Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
bo_man

OMC reglage - gas vid back

Rekommendera Poster

Igår när jag la till och skulle bromsa båten så blev det knappt någon gas trots att jag gasade fullt med backväxeln i.

 

Tog av huven och kollade. Växlar går i utan problem. Gas framåt inget problem. Vid back så rör sig "länkarmnarna" ytterst lite. 

 

Troligtvis något i reglaget som är slitet. Någon som har någon idé vad det kan vara?

 

Kollar sprängskisser men det är svårt att förstå alla delar.

 

Försöker hitta en bra video.

 

Reglage: OMC utan el-tilit. Sidomonterar

Motor: Evinrude 70hk 1986

Båt: Flippar 575

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öppnade reglaget idag. Inga fel och inget trasigt. Har smörjt upp och dragit åt skruven till tomgångsreglaget.

Hela reglaget känns mycket smidigare nu.

 

Någon som vet, på ett ungefär, vad varvtalet kan vara vid full back eller hur mycket förgasarna ska öppna i förhållande till max (fullt framåt)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det finns någon spec för detta. Möjligheten att gasa vid back brukar vara större än vad som är användbart med hänsyn till att propellern funkar dåligt och får jobba i motorns avgaser. Så, tycker du inte att du kan gasa så det räcker så är nog något fel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår att det inte finns någon spec för detta. Tänkte mer om något kunde uppskatta ett upplevt varvtal.

 

Men jag släpper det för tillfället.

Växlarna går klockrent i. Motorn går superbra.

Motorn är gammal och jag ska inte rota i något som funkar så bra. Börjar jag pilla med tändning och annat så finns risken att jag bara förstör. 

 

Möjligt att det jag upplevde var en vindpust som gjorde att båten stannade som förväntat och kanske i kombination med lite för hög fart framåt vid tillöggning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...