Jump to content
Wednesday 07 December 2022
Los_capitanos

Hur dimensionera motorkuddar

Recommended Posts

Hej,

 

Har två saker i båten som jag behöver göra något åt. Det är dels vibrationer vid tomgång samt dels byte av mina motorkuddar.

Genom bytet hoppas jag att vibrationerna försvinner ( eller åtminstone minskar).

Om inte annat så får jag fräscha kuddar då ett par tre ser inget vidare ut idag (rostiga bl. a.).
 

Hur kan jag ta reda på vilka kuddar som jag skall inhandla?

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej !

Mät c/c avstånd på hålbild samt höjd på dina nuvarande kuddar, sedan kollar du på nätet efter firmor som säljer maskin/motorkuddar. Där brukar finnas bra måttspecar samt viktuppgift. Men är vikten jämnt fördelad på motorn så blir det vikten fördelat på x antal kuddar. Men jag tror att du får bra hjälp och råd när du väl kontaktar aktuell firma.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svaret Submin. 
Finns det annat man kan göra för att komma åt vibrationerna tro?

(Har tittat lite extra på kuddarna och tvivlar om det är dessa som gör att jag har vibrationsproblem.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om bädden som kuddarna är skruvad i inte är tillräckligt styv gör kuddarna liten nytta, vibrationer kommer då ledas vidare ned i skrovet. En del båtar har ju klena motorbäddar. Ibland är det ju bara en "plastad upp och nedvänd u-balks liknande grej". T ex Comfort 30. Andra har ju mer styva konstruktioner. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motorkudden dimensioneras inte bara efter vikt utan också för vilken/vilka frekvenser man vill gå bort. Så har åtminstone jag uppfattat det. 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Los_capitanos:

Tack för svaret Submin. 
Finns det annat man kan göra för att komma åt vibrationerna tro?

(Har tittat lite extra på kuddarna och tvivlar om det är dessa som gör att jag har vibrationsproblem.)

Har du problem med vibrationer skulle jag bytt kuddarna och absolut inte överdimensionerade. I samma veva justera inriktning/linjering  av drivlinan, axel ? Viktigt för att undvika brytning/låsning av både motor och axel.

Skicket på kuddarna ser man nog bäst när dom är bortplockade !

Men självklart är grundförutsättningarna viktiga som nämnts ovan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hittade en sida med lite allmän information om maskinvibrationer och vibrationsisolering. Det löser ju inte ts problem direkt, men kan ju bidra till ökad förståelse för problematiken.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.ingemansson.se/assets/Uploads/Minska-Vibrationer-Stornljud-Maskiner-Del-1.pdf&ved=2ahUKEwjoz86ziqrsAhWHxosKHbv5A284ChAWMAB6BAgIEAE&usg=AOvVaw3uZ89VOiiV8Nnv514rcD7f

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har vibrationerna alltid funnits där ?  Är det de av tillverkaren av motorn rekommenderade kuddarna som sitter där ?

 

Du skriver inte vad det är för båt eller motor. Men precis som @FIATX19 skriver är det inte bara vikten utan snarare och ofta ännu viktigare gummits hårdhet och utförande i X/Y/Z för att ta upp motorns karakteristiska rörelser.

 

Gjorde misstaget att köpa kuddar efter vikt och utseende när jag bytte motor häromåret, då originalen var så otroligt klumpiga. Kuddarna var dessutom av känt fabrikat och skulle passa "min" storlek på motor. Och visst stod motorn på plats och allt fungerade. Men under 1400 rpm hade jag resonanser i hela båten.

 

Började forska mer i det hela och lärde mig att det var en hel vetenskap att vibrationsdämpa en stor diesel. Vid närmare kontroll hade även originalfötterna en egenfrekvens som låg långt lägre än dem jag satt dit. Hittade dessutom en vibrationsanalys som tillverkaren (Yanmar) gjort, och den var bakgrunden till att fram- och bakparen även om de såg likadana ut faktiskt inte hade samma gummihårdhet.

 

Gjorde vintern efter omaket att justera motorbädden så originalen fick plats. Och med dem var vibrationerna borta.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dimensionerna motorkuddar är inget du normalt kan göra själv.

 

De som säljer motorkuddar kan hjälpa till.

 

På Kuntze kan man köpa motorkuddar till bra pris och de hjälper dig att dimensionerna dem. Jag vet inte hur bra det blir, har inte prövat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Mackey:

Dimensionerna motorkuddar är inget du normalt kan göra själv.

 

De som säljer motorkuddar kan hjälpa till.

 

På Kuntze kan man köpa motorkuddar till bra pris och de hjälper dig att dimensionerna dem. Jag vet inte hur bra det blir, har inte prövat.

Kuntze är ett bra ställe att köpa mycket, allt från gummi till maskinfötter. Rekommenderas.

