Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Frasse55

Vindinstrument

Rekommendera Poster

Varför kostar ett vindinstrument med en givare lika mycket som en ny utombordare. Verkar lite väl överprisat. Tillverkningskostnad 250 spänn, butikspris 10000kr. Helt sjukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är som med det mesta som görs för båtar: kan man sätta ordet "marin" på produkten, så kan man gångra priset med 3-5 jämfört med vad som hade gått hem "på land". Anledningen är att på de flesta håll är båtägande nåt för välbärgade (och det stämmer delvis även i Sverige), så då kan man lägga sig på en hög prisnivå och komma undan med det.

Jag har ondgjort mig över rorkultsautopiloter, som är extremt simpla i konstruktionen och har tillverkats exakt likadant i runt 25 år (så eventuella utvecklingskostnader är betalda hundratals gånger om för många år sen), och hade kostat kanske 1000-1500 kr om de var för nåt ändamål på land, t ex ett redskap till trädgården, nåt man monterade i huset, en bekvämlighetsgrej i en bil, osv, osv. Men bara för att det är till båtar så tar de 6000 kr för en sån.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Frasse55:

Varför kostar ett vindinstrument med en givare lika mycket som en ny utombordare. Verkar lite väl överprisat. Tillverkningskostnad 250 spänn, butikspris 10000kr. Helt sjukt.

Det är nog så att man tar så mycket betalt som lagom många är beredda att betala.

 

Om du kan få 25 000:- kronor i månadslön, skulle du då nöja dig med tex. 15 000:-?

 

Du får samma tips som Raol fått när det gäller autopiloter.

Om du vet hur man tillverkar vindinstrument så att de går att sälja betydligt billigare än idag så sätt igång att bli rik. Det finns säkert en jättemarknad för vindinstrument för 5 000:- kronor istället för 10 000:-

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Mackey:

Om du vet hur man tillverkar vindinstrument så att de går att sälja betydligt billigare än idag så sätt igång att bli rik. Det finns säkert en jättemarknad för vindinstrument för 5 000:- kronor istället för 10 000:-

Naturligtvis tar de betalt så mycket de kan, men det är så märkligt att det funkar på vissa marknader men inte på andra.

Jag vet hur man tillverkar dem billigare (rorkultsautopiloter alltså) eftersom det redan sker, de måste ha en vansinnigt låg tillverkningskostnad men en extrem marginal. Jag räknar kallt med att 4000-5000 av försäljningspriset är ren förtjänst. Men jag har förstås inte en fabrik att göra det i. Så ditt resonemang är rätt rejält töntigt. Trots det kör du samma larv gång på gång när jag påpekar hur absurd produkten är.

 

Redigerad av raol
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

38 minuter sedan skrev raol:

räknar kallt med att 4000-5000 av försäljningspriset är ren förtjänst.

Nu verkar ju rorkultsautopiloter kosta runt 6000:- kronor och minst 20 % av det är skatt (moms).

 

4 800:- kronor återstår så om allt är gratis hela vägen från tillverkning till försäljning så kan vinsten bli nästan 5 000:- kronor.

 

Det är sannolikt flera mellanhänder som alla vill tjäna pengar.

Jag minns något om kostnader för grönsaker som odlaren i Spanien fick betalt 1/100 av den summa som vi konsumenter betalade för samma grönsaker i livsmedelsbutiken i Sverige. Det tycker jag man kan kalla sjukt!

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev raol:

Naturligtvis tar de betalt så mycket de kan, men det är så märkligt att det funkar på vissa marknader men inte på andra.

Jag vet hur man tillverkar dem billigare (rorkultsautopiloter alltså) eftersom det redan sker, de måste ha en vansinnigt låg tillverkningskostnad men en extrem marginal. Jag räknar kallt med att 4000-5000 av försäljningspriset är ren förtjänst. Men jag har förstås inte en fabrik att göra det i. Så ditt resonemang är rätt rejält töntigt. Trots det kör du samma larv gång på gång när jag påpekar hur absurd produkten är.

 

Måste vara väldigt billigt att tillverka, distribuera, garantera och lagerhålla autopiloter när 1200 av de 6000 är moms och 5000 är vinst.

"Överprissättningen" gäller inte bara båtgrejer, se på bilreservdelar, outdoorgrejer, t-shirts, jordgubbar, ja strängt taget det mesta. 

