Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Los_capitanos

Hur dimensionera motorkuddar

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har två saker i båten som jag behöver göra något åt. Det är dels vibrationer vid tomgång samt dels byte av mina motorkuddar.

Genom bytet hoppas jag att vibrationerna försvinner ( eller åtminstone minskar).

Om inte annat så får jag fräscha kuddar då ett par tre ser inget vidare ut idag (rostiga bl. a.).
 

Hur kan jag ta reda på vilka kuddar som jag skall inhandla?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Mät c/c avstånd på hålbild samt höjd på dina nuvarande kuddar, sedan kollar du på nätet efter firmor som säljer maskin/motorkuddar. Där brukar finnas bra måttspecar samt viktuppgift. Men är vikten jämnt fördelad på motorn så blir det vikten fördelat på x antal kuddar. Men jag tror att du får bra hjälp och råd när du väl kontaktar aktuell firma.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Submin. 
Finns det annat man kan göra för att komma åt vibrationerna tro?

(Har tittat lite extra på kuddarna och tvivlar om det är dessa som gör att jag har vibrationsproblem.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om bädden som kuddarna är skruvad i inte är tillräckligt styv gör kuddarna liten nytta, vibrationer kommer då ledas vidare ned i skrovet. En del båtar har ju klena motorbäddar. Ibland är det ju bara en "plastad upp och nedvänd u-balks liknande grej". T ex Comfort 30. Andra har ju mer styva konstruktioner. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorkudden dimensioneras inte bara efter vikt utan också för vilken/vilka frekvenser man vill gå bort. Så har åtminstone jag uppfattat det. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Los_capitanos:

Tack för svaret Submin. 
Finns det annat man kan göra för att komma åt vibrationerna tro?

(Har tittat lite extra på kuddarna och tvivlar om det är dessa som gör att jag har vibrationsproblem.)

Har du problem med vibrationer skulle jag bytt kuddarna och absolut inte överdimensionerade. I samma veva justera inriktning/linjering  av drivlinan, axel ? Viktigt för att undvika brytning/låsning av både motor och axel.

Skicket på kuddarna ser man nog bäst när dom är bortplockade !

Men självklart är grundförutsättningarna viktiga som nämnts ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en sida med lite allmän information om maskinvibrationer och vibrationsisolering. Det löser ju inte ts problem direkt, men kan ju bidra till ökad förståelse för problematiken.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.ingemansson.se/assets/Uploads/Minska-Vibrationer-Stornljud-Maskiner-Del-1.pdf&ved=2ahUKEwjoz86ziqrsAhWHxosKHbv5A284ChAWMAB6BAgIEAE&usg=AOvVaw3uZ89VOiiV8Nnv514rcD7f

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har vibrationerna alltid funnits där ?  Är det de av tillverkaren av motorn rekommenderade kuddarna som sitter där ?

 

Du skriver inte vad det är för båt eller motor. Men precis som @FIATX19 skriver är det inte bara vikten utan snarare och ofta ännu viktigare gummits hårdhet och utförande i X/Y/Z för att ta upp motorns karakteristiska rörelser.

 

Gjorde misstaget att köpa kuddar efter vikt och utseende när jag bytte motor häromåret, då originalen var så otroligt klumpiga. Kuddarna var dessutom av känt fabrikat och skulle passa "min" storlek på motor. Och visst stod motorn på plats och allt fungerade. Men under 1400 rpm hade jag resonanser i hela båten.

 

Började forska mer i det hela och lärde mig att det var en hel vetenskap att vibrationsdämpa en stor diesel. Vid närmare kontroll hade även originalfötterna en egenfrekvens som låg långt lägre än dem jag satt dit. Hittade dessutom en vibrationsanalys som tillverkaren (Yanmar) gjort, och den var bakgrunden till att fram- och bakparen även om de såg likadana ut faktiskt inte hade samma gummihårdhet.

 

Gjorde vintern efter omaket att justera motorbädden så originalen fick plats. Och med dem var vibrationerna borta.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dimensionerna motorkuddar är inget du normalt kan göra själv.

 

De som säljer motorkuddar kan hjälpa till.

 

På Kuntze kan man köpa motorkuddar till bra pris och de hjälper dig att dimensionerna dem. Jag vet inte hur bra det blir, har inte prövat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

Dimensionerna motorkuddar är inget du normalt kan göra själv.

 

De som säljer motorkuddar kan hjälpa till.

 

På Kuntze kan man köpa motorkuddar till bra pris och de hjälper dig att dimensionerna dem. Jag vet inte hur bra det blir, har inte prövat.

Kuntze är ett bra ställe att köpa mycket, allt från gummi till maskinfötter. Rekommenderas.

