Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
CapAhab

Råd sökes för motorbyte

Rekommendera Poster

Hej newbie här !

 

har en MiniMax/Swemax 690 där jag bytt ut den tidigare motorn mot en AQ171 klon då båten är utrustad med ett VP280 drev har jag fastnat i hur man på ett bra sätt löser avgasutsläpp då befintligt bockhorn ej passar har anskaffat ett dieselbockhorn i hopp att det skulle lösa mitt dilemma, dock svårt att få till slangdragningen (otätt) någon som har erfarenhet av att montera utblås via akterspegeln på ett liknande projekt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad satt det för motor tidigare?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Gelis:

Vad satt det för motor tidigare?

 

Min båt var utrustad med en AQ130 (B20) men har nu utrustat med en AQ171 motsvarande B230 med 16V topp en betydligt modernare maskin i sammanhanget, dock skiljer sig avgasmanifoldrarna sig drastiskt åt både i storlek och riktning samt placering, vilket krånglar till det något, vad jag tror är att VP280 drev har aldrig funnits med denna motor däremot med den äldre B23 vilken har en helt annan typ av avgasmanifolder så den passar inte heller, har försökt med ett annat bockhorn samt slang dock blir det inte bra pga trångt och för snäv dragning av avgasslang som dessutom måste vara minst 95mm i diameter. Därför funderar jag på att ”plugga” igen vid drevet och köra ett utblås genom akterspegeln. Men detta är relativt trångt samt risken för en högljudd båt så tänkte bara kolla om någon mer gjort ett liknande ingrepp som kunde dela med sig av sina erfarenheter 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev CapAhab:

Min båt var utrustad med en AQ130 (B20) men har nu utrustat med en AQ171 motsvarande B230 med 16V topp en betydligt modernare maskin i sammanhanget, dock skiljer sig avgasmanifoldrarna sig drastiskt åt både i storlek och riktning samt placering, vilket krånglar till det något, vad jag tror är att VP280 drev har aldrig funnits med denna motor däremot med den äldre B23 vilken har en helt annan typ av avgasmanifolder så den passar inte heller, har försökt med ett annat bockhorn samt slang dock blir det inte bra pga trångt och för snäv dragning av avgasslang som dessutom måste vara minst 95mm i diameter. Därför funderar jag på att ”plugga” igen vid drevet och köra ett utblås genom akterspegeln. Men detta är relativt trångt samt risken för en högljudd båt så tänkte bara kolla om någon mer gjort ett liknande ingrepp som kunde dela med sig av sina erfarenheter 

171 an hade en liten wc krök som gick in i avgasröret detta för att undvika backflöde av sjövatten , 280 drevtes sköld är annorlunda utformad ,151 och alla de övriga hade ej detta. Mycket riktigt som du säger att 171 an ej såldes med 280 drev. De levererades med 290 A trimtilt, detta för att få ut maximal prestanda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör du ut avgaserna över vattenlinjen och utan ljuddämpare så kommer det att låta satan

 

En V8 kan kanske gå an, men blir även den tröttsam i längden, men en ylande fyra njää.

 

Nu blir det kanske dyrt, men går det inte att svetsa ett eget avgasrör från skölden och upp till avgaslimpan. Någon smed som är duktig på att svetsa aluminium borde kunna tillverka ett avgasrör.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Gelis:

Kör du ut avgaserna över vattenlinjen och utan ljuddämpare så kommer det att låta satan

 

En V8 kan kanske gå an, men blir även den tröttsam i längden, men en ylande fyra njää.

 

Nu blir det kanske dyrt, men går det inte att svetsa ett eget avgasrör från skölden och upp till avgaslimpan. Någon smed som är duktig på att svetsa aluminium borde kunna tillverka ett avgasrör.

 

 

Hej !

