Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
carllarsson

Suzuki DT60 har ingen kraft med växel i på höga varv

Rekommendera Poster

Hej experterna,

 

Jag har en tvåtaktare från 1983 som har börjat krångla. Det har ingen ork när man lägger i växeln och har mycket gaspådrag. Den orkar bara komma upp i ca 10 knop. Jag har en flipper 510 HT som den sitter på och motorn orkar inte få upp den i planing. Kör jag med handgad så kan jag varva upp den som vanligt. Det jag har prövat hittills är att byta:

tändstift

olja/bensin 

rengöra förgasarna i ultraljudsbad

 

Jag har prövat att skruva på förgasar luftskruvarna men utan resultat. 

Primerblåsan blir hård när jag pumpar på den men inte stenhård. Jag funderar på om jag ska göra ett komptest men vet inte riktigt hur jag ska tolka resultatet. Jag funderar även på om bränslepumpen orkar med. Nån som vet hur jag testar det? 
 

mvh Carl-Johan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan finnas många olika förklaringar till de problem du beskriver. Många felaktiga gissningar kan elimineras om du lägger upp en film där man ser och hör motorn, ser kölvattnet och hur gasreglaget I MOTORN rör sig. Du ska alltså filma med kåpan av.  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev carllarsson:

Hej experterna,

 

Jag har en tvåtaktare från 1983 som har börjat krångla. Det har ingen ork när man lägger i växeln och har mycket gaspådrag. Den orkar bara komma upp i ca 10 knop. Jag har en flipper 510 HT som den sitter på och motorn orkar inte få upp den i planing. Kör jag med handgad så kan jag varva upp den som vanligt. Det jag har prövat hittills är att byta:

tändstift

olja/bensin 

rengöra förgasarna i ultraljudsbad

 

Jag har prövat att skruva på förgasar luftskruvarna men utan resultat. 

Primerblåsan blir hård när jag pumpar på den men inte stenhård. Jag funderar på om jag ska göra ett komptest men vet inte riktigt hur jag ska tolka resultatet. Jag funderar även på om bränslepumpen orkar med. Nån som vet hur jag testar det? 
 

mvh Carl-Johan 

Om du, som du säger, kan varva upp den som vanligt så slirar väl proppen. Inget tändstiftsbyte eller förgassarrengöring kan avhjälpa det.i så fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska nog förtydliga att motorn går bara upp i varv när jag kör på tomgång, kör jag med växeln i så får jag inte upp motorn i varv. Tror inte det kan vara proppen då. 

 

En film av fenomenet kan jag abosolut ta. Återkommer med den. Jag har tittat själv och gasreglagen rör sig lika långt med handgas som med växeln i. dock varvar den mer med endast handgas. 

 

Jag börjar funderar på om det kan vara pumpen som behöver bytas eller bytas membran på. Vi har haft felet för att par år sen också men bara sporadiskt. Ibland när man var ute och körde med full hastigheten så tappade motorn kraft, sen efter ett tag så kom den igång igen. Kan man testa om det är pumpen genom att ställa upp den lösa tanken lite högre upp så att pumpen inte behöver jobba lika hårt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har även läst ikväll om att det kan vara fel på regulatorn. Jag har faktiskt ytterligare ett problem med motorn och det är att den inte laddar batteriet. Är det regulatorn man behöver byta ut när man inte får mer än 12.1 volt när man kör motorn? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sannolikheten att dina problem hör ihop med laddningen är låg. Motorn har bara likriktare och har alltså ingen reglering av laddningsspänningen. För att utesluta likriktaren som felkälla för dina driftproblem föreslår jag att du helt enkelt kopplar bort att ledningar till densamma, men den svarta kan få vara kvar ansluten. Dokumentera hur det var kopplat. Om detta inte löser problemet, så återkom i ny tråd om att fixa laddningsproblemet när detta blir aktuellt. Originallikriktaren är sjukt dyr, men det finns alternativ och det måste inte vara denna som är trasig.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänder den på alla cylindrar? Lyft en tändstiftshatt i taget och kolla om det påverkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan det vara stoppskruven till tändningsinställningen, den verkar vara väldigt långt inskruvad, tändningen kanske då blir för högt ställd när den borde vara lägre för att orka få igång motorvarven när växeln är i, jag har haft ett liknande fel på grund av detta på min dt85, 

Ställskruven på min dt85 sticker inte alls ut så långt som  på din motor.

Henrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rascal:

Tänder den på alla cylindrar? Lyft en tändstiftshatt i taget och kolla om det påverkar.

@Rascal Detta är mitt intryck oxå, vilket för tankarna till tändsystemet. 

TS! gör som Rascal föreslår. Om du kan lokalisera en cylinder som funkar dåligt, så prova att skifta tändspolar inkl. tändkabel mellan cylindrarna. Om felet flyttar sig har du en dålig tändspole, tändstiften har du ju redan bytt. Om felet inte flyttar sig kan man skifta triggers vid CDI:n och samtidigt utgångarna från CDI.n till tändspolarna (den tunna ledning som går till resp. tändspole). Detta är analogt med att skifta höger och vänster kanal på ingången till en stereoförstärkare och samtidigt skifta anslutningen av höger och vänster högtalare. Allt blir som tidigare, men höger högtalare drivs av vänster kanals förstärkare och vice versa. Enligt bifogad tråd skall du skifta vit/grön och vit/svart, men dubbelkolla detta. Båda dessa skall t.ex. gå upp under svänghjulet. Ledningsfärger till tändspolar anges inte men borde gå att följa från CDI till t-spole. Om felet byter cylinder är felet med 90 % sannolikhet CDI:boxen om det inte flyttar sig är med samma sannolikhet triggern trasig. 

 

https://forums.iboats.com/forum/engine-repair-and-maintenance/yamaha-suzuki-outboards/237797-1984-suzuki-dt60-wiring

 

Redigerad av guestsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

guestsson: Då får mitt nästa steg bli att testa att skifta tändspolarna. Tror ni att jag kan koppla ur tändspolekroppen från tunna kabeln som går till CDI:n? 

 

Här kommer en bild på tändspolarna:

https://photos.app.goo.gl/m4Rvg9esStnWPgDS8

 

henriknil: menar du den skruven som man ställer varvtalet för tomgången med? Den har jag ställt upp själv för att få motorn att starta enklare. jag hade lite svårt att starta motorn nyss så jag ställde upp den och det fungerade mycket bättre. Nu startar den på första försöket. Kanske också skvallrar lite om att tändningen är dålig?

 

Rascal: Kan jag lyfta av en tändhatt och låta tändstiftet sitta kvar och sen pröva att starta båten samt lägga i växeln? Ingen risk att skada tändspolen som jag lyft bort?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte skruven till förgasarna utan skruven som reglerar tändningen, sitter nära svänghjulet

ED683EDB-C564-4C66-ADEC-D3F767F18917.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

V

1 timme sedan skrev carllarsson:

Tror ni att jag kan koppla ur tändspolekroppen från tunna kabeln som går till CDI:n? 

Skulle tro att du får klippa upp buntbanden för att kunna skifta. 

 

https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard-by-year/1983/dt-60cld-beginning-vin-06001-301001/ignition

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev carllarsson:

guestsson: Då får mitt nästa steg bli att testa att skifta tändspolarna. Tror ni att jag kan koppla ur tändspolekroppen från tunna kabeln som går till CDI:n? 

 

Här kommer en bild på tändspolarna:

https://photos.app.goo.gl/m4Rvg9esStnWPgDS8

 

henriknil: menar du den skruven som man ställer varvtalet för tomgången med? Den har jag ställt upp själv för att få motorn att starta enklare. jag hade lite svårt att starta motorn nyss så jag ställde upp den och det fungerade mycket bättre. Nu startar den på första försöket. Kanske också skvallrar lite om att tändningen är dålig?

 

Rascal: Kan jag lyfta av en tändhatt och låta tändstiftet sitta kvar och sen pröva att starta båten samt lägga i växeln? Ingen risk att skada tändspolen som jag lyft bort?

 

Du ska lyfta av en tändhatt i taget medan motorn går för att höra om varvtalet ändras. Om  det inte sjunker så är det fel på den cylindern. Då driver inte den motorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, nu har jag testat att rycka tändspolarna. Testade att dra ut den övre tändspolen först, inget hände. Sen drog jag ut den undre med övre i. Motorn dog. Nu har jag bytt plats på tändspolarna och då startar inte motorn. Motorn nyser när man försöker starta.
 

