Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kingfreddie

Batteriproblem.

Rekommendera Poster

Jag har en motorbåt med 50 hk. Har ej haft den i denna sommaren utan haft den på land med kapell uppe och en pinne så inte vattnet samlas i kapellet.

Men konstigt nog när jag skulle kolla båten igår så var där ca 1,5 liter vätska i batterilådan under styrstolen. Men fattar inte hur vatten kommit dit och om de kan läckt från batteriet??

 

Har ingen större erfarenhet av just batterier i den storleken så vet inte riktigt va ja ska göra. Detta batteriet var ett biltema på 75-80 amp tror ja, underhållsfritt.

 

De kan ju vara att ja nojjat upp mig för de har stått på land ett år utan ja kollat. Får prova ladda.

Men skadas ett underhållsfritt batteri av att stå i vatten upp till Halva batteriet? De enda ingångar enligt min uppfattning är väl gas utsläpp längst upp.vid sidan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om batteriet inte underhållsladdats så kanske det frös sönder i vintras. Det är i så fall svavelsyra.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev guestsson:

Om batteriet inte underhållsladdats så kanske det frös sönder i vintras. Det är i så fall svavelsyra.

Smaka väldigt försiktigt på vattnet, om det är syra i vattnet lär du känna det bara en droppe nuddar tungspetsen. Doppa en skruvmejsel i vattnet och sätt tungan till mejselns klinga, det räcker.

Ja, skölj munnen och tungan efteråt, om det smakar salmiak så har batteriet läckt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äh, det kan inte vara annat än läckt syra från batteriet med den beskrivningen.

 

 

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev raol:

Äh, det kan inte vara annat än läckt syra från batteriet med den beskrivningen.

 

 

Sannolikt!

Det blir att ockulärbesiktiga batteriet, kolla efter sprickor, se om det rinner ut någonting någonstans. Tag inte på den snyggaste arbetsoverallen och använd gummihandskar och skyddsglasögon. Syran fräter rätt så bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Begränsad frostskada! 

Ja, de e utomordentligt bra😄

 

Alla utom jag, som var intresserad av kemi, vet vad man ska neutralisera syran med. 

 

Jag spolade mängder med vatten och länsade ur, när ena batteriet vält i en storm. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Hybro:

Begränsad frostskada! 

Ja, de e utomordentligt bra😄

 

Alla utom jag, som var intresserad av kemi, vet vad man ska neutralisera syran med. 

 

Jag spolade mängder med vatten och länsade ur, när ena batteriet vält i en storm. 

 

13 timmar sedan skrev Hybro:

Lut borde neutralisera syra antar jag.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Smaka väldigt försiktigt på vattnet, om det är syra i vattnet lär du känna det bara en droppe nuddar tungspetsen. Doppa en skruvmejsel i vattnet och sätt tungan till mejselns klinga, det räcker.

Ja, skölj munnen och tungan efteråt, om det smakar salmiak så har batteriet läckt.

Jag har ph stickor till en pool så kan använda dem.. om ja hittar skiten.

 

Får hålla koll på batteriet om de läcker ut nå mer.

 

Nu bor jag ju i södraste skåne så jag undrar om temperaturen varit under 0 denna vintern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev kingfreddie:

 

 

A lut och annat alkaliskt neutraliserar, det kan bli en väldigt häftig värmeutveckling om du gör det för snabbt. Om du neutraliserar med något alkaliskt medel, se till att det inte innehåller klor. Klorsyra som bildas då är väldigt o-bra.

Tillräckligt mkt vatten bör funka.

Kalk funkar.

Eller så kan du göra kalkvatten (lös kalciumklorid i vatten)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inga synliga skador på batteriet så har det troligen inte läckt. Vad har du för spänning på polerna idag?

 

Vattnet kan komma från kondens. Batteriet är kallt länge efter det blivit nerkylt så när varmare luft når batteriet så kan fukten fällas ut och rinner ner från batteriet. Höljet är i plast så det tar ingen skada av vatten. Är det inte skador på batteriet eller deformationer från ev frysskada så ska det vara ok.

 

Är batterilådan helt tät? dvs det kan inte ske någon luftväxling?

 

Som exemple på liknande kondens situation så använder jag ett par olika flaskor med rengörings medel i båten som enkla avfuktare i båten. Ställer dem i vasken på vintern. Upptäckte det efter att dom fyllt tvättbaljan med vatten ett år 🙂  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...