Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

AIS Silent Mode - sw bug med Raymarine C90W

Rekommendera Poster

Jag har Raymarine C90W kartplotter och en AIS 650 kopplad via SeaTalk.

För något år sedan noterade jag att AIS 650 sände ut vår position tills jag på kartplottern ändrade status från Silent Mode ON till Silent Mode OFF.

Har pratat med Raymarine representant både 2018 och 2019 på Öppet Varv, känt fel även med senaste mjukvaran på plottern och Raymarine tänker inte åtgärda denna basala sw bug. Verifierat både med svenska och engelska menyer.

Kan vara bra att veta den dag jag och andra tänker köpa elprylar till båten att Raymarine ej åtgärdar fundamentala mjukvarufel.

 

Finns 2 "work arounds":

* på C90W sätta AIS Silent Mode till status ON (helt ologiskt jag vet)

eller

* byta till NMEA 0183 och enbart ansluta enkel kommunikation från AIS 650 till kartplotter C90W (för då skickas inte någon styrdata från plotter till AIS).

 

Under semestern började det strula, ibland hjälpte det inte att på plottern sätta SILENT MODE till ON.

Laddade hem senaste mjukvaran för AIS 650 och anslut min bärbara PC med mjukvaran aisPRO2 via USB sladd till AISn (PC'n får enligt Raymarine inte vara ansluten till 230 volt, körde den på inbyggt PC batteri).

Såg ut att gå bra
image.png.1c651eb06ca40ef6bccd5ea7e35639fb.png

 

Något gick fel, efter mitt försök att uppgradera lyste grön LED en kort stund vid Power On, sedan totaldöd AIS.

 

Hemma letade jag reda på ett 2 GB SD kort (max 32 GB) som formaterades, laddade ned 2 filer enligt Raymarine's instruktion.

Fungerade perfekt att installera mha SD kortet.

Nu sänder AIS 650 vår position igen då C90W har AIS Silent Mode i läge ON.

 

Om jag har för mycket tid över kanske jag byter till envägs NMEA kommunikation men det lär nog inte inträffa:-)

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...