Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Victoriawillen

Fabriksny Mercury 60Hk EFI rycker på låga varv

Rekommendera Poster

Hej! 
Jag har en fråga som jag verkligen hoppas att någon kan hjälpa mig med. 
Vi köpte i våras en helt fabriksny Uttern S45 med en Mercury 60Hk EFI motor. Från start har motorn ryckt på låga varv mellan 700-2500 varv. Motorn liksom ”hostar” sporadiskt, varvräknaren fladdrar och det blir ryck i båten. Vi har varit inne med båten på verkstaden där vi köpte den flera gången under våren/ sommaren och vi får inte problemet löst. Någon som varit med om något liknande på en ny motor? Nån som vet vad det kan vara? Mekanikern var inne på att ena cylindern dränks i bensin men visste inte vad han skulle göra åt problemet. Så tyvärr får vi ingen hjälp då de tycker att man får räkna med ryck på en Mercury motor. Men så ska det väl inte behöva vara? Vår tidigare Mercury gick som en klocka. 
Väldigt tacksam om nån kan hjälpa oss med hur vi ska göra. 
mvh Victoria 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, så ska en ny motor inte uppföra sig!

Återförsäljaren har i princip tre försök på sig att åtgärda fel och kan denne inte fixa felen är det läge för ett återköp från säljaren. Alternativet kan ju vara att säljaren fixar en ny motor till befintlig båt, ev med avdrag för det nyttjande ni haft. 
Så stå på er!

Välkommen till MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ChristerN:

Nej, så ska en ny motor inte uppföra sig!

Återförsäljaren har i princip tre försök på sig att åtgärda fel och kan denne inte fixa felen är det läge för ett återköp från säljaren. Alternativet kan ju vara att säljaren fixar en ny motor till befintlig båt, ev med avdrag för det nyttjande ni haft. 
Så stå på er!

Välkommen till MG!

Vd’n på företaget som jag haft kontakt med ringde upp och sa att det inte är några fel alls på motorn och vill vi ska ta tillbaka den. Vi vill att den ska gå utan ryck men till svar får vi bara att de inte vet vad de ska göra. Problemet är att de inte ens försöker åtgärda det utan bara struntar i felet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska aldrig vara ert problem att säljaren av motorn inte vet hur den ska repareras.

 

Om säljaren inte lyckats åtgärda felet på inom rimlig tid har ni enligt konsumentköplagen långtgående möjligheter, https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumentkoplagen/

 

Jag skulle nog börja med att ta kontakt med generalagenten och förklara att en av återförsäljarna inte fullgör sina skyldigheter och fråga om de kan hjälpa till.

 

Kan de inte hjälpa till så är nästa kontakt en konsumentvägledare på kommunen som kan hjälpa er vidare med att ställa rätt krav på säljaren och även  vägledning för en anmälan till ARN.

 

Viktigt att ha allt väl dokumenterat, vad som hent, vad som sagts, vad som gjorts och när olika saker inträffat.

 

Bäst är om ni mailat, men annars funkar det med egna anteckningar också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Victoriawillen:

Vd’n på företaget som jag haft kontakt med ringde upp och sa att det inte är några fel alls på motorn och vill vi ska ta tillbaka den

Ja, de brukar dra till med vad som helst för att slippa ta tag i problemen. 
Vet en köpare av ny båt som var behäftad med flertalet fel och VDn på det företaget sa att det var ”egenskaper” och inte fel. Suck!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har exakt samma problem som beskrivs att en fabriksny Mercury 60EFI rycker på varvtal mellan 700-2500. Varför rycker den och fick ni ordning på motorn? Tändspole har testats, men inte fel på den.

Tyvärr missar vi båtlivet i sommar pga. väntetid på verkstad. Tacksam för tips.

Mvh Samuel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...