Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Cartaq

Motorbåtar med övernattningsmöjligheter

Rekommendera Poster

Hej!

 

Letar efter en motorbåt med övernattningsmöjligheter och fastnade för Solvigg 21 semi. Tyvärr så verkar denna modellen inte vara så vanlig på marknaden och det är knapphändig information om båten i övrigt när man söker. 
Finns det liknande båtar i storlek som kan rekommenderas för en prislapp på 50-100 000kr?
Båten ska till större delen vara öppen, med möjlighet att kunna krypa in om det så behövs. 

*Lånade bilder

673D939A-04A5-4AB4-8958-1EA0407EB54E.jpeg

D87B14A3-375E-46CA-8FB2-7B8FB338B146.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Större delen vara öppen med möjlighet att krypa in - då är det en daycruiser du söker..? Finns massor med olika modeller för de pengarna - jag hugger till med en Ockelbo 21DC. 
Är det vad du söker..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Peter_K:

Större delen vara öppen med möjlighet att krypa in - då är det en daycruiser du söker..? Finns massor med olika modeller för de pengarna - jag hugger till med en Ockelbo 21DC. 
Är det vad du söker..?

Den får gärna vara öppen framtill, lätt att beträda från en brygga och att slippa balansera på relingen/gångbord varje gång man ska gå upp/ner

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det såg ju trångt och svettigt ut som att sova i en tupperware förpackning.   Är är inte ute i höga vågor och prioriterar comfort i din matlagning och sovande så leta upp någon gammal husvagnsbåt. Min är en 60-tals Abal, när min sittgrupp invändigt bäddas ner blir bädd måttet 195x175 och högt till tak luftigt och svalt.  Stor ytor för fiske och solande man behöver inte trängas.  MEN ingen blir oberörd av dessa farkoster man får blickar och frågor huvudskakningar mm, dock är den 1 meter kortare än din tilltänkte endast 5,35m men storleken är ju inte allt.  Helt i aluminium så du går miste om både plast/styrenlukten och allt trevligt underhållspolernade , det finns även sentida tillverkade Alucon dessa är en storlek större .  Mycket lite djupgående ca 15 cm och förstärknings kölarna under ligger helt i våg så man kan lätt parkera ända upp på stränderna  och använda båten som strandplats och går miste om myror och andra kryp. Lagom snabba på vattnet min gör just under 30 knop på gps men sen dyker framändan ner något, saknar trim och tilt.  

   DSC00343.JPG.888a81d349b8bb8b0d8e2f946591c6d4.JPGP7276366x.JPG.670ae391ee76fba485dcbc6ea683514a.JPG

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Cartaq:

Den får gärna vara öppen framtill, lätt att beträda från en brygga och att slippa balansera på relingen/gångbord varje gång man ska gå upp/ner

Eller så backar man in till bryggan, eller väljer en båt med öppningsbar framruta?

För övrigt vete tusan om jag tycker det är enkelt att kliva ner i en öppen båt än upp på däck, jag antar att det kan vara en vanesak?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tittat på Yamarin Bigfish  och Flipper 630 cc. Vi köpte en flipper för att ha enkelt insteg speciellt för vår hund. De har även möjlighet att sova över i för någon natt.

/Micke W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev lizardking:

Har du tittat på Yamarin Bigfish  och Flipper 630 cc. Vi köpte en flipper för att ha enkelt insteg speciellt för vår hund. De har även möjlighet att sova över i för någon natt.

/Micke W

Yamarin har flera modeller som heter Bigfish men kan det vara så att du menar deras 650 Big catch? Svårt att se att den går att få i intervallet 50-100’ dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker på uttern s64. Ungefär det du önskar tror jag, men den har inombordare vilket kanske bli omständigheter underhåll och tämligen begränsad ruff. Kompis hade en, två pers sover ombord om man inte har krav på komfort och är nykära. Men båten gick bra i sjön och trygg och säker. Himla praktisk om det är styrpulpet man önskar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev M__G:

Jag tänker på uttern s64. Ungefär det du önskar tror jag, men den har inombordare vilket kanske bli omständigheter underhåll och tämligen begränsad ruff. Kompis hade en, två pers sover ombord om man inte har krav på komfort och är nykära. Men båten gick bra i sjön och trygg och säker. Himla praktisk om det är styrpulpet man önskar. 

Ja, precis vad jag hört om den också. Tror dess sjö-kapacitet mycket är pga att den har inombordare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man en Uttern S64 för 50-100 KSEK?

Jag vet inte om "sjö-kapaciteten" ökar med innombordare. Det är väl snarare skrovformen som styr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Får man en Uttern S64 för 50-100 KSEK?

Jag vet inte om "sjö-kapaciteten" ökar med innombordare. Det är väl snarare skrovformen som styr.

Såklart är en S64 oftast dyrare. Sorry. 
Sjö-kapaciteten, eller sjöegenskaperna, blir oftast bättre med en inombordare eftersom tyngdpunkten kommer närmre mitten av skrovet jmfrt med en utombordare där vikten kommer längst bak. Frågor på det? 😜

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Sjö-kapaciteten, eller sjöegenskaperna, blir oftast bättre med en inombordare eftersom tyngdpunkten kommer närmre mitten av skrovet jmfrt med en utombordare där vikten kommer längst bak. Frågor på det?

Ja viktfördelning är en viktig parameter. Rak axel är inte så dumt. 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...