Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Eld-

Upphittad seglare

Rekommendera Poster

Fascinerande ändå att det inte finns nån matchande saknad person från den tiden. Sånt måste ju finnas i polisregister eller liknande. Oerhört mycket att gå på egentligen.

Eftersom det finns DNA skulle de kanske kunna hitta släktingar genom släktforskningssajter på samma sätt som de fick fast dubbelmördaren i Linköping. Problemet är väl att nån måste lägga tid och resurser på det, och det kanske inte finns nån part som vill stå för det.


Domänen "nautiem.nl" som anges i mejladressen verkar lite underlig. Enda träffen på den är DN.artikeln...

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev raol:

Eftersom det finns DNA skulle de kanske kunna hitta släktingar genom släktforskningssajter på samma sätt som de fick fast dubbelmördaren i Linköping. Problemet är väl att nån måste lägga tid och resurser på det, och det kanske inte finns nån part som vill stå för det.

jag tror det behövs ganska mycket DNA för att den metoden ska fungera. Om provet togs i mitten av 90-talet så är det antagligen en ganska kort sekvens de har  I Linköpingsfallet fick de jobba mycket med att utöka DNA sekvensen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Eld-:

jag tror det behövs ganska mycket DNA för att den metoden ska fungera. Om provet togs i mitten av 90-talet så är det antagligen en ganska kort sekvens de har  I Linköpingsfallet fick de jobba mycket med att utöka DNA sekvensen.

Kan vara så ja. Samtidigt finns det också en kropp att eventuellt undersöka vidare, om han inte kremerades.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från artikeln i DN.

 

image.png.e86138f28cfc8983f079e31e0fe79614.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1 minut sedan skrev Peter_K:

HB = Hemma-Bygge..?

Ja, fullt möjligt. Den här efterlysningen till svenska seglare skulle kanske gjorts lite tidigare, finns ju en hel del som pekar mot Sverige, med svenska kläder och klocka såld i Sverige. Kanske någon känt igen båten från någon klubb, nu var det ju ett tag sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Kane:

Från artikeln i DN.

 

image.png.e86138f28cfc8983f079e31e0fe79614.png

Aha, kunde inte läsa artikeln, Compis-kopplingen fanns där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mannen skulle i dag ha varit ca 65-75 år, så bekanta bör vara i ungefär samma ålder. Hur når man den gruppen bäst?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Mannen skulle i dag ha varit ca 65-75 år, så bekanta bör vara i ungefär samma ålder. Hur når man den gruppen bäst?

 

Så här i corona-tider tror jag att du hittar dem bäst på restauranger, caféer eller i köpcentra. 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Peter_K:

Så här i corona-tider tror jag att du hittar dem bäst på restauranger, caféer eller i köpcentra. 🙂 

Nja där är nog fullt med folk som jobbar hemifrån. 😁

Alla vet ju att de i dessa åldrarna är smittsamma och vi ska hålla oss hemma.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev raol:

Mannen skulle i dag ha varit ca 65-75 år, så bekanta bör vara i ungefär samma ålder. Hur når man den gruppen bäst?

 

Om de inte är kvar på slipen och dricker kaffe kanske de har de sålt båten och kör runt i en husbil, så man hittar nog dem på ställplatser runt om i landet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Pentax:

Nja där är nog fullt med folk som jobbar hemifrån. 😁

Alla vet ju att de i dessa åldrarna är smittsamma och vi ska hålla oss hemma.

De som är 65-75 jobbar inte, de är panchisar. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer seriöst så borde väl en efterlysning på Facebook i lämpliga grupper kunna ge något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har redan kommenterat om det, men jag förstår verkligen inte att det kan vara så svårt. Jag ser bara två alternativ.

1. Polisen kollar saknade personer under 1994-1996, som ännu är ouppklarade. Redan den listan bör vara i ental, tycker jag. Sen filtrera ut män i lämplig ålder. Kan inte handla om mer än nån enstaka individ, väl? Eller försvinner det hundratals personer spårlöst varje år?


2. Personen är inte svensk, utan det hela är arrangerat för att dölja identiteten. En svensk båt, svenska kläder och tillhörigheter har införskaffats, och sen har den döde placerats ute i havet, redo att "förlisa".

