Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
DMSTHLM

Vilken olja i drevet?

Rekommendera Poster

Hallå där. 

Jag fick ett nytt drev i våras som heter så mycket som DP-E men underhuset är av modellen SP-någonting. Det finns inget instansat på underhuset så jag vet inte vad det kan vara men ser ut som ett 280 underhus. Nu till frågan vad man ska trycka i för olja i drevet. Man kan ju gissa att det inte är rekommenderat att plocka ihop delar såhär men nu är det som det är och planen är att byta till ett riktigt DP-E underhus i framtiden. I våras fyllde jag i GL5- olja men eftersom jag tycker att motorn inte varvar ur ordentligt (dålig prestanda) har jag börjat fundera på om det kanske borde vara vanlig motorolja i istället. Frågan är ju hur resten av drevet mår av det isf. Riskerar hellre underhuset än de andra delarna. Någon som vet?

 

MVH Sebbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev DMSTHLM:

Hallå där. 

Jag fick ett nytt drev i våras som heter så mycket som DP-E men underhuset är av modellen SP-någonting. Det finns inget instansat på underhuset så jag vet inte vad det kan vara men ser ut som ett 280 underhus. Nu till frågan vad man ska trycka i för olja i drevet. Man kan ju gissa att det inte är rekommenderat att plocka ihop delar såhär men nu är det som det är och planen är att byta till ett riktigt DP-E underhus i framtiden. I våras fyllde jag i GL5- olja men eftersom jag tycker att motorn inte varvar ur ordentligt (dålig prestanda) har jag börjat fundera på om det kanske borde vara vanlig motorolja i istället. Frågan är ju hur resten av drevet mår av det isf. Riskerar hellre underhuset än de andra delarna. Någon som vet?

 

MVH Sebbe

I s-drev ska det, iaf i min båt, vara samma olja som i motorn. "Vanlig" 10-40 motorolja 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

I s-drev ska det, iaf i min båt, vara samma olja som i motorn. "Vanlig" 10-40 motorolja 

 

Jo jag har också hört det. Frågan är vad överhuset tycker om det. Men det kanske inte är lika känsligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SP-A och SP-A1 klarar sig med motorolja. SP-A2, SP-C och SP-E vill ha syntet 75W-90, samtliga DP fr.o.m. DP-A2 likaså, förutom DP-G som vill ha 75W-140.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev DMSTHLM:

 

 

Använder du det i SP-drev?

Använder det i DP-A med stålkona. DP-E skall ha samma olja enligt oljeguiden.

Om jag nu lyckats lista ut vad jag har för drev :)

Redigerad av lp75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, dessvärre verkar det svårare att räkna ut vad underhuset ska ha för olja eftersom det är okänt även om jag misstänker att det är äldre. Men kan man tänka sig att fel olja kan påverka prestandan? Kan ett dp-e överhus ta skada av att köra på motorolja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...