Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
FredrikTysk

Med båt längs ”Farled Dalarna” mellan Orsa och Avesta, inklusive sjöarna Orsasjön, Siljan och Runn.

Rekommendera Poster

Hej!

Nu har jag skrivit ihop en reseberättelse om sommarens båtresor längs "Farled Dalarna", som sträcker sig (eller i alla fall var tänkt att sträcka sig) från Avesta i söder till Orsa i norr och inkluderar (eller i alla fall var tänkt att inkludera) Dalälven/Österdalälven (och kanske även en snutt av Västerdalälven) samt de större sjöarna Runn, Siljan och Orsasjön.


"Farled Dalarna" var ett projekt som bedrevs som en ekonomisk förening i början av 2000-talet, med syfte att få till en farled mellan Avesta i söder och Orsa i norr, inklusive trailerramper förbi några kraftverk och en pampig slussanläggning vid Grådadammens kraftverk.
 

Även om projektet fick ta del av en del EU-pengar så gick tyvärr den ekonomiska föreningen "Farled Dalarna" i konkurs 2010, men projektet hann i alla fall få till en del gästbryggor och trailerramper längs sträckan, liksom man hann sammanställa en guide över hamnar längs sträckan, vilken jag har haft stor nytta och glädje av, då jag till stor del följt denna hamnguide under sommarens resor.
 

Resorna har genomförts under två olika veckor under sommaren 2020.


Den första etappen blev som en rundtur på Siljans sjösystem. Ett sjösystem som även inkluderar bland annat Orsasjön, Byrviken och Insjön, vilket betyder att det förenklat sett sträcker sig från Grådadammen i söder till Orsa i norr. Resan längs detta sjösystem avlöpte under midsommarveckan och inkluderade fyra övernattningar i båten i olika hamnar.
 

Den andra etappen delades som upp i tre delsträckor, då delsträckorna begränsades av olika kraftverk som vi fick köra båten på båttrailer förbi. Denna etapp genomfördes under en vecka i juli 2020 och inkluderade även den fyra övernattningar i båten i olika hamnar.
 

Den första delsträckan under den andra etappen innebar en rundtur i Borlänge och Falutrakten på framförallt Dalälven och sjön Runn. Delsträckan gick från Färjegårdarna i Borlänge upp till SSAB, ut i Tunaån till Tunaåstrand. Vidare ner längs Dalälven till Långhags kraftverk och tillbaka upp till Torsång och vidare ut på en längre tur på sjön Runn, via bland annat Ornäs, Falun och Staberg, samt tillbaka upp till Färjegårdarna i Borlänge, efter att en tur ut i Vikasjön också avklarats.

Den andra delsträckan av den andra etappen blev en älvtur på Dalälven från Fäggeby till Avesta, och under denna delsträcka hann vi även med att inleda delsträckan med en tur upp till Stora Skedvi kraftverk.
 

Den tredje och därmed sista delsträckan av den andra etappen blev en älvtur på Österdalälven/Dalälven från Gagnef till Norr Amsberg. Under denna delsträcka hann vi även med en avstickare upp i Västerdalälven till Svedjan och en tur ner till Forshuvud kraftverk innan vi alltså tog upp båten i Norr Amsberg.


För att läsa reseberättelsen och ta del av bilder och kartlänk så är ni välkomna att besöka min webbsida/blogg!

https://www.fredriktysk.se/2020/08/23/med-båt-längs-”farled-dalarna”-mellan-orsa-och-avesta,-inklusive-sjöarna-orsasjön,-siljan-och-runn.-44642021

/Fredrik


47.thumb.JPG.2563f08da68140d602e2f32c7aa96cde.JPG
Dalälvens enda fyr finns i Fäggeby.

51.thumb.JPG.f4cf79a4312f279b9c850951821e9624.JPG
En gästbrygga vid Dalälven.

63.thumb.JPG.45a2ff813dc1b449d04ffd206a86758a.JPGForshuvudbron och Forshuvudforsens kraftverk i bakgrunden.

Redigerad av FredrikTysk
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En härlig tur i mina hemtrakter (dock utflyttad sedan många år). Just sjön Runn är mycket fin med massor av öar och historiska platser. Något man inte får missa när man kajkar runt i Runn är Ösjön med bla Ornässtugan (Gustav Vasa och dasset).