Jag tror ju inte på #2, så då återstår frågan hur polisen kan ha misslyckats med att sålla fram 1-2 matchande från listorna över saknade personer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Jag har redan kommenterat om det, men jag förstår verkligen inte att det kan vara så svårt. Jag ser bara två alternativ.

1. Polisen kollar saknade personer under 1994-1996, som ännu är ouppklarade. Redan den listan bör vara i ental, tycker jag. Sen filtrera ut män i lämplig ålder. Kan inte handla om mer än nån enstaka individ, väl? Eller försvinner det hundratals personer spårlöst varje år?


2. Personen är inte svensk, utan det hela är arrangerat för att dölja identiteten. En svensk båt, svenska kläder och tillhörigheter har införskaffats, och sen har den döde placerats ute i havet, redo att "förlisa".

Jag tror ju inte på #2, så då återstår frågan hur polisen kan ha misslyckats med att sålla fram 1-2 matchande från listorna över saknade personer.

 

Alternativ 3 - en person som INTE är svensk levde en kort period i Sverige, tröttnade på landet, köpte ett par brallor och skaffade en billig båt och kastade loss mot nya äventyr..?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstås, det tänkte jag inte på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativ 4:

Mycket ensam och isolerad person skaffar billig båt och kastar loss. Ingen anmäler honom saknad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Eld-:

Alternativ 4:

Mycket ensam och isolerad person skaffar billig båt och kastar loss. Ingen anmäler honom saknad.

Jag funderade på den möjligheten, men stilen och omständigheterna tycker jag talar emot det.

Det är också väldigt svårt att bara försvinna utan att det märks, även för 25 år sen. Även om man inte har nära anhöriga eller vänner, så finns man med i myndighetsregister av olika slag, och det finns "livstecken" som upphör att komma som kan signalera att personen är försvunnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev raol:

Det är också väldigt svårt att bara försvinna utan att det märks, även för 25 år sen. Även om man inte har nära anhöriga eller vänner, så finns man med i myndighetsregister av olika slag, och det finns "livstecken" som upphör att komma som kan signalera att personen är försvunnen.

Fast om man kan ligga död i tre år i sin lägenhet så...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJL9KX/man-lag-dod-i-tre-ar--inga-anhoriga-funna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men det jag menar är att om det t ex slutar komma in deklarationer, så lämnar det ett spår i register. Jag menar inte att det nödvändigtvis upptäcks direkt, men i efterhand bör man kunna gå igenom arkiv och se - påhittat exempel - att från 1996 saknas skattedeklarationer för Roland Josefsson, född 1953, och han har inte dödförklarats. Där har vi vår man, kanske.

Ungefär så...
 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mackey:

Fast om man kan ligga död i tre år i sin lägenhet så...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJL9KX/man-lag-dod-i-tre-ar--inga-anhoriga-funna

Tragiskt.

Men seglaren bedöms ha varit kring 40 år så han borde haft ett annat mer aktivt liv med arbete etc. som borde medfört att någon saknat honom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Kane:

Tragiskt.

Men seglaren bedöms ha varit kring 40 år så han borde haft ett annat mer aktivt liv med arbete etc. som borde medfört att någon saknat honom.

 

Mycket möjligt att han blivit av med jobbet, blivit sviken av sin flickvän, föräldrar precis dött, inga syskon och inget socialt liv. 

 

Mycket möjligt att han dessutom kom hit från polen/ungern som arbetande på ett byggföretag som kanske försvann efter 90-talskrisen. Utseendet på jackan talar för att han kanske var från forna öststaterna.

 

Bara för att man är i 40 års åldern behöver man inte ha ett rikt aktivt liv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Dava:

Utseendet på jackan talar för att han kanske var från forna öststaterna.

Nä, i skiftet 80/90-tal hade väldigt många såna...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utländsk medborgare som mönstrat av någon båt och sen tänkt ta sig vidare på egen hand billigast möjliga sätt, att segla.    Kanske fick/ köpte /stal en mindre båt och seglade iväg.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra! Efter så många år!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

59-åring från Sundsvall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar haft dålig kontakt med sina barn. 😟

Döttrarna valde att inte anmäla sin pappa saknad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...