Jag passade på att titta på tändstiften efter testet. Nedre tändstiftet blött, oljigt och det övre torrt.

Några tankar? 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste skifta både låg och högspänningssidan på varje spole. Misstänker att du glömt koppla om de tunna ledningarna och bara kopplat om på högspännings sidan. Lågspänningen är ca 200V så så himla låg är den inte, men relativt låg.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer bra guestsson. Jag skifta aldrig tunna kabeln på tändspolen. Blir det fel med tajmingen, när gistan ska tända, om jag inte byten lågspänningssidan också? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det blir 180 grader fel. Feligare än så kan det inte bli:-) Jag trodde nog att detta var lite självklart. Du kommer antagligen konstatera att tändspolarna är ok och då få anledning gå vidare enligt mi  beskrivning. Läs på denna och återkom om något är oklart så att du inte blir stående.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat att byta på tändspolarna korrekt och du har rätt. Samma cylinder används. Båten dör när jag drar den undre tändspole i båda fallen. 
 

Jag mätte dock kompen på cylindrarna. Den undre cylindern visar knapp 9 och den övre visar knappt 3. 😟 Vad betyder det? 

Redigerad av carllarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte 

14 minuter sedan skrev carllarsson:

Båden för när jag drar den undre tändspole i båda fallen.

Men antar att motorn går men stannar efter att du rycker tändkabeln till den undre cylindern.

 

Det finns en god chans problemet är topplockspackningen, men då borde du kunna observera vatten i cylindern/på tändstiftet. Att byta packning är inte jättesvårt, men bultarna kan sitta ordentligt fast och gå av om man inte är försiktig. Om problemet med kompressionen beror på kolv/cylinder så är det tveksamt att satsa de pengar och arbete som behövs för att fixa detta.

 

Kolla om du kan observera några problem runt toppen och kolla stiftet. Ofta får man ut avgaser i kylsystemet och ev. kan du observerat något som tyder på detta.

 

https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard-by-year/1983/dt-60cld-beginning-vin-06001-301001/cylinder

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men, innan du drar igång med topplocket så ta ur stiftet koppla det mot gods och kolla att det finns gnista. Gör samma med det undre stiftet och jämför färgen på gnistan. Detta är inte en komplett test, men det tyder på att det enda problemet är dåligt komp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade övre tändstiften emot godset när jag testade kompen och man såg inte ens gnistan. Är inte det lite märkligt? 
 

Menar du att det även är nått fel med tändningen?
 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testade att dra i lite olja i den övre dåliga cylindern och då visade komptestaren 1,5 mer. 😟 Det stod i biltemas Manual att det betydde att kolvringarns var dåliga. Det låter inte bra va? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev carllarsson:

Menar du att det även är nått fel med tändningen?

Ja, om du inte har någon gnista så måste det ju vara det. 

 

Det verkar som om du har tre fel på denna motor, dåligt komp, ingen gnista på en cyl. och som jag förstått ingen laddning av batteriet. Sannolikt har det låga kompet funnits en tid och tändfelet tillstött senare, så kanske kan du få en någorlunda fungerande motor om tändningen fixas. Jag skulle tro att det är Trigger eller CDI-boxen som måste bytas i så fall. Du får väl fundera på om det känns värt att satsa vidare på denna motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ärligt talat är det frågan om det är värt att renovera den gamla tvåtaktaren. Dödmansgrepp gick sönder häromdagen, kopplingarna på kontakten gick sönder när jag skruva. Klart att jag kan köpa en gammal DT60 reservdelsmotor och kanske få ihop den men frågan är vad som mer går sönder när jag skruvar. Börjar bli lite sugen på en modernare fyrtaktare. 😀

 

Stort tack för all hjälp jag fått i denna tråden!! Kul att se att det finns så mycket kunskap här! När man ser då mycket problem så blir man lite sugen på att skapa en felsökningsguide med pilar och boxar som man kunde använda för att felsöka alla typer av fel. 😊 Borde nästan redan finnas!? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått ett erbjudande om ny motor. En Johnson 60 hk 4-takt från 2002. Den har bränsleinsprutning så det känns lite mer modernt än förra! 😊 Den väger dock 159 kg, tror ni att det blir för mycket för en Flipper 510 HT som väger 390 kg utan motor? Båten är 2 meter bred. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...