Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vi har köpt en Aquador 23HT 2004 i år och funderar på att lämna in båten för service detta första år. Har några frågor angående det.

1. Vad är rimligt att betala för service av motorn? Verkar som lokala firman tar ca 7500:-

2. Finns det billigare alternativ som t ex pensionerade mekaniker etc som kan hjälpa en de år man inte vill lämna in båten? Jag tänker också att det borde gå att lära sig själv hur man gör av någon som kan. 

3. Hur ofta ska man göra service på drevet? Och behövs det?

4. Lokala firman föreslår att man tar av drevet under vintern, då det finns någon stöldrisk. Det kostar så klart att ha dem ta av, förvara, och senare montera drevet. 

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog bättre att försöka lära sig själv.

Den pensionerade mekanikern vill nog inte stå för följdskada

om han missat något.

 

Ursäkta om jag retar upp dig men dina frågor skulle du ställt dig innan du köpte båt.

Nu är det bara att bita i det sura äpplet.

 

Nu är det ju tur att det inte var ett djur du köpte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad sitter det för motor i båten?

Antar det är en Penta och isf har du tur om du kan få en auktoriserad service för 7500. Skulle gissa på det dubbla. 
Dreven brukar plockas av på vintern, ja. Dessa ska ju också servas och det blir också lättare, sägs det, om det är avtaget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i riket bor du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Vad sitter det för motor i båten?

Antar det är en Penta och isf har du tur om du kan få en auktoriserad service för 7500. Skulle gissa på det dubbla. 
Dreven brukar plockas av på vintern, ja. Dessa ska ju också servas och det blir också lättare, sägs det, om det är avtaget. 

Vad mer än oljebyte, konservering och lite allmän okulär och känna efter-besiktning behöver göras?

Känns som det skulle vara nåt jätteavancerat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Caribic410:

Vad mer än oljebyte, konservering och lite allmän okulär och känna efter-besiktning behöver göras?

Känns som det skulle vara nåt jätteavancerat?

Tänker typ samma sak. Kanske byta stift om det är bensinare. 
Drevet kan ju vara pyssligt om man ska byta bäljar men annars bara oljan. Sedan kör man till grejer känns mysko 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Caribic410:

Vad mer än oljebyte, konservering och lite allmän okulär och känna efter-besiktning behöver göras?

Känns som det skulle vara nåt jätteavancerat?

Byte av anoder, kontroll och ev byte av remmar och remspännare, test och ev byte av glykol etc. Kommer inte ihåg allt som specats på mina servicar. 
Är det en auktoriserad Penta meck så ska de köra analysprogrammet som VP tillhandahåller dyrt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Byte av anoder, kontroll och ev byte av remmar och remspännare, test och ev byte av glykol etc. Kommer inte ihåg allt som specats på mina servicar. 
Är det en auktoriserad Penta meck så ska de köra analysprogrammet som VP tillhandahåller dyrt. 

Typ vanlig koll mao

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Caribic410:

Typ vanlig koll mao

Kanske lätt för oss som varit med ett tag, men som nybörjare är det inte lätt, finns många fallgropar som kostar mycket pengar vid fel hantering.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev kossor:

Kanske lätt för oss som varit med ett tag, men som nybörjare är det inte lätt, finns många fallgropar som kostar mycket pengar vid fel hantering.

Jo. Många säger "det kan man inte göra själv" om det mesta, därför kan dom fakturera guld för nästan noll tex bilservice. Bra att veta tycker jag att det inte är något hemligt special utan "vanlig" koll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket kan man göra själv och lära sig, speciellt om det är en äldre analog motor. Är det en nyare motor, VP D3 så är det mycket elektronik och givare som man kopplar upp sig mot och kollar så allt fungerar.

Att ta av drevet - ja det är ju en fråga i var den står under vintern. Drevet kan man ta av själv, men det är framförallt tungt, många har en speciell vagn för detta.

Vad man definitivt borde göra är att ta av propparna.

 

Allt är kostnadsdrivande och tar faktiskt tid när det kommer till båtar. Att det kostar pengar kan jag förstå då alla båtar även samma modeller kan se olika ut när man kommer ner i dom.

 

Hade det varit första året med en ny båt för mig så hade jag låtit någon som kan göra jobbet och betalat för detta med intentionen att vara med och lära mig och se på motorn och ta reda på svagheter och risker osv. Jag hade sett det som läropengar samtidigt som en professionell får se på min drivlina.

 

Gör man själv och gör fel kan det bli dyrt..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT

 

Ja, det är ju detta med att våga prova, ta reda på vad som krävs, fråga om råd, ha en viss mängd med verktyg, plats, kanske bygga en drevvagn och inte minst ha tid.  För årlig service krävs. 

 

 

- Jämför med pågående takbytet på mitt hus. 

 

Att leja bort allt, typ nyckelfärdigt kostar 250 - 300 000 kr. 

 

Som pensionär med gott om tid, lite erfarenhet med kunnande inom många områden, har tagit hjälp av en f d snickare ibland då det kör ihop sig, jobbar när jag har ork o lust o s v, så flyter det på bra. 

All material, verktyg mm kostar strax under 100 000kr. 

 

Så det blir fina sparade pengar. Typ bra lön till mig själv. 

 

B T

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Caribic410:

Jo. Många säger "det kan man inte göra själv" om det mesta, därför kan dom fakturera guld för nästan noll tex bilservice. Bra att veta tycker jag att det inte är något hemligt special utan "vanlig" koll.

Man lämnar det till någon annan (verkstadskille) som gör det själv.

Han har också börjat från scratch.

Det var lite annorlunda förr, då fanns helt enkelt inte pengarna att betala någon annan, så man köpte en skiftnyckel och försökte. Visst blev det fel ibland men inte så våldsamt dyrt.

Har vi egentligen uppnått någon förbättring totalt sett med allt elektroniskt otyg? Någon båtmotor har jag aldrig lämnat bort, men bilen blir man ju mörkrädd när man tittar under huven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En variant på detta är att du installerar en gateway eller skaffar en felkodsavläsare så du får veta ifall motorn larmar om något. I det fall det dyker upp felkoder får du helt enkelt lämna bort jobbet.  I annat fall gör du servicen själv. Ibland kan det gå att lösa själv också om man googlar lite. Ifall du får larm om lågt oljetryck kan du exempelvis kontrollera att oljetryckssensorn fungerar innan du lämnar bort för felsökning. Har du tur är det bara ett enkelt byte av givaren som löser problemet.

 

Skaffa en servicemanuel så du följer samma schema som din verkstad, då går du igen smörjpunkter och gör kontroller enligt manualen. Där hittar du även tabeller över vilka moment du skall dra saker med, exempelvis tändstift om det nu är en bensinmotor o.s.v.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I detta fallet verkar det som det är en kad32 med kompressor och ett 290 dp drev, finns en lika tråd skapad av TS där motorn är benämnd. Har man inte skruvat tidigare och kanske aldrig ägt en båt eller en diesel motor. Så är det inte lätt i början ingen av oss som skruvar kunde något i början långsamt lär man sig och utvecklas. Det roliga med att äga båt är att alla kan något och hjälps åt för att lösa problem och underhåll av båten, det är riktigt trevligt. Men kan du inte och gör fel kanske motorn fryser sönder och då pratar vi stora pengar helt i onödan. Så till Ts kan du inte eller känner dig osäker ta då hjälp av en servicekille iår, alternativt ta hjälp av en båtfrände som kan, på sikt blir du slipad på det som ska göras och du klarar detta själv.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...