 

självklart vore det idealt att beställa ett anpassat bockhorn hos en ”kunnig smed” problemet är att pga trångt utrymme går det inte en se eller nå utrymmet med motorn monterad, alternativ vore att bygga mockup av motorn viktiga komponenter såsom strut och avgasmanifolder å sedan lyfta ur motorn (igen....) men det kräver nog en kunnigare person än mig, ett annat alt vore att få tag i ett korrekt vp290 rör och använda det som modell men vad jag förstår är dessa tämligen ovanliga (har aldrig sett ngt till salu) därav min tanke att försöka hitta på en Avgasutsläpp lösning Via akterspegeln 

 

kostan är inte problemet iom att jag nästan ”fått” både båt och motor men att praktiskt mäta upp och designa ett bockhorn är nog mig övermäktigt i detta läget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev kossor:

171 an hade en liten wc krök som gick in i avgasröret detta för att undvika backflöde av sjövatten , 280 drevtes sköld är annorlunda utformad ,151 och alla de övriga hade ej detta. Mycket riktigt som du säger att 171 an ej såldes med 280 drev. De levererades med 290 A trimtilt, detta för att få ut maximal prestanda.

Hej ja tack för klargörandet

nu gällde frågan inte skillnaden mellan en AQ130 vs AQ171 Utahn huruvida någon har en tänkt lösning eller glada hurrarop för att anpassa en AQ171 klon mot ett befintligt AQ280 drev, alternativ är att ersätta med en AQ130 eller byta till ett AQ290 drev men det gällde ju inte frågeställningen

 

obs jag avser inte vara ”spydig” utan är ute efter konstruktivt och kreativitet för att lösa min utmaning 
 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du fortfarande vill ha kvar kombon 171-280 så får du nog börja mäta lite var limpan slutar. sedan lyfta ur motorn och börja konstruera lite. 

Du kan kanske använda lite avloppsrör av lämplig sort o diameter och göra en modell. Limma ihop rören så dom blir stabila och lämna modellen till någon som kan svetsa aluminium.

 

Annars så skulle jag nog fimpa motorn och satsa på något annat tex en V6:a. vilka då passar mot 280 skölden, avgasrör (bockhorn) finns beggade.

 

Inget ont om Aq171 var en bra motor när den kom, men idag är reservdelar svårt att få tag på och det som finns är dyrt.

Kamremmen är ett mycket känsligt kapitel på den motorn, ventilsallad om den går av. Är täta bytesintervaller på remmen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Gelis:

Om du fortfarande vill ha kvar kombon 171-280 så får du nog börja mäta lite var limpan slutar. sedan lyfta ur motorn och börja konstruera lite. 

Du kan kanske använda lite avloppsrör av lämplig sort o diameter och göra en modell. Limma ihop rören så dom blir stabila och lämna modellen till någon som kan svetsa aluminium.

 

Annars så skulle jag nog fimpa motorn och satsa på något annat tex en V6:a. vilka då passar mot 280 skölden, avgasrör (bockhorn) finns beggade.

 

Inget ont om Aq171 var en bra motor när den kom, men idag är reservdelar svårt att få tag på och det som finns är dyrt.

Kamremmen är ett mycket känsligt kapitel på den motorn, ventilsallad om den går av. Är täta bytesintervaller på remmen.

Instämmer till fullo i din slutsats. 171 an väldigt svårt få tag på delar, sitter originallimpan på är det dags för byte inom en tid, och nya finns ej att tillgå. Blir då att tillverka i RF, tycker som du pensionera motorn. Har för mig att 151 an fanns att tillgå till 280, ur med 171 an och i med en 151 a i sådana fall, där finns också delar att tillgå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu avser jag inte att ersätta min helt nybyggda/renoverade AQ171 med bl.a.  helt ny avgasmanifolder samt moddad på så sätt  att det mesta från fordonsidans delar går att nyttja vid ev ersättningsbehov 
 

Jag får be att tacka för era råd som getts i all välmening men som i sak inte hjälper mig i själva sakfrågan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nähe vad har du inte fått hjälp med då. 

 

Du verkar inte ta åt dig av tipsen utan envisas med din så kallade sakfråga. Att du vill behålla din maskin är ok och är ditt val, inget som vi andra bryr oss om. Det var bara tips, som du skriver, i all välmening. Du verkar inte heller vilja få till det med 280 skölden, då du brister i kompetens. Men du verkar ju ha fixat motorn så helt handlingsförlamad verkar du ju inte vara:P Dock så måste ju motorn ur för att fixa ett avgasrör.

 

Du har fått rådet att inte dra ut avgaserna genom akterspegeln, som då är din sakfråga, då det kommer att låta som faan, vilket du själv var inne på i det inledningsinlägg. Men kan du leva med det så kör på det. Dock kan det ju vara lite nobelt att tänka på omgivningen som kanske inte uppskattar ditt skränande och genomträngande avgasljud.

