Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ballad666

Givare ekolod

Rekommendera Poster

Montering av ekolodsgivare inombords. 

Har någon erfarenhet. Gäller i en segelbåt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror väl på hur skrovet är byggt. Är det genomgående glasfiber och plast, utan hålrum eller distansmaterial, så bör det funka utmärkt. Jag monterade givaren i vår båt strax intill mitten i främre delen av båten. Tvättade rent och satte akrylfog mellan skrov och givare. En del kör epoxy, men det lär nog vara i princip omöjligt att få loss om man nu skulle vilja byta eller ta loss av andra skäl.

Jag testade först med givaren i en plastpåse med vatten och höll den mot den tänkta platsen, och eftersom det gav fina, starka ekon så var det bara att limma fast.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev raol:

Beror väl på hur skrovet är byggt. Är det genomgående glasfiber och plast, utan hålrum eller distansmaterial, så bör det funka utmärkt. Jag monterade givaren i vår båt strax intill mitten i främre delen av båten. Tvättade rent och satte akrylfog mellan skrov och givare. En del kör epoxy, men det lär nog vara i princip omöjligt att få loss om man nu skulle vilja byta eller ta loss av andra skäl.

Jag testade först med givaren i en plastpåse med vatten och höll den mot den tänkta platsen, och eftersom det gav fina, starka ekon så var det bara att limma fast.

 

Hej, det är ett vanligt plastskrov. Har du den givaren som är snedskuren, ställbar till 20 graders lutning. Tror du kölen kan spela ett spratt. Det blir ca 40cm vid sidan om kölen. Laminatet är väl ca 15-20 mm skulle jag tro. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte den typen av givare alls, utan en som på bilden nedan (den svarta klumpen som lite liknar en datormus med sladd, under en av slangarna). I vår båt är botten väldigt platt undertill (inte djupare v-form som på de flesta segelbåtar från 70-tal) så vinkeln är nog inte mer än 5-10 grader från horisontell där den sitter.

Givaren i sig behöver inte sitta helt plant, för ekolodet ritar upp den första träffen inom en kon på ca 30 graders vinkel från givarens "lodlinje". Så länge givaren inte är monterad med större vinkel än så kommer djupet rakt under båten att vara det som syns på ekolodet. Undantaget om båten kränger kraftigt, men om man seglar så hårt bör man ha säkerhetsmarginal nog på djupet så att det lilla vinkelfelet i djupmätningen inte spelar roll. Jag ser ekolodets djupangivelse som viktigast när man ska passera okända, grunda områden, och det gör jag i låg fart, antingen för motor eller för segel. I de lägena kommer även en ganska kraftigt vinklad givare att ge korrekt djup.

ekolod1.JPG.f074778210eb58cfd059f9480e5f57bc.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Jag har inte den typen av givare alls, utan en som på bilden nedan (den svarta klumpen som lite liknar en datormus med sladd, under en av slangarna). I vår båt är botten väldigt platt undertill (inte djupare v-form som på de flesta segelbåtar från 70-tal) så vinkeln är nog inte mer än 5-10 grader från horisontell där den sitter.

Givaren i sig behöver inte sitta helt plant, för ekolodet ritar upp den första träffen inom en kon på ca 30 graders vinkel från givarens "lodlinje". Så länge givaren inte är monterad med större vinkel än så kommer djupet rakt under båten att vara det som syns på ekolodet. Undantaget om båten kränger kraftigt, men om man seglar så hårt bör man ha säkerhetsmarginal nog på djupet så att det lilla vinkelfelet i djupmätningen inte spelar roll. Jag ser ekolodets djupangivelse som viktigast när man ska passera okända, grunda områden, och det gör jag i låg fart, antingen för motor eller för segel. I de lägena kommer även en ganska kraftigt vinklad givare att ge korrekt djup.

ekolod1.JPG.f074778210eb58cfd059f9480e5f57bc.JPG

Hej o tack så mycket för bra information. Ska ge mig på ett försök till veckan. 

Mvh 

Peter Duvenfelt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan funka bra att sätta givaren i en rejäl klump med Sikaflex.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Ormen:

Det kan funka bra att sätta givaren i en rejäl klump med Sikaflex.

Tack, ska göra ett försök. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-23 vid 23:07 skrev Ballad666:

Tack, ska göra ett försök. 

Hur gick det?

 

Gällande signal och ha den i påse vid test. Är det typ "digitalt" dvs antingen har man bild eller så har man inte det?

 

//T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-23 vid 20:53 skrev Ormen:

Det kan funka bra att sätta givaren i en rejäl klump med Sikaflex.

Jag hade en akterspegelsgivare monterad så i förra båten, fungerade bra, tills dess jag satte på en stävskena på utsidan, då fick jag flytta givaren. Känsligheten försämras litet, jag kunde exempelvis inte mäta djupet i Kosterrännan, där det kan vara 200-300 meter djupt, men djup ned till 50 meter gick utmärkt att mäta, och det är ju gott nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-08 vid 13:55 skrev 50sman:

Hur gick det?

 

Gällande signal och ha den i påse vid test. Är det typ "digitalt" dvs antingen har man bild eller så har man inte det?

 

//T

Nej, det är i högsta grad analogt. Främst känsligheten, dvs vilket maxdjup den kommer klara av kommer vara direkt beroende på hur väl man lyckats med limningen mot skrovet. Har du bild i hamnen är det inte säkert att du har det när det är djupare.

Sikaflex är egentligen lite för mjukt och dämpar onödigt mycket. I synnerhet som du har laminattjocklek uppåt 20mm så kanske du behöver hushålla med tillgänglig känslighet. Men under goda förhållanden duger det.

