Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
per_62

Segla med icke-lösfotat storsegel som lösfotat

Rekommendera Poster

Att segla med ett icke-lösfotat storsegel som lösfotat borde väl kunna fungera bara man ser till att skothornet fixeras på bommen. 

Tänkte prova med vårt storsegel på en S30 där det redan finns en travare fastsatt i skothornet.

Att reva borde även att bli enklare och bättre då revlöddran i akterliket lättare kan fås närmare bommen.

 

Enligt beskrivningen av segelmakaren UKSyversen borde detta inte ge skador på seglet: 

http://uksyversen.com/material-design/design/losfotat-storsegel/

"Ett modernt storsegel är lösfotat—dvs det har inget rep insytt i bomliket. Att seglet är lösfotat gör inte att det sitter sämre eller blir svagare. Likrepet är inte konstruerat för att ta upp laster, utan lasten ligger koncentrerad i skothornet. Ett lösfotat segel är enklare och snabbare att trimma. Det blir effektivare på undanvind eftersom det går att ”buka till” mer och det får en bättre aerodynamisk profil när det planas ut. Det är lätt att montera seglet till bommen. I regnväder slipper man också den ”dusch” som lätt uppstår när vatten samlas i underliket på ett segel som inte är lösfotat. Revlinornas ändar beslås normalt runt bommen och även här är lösfotat segel den bästa lösningen eftersom det minimerar risken för skador på seglet. S k stack-pack (integrerat bomkapell) fungerar bara ihop med lösfotat storsegel."

image.png.b768aefd778ee5d36066c11a4b734072.png

 

 

 

Detalj Seldén Singelrevbom:

image.png.a551d73e5cd53d61f5b39787f092c4f9.png

Bom på en S30 (revlinor ej fastsatta):

image.png.f81beeac21b9c5f3176085ce5b617082.png

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hållfasthetsmässigt är det nog inga problem. Utan problemet kommer när du försöker trimma det ett lösfotat segel har en annan form gentemot ett segel som är sytt för att sitta fast i bommen. Så jag tror inte du har någon vinst i att göra så. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svarar mig själv då jag var kort i svaret. Vissa segel fungerar nog göra så med ändå de som  inte är "segel" hela vägen ned som tex många äldre segel till expressen och X-79 som har en liten kjol längst ned för att lura klassregeln. Så det är inte en regel utan undantag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt storsegel är lösfotat på Fingaln å är sytt så med tanke på det. Å bommen är låååång. Jag hade synpunkter om detta för nått år sen å fick lite på nöten. Men läser man texten från syversen ser man att mina iaktagelser å synpunkter var inte såååå fel. Man justerar buken med uthalet. Pga långa bommen fungerar skotet ihop med kicken mer som att ställa in riktningen för vinden, som på en katamaren med skotskena över hela breda båten. På en del såna har man monterat skena för genackern så man kan dra över halshornet i lovart jättemycket å kan gå högre vind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat att segla lösfotat med storseglet som inte är sytt Lösfotat. Det fungerar bra och jag ser ännu ingen nackdel så fortsätter med detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...