Redigerad av trewq
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr svårt att få vindinstrument att fungera på ett bra sätt eftersom den oftast placeras i masttoppen vilken både rör på sig och lutar när man seglar och ständig kompensation behöver göras av elektroniken för detta.
Om man anser sig behöva dess elektronisk hjälpmedel så är det nog bara att betala vad det kostar.
Men vilket system är bra och prisvärt?
Openwind verkar vara lite billigare än övriga system och finns sedan något år tillbaka men jag vet inte om det är en bra produkt, https://www.openwind.de/


Annars räcker ofta Windex och tell tales i seglen långt. Vill man veta hur mycket det blåser utan elektronik så finns tex Ventimetern.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev trewq:

"Överprissättningen" gäller inte bara båtgrejer, se på bilreservdelar, outdoorgrejer, t-shirts, jordgubbar, ja strängt taget det mesta. 

Diskussionen påminner mig om ett dimbakljus som kostade 900:- kronor.

20200828_101151.thumb.jpg.b20dd32a998dcc80e8b58fd03c1cb4ec.jpg

Det tycker jag var i högsta laget runt 1995 när samma produkt (men inte orginal) kostade cirka 40:- kronor.

Köpte jag originalet?

Nej jag satsade lite tid och monterade ett dimbakljus för 40:- kronor som troligen bara kostade 10:- kronor att tillverka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I många fall går det ju bara jämföra med tillverkningskostnad. Men den som är svårare att få med är kanske reklam osv. Den tydligaste där må ju vara parfym som borde vara det billigaste du kan tillverka gentemot slutprodukten. Sen till trådskaparen så passar de nog på, också för det är ju galen skillnad på en billig och lite dyrare vindmätarna. Då hjälper ju de billiga till att hålla priset uppe, det blir motsatt konkurens. 

Redigerad av makke_the_muss
stavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Frasse55:

Varför kostar ett vindinstrument med en givare lika mycket som en ny utombordare. Verkar lite väl överprisat. Tillverkningskostnad 250 spänn, butikspris 10000kr. Helt sjukt.

För att marknaden tål det priset.

 

Skulle ingen köpa, enbart pga priset, så skulle priset kanske sjunka eller produkten skulle inte finnas kvar.

Mobiltelefoner som gick att tala i i en halvtimme/laddning med svindyr samtalsavgift, stora som vanliga bilbatterier, kostade en normal halvårslön, gick att sälja till dom som hade behov och vissa pionjärer som bara ville ha. Skulle behov å efterfrågan vara detsamma på vindinstrument skulle du säkert få det som bonusgåva när du köper en liter mjölk eller så.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en firma skulle tillverka 100 miljoner vindinstrument skulle de kanske landa på 250 kr i kostnad. Anledningen att båtgrejer är dyra är till stor del att de tillverkas i små serier. Utvecklingskostnader, certifieringskostnader, verktygskostnader, marknadsföring, distibutionsnät, etc, ska finansieras av färre tillverkade exemplar.

 

Det är inte så enkelt att alla som tillverkar grejer till båtar tar tokmycket betalt bara för att det går. I så fall skulle alla bolag som gör båtgrejer tjäna storkovan. Dels så gör de inte det, och dels så skulle andra bolag märka det och börja konkurera.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett ekolod från NASA. Det funkar fint, men det känns på byggkvaliten att det är billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tänka mig att påslaget i detaljistledet är 100%. Det är väl vad som krävs för att få det att gå runt med en säsong på några månader. Man kan ju undra hur länge en bransch kan överleva under sådana villkor.

Tips till TS: starta försäljning på nätet samtidigt som du fortsätter vara anställd så kan du pressa priserna utan att det krävs en jätteinvestering för att komma igång. Vad stoppar dig?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev raol:

Naturligtvis tar de betalt så mycket de kan, men det är så märkligt att det funkar på vissa marknader men inte på andra.

Jag vet hur man tillverkar dem billigare (rorkultsautopiloter alltså) eftersom det redan sker, de måste ha en vansinnigt låg tillverkningskostnad men en extrem marginal. Jag räknar kallt med att 4000-5000 av försäljningspriset är ren förtjänst. Men jag har förstås inte en fabrik att göra det i. Så ditt resonemang är rätt rejält töntigt. Trots det kör du samma larv gång på gång när jag påpekar hur absurd produkten är.

 

En AP har jag funderat på att köpa. Jag har aldrig använt en. Hur funkar dom? Är det en inbyggd kompass i dom?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vaddå dyrt?

Jag köpte mig en ny vindmätare i våras, 199kr, den fungerar fortfarande.

 

Nu blir den litet svår att läsa av om man sätter upp den i masten, eftersom det är en handhållen aneometer, eller heter det så? Den har visserligen ett gängat hål som ser ut som om det var samma dimension som stativgängan på kameran, men har har varesig testat eller mätt.

 

Gissa då var jag köpte denna handhållna vindmätare?

