Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
nightzero

Hydraulstyrning svänger själv?

Rekommendera Poster

Lite lustig titel, men jag har upplevt följande: Jag lämnar alltid motorn upptiltad och centrerad, alltså att den inte är svängd åt något håll. I början av säsongen när jag kom till båten en morgon, så var motorn lutad åt ena hållet. Kapellet till styrpulpeten var uppknäppt så jag tänkte att det är väl någon idiot som varit i båten och velat kolla hur motorn sitter fastbultad för att kunna stjäla den sedan. Jag brukar nämligen alltid vara noga med att knäppa kapellet och centrera motorn.

 

Efter denna incident har jag tittat till båten ganska ofta och detta har inte inträffat igen. Fören nu idag när jag var nere och kollade till båten. Den har varit oanvänd i 1,5 vecka nu. Motorn var lutad åt ena hållet igen (inte helt), det var den inte för ett par dagar sedan. Dock var kapellet knäppt nu. Verkar ju otroligt att någon skulle  ta sig i båten och knäppa upp kapellet för att vrida motorn och sedan göra sig besväret att knäppa det igen. Det har heller aldrig varit några andra spår i båten efter påhälsning. Borde ju i alla fall vara smutsigt efter skor.

 

Kapellet knäpper man fast med remmar runt ratten, så det går inte att vrida på ratten utan att knäppa upp kapellet.

 

Jag kan inte se att det läcker hydraulolja någonstans. Finns det något annat sätt motorn kan svänga, utan att man vrider på ratten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolvarna i rattpumpen är aldrig helt täta, så motorn kan vridas av sin egen tyngd när båten ligger oanvänd. Varför lämnar du motorn upptiltad? Om det blir beväxning på kolvstängerna till powertrimcylindrarna kan tätningarna bli förstörda när du fäller ner motorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har upplevt samma fenomen. Har noterat att om inte jag lämnar motorn exakt rakt så kan den vrida sig själv lite efter någon vecka eller två. Antar att det är ett väldigt svagt inre läckage som gör det. Knappast något som har någon praktisk betydelse för styrningens funktion. 

Jag har alltid motorn upptiltad när jag inte använder båten. Aldrig haft beväxtning på mina trim/tiltcylindrar men på alla motorer jag haft har cylindrarna varit över vattenytan med olastad båt. Finns det cylindrar som ligger i vatten så kanske det blir ett problem. Men här på västkusten växer det ju på nolltid om man skulle glömma hissa upp motorn och sen inte använda båten på en vecka eller två. Det däremot blir problem. Testade det förra året. Typiskt obra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har motorn nere och borstar av den några gånger per säsong. Fungerar bra på östkusten iaf.

 

Antingen motor helt ur eller nerfälld enligt mig. Annars sätts anoderna ur spel på motorn. Den på bracketen skyddar inte hela motorn effektivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...