 

Något hårdare typ Araldit eller epoxi (helst långsamhärdande) är dock att föredra. Men det gäller också att få det så fritt från luftbubblor som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Nej, det är i högsta grad analogt. Främst känsligheten, dvs vilket maxdjup den kommer klara av kommer vara direkt beroende på hur väl man lyckats med limningen mot skrovet. Har du bild i hamnen är det inte säkert att du har det när det är djupare.

Sikaflex är egentligen lite för mjukt och dämpar onödigt mycket. I synnerhet som du har laminattjocklek uppåt 20mm så kanske du behöver hushålla med tillgänglig känslighet. Men under goda förhållanden duger det.

Om man inte kan mäta värden djupare än, säg, 50 m brukar det i första hand bero på att ekolodet inte har den lägre frekvens som krävs för större djup. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fäste vår givare med akrylfog. Såg botten hur bra som helst på drygt 60 m i Gullmarn, som var det djupaste vatten jag seglade båten i. Så det materialet funkar i alla fall bra. Ville inte använda epoxy eftersom det sitter så jävla hårt om man nån gång vill ta bort givaren.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev raol:

Ville inte använda epoxy eftersom det sitter så jävla hårt om man nån gång vill ta bort givaren.

Ja, förr eller senare vill man byta givaren. Antingen för att den slutar fungera eller för att man byter huvudenheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev ChristerN:

Om man inte kan mäta värden djupare än, säg, 50 m brukar det i första hand bero på att ekolodet inte har den lägre frekvens som krävs för större djup. 

Jodå, det har mitt ekolod, samt dessutom en automatik som väljer frekvens efter behov.

 

Men i Kosterdjupet kan det ju även vara andra effekter som kanske inte förekommer på så många ställen där fritidsbåtsägarna runt vår kust navigerar. Det kan vara olika temperaturskillnader och framförallt olika skikt med olika salthalt som lurar ekolodet, och om det då dessutom sitter ett skrov mellan givaren och vattnet kan det tänkas att ekolodet känner av detta som ytterligare ett temperatur- eller saltskikt. 
Nu spelar detta kanske inte så stor roll, om man nu inte skall fiska efter bottenlevande fiskar på dessa djup. De flesta använder ju ekolodet för att upptäcka tendensen, om det grundar upp när man navigerar i okända vatten eller skall ankra, och då är väl mätområdet 0-10 meter mest intressant.

 

Är det förresten någon som lyckats ”se” makrill och närbesläktade arter på ekolodet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jodå, det har mitt ekolod, samt dessutom en automatik som väljer frekvens efter behov.

 

Men i Kosterdjupet kan det ju även vara andra effekter som kanske inte förekommer på så många ställen där fritidsbåtsägarna runt vår kust navigerar. Det kan vara olika temperaturskillnader och framförallt olika skikt med olika salthalt som lurar ekolodet, och om det då dessutom sitter ett skrov mellan givaren och vattnet kan det tänkas att ekolodet känner av detta som ytterligare ett temperatur- eller saltskikt. 
Nu spelar detta kanske inte så stor roll, om man nu inte skall fiska efter bottenlevande fiskar på dessa djup. De flesta använder ju ekolodet för att upptäcka tendensen, om det grundar upp när man navigerar i okända vatten eller skall ankra, och då är väl mätområdet 0-10 meter mest intressant.

 

Är det förresten någon som lyckats ”se” makrill och närbesläktade arter på ekolodet?

Gällande makrill och närbesläktat - på mitt nya blir det än mer ja än mitt gamla.

Makrill är dock "lätta" att se med gamla lod också.

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev 50sman:

Gällande makrill och närbesläktat - på mitt nya blir det än mer ja än mitt gamla.

Makrill är dock "lätta" att se med gamla lod också.

 

Jag vet inte det ja... jag har aldrig lyckats, och jag tror det beror på att dessa makrillartade fiskar saknar simblåsa, ekot får ingen resonans i fisken. Däremot kan man ju misstänka att det finns makrill under båten då man får massvis med ekon av mindre fiskar, såsom sill.


Utvikning i ämnet, känsliga läsare rekommenderas att sluta läsa här!

 

Mina fiskar i akvariet, tillhörande laxkarparna, tetrorna, har sin hörsel kopplad till simblåsans resonansbotten. Jag har nu lärt dem att musik inte är farligt då jag matat med levande foder innan jag spelat Pink Floyds ”Money” med full dynamik i basen...  Numera simmar de upp till ytan vid matningshålet varje gång som det spelas musik, inte bara Pink Floyds... 

 

Pavlovs hundar eller Ohms fiskar, det är sak samma!

 

Men ekolodspulsen studsar inte tillbaka när den träffar på en makrill.

Iallafall inte från sådana ekolod som vi fritidsbåtsmänniskor och sportfiskare kan köpa över disk, kanske, men jag vet inte, kanske kan professionella fiskeekolod för yrkesfiskarna eller militära anläggningar detektera makrill, men tvivlar iallafall på de senare som inte ens upptäcker alla miniubåtar.... 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser alltid ekon på 10-12 m (där jag brukar fiska) en bit bakom sillstim. När jag drop shotar får jag alltid makrill på de ekona. I princip aldrig sill eller annat så jag vet inte om det då handlar om tur eller om det är ekon. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev 50sman:

Jag ser alltid ekon på 10-12 m (där jag brukar fiska) en bit bakom sillstim. När jag drop shotar får jag alltid makrill på de ekona. I princip aldrig sill eller annat så jag vet inte om det då handlar om tur eller om det är ekon. 

 

Hugger sillen på drag då? Det är väl makrillarna som jagar stimmen som hugger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...