Som jag skrev en V8 mullrar rätt så skönt med raka rör, dock inget behagligt i långa loppet. En fyra låter illa med rakt rör, alltså direkt störande.

 

Slutsatsen blir ju att antingen drar du ut avgaserna genom akterspegeln eller så fixar/tillverkar du ett avgasrör som passar. Att få hjälp av någon som gjort liknande, och hänger på Maringuiden, är nog obefintlig med den ovanliga drivlinekombon och båt

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Gelis:

Nähe vad har du inte fått hjälp med då. 

 

Du verkar inte ta åt dig av tipsen utan envisas med din så kallade sakfråga. Att du vill behålla din maskin är ok och är ditt val, inget som vi andra bryr oss om. Det var bara tips, som du skriver, i all välmening. Du verkar inte heller vilja få till det med 280 skölden, då du brister i kompetens. Men du verkar ju ha fixat motorn så helt handlingsförlamad verkar du ju inte vara:P Dock så måste ju motorn ur för att fixa ett avgasrör.

 

Du har fått rådet att inte dra ut avgaserna genom akterspegeln, som då är din sakfråga, då det kommer att låta som faan, vilket du själv var inne på i det inledningsinlägg. Men kan du leva med det så kör på det. Dock kan det ju vara lite nobelt att tänka på omgivningen som kanske inte uppskattar ditt skränande och genomträngande avgasljud.

Som jag skrev en V8 mullrar rätt så skönt med raka rör, dock inget behagligt i långa loppet. En fyra låter illa med rakt rör, alltså direkt störande.

 

Slutsatsen blir ju att antingen drar du ut avgaserna genom akterspegeln eller så fixar/tillverkar du ett avgasrör som passar. Att få hjälp av någon som gjort liknande, och hänger på Maringuiden, är nog obefintlig med den ovanliga drivlinekombon och båt

 

Ja du vännen..nu gällde frågeställningen om kommentarer från någon som faktiskt har erfarenhet och kunskap om ämnet inte tips å råd från tyckare utan relevanta erfarenheter för övrigt har väl AQ100 likvärdig koncept som efterfrågas i den ursprungliga frågan ?

 

näe nu skall båten luftas du får ha en mycket trevlig kväll 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror du att du skulle fått för svar om inte några av oss försökt gett lite tips och konstruktiva idéer. Inga, svar noll.

Du kallar dig newbie och gick med i forumet för några dagar sedan, men gillar inte svaren du får utan är lite halvt otacksam för att svaren inte hjälper dig. Tyckare, ingen erfarenhet etc etc,

vad tror du att du skulle få för svar på ett forum, ett expertutlåtande???? På en motor och drev som inte fanns i den kombon.

Du verkar ju redan ha lösningen klar med avseende på 100 drev, så varför ställa frågan.

 

Tyvärr så med den attityden brukar svaren utebli, det har funnits några medlemmar som kommit in som nya och inte gillat svaren, dom har lämnat ganska omgående. Brukar bli så på dom flesta forum.

 

Men lycka till med din båt och motor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-25 vid 21:56 skrev Gelis:

Vad tror du att du skulle fått för svar om inte några av oss försökt gett lite tips och konstruktiva idéer. Inga, svar noll.

Du kallar dig newbie och gick med i forumet för några dagar sedan, men gillar inte svaren du får utan är lite halvt otacksam för att svaren inte hjälper dig. Tyckare, ingen erfarenhet etc etc,

vad tror du att du skulle få för svar på ett forum, ett expertutlåtande???? På en motor och drev som inte fanns i den kombon.

Du verkar ju redan ha lösningen klar med avseende på 100 drev, så varför ställa frågan.

 

Tyvärr så med den attityden brukar svaren utebli, det har funnits några medlemmar som kommit in som nya och inte gillat svaren, dom har lämnat ganska omgående. Brukar bli så på dom flesta forum.

 

Men lycka till med din båt och motor.

Nu gällde frågan om någon faktiskt gjort någonting liknande inte huruvida motorn eller drev kapacitet är då både VP 280 vs 171 är urgammalt Liksom trötta gamla us V6 så kan vi lägga dom därhän, jag tror faktiskt du behöver tänka på ditt sätt att bemöta människor varesig det rör sig om online eller IRL. Ber återigen om tack för dina råd och önskar slippa mer påhopp om urusla komponenter osv från ditt håll.

