Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kofot

Hjälp med val av båt i 5-metersklassen!

Rekommendera Poster

Dagens lyxproblem! 

Jag står inför att pensionera en 30 år gammal öppen plastbåt (Uttern 4700) med 20 hk till förmån för en större båt. Inomskärs har det varit en OK badbåt för korta turer, men skärgården är stor och vi vill komma ut oftare och längre. 

 

Valet står mellan Buster L2, Buster X eller Falcon BR 5. Pris, inkl utrustning, ligger mellan 230 000 - 350 000 kr beroende på modell, och varje båt har sina för- och nackdelar. Buster L2 ligger bra till för sin enkelhet, Falcon BR 5 för sitt mycket tysta skrov, rikliga utrustning och ”storbåtskänsla”. Buster X har jag lite svårare att sätta en stämpel på, men det är ju uppenbart att den är populär? 

 

Knäckfrågor:

1. Falcon är ensam om att ha vindrutetorkare. Jag åker sällan båt i regn, men hur stor nytta kommer jag ha av dem tex utomskärs ”en fin sommardag”?

2. Falcon uppger att de bygger i 5083-stål (inget om tjockleken). På pappret ett mer saltvattenbeständigt stål relativt Busterbåtarna, men hur avgörande är det? Vi kommer använda båten både på väst- och ostkust. 

3. Hur mycket låter/skramlar L2 och X relativt Falcon tror ni? Jag har bara kört L2, men då bara i svaga vindar utan nämnvärda vågor. 

4. Tror ni att Buster X är nära att uppdateras? Dagens modell utkom 2014. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Väldigt liten nytta.

2. Jag är övertygad att Buster använder samma Aluminiumlegering, 5083. (Stål kan du glömma i dessa båtar......😀)

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Kane:

1. Väldigt liten nytta.

2. Jag är övertygad att Buster använder samma Aluminiumlegering, 5083. (Stål kan du glömma i dessa båtar......😀)

Ah såklart menar jag aluminium :) 

Jag tror Buster bygger i en billigare variant, 5754 (Almg 3,0). Att Falcon så tydligt marknadsför att de bygger med 5083 är ett sätt att föra tankarna till professionella flytetyg snarare ön konsumentbåtar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanke kring punkten ett. I fint väder använder jag torkarna sällan men vid blåst och/eller vågor så kan ryksjön från båten, dra in över båten och torkaren används flitigt, men det är å andra sidan inte sol och badväder då. Typ kuling och vågor utmskärs på en meter eller två. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev kofot:

Tror ni att Buster X är nära att uppdateras? Dagens modell utkom 2014. 

Alltid svårt att säga, ingen vet utom tillverkaren själv. Men nu uppdaterades Buster Magnum 2018, sen XXL och XL 2020, så kanske X 2021-2022? Jag har ingen koll på hur ofta nya generationer av Buster lanserats historiskt. En sak som är säker i livet är att det alltid går att vänta på nåt bättre, men surt så klart om man råkar köpa förra generationen som ny båt precis innan det kommer en ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev M__G:

Tanke kring punkten ett. I fint väder använder jag torkarna sällan men vid blåst och/eller vågor så kan ryksjön från båten, dra in över båten och torkaren används flitigt, men det är å andra sidan inte sol och badväder då. Typ kuling och vågor utmskärs på en meter eller två. 

Exakt detta. Är sjön kav lugn behövs inga torkare, men är det lite mot/sidvind på en bråkig fjärd så kan det stänka en del på rutan. Vet faktiskt inte hur folk gör med torkarlösa rutor då, har man en styrpulpet kan man väl alltid titta på sidan om rutan istället kanske..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev kofot:

Ah såklart menar jag aluminium :) 

Jag tror Buster bygger i en billigare variant, 5754 (Almg 3,0). Att Falcon så tydligt marknadsför att de bygger med 5083 är ett sätt att föra tankarna till professionella flytetyg snarare ön konsumentbåtar 

Nuförtiden verkar Buster byggas med både 5754 och 5083. Bild ur min handbok.

 

Om det spelar någon som helst roll för den som inte ligger i sjön året runt vet jag inte. Men med tanke på hur många gamla Buster det finns i bra skick så ser det inte ut att vara ett problem.

image.jpg

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Exakt detta. Är sjön kav lugn behövs inga torkare, men är det lite mot/sidvind på en bråkig fjärd så kan det stänka en del på rutan. Vet faktiskt inte hur folk gör med torkarlösa rutor då, har man en styrpulpet kan man väl alltid titta på sidan om rutan istället kanske..

Ja, är det riktigt stökigt kan ju ena sidans torkaren nästan gå konstant. Det är ju oftast vid sidvind och skapligt sjö när båten landar och skjuet iväg svall som detta "vänder" av vinden och sveper in över båten igen. Även om min båt går rätt tort så finns det gränser för små båtar. 

