Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Finis212

Larm från Mercruiser 4.3 MPI

Rekommendera Poster

Har ett problem med min Mercruiser 4,3 MPI på en Uttern S64. Det kommer ett larm (det piper pulserande) + att motoreffekten sänks något, när jag kommer till ett varvtal på omkring 4200 rpm. Om jag drar av gasen till neutral försvinner pipet och sedan går motorn som vanligt igen till de ca 4200 rpm återkommer problemet. 

 

Har haft båten hos 3 olika auktoriserade Mercruiser service verkstäder och ingen har lyckats "bli av med" problemet.

 

  1. Hösten 2016. Den första auktoriserade Mercruiser service verkstaden gjorde en omfattande felsökning, testning och utbyten. Följande felkoder dokumenterades i servicerapporten:
    Bytt tomgångsventil, vattentryckssensor, kontakt på sensor, demont gavel på värmeväxlare för kontroll, demont avgasknän för kontroll, provat med en annan kabel stam.
    10 timmars arbete totalt + att följande delar byttes ut:
    Art nr 8M6000623, Sensor
    Art nr 862998, valve-idle air
    Art nr 27863726, gasket elbow
    Fick tillbaka båten med beskedet att man fixat felet vilket inte stämde. När jag kört hem båten och sjösatt kom felet tillbaka direkt.

     

  2. Hösten 2017. Ny felsökning, nu hos den andra auktoriserade Mercruiser service verkstaden. Omfattande felsökning, testning och utbyten. Följande kommentarer på servicerapporten:

    Bytt tomgångsventil, vattentryckssensor, kontakt på sensor, demont gavel på värmeväxlare för kontroll, demont avgasknän för kontroll, provat med en annan kabel stam.

    10 timmars arbete totalt + att följande delar byttes ut:

    Art nr 8M6000623, Sensor

    Art nr 862998, valve-idle air

    Art nr 27863726, gasket elbow

    Fick tillbaka båten med beskedet att man fixat felet vilket inte stämde. När jag kört hem båten och sjösatt kom felet tillbaka direkt.

  3. Hade nu också upprepade kontakter direkt med Brunswick i Stockholm för att få råd och anvisningar men hörde att de var måttligt intresserade och istället menade att jag skulle vända mig till någon av deras auktoriserade serviceverkstäder.
     
  4. Orkade inte engagera mig mera under sommaren 2018 och 2019 utan körde med båten som ju fungerar perfekt så länge man inte överskrider 4200 rpm.
     
  5. Vintern 2019-2020. Tänkte nu att jag skulle ta nya tag och testa en tredje auktoriserade Mercruiser service verkstaden. Beställde fullständig servicegenomgång av motor + drev + felsökning och åtgärd av "pipandet".

    Mycket omfattande felsökning, testning och utbyten. Följande kommentarer på servicerapporten:

    14 timmars arbete totalt + att följande delar byttes ut:

    Art nr 897526T, IAC valve

    Art nr 8M0054588, coil

    Fick tillbaka båten med beskedet att man fixat felet vilket inte stämde. Körde hem och sjösatte båten och den gick perfekt!" Kunde varva ur till max, 41,5 knop, inget larm. Hurra! Kör båten några timmar under sommare och när vi tog en sväng häromdagen och skulle hemåt drog jag på lite och när jag kom till 4200 rpm började pipet igen! Hjälp!!! Inte nu igen!!

 

Där är vi i skrivande stund. någon som har några ideer eller tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en trist historia. Har du fått betala för dessa tre ganska omfattande insatser utan att felet avhjälps? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl 3 tänkbara felsituationer som skall generera larmet
- överhettad motor
- lågt motoroljetryck
- låg oljenivå i drevet.

Ät inte sensorerna trasiga så är det risk att vid ett visst motorvarvtal och en viss lutning på båten och speciella motorvibrationer händer något som ger larmsignal. Jag tror att felsökning måste göras i båten på vattnet så att man mäter på ett antal olika punkter i el-system och spårar felkällan. Troligen funkar inte med båten på trailer hos auktoriserat verkstad. Kan t.ex vara en kortis (eller glappkontakt) mellan elkablar som uppträder under speciella omständigheter.

 

30 timmars felsökning låter som 30 000 SEK i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok... Redan 2016, efter provkörning, och felet kvarstod, så hade jag kört tillbaks till firma du anlitade. 

 

2017, 2018, 2019 2020.

 

Hur tänker du inför 2025?

 

Jag skulle absolut inför nästa serviceåtgärd, skriva ett avtal, att inget betalas föränn moton testats och provkörts av firman och av mig. 

Gärna tillsammans.

 

