver man nog ingen besiktningsman, då klarar man det själv. Jag har tyvärr ganska mycket erfarenhet av besiktningsmän på småhus och som konsekvens har jag inte speciellt mycket förtroende för dem. Det finns ganska många likheter: man uttrycker sig rätt svävande om saker man inte är tvärsäker på. Så här i efterhand kan jag önska att Birke varit ännu tydligare men det jag fick var ändå helt okej. Det knepiga med besiktningsmän och vad de säger är att måste fatta om det de säger är allvarligt eller ej. Otydligheten där verkar vara lika stor på både hus och båtbesiktingar.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-28 vid 22:52 skrev Georg_Ohm:

Precis som i fastighetsannonser finns det ett hemligt språk.

En fastighet med texten ”stor utvecklingspotential” eller ”ett objekt för den händige” är ju verkliga varningssignaler. ”Öppen planlösning med högt i tak” kunde vara typ Brahehus eller annan medeltida taklös ruin. 
 

När det gäller båtannonser (och även andra fordon) så skall man reagera på ”renoverad, bara litet småfix återstår” eller liknande formulering. Så skall man fråga sig varför motorn är ”totalrenoverad” vare sig den är jättegammal eller relativt ny. 
Om det låter för bra för att vara sant är det ofta det, alltså osant.

 

Några har redan varit inne på det, men en snacksalig säljare som kamouflerar verkligheten med en massa meningslösa formuleringar och klyschor skall du akta dig för.

Kolla hur det står till i båtens byssa (=köket, pentryt) odiskade stekpannor och fastbrända matrester har redan nämnts. Hur ser det ut och luktar inne på toan? (ja litet skithuslukt får man acceptera, men inte så att man baxnar) och då motorrummet, även det har nämnts. Om man kan inspektera propellern skvallrar även den om hur båten framförts och skötts om.

 

Många motorbåtar har en timräknare i instrumentpanelen, dessvärre är det vanligt på Volvo-Pentas digitala timräknare att displayen är död, men om man kan se antalet motortimmar motorn gått så är det rätt normalt att en fritidsmotorbåt går omkring 50-75 timmar per säsong. Om det är en nyare båt med väldigt många motortimmar kanske man kan misstänka att den har används yrkesmässigt, men det behöver ju inte vara en nackdel.
Motorn brukar representera halva båtens värde eller mer, beroende på båt och motortyp.

 

Dokumentation? Har säljaren kvitton, instruktionsböcker, manualer etc att visa upp?

 

Kan du kolla med försäkringsbolag och polisen att båten inte är stulen?

 

Ja det är mycket...

 

Elsystemet har ju nämnts, funkar allting? Eller är det ”småfix”?

I begagnade båtar är det rätt normalt att finna konstiga kopplingar och lösa sladdar som inte leder någonstans, ofta då efter att man bytt ut gammal utrustning tidigare.

 

Batterier, ja ytterligare en källa, fem år och äldre batterier anser jag som värdelösa om jag inte själv skött om dem. Inte alltid, men rätt ofta finns det en etikett på batteriet som anger tillverkningsår och månad.

 

Men båten och säljarens helhetsintryck säger mycket. Man ser ganska snabbt om båten är välhållen eller ej. Kolla hur trädetaljer ser ut, ofta lätt att hålla efter, men om det inte gjorts ser det sjaskigt ut.

 

Stirra dig inte blind på flashig navigationselektronik, den är ändå ofta omodern efter några säsonger eller tidigare.

 

Båtens textilier skall vara i gott skick, visst slitage som är relaterat till dess ålder är nu ok, men om durkens mattor är fastlimmade så att man inte kan komma åt att inspektera under dem är det inte bara ett observandum utan en direkt felaktighet.

 

Man kan ju visserligen bli grundlurad på ett vrak från en båtfirma eller mäklare  också, men då har man ju en större möjlighet att reklamera och få köpet hävt. Någonstans finns det svarta listor på oseriösa firmor. Men i det stora hela är det ju säkrare att betala mer för en båt från en välkänd firma eller mäklare än en likadan, men billigare från en privatperson, om man nu är osäker eller okunnig.

 

Sedan blir aldrig det första båtköpet bra ändå, när man haft båt ett tag och levt med det så inser man att det istället skulle vara si eller så, men det är en erfarenhet man tar med sig till nästa gång man är spekulant på en båt.