Är man här under midsommar är Torsång ett måste, en folkfest utan dess like med kyrkbåtar och hela balunsen.

 

Runn är även en supersjö om man gillar att fara runt på långfärdsskridskor. Fast på vintern då givetvis.

 

Nu har jag inte läst din reseberättelse än men ytterligare en plats värd att nämnas i Tunaån är Frostbrunnsdalen med sin källa längst in. Ett fantastiskt ställe. När man ändå är där kan man gå upp för slänten och titta på Stora Tuna kyrka. Den kan upplevas som lite speciell om man inte är en dalkarl.

 

Jag är helt klart avundsjuk på din resa!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-23 vid 16:04 skrev McLasse:

En härlig tur i mina hemtrakter (dock utflyttad sedan många år). Just sjön Runn är mycket fin med massor av öar och historiska platser. Något man inte får missa när man kajkar runt i Runn är Ösjön med bla Ornässtugan (Gustav Vasa och dasset).

Är man här under midsommar är Torsång ett måste, en folkfest utan dess like med kyrkbåtar och hela balunsen.

 

Runn är även en supersjö om man gillar att fara runt på långfärdsskridskor. Fast på vintern då givetvis.

 

Nu har jag inte läst din reseberättelse än men ytterligare en plats värd att nämnas i Tunaån är Frostbrunnsdalen med sin källa längst in. Ett fantastiskt ställe. När man ändå är där kan man gå upp för slänten och titta på Stora Tuna kyrka. Den kan upplevas som lite speciell om man inte är en dalkarl.

 

Jag är helt klart avundsjuk på din resa!

Tackar för kommentaren!, även om jag är sen att reflektera över kommentaren.

Visst finns det mycket fint i trakterna av Runn!
Jodå, vi gjorde att litet glasstopp vid Ornässtugan vid Ösjön, även om vi inte var in och tittade i själva Ornässtugan, och jag övernattade en natt i hamnen i Ornäs.

Ja, nu var det ju inte midsommarhelgen med jätte mycket båtar då vi gled fram på Runn, men det var ändå förvånande att det var så pass lite båtar vid vissa öar, med tanke på att det ju ändå var mitt i semestertider!

Jodå Torsång, är fint. Där passade vi på att äta egenlagad middag i båten, vid en brygga invid hembygdsgården.

Jodå, jag har faktiskt åkt långfördskidskor på Runn en eller ett par gånger, i samband med att jag gick gymnasiet i Borlänge. Det var riktigt fint vill jag minnas och det har bidragit till mersmak för fler skridskoturer på andra sjöar!

Vi var in med båten i Tunaån och åkte fram till Tunaåstrand, men alldeles utanför Tunaåstrand, så vände vi om med båten utan att gå i land, eftersom att vi inte fann någon brygga att lägga till vid där, då vi var där.

Efter att vi vänt om vid Tunaåstrand så fortsatte vi en liten bit nedströms längs ån. Sedan så gjorde vi som en U-sväng in mot höger, så att vi fortsatte uppströms läng en annan liten förgrening av ån. Men nästan på en gång då vi börjat åka in längs denna förgrening, så vände vi om, då vi anade att det inte kanske var så lämpligt för motorbåtar att åka där, eftersom att det låg någon rörledning på botten, samtidigt som det var en väldans massa gröna växter, som tillfälligt fastade lite i propellern.
Men det är antagligen i den förgreningen som källan ligger. Kanske skulle vi ändå ha vågat oss på att fortsätta längre in i förgreningen?
Men det kändes lite vanskligt, då det låg rör i vattnet och var mycket växtlighet, så jag ande att det inte var ämnat för att kunna åka motorbåt där... Då inte heller denna del var angiven som farbar i vårt digitala sjökort och då det även fanns en bro längre fram, som vi inte visste om vi skulle komma under, så vände vi alltså omgående om i denna förgrening, utan att göra något stopp någonstans i Tunaån, även om det kanske inte var så bra beslut att inte smyga längre in i ån...

Jag kan alltså rekommendera andra att utforska Runns sjösystem med omnejd med egen båt, det var helt klart mysigt och fint!

Mvh
Fredrik

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...