Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mambo

Kran till kökets tryckvatten?

Rekommendera Poster

Jag tänker sätta in en kran för tryckvatten i köket. 

Det ska vara för sjövatten, alltså enbart kallvatten.

Är det bara att köpa en passande kran på t.ex Bauhaus som är tänkt för vanligt bostadshus, alltså har rör för kallt resp. varmt vatten och sedan bara använda ena röret in till kranen? Jag är ingen rörmokare och lite osäker på vad som fungerar att göra. Tips önskas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent teoretiskt kan man det så klart.

Är det en kran med två separata kranar för varmt respektive kallt så funkar det ju bra.

 

Om du tänkt använda en blandare så måste du plugga röret som är avsett för varmvattenanslutningen, annars kommer det läcka kallt vatten ur det röret när man öppnar kranen.

Eftersom det är just en blandare....

Men jag har gjort så i min båt, pluggat röret i väntan på en lösning för varmt vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft billigaste engreppsblandarna från JULA i min båt i nästan 20 år - fungerat perfekt.

Observera dock kommentaren om att plugga varmvattenanslutningen som du fick ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På förra båten köpte jag kran på IKEA, flera systerbåtar gjorde likadant efter tips på Hanseklubbens hemsida (var stor aktivitet där 2006-2010).

Funkade perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för de snabba svaren, då letar jag en lämplig engreppsblandare på byggvaruhusen. Och pluggar varmvattenröret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mambo:

Tack för de snabba svaren, då letar jag en lämplig engreppsblandare på byggvaruhusen. Och pluggar varmvattenröret.

Jag köpte också en på Jula, visserligen till handfatet, men den funkar perfekt.

Om du istället kopplar ihop varm-och kallvattenrören med ett Y-rör på blandaren så behöver du inte plugga, och det spelar ingen roll vilket håll du vrider blandarens arm, det kommer ju vatten båda vägarna. Det finns också enkla vattenkranar för enbart kallt (eller varmt) vatten, men det är tveksamt om de billiga varuhusen har sådana. Dom finns i båttillbehörsbutiken iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...