Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Infälld inspektionslucka ca 27 x 37 cm?

Rekommendera Poster

I mitt "krig" med läckande fötter till mantågstöttorna har jag kommit till toa/duschutrymmet, i skottet mot skrovsidan sitter det en infälld lucka monterad med 4 skruv. Tyvärr räcker det inte att ta bort skruven, varvet verkar haft otur vid monteringen och även använt lite fogmassa....
Frågade varvet om tips och fick till svar av produktionschefen att använd en liten kofot.

Jag förbereder att försiktigt såga upp ett hål mtp el och vatten som kan passera på andra sidan av skottet.

 

Det bästa jag funnit är en relativt snygg Nuova Rade Top Line inspektionslucka 270 x 375 mm men den sticker ut ca 13 mm från den släta duschväggen.

image.png.77770b3c3bd927650890ee9656352c36.png

 

Har sökt efter en snygg INFÄLLD inspektionslucka utan framgång, är det någon mekare på MG som kan tipsa om infällda täta luckor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det trevligaste är väl att försöka få bort luckan så att den kan återanvändas.

Hur ser befintlig lucka ut och vad är den gjord av för material?

Hur är tätningen utförd och vad är det för fogmassa?

Luckan kanske går att återskapa/laga om du behöver bruka våld för att öppna den.

En rostfri plåt kanske kan ersätta luckan?

Kan man komma åt att få bort fogmassan med något specialverktyg eller något mirakelmedel? 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På  baksidan av skottet sitter det träribbor på sidorna som luckans skruv går in i.

Upp och nertill går det att sticka in ett papper så varför man har limmat/fogat på sidorna är för mig en gåta.

 

Jag har gjort många försök att få loss befintlig lucka bla genom att kila in Plastic Plastic spackelspade som delvis gick in i skåran runt luckan.

Tyvärr lyckades jag med att skada ytskiktet, när jag bankade på spackelspaden i blå plast, som verkar vara typ gummitapet, inte Perstorp material som förväntat. (Har fler jack runt om i den minimala duschen som uppstått sedan båten byggdes 2002).

Gul skyddstejp satte jag dit efter mitt misstag som kan skönjas under tejpen lite till vänster om det nedre vänstra skruvhålet.

 

Igår borrade jag ett hål i luckan och stack in en skruvmejsel för att försöka bända upp luckan, det som skedde var att det relativt tunna skottet gick sönder när skruvmejseln bändes.

Därför lutar det ät att såga upp ett litet hål för att kunna känna av insidan / fota mha telefon.

 

image.png.f878551a9665c655c25ac023f3e5ed7d.png

 

Jag tror det blir svårt att få in något medel och dessutom kan det rinna neråt utan kontroll och fördärva tätningen mellan skott och skrovets insida i nederkanten (finns en liten teakbänk som är bra vid duschning ute på Nordsjön).

 

En rostfri plåt med vit plastfilm hade inte stuckit ut så mycket.👍

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nuava Rade Top Line luckorna döljer skruvhålen men luckan sticker ut 13 mm från skottet.

 

På Nuova Rade Classic luckorna ser man skruvhålen som dock, om jag minns rätt, har en liten plastplupp som täcker respektive hål och troligen sticker Classic luckan inte ut så mycket från skottet.

Skall kolla i några båtaffärer för på nätet verkar det måttet inte finnas.

 

Bild på Classic lucka, ser ut som antihalk mönster på luckan vilket jag inte vill ha på en vägg/skott i duschen

image.png.5a4f5e9fde7562c1d80ca4cfc4bcad88.png

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orsaken till att jag inte fick bort originalluckan i lackad marinplywood verkar vara att färgen hade klippat fast luckan, troligen hade jag kunnat använt ett vakumhandtag som man lyfter glas med istället för att såga sönder luckan.....varvets tips om kofot var inte så smart #%%#

image.png.c0409302f29f210c7b216fc8684f263c.png

 

image.png.11e3f0b5f87d35c5b3658bb77d130ac5.png

 

Hade originalluckan varit mindre kunde en rund plastlucka fungerat perfekt eftersom de inte sticker ut något jämfört med den runda ramen runt hålet men nu hade jag ett stort rektangulärt hål att täcka.

 

Nu sitter det en Nuava Rade Tope Line lucka på plats med 4,8 mm träskruv och 2 st M5 skruv vid gångjärnen får det var svårt att använda en skruvmejsel vid luckan pga skottet mot toastolen är vinklad.

 

Var tvungen att använda en 90 graders vinkelchuck för att borra de 2 hålen vid gångjärnen pga skottets vinkel, blev en extra tur till garaget...vet inte om jag lär mig att se saker och ting i förväg.

Känns som att jag ofta inser problem när jag skall göra ett visst moment och inte i förväg så saker och ting tar alltid extra tid men bara det blir bra på slutet så får man leva med sina tillkortakommanden.

 

image.png.35168a3a4c2f8f9a9424a1a0f86afd6a.png

 

Fogade med BT sanitetssilikon eftersom det är en dusch, förhindra fukt att smita in bakom ramen och inga krafter (då hade annan fogmassa varit bättre).

 

Så här efteråt inser jag att en lucka med  valbart luckfäste (gångjärn/hakfäste) hade varit lättare att montera, bara det att jämna till överflödet av silikonen bakom luckan var struligt och det kan vara en fördel i framtiden att kunna lyfta bort luckan helt.

 

Nu är jag redo att leta efter läckage under relingslisten bakom skottet i duschen.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den där luckan robust och stadig? Skulle den funka som däckslucka för stuvutrymme, för tampar på fördäck?

Den ser ju ganska bra ut. Men till däckslucka bör den vara hyfsat gedigen. Jag tänkte fixa en lucka att slänga ner tampar, i vinter. /Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag behövde en slät och snygg lucka till duschskottet och då passade Top Line luckan bra.

Om jag skulle välja en lucka till däck kan anti-halkmönster passa bra, en fördel om luckan och ramen sticker upp lika mycket då hade jag valt en Classic Line lucka. Rund eller rektangulär beroende på vad som krävs. Troligen rektangulär/fyrkantig för att enkelt förvara tampar i stuven.

Hade för mig att jag läst om vilken vikt som luckorna tål men inte ens importören har med det på sin web sida, inte heller tillverkaren Nuova Rade.

 https://www.navinordic.com/luckor-och-ventilation/luckor-plast/lucka-classic

 

Ring/mejla och fråga butik/importör för uppgift om vilken last de tål.

 

Köpte min lucka av VikingYachting, Hjertmans brukar ha luckor i butiken som du kan ”klämma på”.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...