 

Men för motorkuddar till just förbränningsmotorer med ofta olinjära vibrationer är nog väldigt svårt att göra en bra beräkning oavsett företag om man inte har tillgång till väldigt mycket data på just den motorns rörelsebeteende och interna massförflyttningar. Därför är min starka rekommendation att börja hos motortillverkaren.

 

Sedan finns det naturligtvis motortillverkare som bara sätter dit standardfötter och inte räknar speciellt mycket, särskilt de (gissar jag) som ombrandar en annan motor och säljer billigt.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är ett knepigt område för en konsument att reda ut. Ska det bli bra måste en TVC-beräkning utföras (Torsional Vibration Calculation), eller på svenska en svängningsberäkning. I denna beräkning läggs en mängd parametrar in, exempelvis motorns vikt och vridmoment, växelns utväxlingsförhållande, ev. flexibel koppling mellan växel-propelleraxel, propelleraxelns längd och diameter, propellerns diameter, stigning, antal blad etc, etc. Det är inte motortillverkaren som väljer vilka isolatorer (fötter) som ska monteras, men de tillhandahåller i regel ett antal för installatören att välja mellan. Precis som IngemarE tvivlar jag på att tillverkare av fritidsbåtar lägger pengar och tid på en svängningsberäkning, de tar antagligen ett koncept som fungerat tidigare och hoppas att det fungerar igen. Skulle det inte göra det så är det en smal sak att byta till en annan isolator och prova igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-10 vid 22:27 skrev IngemarE:

Har vibrationerna alltid funnits där ?  Är det de av tillverkaren av motorn rekommenderade kuddarna som sitter där ?

 

Du skriver inte vad det är för båt eller motor. Men precis som @FIATX19 skriver är det inte bara vikten utan snarare och ofta ännu viktigare gummits hårdhet och utförande i X/Y/Z för att ta upp motorns karakteristiska rörelser.

 

Gjorde misstaget att köpa kuddar efter vikt och utseende när jag bytte motor häromåret, då originalen var så otroligt klumpiga. Kuddarna var dessutom av känt fabrikat och skulle passa "min" storlek på motor. Och visst stod motorn på plats och allt fungerade. Men under 1400 rpm hade jag resonanser i hela båten.

 

Började forska mer i det hela och lärde mig att det var en hel vetenskap att vibrationsdämpa en stor diesel. Vid närmare kontroll hade även originalfötterna en egenfrekvens som låg långt lägre än dem jag satt dit. Hittade dessutom en vibrationsanalys som tillverkaren (Yanmar) gjort, och den var bakgrunden till att fram- och bakparen även om de såg likadana ut faktiskt inte hade samma gummihårdhet.

 

Gjorde vintern efter omaket att justera motorbädden så originalen fick plats. Och med dem var vibrationerna borta.....

Hej,

 

Det är en Benneteau Oceanis 343 med Yanmar 3ym. Allt från 2006.
Vibrationerna fanns där när jag köpte båten (begagnad).

Besiktningsmannen tyckte att det inte var så farligt. 
Det som sker är att vid tomgång samt upp till ca 900 varv så har jag vibrationer/resonans som jag upplever störande i sittbrunnen. Efter ca 900 varv är dessa borta och motorn låter ”bra”.

 

Det som kan tilläggas är att besiktningsmannen föreslog att jag skulle fästa en tamp i motorn samt dra/spänna den i olika riktningar för att se om vibrationerna förändrades eller t.o.m. upphörde. 
Detta har  jag inte gjort då jag inte vill köra runt med en sådan lösning.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Los_capitanos:

Hej,

 

Det är en Benneteau Oceanis 343 med Yanmar 3ym. Allt från 2006.
Vibrationerna fanns där när jag köpte båten (begagnad).

Besiktningsmannen tyckte att det inte var så farligt. 
Det som sker är att vid tomgång samt upp till ca 900 varv så har jag vibrationer/resonans som jag upplever störande i sittbrunnen. Efter ca 900 varv är dessa borta och motorn låter ”bra”.

 

Det som kan tilläggas är att besiktningsmannen föreslog att jag skulle fästa en tamp i motorn samt dra/spänna den i olika riktningar för att se om vibrationerna förändrades eller t.o.m. upphörde. 
Detta har  jag inte gjort då jag inte vill köra runt med en sådan lösning.


 

Låter som att kuddarna är en aning för hårda eller väldigt utslitna. En fulmetod är visserligen att höja tomgången till 900rpm, men det är lite väl högt.

 

Spännande lösning som besiktningsmannen föreslog. Mot den bakgrunden skulle jag nog ifrågasätta hans kompetens även när det gällde att bedöma om vibrationer var normala eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Los_capitanos:

Det som kan tilläggas är att besiktningsmannen föreslog att jag skulle fästa en tamp i motorn samt dra/spänna den i olika riktningar för att se om vibrationerna förändrades eller t.o.m. upphörde. 


 

Vilken pajas, ha ha🤪

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...