 

låt forum verka för vad det faktiskt är skapat för dvs främja och stödja varandra gemensamma intresse dvs båtar och båtliv.

 

tack på förhand 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev CapAhab:

önskar slippa mer påhopp om urusla komponenter osv från ditt håll.

 

Såg följande text på en skylt i en i den branschen mycket välrenommerad verkstad och jag tycker att texten passar utmärkt även i denna tråd. Som jag ser det är de människor som har delat med sig av sin kunskap verkstaden i detta fall.

 

"Don't confuse my personality with my attitude.

My personality is who I am and depends on my deep knowledge.

My attitude, depends on who you are."

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Såg följande text på en skylt i en i den branschen mycket välrenommerad verkstad och jag tycker att texten passar utmärkt även i denna tråd. Som jag ser det är de människor som har delat med sig av sin kunskap verkstaden i detta fall.

 

"Don't confuse my personality with my attitude.

My personality is who I am and depends on my deep knowledge.

My attitude, depends on who you are."

Var vänlig och läs gärna igenom inläggen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev CapAhab:

Var vänlig och läs gärna igenom inläggen

Har följt tråden sedan dess start.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev CapAhab:

Nu gällde frågan om någon faktiskt gjort någonting liknande inte huruvida motorn eller drev kapacitet är då både VP 280 vs 171 är urgammalt Liksom trötta gamla us V6 så kan vi lägga dom därhän, jag tror faktiskt du behöver tänka på ditt sätt att bemöta människor varesig det rör sig om online eller IRL. Ber återigen om tack för dina råd och önskar slippa mer påhopp om urusla komponenter osv från ditt håll.

 

låt forum verka för vad det faktiskt är skapat för dvs främja och stödja varandra gemensamma intresse dvs båtar och båtliv.

 

tack på förhand 

Din fråga i din inledning RÅD SÖKES FÖR MOTORBYTE.

Råd har du fått. Och de råden du fått anser du är felsvarade i dina inlägg.

Sedan en aq 171 med 280 sköld, den kombon har inte funnits. Det har du fått verifierat!

Kan jag ha fritt utsläpp i aktern med avgaserna. Där har du fått svar det svaret är enligt dig fel!

Kombon aq 171 280 drev finns ej avgaskrök. Nej och du lär inte finna något till den kombon att köpa heller något du provat. Rådet du fått är att tillverka själv, då måste motorn ur och det måste byggas nytt. Det rådet har du fått, men är fel !

Så då undrar jag hur du tänker när du ställer frågor på ett forum, Gelis är en bland de kunnigaste på detta forum och honom ifrågasätter du, och svammlar en massa om att ett forum ska vara till för kunnigt folk. Detta skriver du efter en fråga, och dömer ut de svar du fått. Undertecknad har ägt ett flertal båtar och jag anser nog att jag har någorlunda motorkunskaper som lekman att ge råd till de som ställer frågor inom spannet motorfrågor. Gelis är en mycket duktig medlem som hjälpt många här på forumet, mycket kunnig och påläst på pentas rödblockare. Så min undran är varför ställa frågor på ett båt forum när alla svar är fel och du redan vet svaren. Tycker det är lite förmätet av dig att klanka ner på en medlem som försökt att hjälpa dig, efter vad du angett i ditt inledande, speciellt när du inte vet medlemmens baskunskaper. Lycka till med ditt projekt, hoppas du finner lösning på dina problem. Jag kommer iaf inte att medverka till några fler råd vad gäller din kombo.

Redigerad av kossor
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ämnet är "Råd sökes för motorbyte".

 

Mitt råd är att lyssna på råd, diskutera råden, vara någorlunda hyfsad och ev. göra tvärtom om du tror det är bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det verkar vara för svårt/jobbigt att lyfta ur motorn för att mäta och konstruera något som passar så kan jag bara klura ut två alternativ. 

1. Dra ut avgasröret genom aktern på enklast tänkbara sätt, skaffa hörselskydd för alla i båten och lev med att höra till de som kallas ljudmarodörer i skärgården. 

2. Gör ett avgasrör som gör en 180' böj efter limpan framåt i båten som sedan med en ny 180' böj vänder in i en rejäl ljuddämpare som står bredvid motorn. Detta följt av en  svanhals ut genom akterspegeln. Poängen är att få ett avgassystem som är möjligast långt vilket ger tillräcklig volym för att åtminstone i någon mån jämna ut trycket. 