Tack för kloka tankar 👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-29 vid 10:07 skrev ChristerN:

Som jag skrev så är jag ganska van vid båtar men jag har väldigt svårt att avgöra skicket på en (inombords-) motor så det var mycket därför och med de argumenten jag sökte besiktningsman. De flesta svarade att de hade svårt att bedöma skicket på en inombordare men några sade, och framhöll i sin reklam och sina hemsidor, att de var duktiga på motorer. Så jag har anlitat två sådana. Den ena luktade på oljan med motorn igång och sa att den här är välskött!

Den andre, som lanserade sig som erfaren meck med stor erfarenhet av såväl små som stora maskiner och som jobbat i marinen med torpedbåtar etc etc, han gjorde en provkörning och kollade toppfart i med- och motvind. Vid besiktningen sa han också (ärligt) att han hade svårt att avgöra skicket på en motor utan att skruva ner den. Ja men det var ju för att du var så himla erfaren och sa att du KUNDE kolla motorn som jag betalade nästan dubbla priset för dina tjänster, sa jag då. Då blev han väldigt stött!
Har anlitat ytterligare en men han var åtminstone ärlig.

Ok tack för återkoppling. Förutom kolla olja och göra okulär besiktning så får man väl bedöma motorn då efter hur den går och låter såklart. Och lägga till bedömningen om säljaren, övrigt intryck och dokumentation som kan ge hint om hur motor/drev kan va skött 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett vad för båt du tittar på ta massor av kort. Och ta då främst på de saker du tycker verkar skumma eller dåliga. Det som är bra kommer man ihåg ändå, men det kan finnas en tendens att underskatta och glömma fel om det är en båt man vill ha.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev 08sthlm:

Ok tack för återkoppling. Förutom kolla olja och göra okulär besiktning så får man väl bedöma motorn då efter hur den går och låter såklart. Och lägga till bedömningen om säljaren, övrigt intryck och dokumentation som kan ge hint om hur motor/drev kan va skött 🙂

Jag vill alltid ta till mig så mycket information som möjligt om en båt jag funderar på att köpa.
Det är så mycket mer än hur motorn går. Om båten till exempel har kyl eller värmare så har den ett eller flera förbrukningsbatterier. Ska både kyl och värmare fungera en hel natt utan laddning i naturhamn måste du testa systemet och mäta batterispänningen för att kunna konstatera batteriernas kondition. Det är en vetenskap i sig. Tror George Ohm eller någon annan kan utveckla det till din förståelse.

Ett exempel med en Sea Ray jag hade: Värmaren var fabriksmonterad och kopplad till startbatteriet istället för förbrukningsbatteriet. En kall vår fick vi anropa assistans för starthjälp.

Gör dig själv en tjänst och ta inga genvägar inför ett båtköp. Ta reda på allt. Samt alla kloka tips från övriga i denna tråd!

 

Redigerad av Baxlaget
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-29 vid 13:58 skrev Georg_Ohm:

Jag har aldrig nyttjat besiktningsperson, alltid köpt båtar som ligger i sjön, och alltid sålt sådana som ligger på land, men senaste gången ombesörjde jag sjösättningen åt köparen. Men jag kanske har haft tur.

Som jag ser det finns det fyra huvudtyper av begagnade motorbåtar.

  • Nästan helt perfekta båtar till högt pris, ofta bara lätt begagnade, använda en säsong eller som varit demobåtar för någon firma.
  • Mycket bra och välskötta beg.båtar med endast småsaker man vill ändra på, typ sätta upp några filer handdukskrokar på toan eller byta till annan plotter.
  • Bra strukturellt begagnade båtar som kräver en del underhåll och mindre reparationer eller byta av vissa komponenter, sådant som säljaren kalkylerat med och beräknat priset efter.
    Det kan vara någon mindre kosmetisk gelcoatskada en trasig radio eller liknande.
  • Vrak, båtar som man ogärna en går ombord i, båtar som misskötts eller inte skötts över huvud taget, som kanske legat på land väldigt länge. Båtar som passerat kategorin ”ett objekt för den händige” som istället tangerar kategorin ”ett objekt för båtskroten”. Visserligen renoveringsarbete men då för massvis av egentid och ännu mer pengar.

Men förvisso finns det entusiaster som köper ut relativt bra båtar, från försäkringsbolag etc, båtar som varit utsatta för kraftiga grundstötningar och efterföljande sjunkskador, till vrak eller bottenpris och då under många år topprenoverar dessa. Men då missar man ju det där med båtlivet i havet under säsongen kanske... eller drabbas av utbrändhet, men det är ju upp till köparen att värdera det.

Paralleller med husköp är tydliga där det finns samma tendenser, även om hus knappast sjunker, inte ens i pris.

