Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
tannibanani

Raymarine HybridTouch något att ha idag?

Rekommendera Poster

Hej! 

Jag har råkat ut för att min nuvarande plotter är för gammal att köpa nya sjökort till (Navman Tracker 5500). Den har tidigare bara använts för enkel navigering på öppet och känt hav och har varit duglig till det länge. Men nu ska det köras i Stockholmsskärgård och en uppdatering behövs. 

 

Är det någon som har info om hur en Raymarine Hybridtouch e95 står sig idag? Ska jag skippa begagnat-spåret och istället titta på nya t.ex Raymarine Axiom eller Garmin echoMap? 

 

Jag tittar mest runt 7"/9". Det hade varit fint att få funktioner som Auto route och touch skärm. Ekolod är inget jag har nytta av (men tackar nödvändigtvis inte nej till :) )

 

Tacksam för input! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

För ett antal år sedan förnyades min gamla Raymarine navigationsutrustning pga åsknedslag till en då ny Raymarine kombination. Den nya MFD-plottern är en e97:a som i alla avseenden uppfyllt mina förväntningar. e95 skiljer sig från e97 genom att den senare har ClearPulse Sonar.

Min åsikt är att Raymarine Hybridtouch e95 klart står sig idag med den reservationen att uppdateringar på LightHouse II inte sker längre. Den sista versionen är från 2017 ver 19.03.

Axiom kör med LightHouse III och uppdateringar fortsätter förmodligen länge.

Att jämföra Axiom med en Garmin echoMap tycker jag är skämt, dock väl medveten om att det finns divergerande åsikter.

Stor fördel med e95 är att den i sig själv inkluderar knappstyrningen som jag tycker är en stor fördel. Skaffar du en Axiom tycker jag att en RMK-10 är ett måste med den tilläggskostnad det innebär...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack LonelyBird för utförligt svar! 
 

Låter bra att höra att den verkar fungera bra än idag. Jag såg på Raymarines hemsida, som du skrev, att LH 2 inte längre underhålls. 
 

Helt enig att de fysiska kontrollerna är en stor fördel. 
 

Jag har fått uppfattningen att Garmin är ”top of the line” men tolkar dig som att LH 3 ligger långt före. Det är kanske värt att titta närmare på Axiom kontra Garmin. 
 

Det var en större djungel än väntat detta! Får fortsätta efterforska. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev LonelyBird:

Att jämföra Axiom med en Garmin echoMap tycker jag är skämt, dock väl medveten om att det finns divergerande åsikter.

Ok... till vems fördel och varför?!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle du köpa en 7 år gammal laptop som du har tänkt använda de närmaste 10 åren.

Näe ! Tänkte väl det.

Axiom känns modernast för närvarande. Raymarine och Garmin känns som giganterna just nu. Båda är säkert bra.  Jag köpte Raymarine Axiom 9 och är nöjd. BMW eller Mercedes, Volvo eller SAAB Som man sa förr i tiden.

Har du Raymarine instrument i övrigt, välj det. Har du Garmin, välj det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar ni menar eS95/eS97? Man kan köra LH3 på dessa. Funkar bättre men man missar tex online updates och får själv ladda ner på SD-kort, stoppa in i burken osv.

En varning för eS9x dock att de har dålig touchscreen.

Jag fick min eS97, som hade kortis i touchscreen precis vid MOB-"softknappen" så den släppte MOB markers varje sekund typ ;-), utbytt av RM i England. Hade diskussion med köpe stället (Erlandssons Brygga) men de hade inga kunder med problem sa de och ville inte ta "fajten" med RM. Fick nummer till RM i Göteborg som kände till problemet med dessa men klagade på RM England som inte ville utöka garantin (min enhet var 5 år). Ringde RM England förberedd med massa argument (hade andra strul också sedan början med denna enhet) men behövde inte använda dem 🙂
"Oh that unit... yes they are bad. Send unit in and we return you a new Axiom 9 Pro back".

Så nu har jag en sprillans ny Axiom 9 Pro (pro varianten har knappar/ratt också) som har fungerat hittills iallafall. Bra support åtagande till slut även om det tog tid.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft ynnesten att i olika båtar haft olika system Raymarine olika generationer, Simrad, Garmin, Raymarine och PC, där jag bytt själv så har jag bytt till Raymarine då jag upplever dom som bra och jag uppskattar sjökortens utseende. 

Idag har vi Axiom 9 (I förra båten Raymarine E98 + 12" samma modell). Är mycket nöjd hittills med Axiom. Som någon skrev tidigare - skall du ha det länge 10 år eller liknande - köp senaste då utvecklingen gått fort framåt. Sjökorten blir mer och mer komplicerade (mer information på korten) det kräver en snabbare processor. På förra båten satt det Simrad plottrar från 2000, det gick inte ens att köpa nya sjökort till dom då det enligt butiken var för mycket mer information i nya sjökort (nu tittar du inte på så gamla plottrar, men det är värt att ha med i beaktan). 

 

Visst hade jag ibland uppskattat knappar och vred - men dom tillfällena kan jag räkna på en hand. 

 

En fördel med nyare plottrar är att man kan spegla dom mot en surfplatta - om man sitter framför sin plotter eller inne - så kan man se vad som händer, kanske inte så mycket för skärgårdssegling. Jag har haft nytta av det när vi seglat längre passager och vid riktigt dåligt väder. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...