 

På en omdiskuterad kinesisk webbplats har jag sett professionella vindmätare som är avsedda att monteras högts upp i byggkranar eller skyskrapor, dom borde klara den tuffa marina miljön, kostar från 1500kr och uppåt, funderade på en sådan, men dessvärre är som avsedda för ”tvåtjugo” alltså 230 volt växelspänning.

 

Sidospår.

I tonåren byggde jag en egen vindmätare som placerades i masten på farsans Vindö, den bestod av en 6volts likströmsmotor, en svarvad rotor med tre slitsar, i dessa slitsar limmade jag tre kaffemått från Melita. Det hela byggdes in i en rördel, en mässingscylinder och en fästanordning hårdlöddes på denna cylinder. Det hela kopplades till ett enkelt vridspoleinstrument. Ja om det blåste 10mA så var det rätt blåsigt, troligtvis kuling....

Det slutade med att jag fick klättra upp i en mastkran och fixera kaffemåtten med eltape eftersom lagren i den billiga likströmsmotorn gav upp och det högfrekventa gnisslet spred sig som ett stomljud ned i båtens skorv som fungerade som en resonanslåda....

Vid nästa säsongs påmastning sattes inte denna egentillverkade vindmätare upp igen. Farsan kanska hade köpt en fabrikstillverkad om dom inte redan då var så himla dyra.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, de har en elektronisk kompass. Så de behöver bara 12 V för att fungera. Vår funkar bra, även om den är lite korkad när man svänger kraftigt - då matar den ut stången fullt och står och tuggar med motorns fulla kraft så att det buktar. Där borde elektroniken känna av ändläget och bara låsa positionen. Men gör man gradvisa svängar så den aldrig når ändlägena funkar det bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev sajjen:

Om en firma skulle tillverka 100 miljoner vindinstrument skulle de kanske landa på 250 kr i kostnad. Anledningen att båtgrejer är dyra är till stor del att de tillverkas i små serier. Utvecklingskostnader, certifieringskostnader, verktygskostnader, marknadsföring, distibutionsnät, etc, ska finansieras av färre tillverkade exemplar.

 

Det är inte så enkelt att alla som tillverkar grejer till båtar tar tokmycket betalt bara för att det går. I så fall skulle alla bolag som gör båtgrejer tjäna storkovan. Dels så gör de inte det, och dels så skulle andra bolag märka det och börja konkurera.

Jag kollade vad ett företag som Selden har, bruttomarginal 62% , distributören lägger minst 30% marginal innan konsumenten skruvar in prylarna i båten. Så totalt så är det nog ett påslag från tillverkning till båt på närmare 7-8ggr. Det är få brancher som sådant ockerpåslag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Frasse55:

Jag kollade vad ett företag som Selden har, bruttomarginal 62% , distributören lägger minst 30% marginal innan konsumenten skruvar in prylarna i båten. Så totalt så är det nog ett påslag från tillverkning till båt på närmare 7-8ggr. Det är få brancher som sådant ockerpåslag. 

Inte mer? Skulle jag säga. Då känns det snarare pressst än vidlyftigt i den smala branch det rör sig om. Om d stämmer förstår jag att det inte finns konkurrens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev sajjen:

Om en firma skulle tillverka 100 miljoner vindinstrument skulle de kanske landa på 250 kr i kostnad. Anledningen att båtgrejer är dyra är till stor del att de tillverkas i små serier. Utvecklingskostnader, certifieringskostnader, verktygskostnader, marknadsföring, distibutionsnät, etc, ska finansieras av färre tillverkade exemplar.

 

Det är inte så enkelt att alla som tillverkar grejer till båtar tar tokmycket betalt bara för att det går. I så fall skulle alla bolag som gör båtgrejer tjäna storkovan. Dels så gör de inte det, och dels så skulle andra bolag märka det och börja konkurera.

Det finns billiga smd sensorer idag som har drivits fram av telekom och automotive branchen senaste 10åren typ kompass, gyro, vinkelgivare. En sån här är typ 3x3mm och kostar 10 spänn.  Och det här med nmea är ingenting annat än vanlig canbus j1939 som sitter i varje bil kallas även odb2 i servicesammanhang.  Kruxet är att i marinbranschen så är samma saker 10ggr så dyra och har annat namn, samma komponenter och teknik.  Jag tror inte att volymerna är så små, det är få företag som har i princip hela världsmarknaden där Garmin ser ut att vara en av dom största och dyraste. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en modern plotter så kan ni koppla in alla givarna till den - slipper ni gamla instrument som blivit dassiga och trasiga. Allt i samma låda. Jag kastade ut instrumenten på BB sidan i vintras ersatt med en plotter. Supersmidigt, får upp vind, fart, djup osv. Antingen delad skärm med vindinstrument och plotter eller hel av någon av dom. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Frasse55:

