Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jah

Mororkrav i en Fjord 900?

Rekommendera Poster

Som rubriken säger. Vad krävs det för motor i en Fjord 900, 775 eller liknande?

Det är ju en tung båt så jag gissar att det kravs lite. Verkar vara högst varierande på den båttypen. Allt från dubbla AD31A till singel KAD44. Alla synpunkter mottages tacksamt. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en kompis samt några bekanta som har singel 41.a i deras 900 vilket funkar

Ingen raket men marschar 20-23 knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade 2x41 (2x 200 hk) i min 900 Dolphin. Båten var lugnare i sjön och gick bättre än motsvarande båt med en motor enligt vänner med endast en motor. Toppfarten närmade sig 40 knop, marsch var 30 knop/2 liter/Nm eller 33/2,2/Nm om man hade bråttom.

Tungt lastad är en Fjord Dolphin 900 med en 41:a mycket trög att få i plan... 

Vet att vissa bytte en 41:a mot först en Kad 42, sedan Kad 44 och tillslut Kad 300. Topphastigheten steg 2-3 knop för varje motorbyte. Dessutom gick de mycket snabbare i plan än med en 41:a.

Nån har även bytt till en D6, men jag har inte hört om deras erfarenheter. 

 

 

Redigerad av MinorOffshore

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror frågan är lite svår att svara på då det är lite olika vad man tycker är bra. Först är det ju frågan om drivmedel, bensin kontra diesel har ju sina olika plus och minus. Enkel kontra dubbelmontage likadant, fördelar och nackdelar. Ny/nyare motor(er) har ju naturligtvis prisskillnad i inköp vilket ju spelar stor roll för vissa.

 

Själv har jag singel KAD44 i min vilket passade oss bra, jag ville ha nyare motor med tillräcklig kraft för att ta fullt semesterpackad båt skapligt lätt upp i plan och sen kunna åka marschfart 22-25 knop med skaplig ekonomi. Jag ville ha singelmontage för att hålla nere servicekostnad. 

Men alla har vi olika prioriteringar så du får nog fundera och specificera vad som är viktigast för dig om du vill ha ett bättre svar 😁

 

Mvh

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tag kontakt med Fjordklubben, de har nog svaret på frågan!

Deras ordföranden har en 900 Dolphin

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkter.
Som sagt så gäller frågan vilken motorkapacitet som krävs. Vad man sen väljer får bli bli nästa fråga. Vet inte om man kan göra det så enkelt att säga 200 HK oavsett om det är 2x100 eller 1x200?

En förutsättning är ju ändå man vill kunna komma upp i plan hyggligt snabbt med lite last.
Bra tips att kolla i Fjordklubben. Tack
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...