Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
newwave

Felsökning tempgivare

Rekommendera Poster

Hej,

 

på min gamla md5 så har tempmätaren och tempgivaren aldrig fungerat. Eftersom det är en viktig funktion att motorn inte går varm så tänkte jag försöka få Ordning på det.

 

Kan någon ge tips på om det går att

mäta eller hur jag kan kontrollera Givaren på motorn? 
 

själva instrumentet har både lampa och analogt instrument men inget fungerar och lampan lyser ej när tändningen är på. Dock så ser det ut som ett ormbo med kablar vid instrumenten så jag vill röra så lite som möjligt. 

stort tack på förhand

 

Redigerad av newwave

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan konstatera att lampan är hel och inte kopplad till jord. Hittar inte ens jordkabeln så gissar att någon har varit här och felsökt tidigare. Den ger 12 v när tändningen är på så gissar att kabelvägen är hel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lampan jordas via tempvakten som sitter på motorn. Normalt finns ingen tempmätare på MD5. Var sitter det för givare på motorn?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rollen:

Lampan jordas via tempvakten som sitter på motorn. Normalt finns ingen tempmätare på MD5. Var sitter det för givare på motorn?

Vet inte vad det är för givare. Har ingen bild på min motor men tog en från nätet där jag markerat var givaren sitter.

 

 

8587CCC9-0BD5-4DEF-B37F-3F4281647146.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev newwave:

Vet inte vad det är för givare. Har ingen bild på min motor men tog en från nätet där jag markerat var givaren sitter.

 

 

8587CCC9-0BD5-4DEF-B37F-3F4281647146.jpeg

Jag vet inte heller om det är en tempgivare eller en oljetrycksgivare som du markerat på bilden.

 

Tempgivare kan man kolla genom att ansluta en ohm-meter och stoppa ned givaren i en kastrull med hett vatten, och så ser man om resistansen ändras. Om du skulle stoppa ned oljetrycksgivaren i en kastrull så gör det ingenting, den klarar det, men du får inget utslag på mätinstrumentet. Men om du skruvar ur markerad givare och den är oljig längst ut är det sannolikt oljetrycksgivaren.

Tempgivare sitter i anslutning till en kylkanal på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag vet inte heller om det är en tempgivare eller en oljetrycksgivare som du markerat på bilden.

 

Tempgivare kan man kolla genom att ansluta en ohm-meter och stoppa ned givaren i en kastrull med hett vatten, och så ser man om resistansen ändras. Om du skulle stoppa ned oljetrycksgivaren i en kastrull så gör det ingenting, den klarar det, men du får inget utslag på mätinstrumentet. Men om du skruvar ur markerad givare och den är oljig längst ut är det sannolikt oljetrycksgivaren.

Tempgivare sitter i anslutning till en kylkanal på motorn.

Kabeln är markerad ned ”temp” så jag förutsätter at det är en tempgivare. Jag har en till givare på andra sida toppen där termostaten sitter. Tänkte att det är oljetrycksgivaren. Markerade platsen i bilden nedan. Obs ej bild på min motor

6E66D62D-A47F-487C-852F-A2472CD38CDE.jpeg

Redigerad av newwave

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev newwave:

Kabeln är markerad ned ”temp” så jag förutsätter at det är en tempgivare. Jag har en till givare på andra sida toppen där termostaten sitter. Tänkte att det är oljetrycksgivaren. Markerade platsen i bilden nedan. Obs ej bild på min motor

6E66D62D-A47F-487C-852F-A2472CD38CDE.jpeg

Men kör då ”kastrulltestet” eller det är enklare kanske att värma på med en varmluftspistol. Ohm-meterns/multimeterns testsladdar kopplas till anslutningen i mitten och givarens gods. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...