Jag köper alltid sådana som är mellan kat 3-4

  • Båtar som flyter och fungerar i stort, men har många "det där fixar du enkelt". Undermåligt underhållna eller specifik defekt typ rasad motor. Eller väldigt många undersystem ur funktion typ dieselvärmare, kyl, alla lampor. Det rinner lite olja från motorn/erna och lite allmänna skavanker. 

En vanlig svensson blir ruinerad/går i väggen på en sådan båt. Men om man är sugen på att pilla själv och kan tänka sig en åkande renovering så fungerar det bra för mig. För oftast kan man köpa billigt/ göra klipp......om man inte räknar sig egen tid :)

 

Jag har då inte möjligheten att åka och kolla på en båt med inställningen: Ser jag en droppe olja under motorn åker jag hem! Utan jag kollar på sådana där man får tänka: Sprutar det olja? Varför?

 

Är det för många grejer, nej då struntar jag i det. Men känner jag att jo men detta är görbart med jobb,fru,barn och anda fritidsintressen. Samt om jag säljer om 3år tjänar jag på det. Då gör jag det.

 

Men så är man kanske lite störd.....

Redigerad av joelfrodin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev joelfrodin:

Samt om jag säljer om 3år tjänar jag på det. 

Tjäna på att ha båt, det trodde jag var omöjligt 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Tjäna på att ha båt, det trodde jag var omöjligt 😄

Haha inte förlorat så mycket pengar då. Nämen båt kommer jag nog alltid ha så kostnader direkt relaterade till drift kan man bortse ifrån 😎 som vanligt handlar det bara om hur man bokför grabbar.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Tjäna på att ha båt, det trodde jag var omöjligt 😄

Det håller inte säljarna på Yamarin med om ... :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Baxlaget:

Jag vill alltid ta till mig så mycket information som möjligt om en båt jag funderar på att köpa.
Det är så mycket mer än hur motorn går. Om båten till exempel har kyl eller värmare så har den ett eller flera förbrukningsbatterier. Ska både kyl och värmare fungera en hel natt utan laddning i naturhamn måste du testa systemet och mäta batterispänningen för att kunna konstatera batteriernas kondition. Det är en vetenskap i sig. Tror George Ohm eller någon annan kan utveckla det till din förståelse.

Ett exempel med en Sea Ray jag hade: Värmaren var fabriksmonterad och kopplad till startbatteriet istället för förbrukningsbatteriet. En kall vår fick vi anropa assistans för starthjälp.

Gör dig själv en tjänst och ta inga genvägar inför ett båtköp. Ta reda på allt. Samt alla kloka tips från övriga i denna tråd!

 

Utveckla vidare... hmmmm...

 

Beg.båtköp är ju litet av att köpa grisen i säcken, men om man är väl förberedd kan man ju undvika vilda tamgrisar och tama vildsvin. Men helt lätt är det inte, mycket är känslan om hur säljaren beter sig och ”objektets” allmänna skick. Men efterhand som man gjort sina misstag så blir ju dessa säckar så småningom till nätkassar eller iallafall genomskinliga plastpåsar... så ta med någon båtkunnig kompis, som kanske ser båten mer objektivt.

 

Värmare skall starta och ge värme inom några minuter, kan skilja en del mellan olika fabrikat. Dom har iallafall en uppstartssekvens, som den skall gå igenom.

Likadant, fast tvärtom med kylskåp, alltså skall starta och bli börja bli svala efter en liten stund, det tar längre tid innan de uppnår ordentlig kyla.

 

Undrar nu om det var detta som @Baxlaget ville att jag skulle utveckla?

 

Att förstå sig på ett elsystem i en främmande båt som är till salu kan vara svårt vid en snabb anblick. Men ser det välordnat ut och inte typ ”ormbo” är ju det bra. Man skall nog räkna med att byta batterier i alla begagnade båtar, kan ju vara så att säljaren satte in nya i ”förrgår” och kan bevisa det med kvitton, då är det ju ok.

 

Litet svårt att berätta vad en batteribank skall ha för kapacitet, det beror ju på vad man har för förbrukare. Om det finns kompressorkylskåp ombord bör man ju absolut inte ha mindre än 100Ah, gärna det dubbla, och då skall det ju laddas också, generator! landströmsladdare? solcellspaneler?
 

Beroende på motortyp skall man ju ha ett rejält startbatteri också, mindre bensinmotorer kan man ju dra igång med ett 75Ah batteri, större dieslar kräver mer, min sexcylindriga diesel har ett 100Ah batteri, och det försörjer även ankarspel, bogpropeller och (upptäckte jag häromdagen) radarn, varför man nu kopplat den dit?