När jag hade styrpulpet så vaxade jag rutan så vattnet rann av lätt med fartvinden. Men visst, den var fem meter och då blev det ju blötare i betydligt svagare vindar, det blev att duka bakom rutan och se halvdassigt och sen titta över rutan i väntan på nästa stänk att skölja över för att på nytt ducka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vår nuvarande lilla Uttern så stänker det mycket vid sidvind, men å andra sidan sitter man mycket nära vattenlinjen. Det är ju en liten båt. 

 

Kanske ska valet av båt inte bero på vindrutetorkare eller ej. Plexirutan får, som någon var inne på, behandlas så att vattnet lättare åker av. 

 

Vet ni om någon båttidning har testat Buster L2 (sedan 2016?). Det är många stora båtar som testas, se tex på Hamnen.se som mest testar båtar mellan 500.000 till 1.000.000kr

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Nuförtiden verkar Buster byggas med både 5754 och 5083. Bild ur min handbok.

 

Om det spelar någon som helst roll för den som inte ligger i sjön året runt vet jag inte. Men med tanke på hur många gamla Buster det finns i bra skick så ser det inte ut att vara ett problem.

image.jpg

Intressant, vilken modell har du? 

 

Oavsett vilket båt jag väljer så tänker jag nog inte bottenmåla den. Tar hellre upp den då och då och spolar av. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Nuförtiden verkar Buster byggas med både 5754 och 5083. Bild ur min handbok.

 

Om det spelar någon som helst roll för den som inte ligger i sjön året runt vet jag inte. Men med tanke på hur många gamla Buster det finns i bra skick så ser det inte ut att vara ett problem.

image.jpg

Såg denna spec. för en Anytecmodell. Påminner om Busters.

image.png.c967c7b0ee1c74fe353371bbd3ab1d55.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sign @alubatar lär ju kunna beskriva vad som funkar och vad som inte gör det i al-kvalitet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev kofot:

Intressant, vilken modell har du? 


Magnum 2018

 

6 timmar sedan skrev kofot:

Oavsett vilket båt jag väljer så tänker jag nog inte bottenmåla den. Tar hellre upp den då och då och spolar av. 

Jag har bottentvättat i många år med boatwasher. Funkar utmärkt (Stockholm). Har inte ens övervägt bottenmålning sen jag skaffade aluminiumskrov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Magnum 2018

 

Jag har bottentvättat i många år med boatwasher. Funkar utmärkt (Stockholm). Har inte ens övervägt bottenmålning sen jag skaffade aluminiumskrov.

 

Kul att höra att det funkar så bra! 

 

Men hur ofta tvättar du? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har begärt offert på Buster X men såhär på slutet av sommaren finns bara 60hk. Rekommenderad styrka är mellan 60-70. Vill ha 70 men hur mycket svagare är 60? Någon om det är samma motor som 70 men nedtrimmad till 60?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-25 vid 21:09 skrev kofot:

 

Kul att höra att det funkar så bra! 

 

Men hur ofta tvättar du? 

Två gånger per säsong. En gång innan havstulpanerna sätter sig alternativt skrovet fått orimligt mycket skägg, beroende på vad som kommer först. Andra gången så nära som möjligt innan jag tar upp på hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-25 vid 21:10 skrev kofot:

Någon om det är samma motor som 70 men nedtrimmad till 60?

Har för mig att både 50, 60 och 70 hk har samma cylindervolym och en del delar gemensamt. Från 70 (kanske inte är aktuellt för dig) kommer motorerna med det lite kraftigare växelhuset.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Har för mig att både 50, 60 och 70 hk har samma cylindervolym och en del delar gemensamt. Från 70 (kanske inte är aktuellt för dig) kommer motorerna med det lite kraftigare växelhuset.

 

Utväxlingen är större på 70 vs 60, i övrigt lika. Vad nu det betyder i praktiken, möjligen vid mkt last... acceleration? 

Redigerad av kofot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5083 är klart den bästa kvaliteten. 5754 är väldigt mjuk de använda det oftast för  den är lättare och forma. sen finns det olika hårdheter 5083 h116 som vi använder till fartyg är hård och går inte bocka i kantpressen. kunde har skickat en offert förfragan till oss. du får mer båt för pengarna med större motor. en nära 6 meters båt med 90 hk får man för samma pris som en buster x.

Och då är botten inte byggd i 2 mm plåt men 4 mm.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Buster har nu uppgraderat Buster X med bl.a. nya säten, räcken och alu-durk. Ett sätt att hålla liv i en gammal men bra konstruktion. Priset följer säkert med uppåt också är jag rädd (vilket det inte borde göra eftersom komponenter som redan används på andra modeller nu används på denna modell, men marknaden bestämmer som vi vet...)

 

https://www.buster.fi/en/news/new-buster-x-2021-season

 

 

new-Buster-X_2021_aluminium-boat_01.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...