De har ju grundlurat dig....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lider med dig.Vi är många som gett upp Mercruiser,s överkänsliga larm.Det är fullt av gamla förgasarmekar som googlar och lever gott på att byta dessa svindyra givare.Du har ju verkligen försökt iallafall o hittar du lösningen så blir du helgonförklarad här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har liknande problem med min Mercruiser 4,3 MPI från 2008. Larmar när jag kör över ca 3500 rpm, och har bytt ut det mesta på motorn... suck.   Löste du problemet, och i så fall hur???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vet att det är en gammal tråd men jag som många andra googlar runt för att hitta svar så jag tänkte ge lite av vad jag gjort eftersom jag har samma typ av fel. Först av allt så blir jag irriterad på marinprylar som är svindyra varianter av ganska normala sensorer och liknande så jag har letat runt lite. 
Det som verkar typiskt med det sporadiska dubbelpipet är IAC (tomgångsventilen), kylvattentrycksensorn och en liten doldis, nämligen en liten tuss ljuddämparskum som sitter i en kanal i spjällhuset. Det är den kanalen som leder till IAC:n. Om den tussen är smutsig så begränsas luftflödet vid tomgång och motorstyrningen blir upprörd för att den inte kan hålla tomgången och påminner sedan om det med dubbelpipet. Enklaste testet är att ta bort skummet (bara dra ur) och se om det blir bättre (kommer att väsa en del). Blir det inte det så kan den som har en multimeter relativt enkelt mäta styrsignalen till IAC:n vid tomgång (man kan trycka in smala mätprobar alternativt stål/koppartråd där de två ledningarna går in i kontakthuset, är en gummitätning). Max utstyrning av den är c:a 12V och där bör den inte ligga för då har den inget manöverutrymme. Det finns en massa varianter från bilsidan som skall vara ekvivalenta:

Mercruiser orginalnummer: 862998

IAC Ford Windstar YF2Z 9F715-AA

SMP AC423
Duralast TV278
Hitachi ABV0006
Delphi CV10128
Motorcraft CX1766
Herko IAC1052

 

Jag har provat en från Amazon som gjorde tomgången lite jämnare men som inte var bra nog. Den ser lite annorlunda ut mot orginalet  med en fjäder som trycker mot själva ventilen. Använd inte en sådan! Skall beställa en AC423 i stället.

 

Sedan är det vattentryckssensorn. Är en ganska normal trycksensor. Jag mätte på min och den låg på ett konstant värde som jag har glömt så den var trasig den med (Här är max signal 5V).

Enklast är att se om värdet från den skiljer mellan avstängd motor, tomgång och lite högre varvtal. Jag köpte en i rostfritt från Amazon för 150kr (30PSI 1/8"NPT) som verkar göra jobbet.(Finns liknande från Honeywell och andra också) Märk att den har matning, jord och signal så det är tre ledningar. Signalen är på mitten (0,5V avstängd motor).
Jag har inget diagnosinstrument eller vesselview så jag kan inte se exakt vad den ger men verkar ligga inom rimligt intervall. Motorn verkar inte så kinkig med det, är mer en flödessensor än tryck dvs finns det sjökylvatten eller inte.

 

Det är så långt jag kommit i min jakt på att döda dubbelpipet, tänkte att andra var intresserade av att inte spendera hela semesterbudgeten på servicetekniker och marinpriser så det här hjälper kanske någon.

 

/Janne

 



 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för återkoppling! Yes har bytt IAC, muffler och vattentryckssensor. Men tyvärr fortsatt samma fel. 
Har en teori om att det är något som blockerar i intaget för sjövattnet, ev något som fastnat i silen på skrovet alt i slangen förbi kulvantilen. Ska ta upp båten och göra rent, förhoppningsvis löser det problemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det, muffler = skumtuss

Hur är det med värmeväxlaren? Jag fick ur en del tång när jag felsökte. Tråkigt att behöva ta upp båten. Läste någonstans hur man mäter flödet från pumpen, typ koppla loss slangen från trycksidan på pumpen och låta den fylla en hink och ta tiden. Lite bökigt med slangarna bara. Kanske enklast från oljekylaren där bak. Spola intaget baklänges med slang? (Inifrån båten alltså)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten, blir inte motorn varm om det är för lågt flöde? Och om det är felet så är det risk för att flappsen efter knäna brinner upp och det är kanske tråkigt att få in bakvatten i cylindrarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte meningen att spamma, men hur är det med limpor och knän? Rosten bygger inåt kanalerna och det kan bli ganska trångt när de närmar sig slutet. Då kan flödet bli lågt och du får kanske larm för högt tryck på kylvattnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Tack för bra tips! Har spolat värmeväxlaren men inte hittat något skräp. Knäna blir inte varma (inte brännheta i alla fall). Vesselview visar inget om hög temp så borde inte vara ett problem.

Hur sjutton ska man kunna spola sjövattenintaget utan att lyfta upp båten ur vattnet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stänga kulventilen? Och så koppla på en slang som är över vattenlinjen tänker jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När slangen väl är över vattenlinjen så kan du ju öppna kulventilen :) intaget sitter på max 0,5 meters djup vilket blir 0,05 bar -> vattenslangen trycker ut skräp under båten du du börjar spola. 

Fast risken är ju att det bara sätter sig i silen i botten på båten... 

Redigerad av gusvo085

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Mercruiser_4-3_MPI:

Hej igen! Tack för bra tips! Har spolat värmeväxlaren men inte hittat något skräp. Knäna blir inte varma (inte brännheta i alla fall). Vesselview visar inget om hög temp så borde inte vara ett problem.

Hur sjutton ska man kunna spola sjövattenintaget utan att lyfta upp båten ur vattnet? 

Jag har en halvmeter slangstump som jag byter till från bottenventilen.Sedan har jag en liten bärbar kompressor med tank och en ”blåspistol”lindad med en trasa runt som jag trycker ner i slangändan en bit och blåser rent.Från början när vi tyckte vi ”badat färdigt” under båten var det en kompis som kom på detta och då blåste vi bara med lungorna i slangen o det funkade också.Nu håller jag äntligen på att montera sjövattenfilter och då bör det ju bli enklare att bara skruva av locket och blåsa i inkommande slang.//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...