 

Om det där med attityd, det är lite som på en arbetsplats. Alla bidrar till den goda stämningen, en del när de kommer, andra när de går...

 

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev CapAhab:

Nu gällde frågan om någon faktiskt gjort någonting liknande inte huruvida motorn eller drev kapacitet är då både VP 280 vs 171 är urgammalt Liksom trötta gamla us V6 så kan vi lägga dom därhän, jag tror faktiskt du behöver tänka på ditt sätt att bemöta människor varesig det rör sig om online eller IRL. Ber återigen om tack för dina råd och önskar slippa mer påhopp om urusla komponenter osv från ditt håll.

 

låt forum verka för vad det faktiskt är skapat för dvs främja och stödja varandra gemensamma intresse dvs båtar och båtliv.

 

tack på förhand 

Men snälla du, nu är du långt ute i periferin o cyklar, och är väldigt nära att cykla omkull.

 

Finns ingen i den här tråden som överhuvud taget diskuterat motorn o drevets kapacitet eller dess urusla komponenter, det har du bara läst i din egen fantasi. Det enda som diskuterades var tillgången på reservdelar. Men det verkar ju du ha löst som du skriver "moddad så delar kan anv. från fordonsidan"

 

Ang dina sista rader  här ovan, tänk på detta själv när du kommer in som en ny medlem på ett forum. Det är lätt att sabba för sig själv och aldrig få några svar med fel beteende.

 

Sedan om du vill använda 100 drevets konstruktion med avgasstövel så får du nog gå upp i rördimension  och även utforma änden som 100:a stöveln och anpassa monteringshöjden så inte vatten trycks in om motorn skulle stanna under fart genom vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Men snälla du, nu är du långt ute i periferin o cyklar, och är väldigt nära att cykla omkull.

 

Finns ingen i den här tråden som överhuvud taget diskuterat motorn o drevets kapacitet eller dess urusla komponenter, det har du bara läst i din egen fantasi. Det enda som diskuterades var tillgången på reservdelar. Men det verkar ju du ha löst som du skriver "moddad så delar kan anv. från fordonsidan"

 

Ang dina sista rader  här ovan, tänk på detta själv när du kommer in som en ny medlem på ett forum. Det är lätt att sabba för sig själv och aldrig få några svar med fel beteende.

 

Sedan om du vill använda 100 drevets konstruktion med avgasstövel så får du nog gå upp i rördimension  och även utforma änden som 100:a stöveln och anpassa monteringshöjden så inte vatten trycks in om motorn skulle stanna under fart genom vattnet.

Tack Gellis äntligen ett konstruktivt förslag, vad jag kan se nämnder jag ingenstans att jag önskar eller avser att köra avgaser rakt ut utan ljuddämpning snarare tvärtom om, även några nämnde ljudmiljön det är ett ytterst viktigt ämne men även utsläpp vilket är huvudsaken till motorvalet då jag bänkat motorn för att att använda alkylatbensin och eller etanol vilket medför en mindre belastning på miljön, så som jag tidigt nämnde ville jag att tråden skall handla om en tänkbar lösning via akterspegeln inte om huruvida jag eller någon annan är drömmare osv

 

nog med gnabbande nu å ha en trevlig kväll 

// CapAhab

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

image.jpeg.5c1d19f81486de2571543ff1ef4a62fe.jpegSakta sakta går det men förhoppningsvis 2 steg framåt å enbart 1 bakåt....mallar med Hjälp av ett vp290/aq171 rör Resized_Resized_20201021_141221.jpeg

image.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att bocka den där 90 gr böjen istället? Ju tvärare sväng desto större motstånd för avgaserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CapAhab äventyr fortsätter även på denna front efter mycket ruelse å mätning kvarstår det ”bara” att återmontera det nya bockhornet å hålla tummarna för att det faktiskt passar, lyckades även få fatt i lämplig avgasslang å kraftiga slangklämmor. Så går detta vägen blir det lite kul med en AQ171 vs AQ280 vilket knappast någon kommit på en sådan dum idé att kombinera dessa.

Med förhoppning om mer gynnsamt mekar väder 

44702BE5-0669-4E88-A4B2-F072AC42D3EE.jpeg

04453C05-8148-4D0B-BFFC-993F9B5696F4.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...