Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Georg_Ohm

Byta fodral på livboj?

Rekommendera Poster

Hej!

Min Baltic hästskoformade livboj har blivit väldigt tråkig i höljet, eller fodralet eller vad det heter.

Trots att jag inte låter den hänga ut när jag inte vistas i båten har antagligen solens UV-strålar gjort materialet kladdigt eller klistrigt.

Så jag såg att det finns sådan fodral att köpa lösa, men jag har inte kollat i butiken. Är det någon som bytt ett sådant? Har det dragkedja? Det finns ingen dragkedja på livbojen nu, måsta jag sprätta upp detta i någon söm först? Eller kan jag bara kränga på det nya?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har bytt på våra, dragkedja, dra av dra på.. 

Fast frågar min fru då är det ett mycket omfattande arbete som troligtvis kommer att ta en hel dags arbete minst... :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev RikardE:

Hej, jag har bytt på våra, dragkedja, dra av dra på.. 

Fast frågar min fru då är det ett mycket omfattande arbete som troligtvis kommer att ta en hel dags arbete minst... :D

ok, tack för det!

Men det är ingen dragkedja på nuvarande fodral, eller så är den väl dold. Får kolla noggrannare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte dragkjedja på orginalet, det fick bli kniven.

Det nya hade ganska tight passform så det tog en liten stund att få på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minst lika jobbigt som det vara att dra på en kådis😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jag hade inte dragkjedja på orginalet, det fick bli kniven.

Det nya hade ganska tight passform så det tog en liten stund att få på.

Kanske lika bra att köpa en helt ny, eller på något vis smörja in kärnan med silikonspray eller så?

1 minut sedan skrev Hybro:

Minst lika jobbigt som det vara att dra på en kådis😁

Det vet jag inget om.🚼

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var dragkedja även på den gamla. Har nu bytt, inte svårt, inte så tajt. Hoppas nu det nya fodralet står emot UV-strålarna bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma dåliga erfarenhet av UV-tåligheten på Baltics livräddningsgrejor som geggar ihop o blir klibbiga. Har tidigare bytt på hästskolivboj o har samma erfarenhet om hur lätt det var.

 

Numera har jag ett Lifesling från Baltic med samma skräpmaterial i fodralet. Efter 7-8 år var det dags att byta. Nu hittade jag ett nytt fodral (med Baltic-loggan på) som var tillverkad i ett mer textil-aktigt material. Efter snart en säsong ser det fortfarande helfrächt ut. Framtiden får utvisa om detta klarar UV-ljuset bättre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma problem!

 

Jag tänker pröva med något UV-skydd, typ 303 Aerospace Protectant, och se om fodralet håller lite längre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Samma problem!

 

Jag tänker pröva med något UV-skydd, typ 303 Aerospace Protectant, och se om fodralet håller lite längre.

Kan man köpa detta över disk i Sverige?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...