Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Olleman82

Laddare och galvaniska strömmar

Rekommendera Poster

Hej!

 

I nya båten sitter en "Power Saver BC-012-25-AT". Laddaren som sådan verkar fungera riktigt bra, kommer snabbt ner i Float om batterierna redan är skapligt laddade och stannar sedan där även om man tar ut en hel del kräm. Enda gången den går upp på Bulk igen är om man kör bogpropellern men det är ju inte så vanligt förekommande vid landström :)

 

Det jag funderar på är om jag behöver vara orolig för galvaniska strömmar med denna laddare. Hittar inte mycket när jag googlar på den men jag hittar i alla fall manualen som finns här: https://www.manualslib.com/manual/1195879/Smart-35at.html#manual

 

Det jag själv kan läsa mig till som skulle kunna påverka det här är att det dels står att det är en "switchad laddare" (har för mig att jag läst någonstans att det påverkar), samt att det står "inputs and outputs are completely isolated from each other due to safety reasons".

 

Någon som kan bringa klarhet? Jag har alltid varit skeptisk till att ha landström i annat än när jag själv är ombord men nog hade det varit smidigt att låta den vara inkopplad så att man kan ha kylskåpet på mm.

 

,Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla loss landströmssladden från land.
Koppla loss plus- och minusanslutningarna från laddaren

Mät med OHM-meter mellan laddarens +12V och landströmskontaktens jordbleck, samt mellan landströmsladdarens minus 12V och landströmskontaktens jordbleck. 
Båda dessa mätningar skall uppvisa avbrott, dvs, mera än sådär 50000 OHM.

 

Om OK, så orsakar inte laddaren i sig själv någon galvanisk eller elektrolytisk korrosion.

Men som ny båtägare är det klokt att du kollar att det är avbrott mellan landströmsjordblecket och båtminus också, och att det inte uppnås via en traditionell galvanisk isolator, de funkar bara delvis i Sverige.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittar ingen IP-klass på denna laddare, men skulle tro att den är IP22 då de skriver att den är endast är avsedd för inomhusbruk. Min erfarenhet av Mobitronic-laddare, som har en liknade konstruktion, är att de i längden inte klarar att sitta kvar i ett ouppvärmt utrymme under vintern. Om det är så i ditt fall skulle jag montera ur laddaren på hösten. För underhållsladdning skulle jag använda en mindre IP44-klassad från t.ex. Biltema. Dessa laddare kostar bara några hundralappar och är ofta nog nästan undantagslöst ojordade och switchade och bör därmed inte innebära någon risk för galvanisk korrosion även om du väljer att använda den med båten i sjön. Om du lämnar den ansluten till batterierna utan nätanslutning längre tid, så bör du mäta upp vilken urladdning de bidrar med. För varje milliampere läckström laddas batteribanken ur med 1,3 Ah/månad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev guestsson:

 För varje milliampere läckström laddas batteribanken ur med 1,3 Ah/månad. 

Nja, mindre. Närmare hälften av din siffra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Seawolf:

Koppla loss landströmssladden från land.
Koppla loss plus- och minusanslutningarna från laddaren

Mät med OHM-meter mellan laddarens +12V och landströmskontaktens jordbleck, samt mellan landströmsladdarens minus 12V och landströmskontaktens jordbleck. 
Båda dessa mätningar skall uppvisa avbrott, dvs, mera än sådär 50000 OHM.

 

Om OK, så orsakar inte laddaren i sig själv någon galvanisk eller elektrolytisk korrosion.

Men som ny båtägare är det klokt att du kollar att det är avbrott mellan landströmsjordblecket och båtminus också, och att det inte uppnås via en traditionell galvanisk isolator, de funkar bara delvis i Sverige.

Tack för beskrivningen. Blir till att mäta nästa gång jag är i båten. 

Det är egentligen knappt någon landströmsanläggning att tala om i båten. Det finns en fast monterad laddare och en landströmskabel. Jag monterade direkt dit en jordfelsbrytare men någon galvanisk isolator eller andra grejer finns inte. Inte ens VVB har elpatron och nu funderar jag nästan på att avvakta med det för om laddaren bara sköter sig borde det ju vara rätt riskfritt att ha landströmmen inkopplad längre tider.

 

25 minuter sedan skrev guestsson:

Jag hittar ingen IP-klass på denna laddare, men skulle tro att den är IP22 då de skriver att den är endast är avsedd för inomhusbruk. Min erfarenhet av Mobitronic-laddare, som har en liknade konstruktion, är att de i längden inte klarar att sitta kvar i ett ouppvärmt utrymme under vintern. Om det är så i ditt fall skulle jag montera ur laddaren på hösten. För underhållsladdning skulle jag använda en mindre IP44-klassad från t.ex. Biltema. Dessa laddare kostar bara några hundralappar och är ofta nog nästan undantagslöst ojordade och switchade och bör därmed inte innebära någon risk för galvanisk korrosion även om du väljer att använda den med båten i sjön. Om du lämnar den ansluten till batterierna utan nätanslutning längre tid, så bör du mäta upp vilken urladdning de bidrar med. För varje milliampere läckström laddas batteribanken ur med 1,3 Ah/månad. 

 

Ja, det är säkert som du säger. Den sitter väldigt torrt och fint där den sitter och och "ser" väldigt opåverkad ut vad gäller fuktangrepp men skenet kan säkert bedra. Tror nog att jag tar mina chanser, slutar den fungera finns det en anledning att köpa en ny :) En enkel CTEK på 4A har jag redan så den skulle jag kunna koppla på för längre laddning, den är dock inte alls lika bra med att stanna kvar i Float. Tycker de här lite äldre laddarna gör ett bra jobb med att just stanna på Float. Den gamla laddaren från -00 i gamla båten presterade även den utmärkt trots sin ålder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Kane:

Nja, mindre. Närmare hälften av din siffra.

Edit: Sorry , ser nu att jag räknat fel 

Det blir som du påpekat ca 0,75 Ah per månad 😔 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev guestsson:

Säker? 

 

24 h x 31 dagar = 744 h/månad 

 

744 h/månad x 0,0013 A = 0,97 Ah 

 

Hur räknade du?

För varje milliampere skrev du tidigare. Nu räknar du med en högre läckström.

Men fortfarande når du inte upp till 1,3 Ah/månad....😎

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Kane:

För varje milliampere skrev du tidigare. Nu räknar du med en högre läckström.

Men fortfarande når du inte upp till 1,3 Ah/månad....😎

365*24*0,001/12 = 0,73 Ah/månad, i genomsnitt....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Olleman82:

Tycker de här lite äldre laddarna gör ett bra jobb med att just stanna på Float.

En första förutsättning för att stanna i float är att laddarens kapacitet överstiger aktuell last. När laddaren väl hamnat i absorption måste strömmen sjunka under ett gränsvärde för att återgå i float.

Vid strömuttag (laddningsström + förbrukning) över detta gränsvärde kommer laddaren ligga kvar i absorption. 

 

Möjligheten att stanna i float är alltså stark beroende av laddarens kapacitet och strömuttaget i relation till denna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt manualen har denna laddare fullständigt isolerad utgång, dvs sannolikt att minus inte är kopplad till höljet (vilket skyddsjorden på 230V skall vara). Då är det inga problem.

 

Men Ohmmät gärna mellan minus och skyddsjord på (den urdragna)sladden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gott. 5 000 000 ohm mellan jord och 12v minus på laddaren samt 500 000 ohm mellan jord och 12v minus på batterierna.  Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...