Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
PGiotas

Yamarin Cross 49BR vs silver beaver BR

Rekommendera Poster

Så, efter att vart borta från båtlivet ett tag(haft stor motorbåt i massor med år) så ska jag nu köpa en liten motorbåt. Båten skall trailas till 90% bakom vår husbil. Därför så måste storleken och vikten på båten hållas ner.

Fastnat för aluskrov med plast-innerliner för att det klarar slitaget bättre när den skall upp o ner o dras land och rike kring på trailer. Samt att jag ofta kommer angöra stränder direkt utan att lägga ankar.

Gillar dock inte rena alubåtar där innandömet känns så kallt och trist.

 

Så dessa två står det mellan. Lite mer pengar i yamarinen (60hk yamaha) än silvern (50hk Honda)

Någon med erfarenhet av dessa? Tankar? 

All input jag kan få tar jag tacksamt emot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror de bägge är bra båtar fast jag skulle föredra Yamarinen.

Dels för att jag har en 490 BR (plast) som går väldigt bra i sjön och går plåtbåten lika bra så är det fint, dels för att den har starkare motor.

Dock vet jag många sportfiskare som kör Silver så de är säkert bra de också.

 

Välkommen till MG och tillbaka till båtlivet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev ChristerN:

Tror de bägge är bra båtar fast jag skulle föredra Yamarinen.

Dels för att jag har en 490 BR (plast) som går väldigt bra i sjön och går plåtbåten lika bra så är det fint, dels för att den har starkare motor.

Dock vet jag många sportfiskare som kör Silver så de är säkert bra de också.

 

Välkommen till MG och tillbaka till båtlivet!

Hej! Joo vad gäller yamarinens sjöegenskaper så är dom otvistbart riktigt, riktigt bra. Det är säkert. Silver'n lär knappast vara i samma klass där... 

När det gäller motorerna så tror jag absolut silverns 50hk räcker då vi nästan uteslutande kommer vara 2 personer i båten och jag inte är ute efter höga farter. Gillar och litar mer på Honda än yamaha, fast det är mest känslomässigt baserat😃

Sen hamnar Yamarinen jävlat precis på gränsen(typ 30kg för tung med 60hk) för att lagligt få dras med obromsad 80-vagn, medans silvern klarar vikten...

Sen så skiljer det rätt mkt pengar mellan dom två...

Krångla eg till frågeställningen i startposten, onödigt mkt. Det jag eg vill veta är om nån vet, har testat eller hört några omdömen om silver beaver br, även om Silvers byggkvalite och egenskaper överlag är av intresse då jag inte har så bra koll på dom!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...