 

Men för motorkuddar till just förbränningsmotorer med ofta olinjära vibrationer är nog väldigt svårt att göra en bra beräkning oavsett företag om man inte har tillgång till väldigt mycket data på just den motorns rörelsebeteende och interna massförflyttningar. Därför är min starka rekommendation att börja hos motortillverkaren.

 

Sedan finns det naturligtvis motortillverkare som bara sätter dit standardfötter och inte räknar speciellt mycket, särskilt de (gissar jag) som ombrandar en annan motor och säljer billigt.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det här är ett knepigt område för en konsument att reda ut. Ska det bli bra måste en TVC-beräkning utföras (Torsional Vibration Calculation), eller på svenska en svängningsberäkning. I denna beräkning läggs en mängd parametrar in, exempelvis motorns vikt och vridmoment, växelns utväxlingsförhållande, ev. flexibel koppling mellan växel-propelleraxel, propelleraxelns längd och diameter, propellerns diameter, stigning, antal blad etc, etc. Det är inte motortillverkaren som väljer vilka isolatorer (fötter) som ska monteras, men de tillhandahåller i regel ett antal för installatören att välja mellan. Precis som IngemarE tvivlar jag på att tillverkare av fritidsbåtar lägger pengar och tid på en svängningsberäkning, de tar antagligen ett koncept som fungerat tidigare och hoppas att det fungerar igen. Skulle det inte göra det så är det en smal sak att byta till en annan isolator och prova igen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-10-10 vid 22:27 skrev IngemarE:

Har vibrationerna alltid funnits där ?  Är det de av tillverkaren av motorn rekommenderade kuddarna som sitter där ?

 

Du skriver inte vad det är för båt eller motor. Men precis som @FIATX19 skriver är det inte bara vikten utan snarare och ofta ännu viktigare gummits hårdhet och utförande i X/Y/Z för att ta upp motorns karakteristiska rörelser.

 

Gjorde misstaget att köpa kuddar efter vikt och utseende när jag bytte motor häromåret, då originalen var så otroligt klumpiga. Kuddarna var dessutom av känt fabrikat och skulle passa "min" storlek på motor. Och visst stod motorn på plats och allt fungerade. Men under 1400 rpm hade jag resonanser i hela båten.

 

Började forska mer i det hela och lärde mig att det var en hel vetenskap att vibrationsdämpa en stor diesel. Vid närmare kontroll hade även originalfötterna en egenfrekvens som låg långt lägre än dem jag satt dit. Hittade dessutom en vibrationsanalys som tillverkaren (Yanmar) gjort, och den var bakgrunden till att fram- och bakparen även om de såg likadana ut faktiskt inte hade samma gummihårdhet.

 

Gjorde vintern efter omaket att justera motorbädden så originalen fick plats. Och med dem var vibrationerna borta.....

Hej,

 

Det är en Benneteau Oceanis 343 med Yanmar 3ym. Allt från 2006.
Vibrationerna fanns där när jag köpte båten (begagnad).

Besiktningsmannen tyckte att det inte var så farligt. 
Det som sker är att vid tomgång samt upp till ca 900 varv så har jag vibrationer/resonans som jag upplever störande i sittbrunnen. Efter ca 900 varv är dessa borta och motorn låter ”bra”.

 

Det som kan tilläggas är att besiktningsmannen föreslog att jag skulle fästa en tamp i motorn samt dra/spänna den i olika riktningar för att se om vibrationerna förändrades eller t.o.m. upphörde. 
Detta har  jag inte gjort då jag inte vill köra runt med en sådan lösning.


 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Los_capitanos:

Hej,

 

Det är en Benneteau Oceanis 343 med Yanmar 3ym. Allt från 2006.
Vibrationerna fanns där när jag köpte båten (begagnad).

Besiktningsmannen tyckte att det inte var så farligt. 
Det som sker är att vid tomgång samt upp till ca 900 varv så har jag vibrationer/resonans som jag upplever störande i sittbrunnen. Efter ca 900 varv är dessa borta och motorn låter ”bra”.

 

Det som kan tilläggas är att besiktningsmannen föreslog att jag skulle fästa en tamp i motorn samt dra/spänna den i olika riktningar för att se om vibrationerna förändrades eller t.o.m. upphörde. 
Detta har  jag inte gjort då jag inte vill köra runt med en sådan lösning.


 

Låter som att kuddarna är en aning för hårda eller väldigt utslitna. En fulmetod är visserligen att höja tomgången till 900rpm, men det är lite väl högt.

 

Spännande lösning som besiktningsmannen föreslog. Mot den bakgrunden skulle jag nog ifrågasätta hans kompetens även när det gällde att bedöma om vibrationer var normala eller inte.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan skrev Los_capitanos:

Det som kan tilläggas är att besiktningsmannen föreslog att jag skulle fästa en tamp i motorn samt dra/spänna den i olika riktningar för att se om vibrationerna förändrades eller t.o.m. upphörde. 


 

Vilken pajas, ha ha🤪

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...