Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Boko57

Installera hydraulstyrning på Flipper 700?

Rekommendera Poster

Är det någon som har installerat hydraulstyrning på Flipper 700 som kan dela med sig om erfarenheterna. Lätt eller svårt?

 

Alla tips mottages tacksamt!

 

Vilken hydraulstyrning ska man i så fall välja?

 

Seasea har Hydro Mu50 som kostar ca 5600 kr. Det är inte så mycket om denna skulle funka.

Redigerad av Boko57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt många verkar föredra Seastar, jag har själv Baystar (som tillverkas av Seastar). Av vad jag har kunnat läsa mig till är att Seastar är till för motorer över 150 HK och är lite lättare att styra med. Sedan verkar det finnas olika modeller av Seastar ex. Pro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är hur mycket pyssel det är för man tvingas väl garanterat att såga och och tillverka fästen för att montera hydraulstyrning i en Flipper700. Det är ju inte original. Hade varit kul om någon här på forumet hade gjort detta så att man kunde få lite råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut idag med vajerstyrning, du kan inte lägga upp en bild på hur det ser ut?

Kanske lättare att få mer tips med hjälp av en bild. Och då inte bara av Flipper 700:a ägare, det kanske blir lite dåligt med svar då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen bild med nya motorn installerad men jag hittade denna med den gamla motorn.

 

Från ratten går det en vajer ner till drevet. På vänstra sidan så är vajern fastsatt och kan justeras för att få rätt utslag på drevets styrarm. Det hela är en enkel konstruktion men det är rätt mycket glapp i det hela.

2018-09-01-3063.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir det ju lite annorlunda med plats bakom motorn med din nya maskin bla avgaslimpan stjäl nog utrymme.

Men vilket fall som helst så borde styrcylindern med fäste få plats utan några större ingrepp.

 

På min bår gick det att använda befintligt fäste, med lite modifikation, till cylinderfästet. Fick även förlänga cylinderns kolvstång, gjordes enkelt med en gängad stång.

Tyvärr dålig bild

image.png.65378176ba17c52e327461ac709062b3.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en bild på hur det ser ut med fästet bakom väggen på min Flipper.

 

Fann även ett foto från annan Flipper 700 med AQ171 motor.

 

Det ser trångt ut bakom limpan.

AQ171 installation (2).jpg

styrvajer.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att du kan använda befintliga hål för vajerfästet. En kraftig L-profil som monteras i befintliga skruvhål så du kommer bakåt till ungefär där den blanka delen på vajerfästet slutar där kan du sedan montera cylinderfästet, lite beroende på hur cylinderns mått och fäste ser ut.

Cylindern måste sluta innan avgaslimpan dvs precis på andra sidan väggen. Du får förlänga kolvstången så det hamnar i rätt position.

Sedan måste det finnas plats bakom styrcylindern för kolvstången kommer ut där vid fullt rattutslag åt ena hållet. Men verkar gått om plats där.

Men visst lite konstruktionsarbete blir det, men tror inte du behöver såga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen! Det blir nog ett projekt i vinter/vår att fixa detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...