Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Joabor

Mercury F115 EFI 4-takt 2005 varvar över 6200 rpm

Rekommendera Poster

Hej,

 

En liten fundering med min Mercury motor (är egentligen en Yamaha F115) är att den har ett väldigt högt rpm (över 6200) innan varvtalsstoppet. Motorn går mycket bra med en rejäl kick vid start.

 

Fick precis hem min Askeladden 565 Wasper -05 och naturligtvis så har jag testat max farten (35 knop) och ser då till min förvåning att varvtalet är över 6 200 rpm (vilket jag självklart inte körde i många sekunder), enligt spec. ska den göra 6 000rpm. Propellern är en stålpropeller Mercury Vengeance 15 pitch.

 

Mina frågor:

- Ska motorn kunna varva över spec.?

- Lämplig ersättare till nuvarande propeller.

 

Som sagt jag är nybörjare både vad det gäller båten och motorn

 

Mvh,

Joakim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för diameter på proppen? Denna båt kanske är jämförbar och de testar med 13x17".

image.png.20955a838bc559ef5a0fab8a90c8706b.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, jag har 13 1/4, och båten är snarlik gällande vikt och längd. Kanske en 17 pitch blir bra med andra ord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar ju säga att propellern är rätt om man ligger strax under maxvarvet, i ditt fall runt 5800rpm, men om man ska använda båten till vattenskidor, wakeboard eller andra vattensporter så är nog den som sitter på nu bättre. Du kommer behöva köra väldigt mycket för att tjäna in ett propellerbyte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja man ska kunna varva över spec eftersom varvstoppet är ett övervarvningsskydd och ligger lite efter rödmarkeringar.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev JohanFalk666:

Ja man ska kunna varva över spec eftersom varvstoppet är ett övervarvningsskydd och ligger lite efter rödmarkeringar.  

Ok, tack:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...