Det finns billiga smd sensorer idag som har drivits fram av telekom och automotive branchen senaste 10åren typ kompass, gyro, vinkelgivare. En sån här är typ 3x3mm och kostar 10 spänn.  Och det här med nmea är ingenting annat än vanlig canbus j1939 som sitter i varje bil kallas även odb2 i servicesammanhang.  Kruxet är att i marinbranschen så är samma saker 10ggr så dyra och har annat namn, samma komponenter och teknik.  Jag tror inte att volymerna är så små, det är få företag som har i princip hela världsmarknaden där Garmin ser ut att vara en av dom största och dyraste. 

Jag har jobbat i många år med elektronikutveckling för konsumentprodukter. Du har helt rätt i att många delar av den branchen har prispressats hårt de senaste deceniet. Men det är inte komponenterna från hyllan som är det som gör produkter dyra, det är det som måste utvecklas. Displaymoduler, plastdelar, kontaktdon, etc.

 

Men du vet ju bättre. Kan jag lägga en förhandsbeställning redan här och nu? Vad landar priset på? 500kr? 800kr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sajjen:

Jag har jobbat i många år med elektronikutveckling för konsumentprodukter. Du har helt rätt i att många delar av den branchen har prispressats hårt de senaste deceniet. Men det är inte komponenterna från hyllan som är det som gör produkter dyra, det är det som måste utvecklas. Displaymoduler, plastdelar, kontaktdon, etc.

 

Men du vet ju bättre. Kan jag lägga en förhandsbeställning redan här och nu? Vad landar priset på? 500kr? 800kr?

Jag jobbar åxå med hw&sw utveckling sedan 35år tillbaka, utvecklat allt från gamla hålmonterade backelitkort till avancerade keramiska kort packat med komponenter oftast till automotive. . Alla företag jobbar idag med plattformar både på hw och sw. Mycket standardlösningar men oftast en dyr initial utveckling av mjukvaran ofta >80% av R&D kostnaden, verktygskostnader för plastkomponenter står också för en del.  Fördelen är att sedan går det snabbt att ta fram massa olika varianter som man kan tjäna saftig med slantar på. All produktion ligger i typ Kina , Malaysia,  tillverkningskostnaden på en Garmin plotter som kostar 20 papp för konsument ligger på max 500-600 spänn. Med dom ockermarginalerna så blir det ganska snabbt payback på utvecklingen. Apple kör samma taktik med sina svindyra telefoner som alla korkade konsumenter gladeligen betalar 8-10 tusen spänn för. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Frasse55:

Jag jobbar åxå med hw&sw utveckling sedan 35år tillbaka, utvecklat allt från gamla hålmonterade backelitkort till avancerade keramiska kort packat med komponenter oftast till automotive. . Alla företag jobbar idag med plattformar både på hw och sw. Mycket standardlösningar men oftast en dyr initial utveckling av mjukvaran ofta >80% av R&D kostnaden, verktygskostnader för plastkomponenter står också för en del.  Fördelen är att sedan går det snabbt att ta fram massa olika varianter som man kan tjäna saftig med slantar på. All produktion ligger i typ Kina , Malaysia,  tillverkningskostnaden på en Garmin plotter som kostar 20 papp för konsument ligger på max 500-600 spänn. Med dom ockermarginalerna så blir det ganska snabbt payback på utvecklingen. Apple kör samma taktik med sina svindyra telefoner som alla korkade konsumenter gladeligen betalar 8-10 tusen spänn för. 

Så när kan jag beställa ditt vindinstrument?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev tompelompe:

Här är ett alternativ till bättre pris, http://www.navis-anemometers.com/nautical_anemometers.php

Ser ju bra ut, men hittar varken pris eller återförsäljare. Annars har Claes Ohlsson en för 245:-. Tyvärr läser man i recensionerna att delar ramlar av och elektroniken korroderar, så det blir en del mastklättring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev sajjen:

Men du vet ju bättre. Kan jag lägga en förhandsbeställning redan här och nu? Vad landar priset på? 500kr? 800kr?

Jag vill också beställa!

 

Det verkar ju inte vara särskilt svårt att bli superrik på båtprylar så det är konstigt att det inte intresserar flera tycker jag.

 

Vi har redan presumtiva leverantörer av både blåsinstrument och autopiloten och ev. även plottrar till oslagbara priser.

 

Finns det flera önskningar?

Billiga motorer kanske. Hur kan en järnklump vara så dyr? Gjutjärn kostar ju bara några kronor per kilo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...