 

Ja man kanske skulle begära det omöjliga att be att få bo i båten en vecka för att se att allting funkar... innan man betalar. 😎

 

När det gäller det elektriska så är det väl bara att kontrollera att allting fungerar, lanternor och innerbelysningen lyser, att pumpar startar, att radioapparater etc ger i från sig några livstecken.
 

När jag köpte båt senast i aug -15 så hade den ordentlige säljaren ett protokoll där vi tillsammans bockade av alla båtens funktioner, då fungerade inte radion/stereon och då prutade säljaren själv bort någon tusenlapp så att jag kunde köpa en ny. Sedan använde vi Blockets kontrakt.

 

När det gäller kyla och värme i min båt så sitter det ett 42 liters Isothermkylskåp och en lika stor kylbox, kylskåpet går alltid när vi är ute. Kylboxen går vid behov när besättningen utökats. 
Värmaren är en rätt stor Webasto som jag nog aldrig kört i skarpt läge, bara dragit igång emellanåt för att den inte skall becka igen. 


Jag satte in 260Ah förbrukarbatterier och dom laddas förutom av motorns generator, också av 200W solcellspaneler, då är detta självförsörjande även om båda kylarna är igång. Ok, erkännas nu på hösten när solen står lägre kan det kännas ansträngt men med bara kylskåpet igång är det inga problem.
 

Sedan andra sinnen, hur luktar det i båten? När det gäller husköp är det ju misstänkt när man har nybakat i ugnen när spekulanterna kommer, är det något man vill dölja? Nu kommer jag inte på hur man kan försöka vilseleda en båtspekulant näsa... men det finns nog sådana knep.

Bra är det ju om man själv kan lyfta på kapellet och sticka in nosen, då avslöjas ned ens dåliga lukter, litet instängt luktar det ju alltid, men sedan? Det kan ju lukta mögel, diesel/bensin, skit, eller wonderbaum... det senaste är ju klart misstänkt.

Om det finns kex eller kakor i skafferiet be säljaren bjuda på ett kex, en kaka, jag skojar inte, om dom är ”mösiga” alltså fuktskadade är det ett observandum. Om man haft en dieselläcka ombord tar kex åt sig dieselsmak, och jag skojar inte nu heller.

 

Inne på toan är det alltid litet dålig lukt, men luktar det väldigt mycket saneringsmedel döljer säljaren någonting. Toalukten skall vara lätt att vädra ur, om den står kvar efter vädring är det något fel.

 

I båtar med spritkök luktar det nästan alltid rödsprit, men det skall även det vara lätt att vädra bort.

I ganska många plastbåtar likar det fortfarande litet styren även om båten är några år gammal, det bör liksom till.

 

Om det står gammalt sketet vatten under durkarna luktar det illa.

 

Tja... det finns tusen grejer man liksom kommer på eller reagerar omedvetet på när man kommer ombord i en båt, känslan, intuitionen, omöjligt att beskriva det här...

 

Hoppas detta kan vara till hjälp.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag tänkte på en annan sak, kanske bara delvis relaterat till denna tråden.

Men tankarnas storlekar.

Jag ser i min båt hur det var dimensionerat.

2x 200 liter diesel.

60 liter färskvatten.

62 liter septiktank.

Av som siffrorna att döma var det en båt att åka långt med, men inte avsedd att bo i mer än några dagar i sträck.  Vattentank och septiktank räcker i två dygn för två personer, den som har sinne för dålig humor säger att det är ju lättare att pumpa över färskvattentankens innehåll direkt till septiktanken så besparar man sig en massa jobb då det inte behöver passera magsäcken, tarmen njurarna och urinblåsan...


Jag skrev om att smaka på kex och kakor, be säljaren koka kaffe eller te också, dåligt rengjord vattentank ger vattnet dålig smak, det märks kanske inte så mycket när man smakar på vattnet, men det gör kaffe och te direkt odrickbart. Det är dock ganska enkelt men tidskrävande att göra rent vattentanken och dess slangar och pump. 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja man kanske skulle begära det omöjliga att be att få bo i båten en vecka för att se att allting funkar... innan man betalar

Precis den känslan jag har, kanske inte bo i, men bekanta sig med. Det är otroligt mycket som man måste lära sig i kontakten med en ny "familjemedlem". Inga säckar med grisar i alltså!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vattentank och septiktank räcker i två dygn för två personer,

62 liter septiktank, två dygn för två personer? Då måste du spola ordentligt! Eller något annat ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...